Mikä tappaa kanani hitaasti mutta varmasti? :(

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

Re: Mikä tappaa kanani hitaasti mutta varmasti? :(

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Suosittelen minäki lähettämään eviraan niin saat mielenrauhan. Raato ei saa tosiaan jäätyä, muuten se tutkimus ei onnistu. Ja samaa mieltä ku Hilta, että jos sieltä joku vaarallinen pöpö löytyiskin (mikä on ERITTÄIN epätodennäköstä) niin kuolee ne tosiaan siihen muutenkin. :smt009
Itse avaamalla kovin harva kuolinsyy lopultakaan selviää. No, ehkä jotku sisäloiset ym. vois omilla konsteilla havaita. :smt017
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Älä nyt sitä kanaasi sulfa kuurille laita kokeile mielummin elektrolyyttiä, se on ainakin toiminut meidän kanoilla :smt045
Tirppa

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

petskin kirjoitti:Älä nyt sitä kanaasi sulfa kuurille laita kokeile mielummin elektrolyyttiä, se on ainakin toiminut meidän kanoilla :smt045

Onko sun kanoilla ollu samoja oireita kun mun tirpoilla?
Mitä olet niille antanut,kuinka paljon ja antanut kuuriluontoisesti vai...???? :smt017 ..ja kiitos :smt002
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Meillä on anettu sitä kun kanoilla on ollut ripulia ja sitten kotseille kun niillä on ollut verta kakassa, sitten meillä on ollut yhdellä
kanalla samallaisia ongelmia mutta emmme ehtineet sitä elektrolyytti kuurille laittaa kun näätä vei sen. Elektrolyytti on sellaista
vaaleanpunaista suolan tapaista murua jota annostellaan veden sekaan niin että yhtä litraa kohti ruokalusikallinen, meillä on
toiminut varsinkin kotseilla :smt001. Kirjoitinkohan elektrolyytti nimen oikein?
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Miten Tirppa sun kana jakselee? Mun kaunis ihanainen sininen orppikana vaihtoi sulkapukua totaalisen rajusti ja pari viikkoa sitten tutkin, kun oli niin resuinen, mutta silloin mamma oli painava pötikkä. Viikko sitten alkoi nyhjöttämään, mutta söi ja kakki normaalisti. Perjantaina otin syliin, kun harja alkoi sinertää ja kylläpä paino oli huvennut!! Apua! Kupu pinkeän täynnä. Kun muuta tutkittavaa en enään keksinyt, tiirailin taskulampulla suuhun vielä uudestaan ja siellä pilkahti jotain outoa. Kun kanan kieli on kuin keihäänkärki, teki tiukkaa saada mädäntynyt sykerö pois muuten terveestä kielenkannasta. Sakset, pinsetit ja taskulamppu.. jonkin sortin kuitua se oli, mutta kerännyt ympärilleen hirveän hajuista kasvustoa. Seuraavana aamuna kana näytti jo aivan toiselta ja kupu tuntui normaalilta. Kauhe nälkä ja jano ja niiiiin tohkeissaan :smt040 Se möykky oli todella syvällä, vahingossa huomasin ja kyllä meni hetkenaikaa ennenkuin tajusin sen todella olevan jotain ei-kanaan-kuuluvaa.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Hurjalta kuulosti tinttulin kanan kielimyökky :shock: Onneksi syy selvisi, ja kana pääsi vaivastaan :smt001
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Hei Tirppa! Kokeiles antaa juomaveden joukkoon loraus kalanmaksaöljyä, vähän useammin kuin silloin tällöin, tai vaikka joka päivä. Vaikkei se tietty kana paranisikaan, niin pitäisi olla ainakin vanhan kansan mukaan parantava/vahvistava vaikutus.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Meneekö tuo öljy ihan OK veden kanssa? Ettei muodosta ns. omaa kerrosta?

Talvisin käytän linnuilla, mutta sekoitan rehuun.
Tirppa

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Nuupottava tirppa pääsi taivaaseen,Fiskarsin avittamana.. :smt009 en kestänyt enää katsoa sitä ja ajattelin että kuolee se sitten kumminkin, hitaasti mutta varmasti. Lopullisen päätöksen tein,kun näin että kukko vielä polki sitä ja kana raukka jäi maahan makaamaan koivet oikosenaan käsittelyn jälkeen.Se oli se viimeinen niitti. :smt027

Olen tuota öljyä sekoittanut niille puuron joukkoon, juomaveteen en ole sitä sekoittanut. Nyt kun talvi taas tekee tuloaan, niin olen keitellyt niille kaurapuuroa johon olen sekoittanut marjoja tai erilaisia vihanneksia sekä pähkinärouhetta ja tilkan öljyä joukkoon.Koko viime talven väsäilin niille kaiken maailman sötkötyksiä, jotta saivat joka päivä yhden lämpimän aterian :smt001 Hyvin näytti mosot kelpaavan ja kupille oli hirvittävä ryntäys heti kun kanat tunnisti ämpärin jolla niille puuroa kannoin.

....en lähettänyt kanaa Eviraan...mutta jos niitä nyt vielä kuolee, niin seuraava menee sitten avattavaksi.
Vastaa Viestiin