Morjensta pöytään vaan!
Olen 28-vuotias nainen Tyrnävältä Pohjois-Pohjanmaalta ja olen asunut koko ikäni täällä. Olen siis
Tyrnäväläistä kantaa
Perheeseeni kuuluu mies, saksanpaimenkoira, 2 kissaa, 4 kania, 3 kääpiö-kochin-kanaa ja sekarotuinen Antero-kukko.
Antero-kukko tuli meille vuoden 2009 heinäkuussa, kun tätini lopetti kanaharrastuksen työkiireiden takia, täti möi pois siipikarjansa ja me päätimme ostaa häneltä Anteron ja viisi kanaa.
Saman vuoden syksyllä isäntä sanoi, että oli nähnyt töistä tullessaan kaksi minkkiä pihatiemme varressa olevassa pienessä purossa ja minä en jostain syystä ottanut sitä niin tosissaan, no kului pari viikoa ja yhtenä aamuna menin käymään kanalassa ja näin heti kanalan oven edessä höyheniä ja verta, menin sisälle ja löysin Anteron ja yhden kanan kököttämässä erittäin säikähtäneen ja pelokkaan oloisena ylimmällä orrella, muita kanoja ei näkynyt. Päivän aikana sitten löysimme kananraatoja talomme takana olevalta pellolta. En kyllä yhtään tiedä, miten minkit ovat päässeet kanalaan sisälle.
Hankimme kuitenkin kolme kääpiö-kochinia jo heti kyseisen vuoden joulukuussa, jottei henkiin jäänen Tiia-kanan ja Anteron tarvitsisi olla kahdestaan.
Tiia kuoli viime syyskuun lopussa ilmeisesti johonkin sairauteen, koska viimeiset päivänsä se vietti koko ajan orrella nukkuen ja söi vain ihan vähän. Syyskuun lopusta lähtien on siis Antero viettänyt aikaansa näiden vuoden 2009 joulukuussa tulleiden kääpiö-kochineiden kanssa.
Kanalana meillä toimii 10 neliömetrin kokoinen vanha leikkimökki, jossa minä leikin pikkutyttönä.
Kanoja pidämme kesäisin täysin vapaina, koska lähin naapuri asuu noin kahden kilometrin päässä ja lähin maantie kulkee noin kilometrin päässä. Ainoa turvallisuusuhka noille kanoille on tosiaan nuo minkit ja muut petoeläimet, joita tuossa puron varressa asustaa.
Voin tuossa joku päivä laittaa tuonne kuvagalleriaan kuvia meidän kanasista.