Taidan olla vaan liian hienohelma
viiriäis kysymyksiä
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Mimi30
Re: viiriäis kysymyksiä
No ei kyllä pitäisi olla liikaa viiruja mulla tai liian pieni häkki..niitä on kuusi ja 120cm pitkä,80cm korkea ja 60cm leveä tuo viirula..Eikös tuo nyt ole ihan hyvä??
..
-
mik
On sulla eläintiheys neljä kertaa isompi ku mulla 
eli jos mulla ois tollanen eläintiheys, niin mulla pitäis olla tuolla mun viirulassa 60 viiriäistä, nyt siellä on 14. Ja kyl ne hukkuis paskaan, jos niit ois 60...
bai tö vei. Viiriäisten ääntelystä. Se kukkojen soidinhuuto on kyl hirvee. Ekaa kertaa ku kuulin sen, niin mä luulin, et viirulassa on joku hätä. Et joku iso rotta tms on syömässä niitä. Mut se olikin vaan kevättä kukoilla
eli jos mulla ois tollanen eläintiheys, niin mulla pitäis olla tuolla mun viirulassa 60 viiriäistä, nyt siellä on 14. Ja kyl ne hukkuis paskaan, jos niit ois 60...
bai tö vei. Viiriäisten ääntelystä. Se kukkojen soidinhuuto on kyl hirvee. Ekaa kertaa ku kuulin sen, niin mä luulin, et viirulassa on joku hätä. Et joku iso rotta tms on syömässä niitä. Mut se olikin vaan kevättä kukoilla
-
Mimi30
Mua kiinostais nyt tietää että montako viirua muilla on tuonkokoisessa viirulassa mikä mulla on?Eipä oo tullut mieleenkään että niitä olis jotenki liian monta..
Tosin saahan sitä tilaa lisää vaikka 10neliöö jos lasken ne tuonne muiden kotkojen joukkoon..
Tosin saahan sitä tilaa lisää vaikka 10neliöö jos lasken ne tuonne muiden kotkojen joukkoon..
-
mik
Ei viiriäisistä ole olemassa mitään tilasääntöä. Ainoastaan koe-eläiminä viiriäisiä käytettäessä on tilavaatimus. Ulkomuistista heitän, et jos viiriäisiä pidetään häkissä pareittain, niin häkin pinta-alan tulee olla vähintään 1 m2. Mut puhe todellakin koe-eläimistä.
eläinsuojelulaki ottaa kantaa vaan sen verran, että kaikkien tulee pystyä nukkumaan yhtaikaa luonnollisessa asennossa ja ruokinta-astioita on riittävästi.
sen jälkeen kukin päättää itse. Mulla oli hetken aikaa häkissä ja totesin, että mä en voi pitää. Kyllä niillä pitää olla tilaa liikkua ja lentää.
eläinsuojelulaki ottaa kantaa vaan sen verran, että kaikkien tulee pystyä nukkumaan yhtaikaa luonnollisessa asennossa ja ruokinta-astioita on riittävästi.
sen jälkeen kukin päättää itse. Mulla oli hetken aikaa häkissä ja totesin, että mä en voi pitää. Kyllä niillä pitää olla tilaa liikkua ja lentää.
-
Mimi30
kyselinkin tässä että montako muilla on viiruja tuon kokoisessa häkissä?täytyypi muuten laittaa kuvatuksia omaan topiciin..viimekerrasta kun oon kuvia laittanu on aikaa..
ja pareittain en kyllä viiruja pitäis,johan siinä akka joutuis kovalle koetukselle mutta kyse olikin vissiin koe-eläimistä..
ja pareittain en kyllä viiruja pitäis,johan siinä akka joutuis kovalle koetukselle mutta kyse olikin vissiin koe-eläimistä..
-
max3
Mulla on kaks 150 x 60 häkkiä. Toisessa 4kanaa + 3kukkoa ja toisessa 2kukkoa...
-
mik
Joo, ne koe-eläin säädökset oli ihan skitsot. Viiriäisilläkin piti olla väh +20 astetta lämmintä jne.
mut mulla oli viirut häkissä pari-kolme viikkoa. Ja se paskan määrä oli aivan hirvee. Nyt kun noilla on toi huone, niin kuiviketta on 20-25 cm paksulti. Eli pinta-alaa nelisen kertaa enemmän ja paksuutta yli tuplasti. Ei likastu. Ja mä oon allerginen elukoiden paskalle, se on ihan hirveetä ottaa esim tipu käteen, jonka varpaissa on paskaa *yäääkkk*
mut mulla oli viirut häkissä pari-kolme viikkoa. Ja se paskan määrä oli aivan hirvee. Nyt kun noilla on toi huone, niin kuiviketta on 20-25 cm paksulti. Eli pinta-alaa nelisen kertaa enemmän ja paksuutta yli tuplasti. Ei likastu. Ja mä oon allerginen elukoiden paskalle, se on ihan hirveetä ottaa esim tipu käteen, jonka varpaissa on paskaa *yäääkkk*
-
Mimi30
Juu,no kesällä nuo saavat sitten touhuta tuolla kanojen mukana,kanoilla 10-15neliön asumus ja ainaki 15neliön katettu ulkotarha..
Lähinnä mulla tuli mieleen onkohan noissa ruuissa jotain joka pistää kovasti paskomaan..pikkupunahelttaa syövät ja tietty kalkkia.. salaattia,kaurahiutaleita,spaghettia ja muuta mitä meiltä ihmisiltä jää sellasta mitä kotkotkin syövät..nyt laitoin auringonkukkaa itämään ikkunalaudalle..ja undulaatin siemenseosta tuli ostettua joskus vahingossa niin sitäkin saavat välillä kun tykkäävät kovasti..
Lähinnä mulla tuli mieleen onkohan noissa ruuissa jotain joka pistää kovasti paskomaan..pikkupunahelttaa syövät ja tietty kalkkia.. salaattia,kaurahiutaleita,spaghettia ja muuta mitä meiltä ihmisiltä jää sellasta mitä kotkotkin syövät..nyt laitoin auringonkukkaa itämään ikkunalaudalle..ja undulaatin siemenseosta tuli ostettua joskus vahingossa niin sitäkin saavat välillä kun tykkäävät kovasti..
-
kite
Ei tää nyt kai ihan tänne sovi, mutta kun olen niiiiiiiiiin onnellinen :D
Mun viirukukoista ainakin kaks on kanoja -koska ne munii :D
Enää siis myynnissä VAAN 15 viirukukkoa.. :O
Tai sit me syödään en pian, ei tuota "rääkymistä" kukaan kestä montaa kuukautta
Mun viirukukoista ainakin kaks on kanoja -koska ne munii :D
Enää siis myynnissä VAAN 15 viirukukkoa.. :O
Tai sit me syödään en pian, ei tuota "rääkymistä" kukaan kestä montaa kuukautta
-
jonsku
mistä voi johtua ettei nuo viirukanat vieläkään muni? lopettivat syksyllä kun alkoi oleen päivät lyhyitä. nyt ovat olleet viikonverran tuolla missä kaikkein valoisinta, ihan siis luonnon valolla.. aurinko paistaa ikkunasta suoraan osaan häkkiä. mutta ovat aivan umpiperiä vieläkin..
nämä kyllä kesällä ja syksyllä munivat. toiset aloittivat jo tammikuussa vaikka olivat tuolla pimeämmässä..
tuo kukkokaan ei kiroile eikä polje.. jos vertaa edellisiin kahteen jotka kiroilivat kokoajan ja polkivat jos kanan kiinni saivat
nämä kyllä kesällä ja syksyllä munivat. toiset aloittivat jo tammikuussa vaikka olivat tuolla pimeämmässä..
tuo kukkokaan ei kiroile eikä polje.. jos vertaa edellisiin kahteen jotka kiroilivat kokoajan ja polkivat jos kanan kiinni saivat
-
max3
Mitä sä syötät niille? Lisää valkuaista ruokintaan? Saahan (uskaltavat) ne juotua tarpeeksi?
-
jonsku
ruokinta ei ole muuttunut yhtään viime kesästä, ruokaa ja vettä tarjolla kuten ennenkin. saavat siis noita undulaatin/peipon siemeniä ja punahelttaa, kalkkia ja ruuansulatus hiekkaa, mistä valkuaista saa lisää? joskus saavat jauhomatoja ja salaattia tms... vettä on tuos kaninjuomapullos, ja ovat ennen ainakin siitä juoneet. nyt on ainoo et pääsivät taas isompaan häkkiin, missä olivat viime kesänäkin.. muuten ei oo muutosta minkään suhteen..
-
max3
Kyllä niitä varmaan kohta on ihan vaivaksi asti. Ei meilläkään kaikki viirut vielä muni.
-
kite
Viiriäiskysymys: onko kenenkään muun viirukanoilla "parta"? tai viikset?

-
mik
on. Valkoset viikset ja pujoparta löytyy yhdeltä suklaakanalta. Voisko se olla geneettisesti tuksedo? Muilta en oo kattonut, jos on samanvärinen, niin ei varmaan huomaa heti.