Tyrniksiä tulollaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

iiwi

Re: Tyrniksiä tulollaan

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Suvianne, tuota sun blogia olen tässä katsellutkin, törmäsin siihen vähän aikaisemmin :) Ihana infopaketti tosiaan!

Nyt tuntuu että neljäs siellä taitaa ainakin olla myös.Ehkä viideskin, kun nuo kuvattava olleet ovat aika valkoisia/vaalean ruskeita, mies oli varmasti bongannut yhden mustan ja minä luulin kerran nähneeni kaksi mustaa yhtä aikaa. Kuitenkin ihan hyvä prosentti kun alla oli 6 munaa, joista osa saattoi olla aivan vasta munimaan alkaneiden munia. Emo on tosiaan melkoisen topakka, nokki mulle melkein mustelman kun toin ruokaa ja toisen sain kiitokseksi kun autoin kadonneen tipun takaisin pesään :smt003 Eli ihan varmaa päälukua ei vielä saa ennen kuin lähtevät liikkeelle :)

Siksikin haluaisin nuo isommat kanat pihalle että meillä on nyt ollut pientä nokintaa, toinen hautova kana on melkoisen sirkuskanan näköinen kun siltä oli niskahöyhenet nypitty ja suihkuttelin sinne sinistä haavasuihketta, valkoinen kana vielä :smt003 Saattahan se olla kukon tukistelua josta muut ovat sitten intoutuneet. Mutta tuntuvat kyllä jännästi nuo isommat vähän pelkäävän tai kunnioittavan noita poikasia, olivat kaikki pesien vastakkaisella seinällä kauhusta jäykkänä rivissä kun se tipu oli pudonnut ja huusi hätähuutoa :smt005 Eli siis ehkä pärjäävät jo sisälläkin, eivät ne tänäänkään kovin kauaa olleet ulkona. Täytyy vaan kehitellä tuonne kanalaan niille kaikenlaista tekemistä, huomenna vois vaikka kylmäkellarista hakea oman pihan omppuja jos olisivat vielä kunnossa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jep varuillaan pitää olla.
Mutta yleensä toiset suhtautuvat hyvin.
Meillä kuoli kesäällä pari tipua kun olin antanu vanhan rouvan munia sinne ja tappelivat sitten pesästä ja siinä tipu tallautui.

Mutta jopa täysin hautomakuumetta vailla olevat kaksi rouvaani suhtautuvat tipuihin hyvin.

Mutta ei sitä koskaan tiedä..
Minulla on nyt eristetty kun kalkkunatkin ovat siellä seassa.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mut riittääkö pelkkä kanan alla oleminen munien haudontavaiheessa. Eiks ne jäädy
iiwi

Jos kana osaa hommansa niin väittäisi ettei jäädy. Toki kanalaa kannattaa yrittää pitää kunnolla plus-asteisena, ja ite koittaisin vähän eristää sitä pesän alaosaa, meillä tuo pesä on tehty puukuitulevystä ja pohjalla oli turvetta ja olkea sen lisäksi, pesä on siis rossipohjan + puulattian päällä. Se kanan maha on melkoinen lämpöpatteri silloin kun se hautoo :smt001
iiwi

Voi voi, taisi meidän toiselle tipusetille käydä vähän köpelösti.. En tiiä mitä on tapahtunut, mutta kun tultiin katsomaan tipuja niin hautova klaara oli tosi etuosassa pesää. Nostin kanan pois, niin pesästä oli siirtyny pari munaa siihen etualalle, ehkä joku on yrittänyt käydä munimassa ja saanut pikaiset lähtöpassit. Klaara istui siis näiden parin pesästä vierähtäneen munan päällä ja loput olivat kylmänä pesän perällä. Nostin nyt kuitenkin munat takaisin pesään ja klaara istui kaikkien munien päälle, vaikka en tiedä onko kylmenneillä mitään toivoa...
Suvianne

Saattaa niistä tullakkin! Minullahan kylmeni aika pahasti kaikki munta ja surin osa kuoriutui.
Varsinkin uudella emolla sattuu tollasia.
Osa kierittää kaiken heti pesään.

Minun alhon alle ei mahdu kuin 10 munaa, jos on 12 niin aina sieltä 2 törröttää ulkona tai puoliksi.
iiwi

Viisi niitä ainakin on, melkoinen värikirjo :smt055

Kuva
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:smt049
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ihania! :smt050
Sulle jo tuonne omaan kuvatopiciin kommentoinkin mutta onnittelut vielä tipuista tähänkin topiciin! Ja toivottavasti nyt kuoriutuu se toinenkin poikue! Ja tuo keltainen tipulainen on kyllä kertakaikkiaan ihana :smt007 liekkö meidän Kultakutri sitten sen mummo, Kultakutri on tosiaan ollut ainut tuon värinen tipuna meillä. Jännä nähdä kyllä tuleeko tuosta keltaisesta samanlainen vaaleanruskea kuin Kultakutri, pidä toki ajan tasalla :smt002
Tosta vasemmanpuolisesta tulee tosiaan valkoinen pohjaväriltään ja ruskeista ruskeita mutta sitä on mahdoton tässä vaiheessa sanoa tuleeko niille mustat vai harmaat kuviot, ja sittenkin kun on ensihöyhenyksessä kuviointia niin joiltain häipyy osittain tai melkein kokonaan se kuviointi kun tulevat aikuiskokoon ja ikään. Mustalle tuo yks mun mielestä näyttää. Toivottavasti nyt ois jos ei ihan niin melkein kaikki kanoja :smt023
Suvianne

Ai että ihana kuva!! Tosi hienot värit!!!
iiwi

Se tumma on oikeasti harmaa jolla on musta pää. Tässä on siitä vähän parempi kuva.

Kuva

Pitää siis odotella että millaisia näistä tulee, ja malttamattomana myös odottelen että tuleeko kukkoja vai kanoja :)
iiwi

Jouduttiin äskön ajamaan koko kööri pesästä pihalle kun sieltä leiju niin vahva ammoniakin tuoksu. Tipuja tosiaan oli kuusi (eli kaikki munat on kuoriutunu!) tummia oli kaksi, toinen selvästi harmaa ja toinen musta. Toivottavasti tuo ammoniakki ei ole tehnyt mitään vahinkoa tipuille, siellä tosiaan oli yksi todella iso kakka kanan alla... Vaihdettiin nyt kaikki kuivikkeet ja emo sen aikaa kylpi, sitten autettiin koko kööri takaisin pesään, ja verkko vielä päälle, kun yksi kana yritti vähän nokkaista yhtä poikasta (joskin hyvin hellästi). Hyvä kun on viikonloppu edessä, niin voidaan valvotusti ulkoiluttaa tuota porukkaa jotta pääsevät tottumaan muuhun parveen. Poistettiin myös se kynnys.

Miten tää poikasten totutus muuhun parveen käy silleen luonnollisesti?
iiwi

Meijän emokanaa alko ahditaan tuolla ahtaassa kopissa, jouduimme sen sinne kuitenkin verkolla sulkemaan siksi aikaa kun kävimme perheen kanssa pesulla illalla tuttujen luona. Puhuimme koko ajan että miten helpoiten toteutamme isomma suljetun verkkokopin tuolle porukalle, ja kun palattiin niin mies alko sitä toteuttamaan vanhasta sohvapöydästä ja vanerista, laudasta ja verkosta. Lähti sitten katsomaan kuinka kanalassa on pärjätty (itse nukutin poikaa) ja löysi emon paenneena pesästä (oli tullut mun verkokyhäelmästä läpi kun en ollut sitä mitenkään kiinnittänyt, taisi olla emolle liian ahtaat olot..) ja kyhjötti yhdessä nurkassa allaan neljä poikasta. Kaksi oli kylmettynyt ja kuollut, toista oli jopa vähän nokittu.Tuo ihana harmaa oli toinen menehtyneistä ja toinen oli vaalea maaoravakuvioilla. Nyt on emo ja tiput jo uudessa häkissään jota mies vielä lähti viimeistelemään, toivottavasti ei tulisi enempää menetyksiä. Mutta nyt on toiselle hautovalle kanalle samalla oma verkkokoppi, ja toivottavasti tuleville tipuille siis samalla.

:smt010 Miten mä saan nukuttua ensi yönä, otan aina kaikki tällaset tosi raskaasti...
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

:smt056 Voimahali
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi mikä surku :smt010 ja erityisesti harmittaa se, että noin kävi ekassa haudonnassa...
Vastaa Viestiin