Lihan myynti
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
tiina
Re: Lihan myynti
Mä olen miettinyt, että mitä tommosesta kehtaisi pyytää? Tai oikeammin, mahtaisiko kukaan maksaa niin paljoa, että viittis myydä ennemmin ku syö itte? Mulla on alhoja ja kukot eivät ole mitään suuren suuria. Mä varmaan haluaisin...noh ainakin 15 euroa valmiista paistista, ku miettii, että onhan siinä sitten oma hommansa perata kukko sellaiseksi, että sen kehtaa myydä.
Mä olen perannu itselleni ihan vaan niin, että olen nylkenyt nuttua pois sen verran, että olen saanut rintapalat ja koivista lihat. Sillälailla ei tarvitse edes suolistaa.
Mä olen perannu itselleni ihan vaan niin, että olen nylkenyt nuttua pois sen verran, että olen saanut rintapalat ja koivista lihat. Sillälailla ei tarvitse edes suolistaa.
-
Ushva
Samaa olen minäki miettiny. Ainakin enemmän haluaisin mitä elävänä myydystä kun onhan siinä kuitenkin työtä jonkin verran.
-
Suvianne
Olen ehkä pessimisti, mutta tuollaista kanaa/kukkoa ei osaa tavallinen kuluttaja arvostaa edes 15 euron verran.
Sellainen, joka tietää miltä oikea kanaviillokki maistuu, ehkä.
Tai sitten ulkomaalaiset.
Meidän perheessä on nykyään Filippiiniläinen ja hän on jo monesta kanastani tehnyt mitä ihanempia herkkuja.
Itse olen maistanut kookosmaidossa ja inkiväärissä.
Se inkiväärikana oli HUIPPUA!!
Mutta hänkin haluaa kanan nahkoineen.
Minä lahjoitin syksyllä hänelle kaksi kanaa. Kaytin kuumassa vedessä ja kynin.
En edes ihan täysin puhdistanut, koska nuoresta iästään huolimatta on tottunut puhdistamaan ja käsittelemään kotiteurastuksen jäljiltä.
Kohde ryhmänä olisi vanhat, ulkomaalaiset ja ehkä ruoka-alan ammattilaiset.
Ja kun tällaset munis tyypit yleensä asuu vähän syrjemmässä, niin vähän olis porukkaa jonottamassa kanoja.
Minäkään en möisi liian halvalla. Enemmän iloa kun tekee etiopialais kanakastiketta
nimimerkillä just söin ja oli vaan parantunut yön aikana 
Sellainen, joka tietää miltä oikea kanaviillokki maistuu, ehkä.
Tai sitten ulkomaalaiset.
Meidän perheessä on nykyään Filippiiniläinen ja hän on jo monesta kanastani tehnyt mitä ihanempia herkkuja.
Itse olen maistanut kookosmaidossa ja inkiväärissä.
Se inkiväärikana oli HUIPPUA!!
Mutta hänkin haluaa kanan nahkoineen.
Minä lahjoitin syksyllä hänelle kaksi kanaa. Kaytin kuumassa vedessä ja kynin.
En edes ihan täysin puhdistanut, koska nuoresta iästään huolimatta on tottunut puhdistamaan ja käsittelemään kotiteurastuksen jäljiltä.
Kohde ryhmänä olisi vanhat, ulkomaalaiset ja ehkä ruoka-alan ammattilaiset.
Ja kun tällaset munis tyypit yleensä asuu vähän syrjemmässä, niin vähän olis porukkaa jonottamassa kanoja.
Minäkään en möisi liian halvalla. Enemmän iloa kun tekee etiopialais kanakastiketta
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Minä aion toimia tämän mukaisesti. Tänään sain siihen ihan kirjallisen vastauksen sähköpostilla terveystarkastajalta, kun sitä heiltä aiemmin kyselin munien myynnistä ilmoittamisen yhteydessä.HiltaHelikopteri kirjoitti:Mitenkäs te tulkitsette tämän Eviran maininnan ja onkohan se nykyisin voimassa?
Kysymyksiä ja vastauksia lihantarkistuksesta
Lainaus:
"Kotieläinten lihan tulee olla tarkastettua yleensä aina, kun sitä toimitetaan yleiseen kulutukseen. Poikkeuksia kotieläinten lihan tarkastusvaatimukseen ovat vain EL 13§ 2 mom. kohdan 5 mukainen siipikarjan tai tarhatun kanin lihan myynti ja luovutus alkutuotantopaikalta suoraan kuluttajalle (enintään 1000 lintua tai kania vuodessa). Muiden kotieläinten kuin siipikarjan tai tarhatun kanin lihaa ei saa koskaan myydä tai luovuttaa muuten kuin tarkastettuna."
Tuo kukon myynti ja myytynä teurastaminen ei mielestäni ole mikään järkevä lainkiertokeino, koska jos tuollaisesta oikeutta käytäisiin, niin kyllä luulisin, että se silloin katsottaisiin samalla tavalla kuin että se olis myyty teurastettuna.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Tässä vielä se Elintarvikelain 13 § elintarvikehuoneistovaatimuksesta:
Elintarvikehuoneiston ei tarvitse olla hyväksytty, jos siellä harjoitettavan toiminnan tarkoituksena on ainoastaan:
...
5) siipikarjan tai tarhatun kanin lihan myynti tai muu luovutus alkutuotantopaikalta suoraan kuluttajalle, jos myytävän tai luovutettavan lihan määrä vastaa enintään 1 000 lintua tai kania vuodessa;
-
tiina
Juuri näin. Ihmiset kun ovat tottuneet siihen naurettavan halpaan broilerinlihaan, niin mä kyllä tosiaan luulen, että ihan heti sitä mun hatusta vedettyä 15 euroakaan ei kukaan maksaisi.Suvianne kirjoitti:Olen ehkä pessimisti, mutta tuollaista kanaa/kukkoa ei osaa tavallinen kuluttaja arvostaa edes 15 euron verran.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Eli tuhat lintua saa myydä valmiiksi teurastettuina ilman lihantarkastusta. Salmonella pitänee tutkituttaa kaksi kertaa vuodessa ja sillä selvä?
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Näin olen asian ymmärtänyt.HiltaHelikopteri kirjoitti:Eli tuhat lintua saa myydä valmiiksi teurastettuina ilman lihantarkastusta. Salmonella pitänee tutkituttaa kaksi kertaa vuodessa ja sillä selvä?
-
Suvianne
No mikäs se on sitten se paras ikä?
Kiljkaula oli vuoden ikäinen kun teurastin.
Jalat oli jo aika sitkeitä.
Minustahan se oli vain hyvää, mutta ei varmasti suurimmalle osalle valtaväestöä.
Nuoremmat ovat tas niin pieniä.
Yritän miettiä missä iässä se saavutti ton nykyisen koon, mutta en muista.
Ehkä puolivuotias olisi jo hyvän kokoinen, muttei sitkee.
Mutta halpa se olis 15 eurolla myyä?
Kiljkaula oli vuoden ikäinen kun teurastin.
Jalat oli jo aika sitkeitä.
Minustahan se oli vain hyvää, mutta ei varmasti suurimmalle osalle valtaväestöä.
Nuoremmat ovat tas niin pieniä.
Yritän miettiä missä iässä se saavutti ton nykyisen koon, mutta en muista.
Ehkä puolivuotias olisi jo hyvän kokoinen, muttei sitkee.
Mutta halpa se olis 15 eurolla myyä?
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
5-6kk taitaa olla aika sopiva ikä. Sen kokoisina niissä alkaa olla lihaakin jo ihan mukavasti.
Paljonko muuten maksaa nuo kokonaiset linnut normaali ruokakaupassa?
Paljonko muuten maksaa nuo kokonaiset linnut normaali ruokakaupassa?
-
Suvianne
Kanaa ei meidän kaupassa ole. Vain broileria pakastimessa. Se maksaa muistaakseni joku 6 euroa.
-
maunu_muori
Parasta ennen päiväys noissa kukkedaaleissa tai kanoissa on rotukysymys.. jos meinaa saaha maukasta lihaa... ja sen määrän mitä kullekin rodulle on tyypillinen....
..toisin sellanen 4,405 kg nahatta,sisäelimittä ja siivittä kukkeli oli vielä aika maukas... eikä siihen kasvatukseen menny kun vähän yli vuos. piruuttani punnasin, kun näytti niin lihaselta..Siis rotukysymys
.. mie sen savipadassa juuresten kanssa haudutin kokonaisena ... eikä myö kolmeen pekkaan.. mie ja kaks miestä jaksettu ahmii kerralla kun vaivanen rintafile
..tää ei ollu sitkee.. mut oli taiten kasvatettava.. kun oli sellainen tehotuotantoelikko
....mutta äkäsyyen vuoks pääs pataan
.. ei jalkojen
.. ainoo joka sen kanssa pärjas oli muniksen oma kanakuiskaaja... mitens onko hänestä kukaan kuullu viimeaikoina mitään, onks heillä vielä tirpukoita
.. mie kun sen jalostuskukonkin hälle jo kaivelin.. sen siivettömän, kakslahkeisen 
-
mirri
Mutta asiaakin välillä.
Minä kun oon näköjään aina napit vastakkain jonkun viranomaisen kanssa. Niin tuo elintarvikehuoneisto on metka juttu. Kun sehän tarvii ilmoittaa kumminkin, että on sitä elintarvikehuoneisto toimintaa,vaikka ei hyväksyttää. Ja siinäpäs se taas on, ja sitten tuleekin taas kysymyksiä, ja mietintää, että onko se vai eikö ole, ja vastaako tilat lainvaatimaa tasoa. Ja sit jos ei vieläkään oo tarkastaja varma, niin varmuudenvuoksi päättää että huoneisto on hyväksytettävä....
Olis se vaan hienojuttu, että voiskin tosiaan myydä noita joutilaita pois paistina. Mutta pahaa pelkään ettei kukaan suostu maksamaan niistä enempää kun siitä kaupan broiskusta.
Minä oon ollu ilkee kun multa on fassupaistia kysytty, ja laittanut sen hinnan samanlaiseksi kun muutkin kasvattajat. Jos ei ole käynyt niin ei sitten syön itte
Tai myyn sen elävänä, peratkoon itse. Kyllä minusta pitää saada hinta myös siitä että sen linnun laittaa paistikuntoon!
-
Rusina
Mitenkäs jos mä pistän oman kukkopojan paistiksi ja myyn sen yrittäjänä suoraan kuluttajalle, eli maksavalle asiakkaalle joka pupeltaa sen hänelle myymäni ruoka-annoksen ainesosana? Elikkäs voinko tehdä omista kukoistani omassa yrityksessäni ruokaa asiakkaalle, joka syö sen suihinsa.??? Kaikki muu ok ja luvallista, mutta se oma kukko ja ne 998 sen kaveria, onko ne luvallista tarjottavaa??? Vai tuleeko tässä vastaan taas joku muu pykälä????
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Saattaapi tulla vastaan se pykälä, ettei yleiseen kulutukseen saa myydä tarkastamatonta lihaa