Johan pomppas!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Re: Johan pomppas!
Kiitos selostuksesta. Kuvia kattelisin myös toki mielelläni.
Nimim. Viiru-aloittelija
Nimim. Viiru-aloittelija
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Täällä kans yks viirualoittelija, jolle on tullut yllätyksenä, ettei viiriäinen olekkaan mikään tyhmä lintu, vaikka lukemani perusteella niin pelkäsin. Tai ehkä se johtuu siitä, että meillä on ollut fasaaneja, niiden älynlahjat on ainakin taitavasti piilotettu
.
Mulle on syntynyt sellainen kuva näiden omien puuhia seuratessa, että viirut ovat nopeaoppisia ja fiksuja lintuja, mutta kovin impulsiivisia. Hetki mietitään, sitten kaikki tapahtuu vauhdilla ja heti. Meillä eivät ole tosiaan arkojakaan, heti ovat käsiin yrittämässä kun vain häkin aukaisee. Kattoon toki pomppivat noi nuoret kakarat, mutta sekin näyttää olevan niille hupia ja siipien verryttelyä, tipit olivat ihan innoissaan kun oppivat nousemaan lentoon kuin helikopteri
. Tänään vanha valkoinen viirurouva oli loukannut itsensä. Pesin siitä veret vessassa ja kuivailin hiustenkuivaajalla. Mamma ei ollut moksiskaan eikä räpistellyt yhtään, istuskeli vaan kiltisti sylissä, kun venyttelin siipeä ja kuivailin sen siivenaluksia. Se näytti oikein oikeasti nauttivan lämpöisestä puhalluksesta
. Ainoa mitä se hiukan protestoi oli nokan putsaus, kun yritin vilkuilla mistä veri oli tullut...
Mä olen jo menettänyt sydämeni näille sympaattisille pienille linnuille
.

Mulle on syntynyt sellainen kuva näiden omien puuhia seuratessa, että viirut ovat nopeaoppisia ja fiksuja lintuja, mutta kovin impulsiivisia. Hetki mietitään, sitten kaikki tapahtuu vauhdilla ja heti. Meillä eivät ole tosiaan arkojakaan, heti ovat käsiin yrittämässä kun vain häkin aukaisee. Kattoon toki pomppivat noi nuoret kakarat, mutta sekin näyttää olevan niille hupia ja siipien verryttelyä, tipit olivat ihan innoissaan kun oppivat nousemaan lentoon kuin helikopteri

Mä olen jo menettänyt sydämeni näille sympaattisille pienille linnuille

Moottorisaha
Täällä on monta kertaa toivottu että olis puuta nuo seinät.......kanoille tehtiin ikiaikaseen betoniin mihin nuukuuksissa ennenvanhaan vielä survottu nyrkin kokoisia kiviä, kulkuaukko. Rautakangella vaan ensin läpi ja siitä sitten isontamaan...ja tänä kesänä sitten piti taas isontaa kun rupes loppusyksystä käymään kalkkunoille ahtaaks. Niistä olis muuten ollut vaikka agilityyn, niin hienosti ryömimällä menivät kanojen perässä sisään ja ulos
Viiriäisten häkistä yks mielipide ja kokemuksen kautta opittu....kesällä jos ovat ulkona, älkää tehkö suoraan maapohjaan. Meillä oli ensimmäinen kesä maapohjalla ja voi sitä hajua jonkun ajan päästä kun maassa vaan on kosteutta vaikka olis kuin kuuma kesä....hankalampi kun hankala siivota. Meillä on vaneripohja minkä saa talveksi irti. sen päällä kesällä sitten vaan hiekka. Siivous sujuu helposti, hiekat ulos ja uudet sisään. Eikä edes tarvitse kovin montaa kertaa kesässä sitä tehdä, kun tuulettuu altapäin kun ei ole sitä maakosketusta.
Otanpa huomenna "laitoksesta" kuvan, jos päivä valkenee.....kovin on pimmeitä nämä päivät mutta kohtahan jo taas on kukonaskelta pidempi valoisa aika

Täällä on monta kertaa toivottu että olis puuta nuo seinät.......kanoille tehtiin ikiaikaseen betoniin mihin nuukuuksissa ennenvanhaan vielä survottu nyrkin kokoisia kiviä, kulkuaukko. Rautakangella vaan ensin läpi ja siitä sitten isontamaan...ja tänä kesänä sitten piti taas isontaa kun rupes loppusyksystä käymään kalkkunoille ahtaaks. Niistä olis muuten ollut vaikka agilityyn, niin hienosti ryömimällä menivät kanojen perässä sisään ja ulos

Viiriäisten häkistä yks mielipide ja kokemuksen kautta opittu....kesällä jos ovat ulkona, älkää tehkö suoraan maapohjaan. Meillä oli ensimmäinen kesä maapohjalla ja voi sitä hajua jonkun ajan päästä kun maassa vaan on kosteutta vaikka olis kuin kuuma kesä....hankalampi kun hankala siivota. Meillä on vaneripohja minkä saa talveksi irti. sen päällä kesällä sitten vaan hiekka. Siivous sujuu helposti, hiekat ulos ja uudet sisään. Eikä edes tarvitse kovin montaa kertaa kesässä sitä tehdä, kun tuulettuu altapäin kun ei ole sitä maakosketusta.
Otanpa huomenna "laitoksesta" kuvan, jos päivä valkenee.....kovin on pimmeitä nämä päivät mutta kohtahan jo taas on kukonaskelta pidempi valoisa aika

Tämä ketju ei taas paljoa auta viirukuumeeseen.... ihania kuvia hautojasta
Tämäkin jää odottamaan kuvia asumuksesta

Tämäkin jää odottamaan kuvia asumuksesta

No nyt on kuvia

Tuo viiriäishäkki siis osittain kanahäkin sisällä. Ulkokuvista näkyy paremmin tuo aukko ulos ja kulkusilta mikä myöskin menee kanahäkin sisällä.
Laitoinpa otoksen myös hyvin "yhteensopivista" asukkaista

Voisikohan saada viiriäisen sopivissa olosuhteissa hautomaan jos keräisi munat samaan nurkkaan eikä kiirehtisi niiden poiskeruuta,taidanpa yrittää.
Vähä kateeks käy ku on niin isot ikkunat...
Työtä on paljon elukoiden hyvinvoinnin eteen tehty 

Nyt täytyy lähtee kyllä lääkäriin. Tähän mennessä olen saanut itseni pysymään ihan 'terveenä' viirujen suhteen, mutta nyt tuli sitten hälyyttävän korkea kuume.
Sain noista aivan valtavan määrän ideoita lisää kanalani suhteen.

Täällä on hieman kanikuumetta. Mitä kaneja nuo on? Ja onko ne koko ajan kanojen kanssa samassa tilassa? Sellaisista kaneista oon vähä haaveillu, joita voisin pitää tuolla navetan puolella. Mulla siis siellä kanoja ja lampaita.
Ihanaa kun laitoit noin paljon kuvia! Niistä saa paljon ideoita omiin viritelmiin... 

Mitä kaneja lienee, ne tuli meille "vahingossa" (...kuten kaikki muutkin elukat
) ja lähtösin siitä välitysautosta.. No alkuun ne oli tuolla viiriäishäkin alla olevassa "poikimakarsinassa" mutta sit taas kerran koitettiin josko nämäkin sopeutuisivat samaan sakkiin niin olis kaikilla enempi tilaa. Pieni kolo on mistä kanit pääsee omaan tilaansa turvaan....mutta silkkiemo poikasineen siellä nyt majailee. Hyvin siis sopeutuvat nämäkin samaan laumaan, ei mitään ongelmaa.
Noista itse kunkin ideoista.......täällä alkaa kohta muutto! Saatiin älynväläys että vaihdetaan kanat ja kutut keskenään eri asumuksiin. Jouluna pitää olla jotakin tekemistä
Saadaan kututille vähän lisää tilaa ja kanoille kun voipi helposti hyödyntää tuota korkeampaakin tilaa. Että silleen....vasara juurtunut kämmeneen. Saahan nähdä mitä ideoita siitä vielä syntyy 

Noista itse kunkin ideoista.......täällä alkaa kohta muutto! Saatiin älynväläys että vaihdetaan kanat ja kutut keskenään eri asumuksiin. Jouluna pitää olla jotakin tekemistä

Marika - oikeastaan mikä tahansa kani käy joka on tottunut viileään. Eli koko ikänsä sisällä olleelle voi tulla vähän kylmä jos keskellä talvea nakataan ulos/ulkorakennukseen. Sama toisinpäin, ulkona kasvanut läkähtyy jos joutuu huonelämpötilaan kun jo kasvattanut talviturkin.
Multa juuri eilen lähti kaksi pientä hopeaa navettaa asuttamaan. Siellä on kyllä oikein vasikoita, iso avara tila spurttailla. Itsellä on osa kaneista lampaiden kanssa samassa, hyvin sopivat yhteen (ainoa on että pelletit ja herkut pitää antaa kun lampaat ulkona, muuten ne syö kaiken). Just aamulla harmitti kun ei ollut kameraa, oli niin suloista kun valkoinen uuhi makasi pötköllään ja sininen luppa nukkui sen päällä
Multa juuri eilen lähti kaksi pientä hopeaa navettaa asuttamaan. Siellä on kyllä oikein vasikoita, iso avara tila spurttailla. Itsellä on osa kaneista lampaiden kanssa samassa, hyvin sopivat yhteen (ainoa on että pelletit ja herkut pitää antaa kun lampaat ulkona, muuten ne syö kaiken). Just aamulla harmitti kun ei ollut kameraa, oli niin suloista kun valkoinen uuhi makasi pötköllään ja sininen luppa nukkui sen päällä

Tyyne! (ps. hieno nimi ku mun tytöllä on sama
)
Mahtavia kuvia ja hienoa kun viiru hautoo ja mahtavat olosuhteet niillä!
Mukava oli katella kuvia!

Mahtavia kuvia ja hienoa kun viiru hautoo ja mahtavat olosuhteet niillä!
Mukava oli katella kuvia!
Ihana yhteiskuva missä oli tiput ja kanat ja kanit ja kaikki!
Luojan kiitos mä oon kieltäny iteltäni viirut, muuten varpisti pukkais yli 40 ¤ kuumetta
Mutta tuon verkolla katetun kävelysillan idiksen pöllin, kiitos vaan! Sitähän voi jatkaa vaikka minne...
Luojan kiitos mä oon kieltäny iteltäni viirut, muuten varpisti pukkais yli 40 ¤ kuumetta

Mutta tuon verkolla katetun kävelysillan idiksen pöllin, kiitos vaan! Sitähän voi jatkaa vaikka minne...