Kanat ja koira

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

gallia

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja gallia »

Kotopullaki kirjoitti: :oops: Ohhoh! Suunnattomat ihailuni Gallian koirille! :smt023 Kuulostaa ihan uskomattomalta. Ja ovat teijän koirut ihan kunnon koirien näkösiäkin vielä. Meinaan sitä vaan että mun höpönöpö-pikkusöpö-nallenassu-puudeleista luulis että NE ei tekis pahaa kanoilla, vaan niin ovat kuin piraijoja jos kana heidän lähelleen lehahtaa. No, ne nyt on sellasia ja sellasina pysyvät, vanhemmanpuoleisia jo, eli turha opettaaa vanhoille koirille uusia temppuja. Joten teen vain parhaani pitääkseni kanat niistä kaukana. Onkos nyt sitten niin että mitä hurjemman näköinen koira niin sitä lempeämpi se on kanojen kanssa? :smt017 :smt003 Maatiaiskukko, ÄLÄ OTA puudelia :smt005
Vähän samoilla linjoilla!!! :smt005 Meidän edesmenneen isovillakoiran elämän missio oli "miten pääsen kanalaan"! :smt012 Sen ansiosta kanalan ulkotarha on tehty kaksinkertaisesta betoniverkosta! Siitäkin verkosta se yritti läpi ensin hyppäämällä päin ja sitten pyllisteli alapuolella ja ihmetteli, kun ei verkko antanutkaan periksi! :smt005 Olen varma, et jos se olis päässyt kanalaan, kanat olis ollu vainaita alta aika yksikön. No, ainakin meillä on nyt kanoilla ulkotarha, joka ei pienistä (tai isommistakaan) lumikuormista notkahda! :smt005

Toisaalta ihka ensimmäinen puudelini (keskikokoinen sellainen) ei olis tehny pahaa kärpäsellekkään! Se istui sulavasti lintuparven keskellä ja teki tuttavuutta jopa serkkuni häkistään karanneen hamsterin kanssa. Hamsteri säilyi treffeistä ehjänä.
On villakoiria käytetty noutajina ja niillä tuo metsästysvietin taso vaihtelee aikalailla. Joillain on ihan järkyttävä ja toisilla ei lainkaan ja kaikkea siltä väliltä.
pippuri

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Meillä on kaks sekarotuista koiraa, toinen tiibetinterrieri-partacollie 12v. ja toisen roduista en osaa sanoa(piti olla newfoundlandinkoiraa ja bernhardilaista, mutta ei siinä varmaan ole kumpaakaan rotua)2v.
Molemmat antaa kanojen olla rauhassa. Jos kanoilla tulee keskenään jotain kärhämää, niin äkkiä toi nuorempi koira on siellä välissä tuomarina :smt003
G-mies

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Meillä on kaksi Amerikanakitaa. Toinen ei siedä lainkaan kanoja ja syö jos kiinni saa ja aika riittää. Toinen taas ei piittaa vaikka ruokakupille tulisi kana härkkimään.
hannaw

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mein 3 koiraa elävät sovussa niin kanojen kuin kanienkin kanssa. Labbis, bullmastiffi ja ranskanbulla, kukin vuorollaan tulee mukanani kanalaan, eikä kanat edes äännähdä, vaikka koirat siellä niiden joukossa kulkevat. Samoin pihalla ollaan samaa laumaa. Kai se on yksilöstäkin kiinni, kun tyttären toinen ranskanbulla katsoo elämäntehtäväkseen ajaa ja haukkua kaikkea mitä mein pihalla sattuu olemaan.
Rusina

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Näitä lueskellessa alkaa tuntua, että hyvin paljon on siitä yksilöstä kiinni.

Sisko kasvattaa lapinkoiria ja osa niistä on kovinkin riistaviettisiä, vaikka paimenkoiria ovatkin. Mun veli käy jopa lintu- ja jänismetsällä yhden uroksen kanssa. Tuo uros söisi kanan yhtenä suupalana!
helvi

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meidän 2 huskyä ja lapinporokoira ovat liian riistaviettisiä mihinkään ja minkään eläimen kanssa.
Ennen cairnterrierit antoivat kanojen kulkea pihalla rauhassa ja myös partacollie.
Suwitsu

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllähän tuo on tosi yksilöllistä, saman rodun koirissa voi olla tosi isoja eroja. Meidän irlis antaa kanat olla suht rauhassa mutta jos vaikka kasvattajan irlikset tuotais meidän tontille olen varma ettei meillä olisi kovin montaa kanaa sen jälkeen.
ninnu

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun rodut ovat bokseri, ranskanbulldoggi ja tanskandoggi. Kaikki koirat olleet aikuisia, kun ekat kanat tulivat taloon. Vapaana saa kaikki täällä kulkea kesäisin, eikä ongelmia ole ollut. Mutta on kyllä niin yksilöjuttu, etten todellakaan antaisi kaikkien tuttujeni boksuja vapaaksi pihaan päästää :smt003
fasunen

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Kunnon koulutuksella onnistuu melkeen mikä vaan rotu. Meillä kaiken riistan metsästykseen käytetty mäyräkoira jättää minkä vaan linnun rauhaan (paitsi tiput) eikä häiriintynyt edes kun kukko tuli nokkimaan hännän päätä ja hyppäsi sen jälkeen selkään istumaan :smt005 Mutta sen voin sanoa että vaikka koira olisi kanojen kanssa kuinka rauhallinen vaan niin tipuihin kannattaa tehdä varmistus ihan hihnassa ja verkon läpi. Meillä kun kuuli ekan kerran tipun piipitystä kanatarhasta rynnisti koira kanaverkon läpi niin että humahti. Onneks oli vastassa ehkä maailman paras emo kana joka suojeli tipunsa kerralla neljä supia selättäneeltä koiralta :smt005
tiina

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meidän kultainen noutaja ja kleinspitz tulivat molemmat meille aikuisina ja eivät ole tippaakaan kiinnostuneita kanoista. Oikeastaan päinvastoin. Poikaset nyppivät noutajaa hännästä jne.
Suwitsu

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä en kyllä ihan ehdoin tahdoin luottais kunnon koulutukseen vaikka olisi siis kuinka perusteellinen tahansa.. Riistaviettinen koira on aina riistaviettinen koira vaikka voissa paistais :smt016
reetta

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja reetta »

juu, en minäkään luottaisi riistaveriseen koiraan edes koulutettuna. vietti on vietti, ja vaikea sammuttaa kokonaan. kun tuo mun sekarotupystykorva näki ensimmäisen kerran kanan vapaana, se välittömästi kävi kiinni. sitä ennen se oli katsellut kanoja puoli vuotta verkon takaa, sekä hihnassa, selvien ohjeistusten kera. onneksi olin vieressä kun koira iski kanaan, ja nappasin kiinni koiraan samantien, se sai aika huutia. sen jälkeen on pari kertaa kana päässyt lennähtämään avoimesta ovesta suoraan koiran nenän eteen, mutta koska olen itse ollut siinä ovella ja heti komentanut koiraa ettei koske, ei ole koskenut. joka kerran suu on kyllä ehtinyt aueta! ja sitten loksahtanut kiinni. mutta se on ihan mun paikallaolosta kiinni ettei kana päädy sinne kitaan.
Kaisa

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Meillä on papillon ja kääpiösnautseri. Papillon tulee toimeen varmaan minkä elukan kanssa vaan ja kanojakin mieluummin väistää ja katsoo kauempaa.
Snasi on saanut katsella lintuja vaan verkon takaa ja mun kädessä, ei oo kyllä osottanu hyökkäyshaluja mutta sen verran kiinnostuneelta näyttää, etten ainakaan viiriäisten kanssa ota mitään riskejä. Sukulaistädin kanat se kyllä viime kesänä kiersi kauempaa yrittämättäkään mennä lähelle, että ehkä se noiden omienkin kanssa on ihan ok sitten kun ne keväämpänä pääsevät kopistaan "alakertaankin". Mutta esim. kun meille tuli kissa sitä piti pitää kolme päivää hihnassa ennen kun se tajus ettei kissa oo syötäväks... Onneks oli koiriin tottunut kissayksilö kyseessä. Yksin en sitä kanojen kanssa jättäisi, papilloniin taas luotan ihan täysin.

Hannaw: Mulla oli Suomessa bullmastiffi ja se oli kyllä varmaan mun "elämäni koira". I-HA-NA!!! Sitä ois varmaan voinu pitää kanojenkin kanssa, meidän marsuille se ei ikinä yrittänytkään tehdä muuta kun nuolla (sillä marsun kokoisella kielellä...) Tosin toisten koirien kanssa se tuli aika huonosti toimeen, pienet urokset (itse narttu) meni muttei oikein hyvin muut muttei me kyllä pystytty sitä kauheesti pentuna muihin totuttaankaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mites teillä muilla koirat tuumii kanankakoista? Meidän koiran yksi herkkuruoka, mutta tuopa nyt onkin niin kaikkiruokainen, ettei ole vielä löytynyt mitään mitä se ei söisi :laughing6:
Irti sitä ei ole uskallettu kanojen kanssa kokeilla, vaikka häkkiseinän takaa ei näyttäisi olevan kovin innostunut kanoista.

Nyt talvella käytän koiraa tallin käytävällä, että pysyy kanojen muistissa, etteivät sitten kesällä lehahtele päin seiniä. Käytävälle olen ripotellut puruja ja kanat kun käyvät siinä lenkillä, niin toki niitä jätöksiä jää. Koira nouhoaa aivan intona joka kikkaraa etsimässä...taluttamalla pitää ulos viedä, kun ei malttaisi lähteä vielä.
Suwitsu

Re: Kanat ja koira

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä kaikki kolme koiraa syövät kananjätöksiä :smt078. Ja nyt kun on myskisorsia niin niiden jätökset on sitten suurinta herkkua! Ihmekös noiden koirien henki haisee välillä tosi pahalle..
Vastaa Viestiin