oluthiiva
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
viiperi
Re: oluthiiva
Sanokaa mistä tuota oluthiivaa saa. Onko sitä myynnissä tavallisissa ruokakaupoissa?
-
Suwitsu
Maatalouskaupasta hevososastolta olen itse ostanut. Ei taida ruokakaupasta saada.
-
viiperi
Miten sitä oluthiivaa annetaan? Pitääkö sitä ensin jotenkin lioittaa veteen ja antaa jonkun viljan mukana vai onko ne jotain rakeita?
Anteeksi ku oon niin tietämätön...
Anteeksi ku oon niin tietämätön...
-
Ushva
Olen sekoittanut oluthiivan vain muun ruuan sekaan. Luontaistuotekaupasta ostamani oli sellaista aika isoa hiutaletta, mutta ne mitä esim. hevosvarusteautosta oon ostanu on ollu lähes jauhoa.
-
liinu
Miten paljon ja kuinka usein oluthiivaa annetaan ankanpoikasille? En löytänyt annostusta mistään..
Voihan.. olen nimittäin taas onnistunut unohtamaan paljonko se annostus oli vaikka vastikään sen tsekkasin kirjasta
Jos en väärin muista niin 1 osa oluthiivaa ja 40 osaa rehua. Eli se on yllättävän paljon, jos esim. vertaa hevosen annokseen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Iloinen Aasi
Onko sulla Tipsi hajua, että muistitko tuossa ed. viestissäsi oluthiivan määrän oikein?
Asia alkaisi olla kovinkin ajankohtainen, alkuviikosta olisi toivottavasti pikkuankkoja. Kyllä teidän ankat teki sellaisen vaikutuksen, kun niitä pyörähdettiin katsomassa 
Iloinen aasi, kiva kun kävitte
En osannut arvata että ihan näin nopeasti hankitte ankkavauvoja
Kollegani oli törmännyt öö.. miespuoleiseen teistä, ja kuulinkin jo sitä kautta että teillä on munia koneessa
Piti ihan tsekata kirjasta, kyllä se on niin että yksi osa hiivaa neljäänkymmeneen osaan rehua. Huh, kuulostaa hurjalle. Siis tämä ohje tarkoittaa tapausta että käytät jotain perustipuruokaa, joka ei ole sorsille/ankoille vaan vaikkapa kanoille. Ilmeisesti tuosta oluthiivasta on olemassa vielä jotain vitamiinilisättyä versiota, mutta tämä ohje on sille perusoluthiivalle. Mä annan oluthiivaa silloin tällöin rehun joukossa isoillekin ankoille
Onnea kuoriutumiseen!
Piti ihan tsekata kirjasta, kyllä se on niin että yksi osa hiivaa neljäänkymmeneen osaan rehua. Huh, kuulostaa hurjalle. Siis tämä ohje tarkoittaa tapausta että käytät jotain perustipuruokaa, joka ei ole sorsille/ankoille vaan vaikkapa kanoille. Ilmeisesti tuosta oluthiivasta on olemassa vielä jotain vitamiinilisättyä versiota, mutta tämä ohje on sille perusoluthiivalle. Mä annan oluthiivaa silloin tällöin rehun joukossa isoillekin ankoille
Onnea kuoriutumiseen!
-
sannikki
Kuinkas tuo oluthiivan suuri proteiinipitoisuus??? Eikös juuri liika proteiini ole mahdollinen aiheuttaja enkelinsiiville? Liikaa protskua=liian nopea sulkien kasvu muistan jostain lukeneeni... Eikö ankoille saa muussa muodossa tarvittavaa B-vitamiini lisää
En anna oluthiivaa meidän ankoille, nyt siirtyivät kasvatusrehuun juuri vähemmän proteiinin vuoksi, paaaljon silputtua vihreää, vähän ruuan jämiä katsotaan kuinka käy... ostorehu lähinnä täydentää ruokavaliota, ei ole sen perusta. Matojakin keräilen säkkien alta muutaman kerran viikossa. Ainakin hanhien siivet on kasvaneet maltilla ja näyttävät vielä hyviltä, sulat ovat kyllä tupessa vielä, hanhet toki ei matoja saa
eivätkä varmaan söisikään... Hanhet tietty laiduntaa itse vihreän, kasvatusrehua ja 1/4 kauraa on rehupuolella.
-
maunu_muori
1 osa oluthiivaa ja 40 osaa rehua, proteiinipitoisuuden nousu tolla suhteella on suurimpiirtei mitätön. SItä ei tarvii miettiä
. Prosettilaskulla saa tarkatettua.( vanha sanonta: kuin kanankakka taikinassa
)
-
Suvianne
Minulla oli ekat vuodet oluthiivaa myskiankoilla. Mutta tilaustavarana ärsytti sitä hankkia.
Nyt olen jo kaksi vuotta antanut poikasille vain raakaa kalaa ja lihaa. Kasvut on mennyt ihan yhtä hyvin ja tervejalkaisia jne.
Auringonvalo ja vihreä on minusta yhtä tärkeä. En anna talvella hautoa kanalassa. Siitä on huonoja kokemuksia. Silloin pitää panostaa paljon enemmän ruokintaan ja vitamiineihin.
Kesäpoikueet kasvaa kuin itsestään, syöden annetun lisäksi hyttysiä ja ruohoa ja paistattelevat auringossa
Nyt olen jo kaksi vuotta antanut poikasille vain raakaa kalaa ja lihaa. Kasvut on mennyt ihan yhtä hyvin ja tervejalkaisia jne.
Auringonvalo ja vihreä on minusta yhtä tärkeä. En anna talvella hautoa kanalassa. Siitä on huonoja kokemuksia. Silloin pitää panostaa paljon enemmän ruokintaan ja vitamiineihin.
Kesäpoikueet kasvaa kuin itsestään, syöden annetun lisäksi hyttysiä ja ruohoa ja paistattelevat auringossa
Ankkakirjoissa ei itse oluthiivan proteiinipitoisuudesta varoiteta. Mä olen yrittänyt aina "laimentaa" kasvatusrehuja, eli juuri antanut kaikkea muuta vähemmän proteiinipitoista poikasille. Muistaakseni olen sotkenut ihan jotain kaura tai vehnähiutaleita rehun joukkoon jotta siinä ei olisi niin paljon protskua. Tietty luonnollinen niasiinin lähde oluthiivan sijasta käy, kuten te täällä olette tehneetkin (kala, liha, hyönteiset, toukat...), mutta näissäkin on paljon proteiinia.
-
Suvianne
Minä annan nuille kasvaville myskille kyllä kerran päivässä tai 3-4 kertaa viikossa lihaa taikka kalaa. En ole rajoittanut sen enempää. Joskus on vähemmän ihan vaan siksi kun sitä on vähemmän.
Mitään ongelmia ei ole ollut. Vaan poikaset syö ahnaasti. Itse luulen, että oikea kala ja liha on eri juttu kuin rehu. Siisä ei tarvitse niin tarkkaan mittailla proteiineja. Seassa on aina ruotoja, läskiä jne.
Voi olla että olen väärässä, mutta minulla on poikueet onnistunut nimen omaan kesällä parhaiten kun saavat ruohoa ja lihaa ja kalaa ja leipää aika pirusti...
Eli minä en ole ostanut rehua moneen vuoteen. Ruokin täysin kaupan ylijäämä ruualla nuo kaikki linnut. Ei ole ollut ongelmia.
Kalkkia on tieten
Mitään ongelmia ei ole ollut. Vaan poikaset syö ahnaasti. Itse luulen, että oikea kala ja liha on eri juttu kuin rehu. Siisä ei tarvitse niin tarkkaan mittailla proteiineja. Seassa on aina ruotoja, läskiä jne.
Voi olla että olen väärässä, mutta minulla on poikueet onnistunut nimen omaan kesällä parhaiten kun saavat ruohoa ja lihaa ja kalaa ja leipää aika pirusti...
Eli minä en ole ostanut rehua moneen vuoteen. Ruokin täysin kaupan ylijäämä ruualla nuo kaikki linnut. Ei ole ollut ongelmia.
Kalkkia on tieten
-
Kiyry87
Onko muilla ollut ongelmia kennel-callexin tilausten kanssa. Mä olen 2.4 tilannu olut hiivat ja niitä ei ole tullut vieläkään.
Mitä voisin niasiinin saamisen varmistamiseksi antaa ankoille.
Mä en voi käsitellä kalaa (Super-allerginen) enkä ötököitä (kaameet pelkotilat)
Mitä voisin niasiinin saamisen varmistamiseksi antaa ankoille.
Mä en voi käsitellä kalaa (Super-allerginen) enkä ötököitä (kaameet pelkotilat)
-
kaisumaria
- siebenbürger
Ei varsinaisesti ongelmia, eilen hain pari viikkoo sit tilatut tavarat postista, hieman kai jotain hidastetta on. 
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin