Kanalassa oli äskön ronskimman puoleinen yhteenotto kun kesästä asti yhdessä asuneet riikinkukko ja villikalkkuna päättivät ottaa yhteen Taisi eka ulkoilu päivä pitkään aikaan saada kalkkunan kevät innon huippuunsa ja nyt se sitten päätti että riikinkukko on vihollinen Jouduin jättämään kukon yöksi ulos kun en uskaltanut kalkkunan kanssa jättää kun kalkkunat kuitenkin on paljon riikinkukkoja isompia ja en halua että kukon käy köpelösti. Onneksi minulla kuitenkin on toinen tarha mihin saan riikinkukot evakkoon. Mites muuten voiko kalkkuna riikinkukko risteytyä keskenään? Toi kalkkuna uros haluais meinaa ton riikinkanankin itelleen tosin en aio sitä sille antaa
KÄÄK! Riikinkukko oli tänään suureksi hämmästyksekseni muninut munan. Muniiko kellään muulla tähän aikaan riikinkukot. Ei taida tuo muna olla kyllä hedelmöittynyt kun kukko on vasta vähän vajaa kaksi vuotta eikä ole mitään kosiskelujakaan ollut. Eihän tuon kukon laahuskaan ole kun tommone tynkä vasta niin milläs kosiskella. Laitan kuitenkin huvin vuoksi munan ja jos tulee lisää niin munat koneeseen kun laitan kuitenkin kalkkunoitten munia niin menee ne siinä sitten vaikka täytteenä kun muuhun niistä tuskin on.
Jos pääsevät ulkoilemaan, saattaa kukko hyvinkin tanssia piilossa sinulta. Meillä usein tanssivat ensimmäiseksi luukusta ulos tultuaan aamusella. Loppupäivä näin alkukeväästä meneekin sitten pää kallellaan aurinkoa killittäessä Kesällä on sitten toisipäin, laahus voi olla vähän aikaa aamulla supussa
Huomasin kanalassa että riikinkanan selkä oli vähän epäsiisti ja epäilen että sen olisi kukko käynyt sotkemassa toki voihan se kana selkä höyhenensä saada ylös sojottamaan ehkä sadalla muullakin tavalla Hetken päästä kana kyllä oli jo sukinut itsensä siistiksi. Tää on nyt kyl tosi hankalaa kun en ole nähnyt kalkkunankaan astuvan akkaansa mutta kai se pitää luottaa että herrat ovat hoitaneet hommansa siveellisesti kun en ole ollut paikalla
fasunen kirjoitti:KÄÄK! Riikinkukko oli tänään suureksi hämmästyksekseni muninut munan.
No se ois kyllä jo ihme! Ehkä kuitenkin siis riikinkana?
No joo, asiaan: Minkä ikäinen se sun kananen onkaan? Minulle on kerrottu, että nuori riikinkana voi ensimmäisenä munintakeväänään munia ihan yksittäisenkin munan tai pari.. Eli onko ensimmäinen muninta?
Sellaisenkin olen kuullut (mutta en ole varma uskonko?), että linnuilla kukon polkeminen kiihdyttäisi munimista. Se voisi ehkä jopa päteäkin tällaisten pesivien lintujen (siis tarkoitan, ettei munintaan varsinaisesti jalostettujen) osalta?
Minua rupesi kiinnostamaan, että millaisia pesiä teillä on riikeille ? Mitä olette sinne laittanut aluseksi ? Minun riikkikanani on kohtapuoliin vuosikas, ja kait se voisi jo alkaa munimaan ? Kukko sille jo tanssuttelee aina aamusella kun lasken ne tuohon katokseen.
Muniiko riikki samallalailla mieluiten pesään kuin tavan kana ? Onko pesän korkeudella merkitystä, oletteko huomanneet onko mielummin maassa oleva laatikko tai heinäkasa parempi kuin esim. seinään kiinnitetty ?
No mulla viimeks muni vaan reiluun olkipehkuun, vähän pientä painaumaa oli tullut ja muna oli joka kerta eri paikassa. Tällä kertaahan mulla livahtivat tallin ylisille ja sielläpä on sitten monta kymmentä neliötä tilaa rakentaa vaikka minkä moinen pesä! Siitä voisi ehkä päätellä, että korkealla on parempi? (Ja nyt sieltä aina vasaran kalke kuuluu, kun rakentelevat?)
Ai että kun ois ihan kun meilläkin saisi navetan yläkerrasta riikeille hyvän kodin muuta se vaatisi jätti remontoinnin joten saavat luvan tyytyä tuohon isoimpaan kantarhaan joka on reilu 3m levee ja reilu 5m pitkä
Joo, jättiremontoinnit tuokin vaatisi, mutta minkäs teet, kun muuttivat sinne omin päin! En mä ihan vähällä kummalla taida niitä sieltä poiskaan saada?
Meillä ei niin vain muuteta kun on riikit tarhassa visusti salvattuna ja pysyy kun täällä on niin runsas petokanta etten viitti noin hienoja lintuja päästää tiloihin missä ei ole turvassa. kun meillä tänne navetan yläkertaan ei pääse kuin liiterin isojen avo-ovien kautta. Ja jos noi karkais niin ne on kyllä niin arkoja että lentäisiät hetkessä naapuriin ja takasin ei tulis jos jotain pelästyis