Sasun alhot lättyilevät
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Sasun alhot lättyilevät
Ja äkkiä lisää kuvia!! Hieno homma että noin hyvin onnistui haudonta, jospa joskus minunkin kanoillani... 

HEEEELP!!! Kaksi tipua on kadonnut! Molemmat kanat ovat siis tipuineen isoissa kanihäkeissä. Kalterivälit max. 2cm. Kun päästin toisen rouvan jaloittelemaan, huomasin, että oikein änkeemällä pari tipiä sai itsensä noista väleistä ulos. Mutta, miksi tiput tahtoisivat silloin lähteä, kun emo on niiden kanssa häkissä? Kun emon perään siis pyrkivät.
Tipuista ei löydy jälkeäkään. Ei häkistä, ei kuivikkeista, ei mistään.
Voiko emo itse tappaa ja syödä tipujaan? Jos, niin miksi?
Mikäli emo on ruoputellut liian innokkaasti kuivikkeita, ja vahingossa tappanut pari tipua, syökö se ne?
Entä jos jokin peto (keskellä päivää?) on asialla, niin mikä? Rotta ei tuosta kyllä mahdu...
Tipuista ei löydy jälkeäkään. Ei häkistä, ei kuivikkeista, ei mistään.
Voiko emo itse tappaa ja syödä tipujaan? Jos, niin miksi?
Mikäli emo on ruoputellut liian innokkaasti kuivikkeita, ja vahingossa tappanut pari tipua, syökö se ne?
Entä jos jokin peto (keskellä päivää?) on asialla, niin mikä? Rotta ei tuosta kyllä mahdu...
Henk koht ikävästä kokemuksesta voin kertoa että tipu osaa tunkea ittensä mitä kummallisimpiin väleihin. Yks kaipaamani tipu löyty likistyneenä 2cm raosta mamman ja tipujen privaattihäkin ja seinän välistä. Kyllähän mun tampion olis jo pitäny ymmärtää...
Kanamummo: kävin koko kanalan läpi, kaikki pehkut sunmuut. Mistään ei löytynyt merkkiäkään tipuista. Pahoin siis pelkään, että meillä on joku lumikko siellä seikkailemassa. Ratkaisin tilanteen toistaiseksi niin, että kyllä, otin kanarouvat häkkeineen ja tipuineen yöksi meille eteiseen.
Isäntä saa töissä tehdä häkkeihin kalterikaton tilalle umpipeltikaton, joka vaihdetaan häkkiin yöksi. Minun tipejäni EI syödä!

Noh, mikäs nyt neuvoksi.
Kanaemoilla on siis pesät kanihäkeissä, vierekkäin, kummallakin omansa. Vuorotellen olen päästänyt jaloittelemaan niitä. Eilen koitin päästää yhtäaikaa, mutta siitähän seurasi tappelu! Erotin samointein toisistaan.
Jos päästän ne yhtäaikaa jaloittelemaan, ja alkavat riidellä, niin kuinka vakavasti tuollaiset toisilleen tutut (siskokset) emot tappelevat? Onko se vain välienselvittelyä vai onko siinä ihan tosi kyseessä?

Jos päästän ne yhtäaikaa jaloittelemaan, ja alkavat riidellä, niin kuinka vakavasti tuollaiset toisilleen tutut (siskokset) emot tappelevat? Onko se vain välienselvittelyä vai onko siinä ihan tosi kyseessä?
Ei mulla oo hermo kestäny seurata, oon erottanu. Mites muut on toimineet?
Re: Sasun alhot lättyilevät; tällä kertaa luvatta
Noniin, nämä meidän alhot on kyllä aivan hautomahulluja...
Kaksi siis tosiaan tuotti pesueen tuolloin toukokuussa. Nyt kuoriutui 10/11 munasta. Yksi tipu oli paripäivää tosi kurjan oloinen; haukkoi silmät kiinni. Eilen jo meinasin antaa sille vasaraa, kun vesitippaa tarjotessa tuli vaan vaahtoa suusta. Ajattelin sitten, että kuolee varmaan yöllä lempeästi emon alle, kun ruskuaispussi alkaa olla jo käytetty. Vaan aamulla olikin iloinen ylläri! Tipuraasu olikin toipunut, ja muiden mukana virkeänä nokki ruokaa!
Olisiko sillä jotain nielussa ollut jumissa, mikä pikkuhiljaa liukeni pois, kun vettä tippa kerrallaan annettiin? siltä tosiaan eilen semmosta harmaata vaahtoa tuli, eikä vesi mennyt nokasta alas?
Yhdeltä rouvalta alkaa huomenna kuoriutua kasvihuoneessa olevat poikaset. Tämä pesä koki vähän kovia, kun viikko sitten koira haistoi sieltä mädän munan, ja meni sitä kanan alta hakemaan. Kanaemo puolusti pesää vimmatusti, mutta neljä munaa koira rikkoi.
Niissä jo ihan kunnon tipusikiöt oli. emo meinasi ensin hylätä pesän, mutta saatiin se lepyteltyä sinne loppujen päälle takasin. Nähtäväksi jää, tuleeko näistä mitään, kun olivat shown jälkeen todella paskaisia ja likaisia munia. Itse kanaan koira ei tehnyt reikääkään, pisteet siitä...
Kaksi muuta rouvaa on sitten ollut viikon päivät kateissa. Tänään toinen löytyi ulkohuussista, hautomassa tietenkin. Toinen on vielä kateissa. Nähty kyllä jaloittelemassa, mutta pesän tarkka sijainti ei ole tiedossa. Ilmeisesti tuolla nokkospuskassa...
Hulluksi näiden kanssa tulee, neljä ylimääräistä tipuetta...
Jos siis joku kaipaa vahvasti hautomaviettisten emojen tipejä, niin yv:a vaan tulemaan!

Yhdeltä rouvalta alkaa huomenna kuoriutua kasvihuoneessa olevat poikaset. Tämä pesä koki vähän kovia, kun viikko sitten koira haistoi sieltä mädän munan, ja meni sitä kanan alta hakemaan. Kanaemo puolusti pesää vimmatusti, mutta neljä munaa koira rikkoi.

Kaksi muuta rouvaa on sitten ollut viikon päivät kateissa. Tänään toinen löytyi ulkohuussista, hautomassa tietenkin. Toinen on vielä kateissa. Nähty kyllä jaloittelemassa, mutta pesän tarkka sijainti ei ole tiedossa. Ilmeisesti tuolla nokkospuskassa...
Hulluksi näiden kanssa tulee, neljä ylimääräistä tipuetta...
Jos siis joku kaipaa vahvasti hautomaviettisten emojen tipejä, niin yv:a vaan tulemaan!