Lintujen salakuljetus suomeen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

postale

Re: Lintujen salakuljetus suomeen

Viesti Kirjoittaja postale »

annemari kirjoitti:Kuulin tänään täysin ulkopuoliselta ihmiseltä, että henkilö nimeltä X joka asuu paikkakunnalla Y tuo siitosmunia ja lintuja (ainakin riikkejä) virosta laukussaan. Mitä minun nyt pitäisi tehdä tämän selvästi laittoman tuonnin, eli salakuljetuksen paljastuttua?? Mitä te muniskaverit tekisitte ??
Mä ostajana kysyisin siitosmunien maahantunti lupa papereita nähtäväksi (sellaiset kun ilmeisesti vaaditaan), mikäeli myyjä kertoo munien olevan ulkomailta tuotua alkuperää. Tuotanto munia tuotaessa siitosmunissa tulee mm olla veteen liukenemattomalla musteella painetut alkuperä tila leimat yms, sama säädös taitaa koskea harraste käyttönkin tuotavia munia. Nämä paperit sun kuuluu kaiken järjen mukaan saada ainakin nähdä ostotilanteessa jne..

Vähän vaikea sanoa, mutta jos kuulit huhun jostain, eikä sinulla itselläsi ole mitään kongreettisia todisteita laittomasta tuonnista suuntaan tai toiseen etkä esimerkiksi ole tavannut kasvotusten tätä henkilöä (myyjää), niin tuolloin ainakin itse antaisin viranomaisten selvittää asian ensin (mikäeli näkisin sen trapeellisena). Ennenkuin menisin ketään syyttävällä sormella osoittamaan, Jutuillakun on joskus ikävä tapana paisua korvasta korvaan kulkiessa. Se, minkä painoarvon antaa kuulopuheille on jokaisen itse päätettävä. Kuulopuheiden perusteella itse en vedä viivaa suuntaan jos toiseenkaan, mieluummin tapaan henkkilön aina itse ja luon mielikuvan ko ihmisestä/toiminnasta sen perusteella.

En nyt tiedä millaisesta tapauksesta tarkalleen ottaen puhut, enkä sen tarkemmin haluakkaan tietää. Aihe vaan pisti silmään noiden riikinkukkojen osalta kun niitä itsekin satun kasvattamaan ja joitain munia on maailmalle luoltani lähtenyt. Mut laita toki viestiä mikäeli "epäilykset" osottautuivat todeksi!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nostanpa tämän taas ajankohtaiseksi käyneen ketjun esille.

Vastuulliset siipikarjaharrastajat toki tuovat linnut ja siitosmunat ulkomailta Suomeen kaikkien lakikiemuroiden mukaisesti...ne lakipykälät ovat vaikeaselkoisia, mutta ETT ja Evira antavat lisäohjeita.

Mitä tehdään niille tapauksille, joissa epäillään lintuja tai siitosmunia tuotavan "ihan miten sattuu" eli suomeksi sanottuna salakuljetetaan?
Vaikka näin kuten Pompula kirjoitti:
tai ilmoitetaan kunnaneläinlääkärille
tai ilmoitetaan esim. ETT:n terveydenhuoltoeläinlääkäri Hannele Nauholz:ille. (ETT:n sähköpostit ovat muodossa: etunimi(piste)sukunimi@ett.fi)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Taas ajankohtainen aihe, niin kaivoin vanhan ketjun esille.
Pompulan teksti oli näköjään muokattu viivaksi ja lainauksen linkki on mykistynyt...olikohan se tämä:
https://vihjeet.tulli.fi/vihjeet/form.jsp?language=fi
ropponen

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Tuntuu olevan joka kevät ajankohtainen juttu.
Ikävä kyllä.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mun on pakko tunnustaa että kun kana harrastuksen aloitin en tajunnutkaan
että koirien tapaan myös kanoissa tapahtuu näin törkeen paljon salakuljetuksia :smt009
Mikä helevatti ihmisiä vaivaa..? :smt011
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ja minä en tajunnut että mitä väiliä on jos ruokamunia haudottaa.
Olin ostamassa virolaiselta viiriäisenmunia joita se toi suomeen joka viikko.

Onneksi pähkäilin asiaa täällä ja sain tietää asian oikean laidan.

Paljon myöhemmin kun sitten äiti toi ihan ruokamunia mulle norjasta ja keksi että niitähän voi hautoa kun olivat pienestä kotikanalasta...
Osasin kieltäytyä, mutta JOS en olisi jo ollut sitoutunut säilyttäjä, niin en voi sanoa sata varmana olisko houkutus ollut liian iso??
Se olisi ollut todella helppoa...

Ihan siksi olen miettinyt, että mitä järkeä on saada yksityisten tuoda ruokamunia rajan yli? Tai ainakaan hedelmöittyneitä? Tai raakoja...

Käsitin ystävältäni, että venäjälle on ehdottomasti kielletty viemästä raakoja munia, että ne tulee olla keitettyjä....
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mutta toimii tämä toiseenkin suuntaan, Venäjälle roudataan salaa suomesta munia :smt003

Salakuljetus varsinkin elävien eläinten, on kauheeta, mun isä toi joskus 18 vuotta sitten mulle Englannin cockerspanielin pennun (pentu oli viralliselta kasvattajalta, rokotettu ja hienoa sukua, en ymmärrä miksei sitä voinut tuoda luvallisesti :O ) Koira tuli Suomeen sellaisen ison pöytälampun laatikossa, siinä oli pahviset välitasot tukemassa lamppua ja koira oli alimmaisen pahvituen alla piilossa. Tilaa oli ihan hyvin ja rajanylitys kesti sen 30-45min joten Nadja ei siinä kauheesti kärsinyt, mutta niin hurjia ja ahtaita paikkoja noissa ohjelmissa näkee että... Yleensä eläimet on pakattu niin etteivät voi liikkua, heikossa kunnossa etteivät huutele, tai linnuilla nokat teipattuina jne...

Mutta kun oli niin helppoa tuoda koiranpentu, tiedän useita jotka on tuoneet isojenkin koirien pentuja, vailla rokotuksia niin onhan se aika riskaabeliä, en millään huolis raivotautia, sekun on ikävä tapa varmaan kuolemaan...

Ymmärtäähän ihmiset oikeesti että esim rabies on TAPPAVA tauti? Siihen kuolee 100% varmuudella! Hoitoa ei ole. Siksi taas ja jatkuvasti on rajalla rokotesyöttilentoja, että ei Suomeen tulisi... Lintujen ongelma rabies ei liene, mutta entäs jos lintuinfluenssa muuntautuu helposti tarttuvaksi? Se voi olla juuri salakuljetettu lintu joka sen meille kantaa. Minusta riski on niin iso ja kaikki mahdollista että ei voi miettiä "ei niissä mitään tauteja tule, se on vaan eviran peloittelua"
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Noiden tautiriskien takia mä ihmettelenkin mikä siinä vetää.
Suviannen maininnan yksittäisistä ruokamunista joita haudotaan ehkä enemmänkin tietämättömyyttään mä vielä käsitän jollain tapaa.
Vahinkoja ja virhe arviointeja sattuu ihmisiä tässä ollaan eikä ihan kaikkea voi tietää.
Mutta sitten on nämä ihmiset jotka TIETÄÄ sen laittomaksi ja tietää varmasti tauti riskit kun raahaavat satoja munia ja poikasia...
Se ei vaan uppoa mun järkeen, ehkä mä olen vähän tyhmä :smt022

Suomen lisäksi ei taida olla kuin 1 tai 2 maata joissa voi munia syödä RAAKANA turvallisesti. :smt017
Ja ainakaan henkilökohtaisesti en haluaisi nimeäni historian kirjoihin henkilönä joka toi jonkun tartunta taudin Suomeen ja pisti asiat kerralla vi....si :smt009
tracopan

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Sain erään aktiivilintuharrastajan (tänäkin) päivänä, tuontiluvan käyttööni. Laitan siitä olennaisen nähtäväksi, että ihmiset näkee minkälainen se on käytännössä. Tässä karanteeni oli 3 kuukautta. Kyllä moraalin on muututtava harrastajien piirissä. Tuo haukunta topiikki on pientä, mitä yhet porukat teki taannoin joillekin ihmisille. Suomalaiset on aika lahjakkaasti pilanneet maineensa ulkomailla harrastepiireissä. Kyllä näitä lupia saa, mutta kun hankintamaassa ei kukaan rupea tarvittavaan näytteen ottoon, tuonti tyrehtyy siihen. Poikkeuksiakin on. Luuleeko joku joka on tilannut linnut hankintamaasta, aiheuttanut kustannuksia kasvattajalle ja jättänyt maksamatta lahjakkaasti ja kerta kaikkiaan hävinnyt kuin pieru saharaan, pystyy normaalisti tuomaan ulkomailta.Tätä ei tarvi tehdä kuin kerran ja kaikki muut suomalaiset luetaan samaan porukkaan (kuten sanoin, poikkeuksiakin on). Olen käyttänyt myös tällaisia luovutustodistusta, josta yksi osa jää asiakkaalle, toinen minulle jokaisesta tirpasta sen takia jos joku väittää lintujen olevan minulta, on löydyttävä tämä paperi, koska minulla on se toinen puoli. Olen koettanut näin eliminoida hyväksikäyttöä jota on nyt jo paljastunut (mm.koska pidän hankinta-kustannuksia aika alhaalla). On haettu tirppoja ja heti viety ihan muualle, otettu melkein kolminkertainen voitto, onhan se bisnestä tuokin, mikä ei kyllä onnistu enää minun kohdalla kun tyypit on tiedossa. Pidän noita hankintajuttuja alhaalla, että näitä sais moni muukin.
haahkaherra
isa brown

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Huhuu :smt006 missäs asiakirjat viipyvät? Ne olisi taatusti mielenkiintoista luettavaa kaikille lintuharrastajille!!!
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Mikä paikka tämä mahtaa olla...onko joku kysellyt mahtaako noilla olla tarvittavat dokumentit jos lähettävät Suomeen :smt017

http://www.zoo.kpr.eu/fi/order/
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Onpahan paikka, kaikkea ne yrittääkin. Henkilökohtaisesti en usko että heillä olisi kaikki paperit. joita vaaditaan Suomeen tuontia
varten. Jos toi onkin Vihtahousun uusi yritys... Ei kannata riskeerata mitään, eiköhän tässä ole jo opittu.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

No juu en aatellut kyllä tilata mitään :smt003
Tuo sivusto vaan tulee vastaan kun googlailee eri kanarotuja joten kävin kurkkaamassa mikä sivu mahtaa olla. Sieltä sitten osui silmään tuo tilausmahis.
Lähinnä kävi mielessä pitäiskö piruuttaan kysyä löytyykö heiltä millaisia "asiakirjoja" :smt003
tracopan

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Enpä kyllä lähtisi ton linkin tyyppisiä tilauksia tekemään. Lähetin Hiltalle sähköpostilla asiakirjoja,mitkä ei jostain kumman syystä ole vielä ilmestynny tonne kirjoitukseni jatkoksi. Liekö hän lomalla tai jossain?!
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

kaisumaria kirjoitti:Onpahan paikka, kaikkea ne yrittääkin. Henkilökohtaisesti en usko että heillä olisi kaikki paperit. joita vaaditaan Suomeen tuontia
varten. Jos toi onkin Vihtahousun uusi yritys... Ei kannata riskeerata mitään, eiköhän tässä ole jo opittu.
Minkä Vihtahousun?
Vastaa Viestiin