Ushva kirjoitti:Mulla hukkui syksyllä ankka vesiämpäriin.
Voi EI!! oliko se ihan aikuinen ankka vai pienempi? Tota en ole ajatellutkaa; että ankka hukkuis! Täytyypä olla varovainen.
Minä kun päästän aina navetalle mennessäni ankat navettaan vapaaksi -saavat olla lampaiden lähettyvillä -kun on tulossa kesäaitaus lampaiden luokse- ja laitan ämpärin navetan lattialle että saavat läträtä oikein kunnolla...mutta en ole ajatellut että ne siihen voisivat hukkua. Pikku-Kalle on niin innoissaan aina kun pääsee vapaaksi että polkee kaikki tytöt vuoronperään siinä ämpärin luona. Ankkalan puolella niillä on erikseen ´spa-osasto` jossa vauvan amme ja jonka saa suljettua yöksi -pääsevät sinne vain päivisin.
Mutta juoma-astiana vain vanha kattila, joka kyllä melskeessä helposti kaatuu ja se lotrataan hetkessä tyhjäksi ja loppuaika ollaan ilman juotavaa!
Oliskohan mitään iloa isosta kivestä juoma-astian pohjalla? Mulla on kanalan rehukipossa kivi, eikä kippo kaadu tai karkaile. Tietysti siinä on hommansa, kun pesee kipon lisäsksi sen kiven astioita puhdistaessaan.
Meilläkin on ihan vaan sellainen 15litran pesuvati. Siinä on sen verran matalat reunat etteivät huku vaikka kaikki änkeäisi siihen kerralla, mutta siinä on tarpeeksi kuitenkin sitä tilavuutta. Itse en ole pitänyt erikseen juoma- ja vesikippoa kun ei ne tajua olla lutraamatta siitä juoma-astiassa.
Meillä ainakin on mennyt loistavasti kun aina aamuin illoin vaihdan uuden veden. Talvella sitten aina silloin tällöin täytän sellaisen 90litran laastipaljun jossa saavat uida paremmin ja kesällä on tuo lampi.
mulla on ollut aina sellainen viritelmä ankoilla, että tuhannenlitran säiliöstä on leikattu yläosa pois(1/3 jätetty) ja (onneks) alaosaan on jäänyt se tyhjennyshana. alaviistoon oon mäkeen sen tumpannut ja kurmalavat ympärille, yhteen kohtaa kivi altaaseen, että varmasti pääsevät ylös..
Parin päivän välein toi pitää pestä...mut ankat on tykäneet tosta.. ulkona siis on.. talvisin on vähän pienempi allas, johon laitan lämpösen veen, ulkona.. sisällä vain sellainen, johon ei kertakaikkiaan mahdu uimaa, juoma-astia on hyvä olla ruokakipon vieressä, vesilintuna ankka mielellään huiluttaa syömisen välillä suuta...tän' talvena on järkätty vähän eri tavalla kun ei oo kuin toi yks vaakku enää....
piti vähän editoida tekstiä.. jäärä tuli sisälle kun kirjotin ja huuti pirtissä että missäs penteleessä akka luuraa.. yritin äkkiä kirjottaa ja eihän se onnistu... tulee hutilöntejä, kun tää näppis on pikkaisen erilainen kuin se millä normaalisti skrivaan...
Onko teillä kokemuksia siitä, millainen olisi hyvä jyväautomaatti ankoille? Muniksen rakenteluosiossa oli yksi malli, mutta käsittääkseni se oli lähinnä tarkoitettu kanoille. Tarkoitus olisi viritellä joku häkkyrä kyllä sen mukaan sangoista, mutta pohdin, että minkäkokoiset reiät olisi hyvät ankoille? Pitääkö koko pään mahtua astiaan sisälle, onko vaaraa, jos reikä on liian pieni, että pää jää kiinni siihen, vai saako ne syötyä niin, että pelkkä nokka mahtuu reikään.
Tarjoillaan nykyisin litistetyn kauran ja punaheltan sekoitusta, joka ei taida laskeutua niin hyvin kuin kokonainen jyvä.
Ja tietysti yksi asia on se, että lutraako ne sitten vedellä automaatin "mössöiseksi", toive tietysti olisi, ettei sitä tarvitsisi joka päivä pestä. Jos jollain on tiedossa hyväksi osoittautunut malli markkinoilta, voidaan toki ostaakin sellainen, kunhan vinkkiä tulee, mikä olisi toimiva.
Ja vinkkejä kiinnitykseenkin otan. Maahan en sitä mieluusti laske, ettei hiiret pääse ainakaan niin helposti osingoille. Heiluuko liikaa, jos roikkuu katosta?
Meillä on mökillä katoksen alla itse viritelty jyväautomaatti, joka mun mielestä pysyy aika puhtaana (noo, pakko sitä on välillä puhdistaa), etenkin jos vesiastia ei ole ihan vieressä. Eli:
Rehukaukalona toimii 40cm kananrehukaukalo, josta on poistettu ritilä. Koska kaukalossa on sisäänpäin kääntyvät reunat, niin rehua menee hukkaan vähemmän (vati on toinen vaihtoehto, mutta kaukalo on parempi tuon rehun hukan vuoksi). Kaukaloon on tehty teline siten, että kaukalo on n. 25-30cm korkeudella. kaukalon takana on tukipylväs tms. johon kiinnitetään n. 15cm paksu putki, jonka alareunaan on nirhitty aukkoja jyville, ja tämä alareuna tungetaan kaukaloon. Putkeen on helppo lisätä rehua ylhäältä käsin, ja tarvittaessa yläaukon voi sulkea esim. kukkalautasella. Meillä tuohon viritelmään mahtuu n. 3-4 päivän muona, tosin sinisorsat tahtovat myös käydä rehua ryöväämässä. (vaikka automaatti on ankkojen yötarhassa, mutta ovi on auki koska ankat käyvät siellä päivälläkin syömässä). Automaatin toimintaa on tarkkailtava ainakin aluksi, ettei se mene rehusta tukkoon. Jos menee niin jyväaukkoja pitää suurentaa.