Viiriäisiä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En osaa ihan vastata tuohon. Mutta se myös sekoittuu.
Minulla valkoisten kanssa tuli pingviiniviiruihin paljon enemmän valkoista kuin normaalisti. Myös tyttöjä pingviinikuviolla.
Ja kyllä niitä valkosia tulee ja ensi ihastus menee :smt005

Mulla kun kylpevät turpeessa, niin valkoset on aina likaisia ja ne rupee munimaan myöhemmin ja ovat monasti sorrettuja.

Minusta tummat ovat isoimpia ja vahvimpia ja kovimpia munimaan ja kauniimpia...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Varrotkaas Oliko Siimis kun tiesi näistä väreistä hyvin. Mulla on tullut viiruihin aikamonelle valkoiselle vaan musta täplä, selkään tai päähän.
Ja meinasin taaskin laittaa valkoisen siitosryhmän keväämäällä. On ne niin lumipallon näköisiä kun ovat tuolla muitten seassa. Muninta tosin on todellakin heikompaa.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

No nyt olisi kuvia eri värisistä. Nämä olis voinu laittaa tuonne kuvagalleriaankin, mutta istuu hyvin tähän ketjuunkin.

Kuva

Arveluita näiden väreistä "isona"?

1 (takana) ja 2 (edessä)
Kuva

3 (tässä 2 samanlaista ?)
Kuva
Kuva

4
Kuva

5 (keltainen => valkoinen ja oikealla normaali villinvärinen ?)
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun kokemuksen mukaan nuo millä on vaaleat "kulmakarvat", niistä tulee valkokirjavia eli niitä pingviinejä. Raitaselkäiset on villivärisiä ja tasaisemman ruskeat on suklaita. Keltaiset on valkoisia ja keltaiset mustilla raidoilla on kultaisia. Keltaiset tasaisen ruskealla selällä on kaneleita. Eli noissa kuvissa näen pingviiniä, villiväriä, suklaata ja valkoista.

Valkoisilla on tosiaan useimmiten edes pieni ruskea pilkku jossain päin selkää / päätä. Mun neliviikkoisissa tipuissa on nyt muutama pingu, jolla on tosi paljon valkoista, koko rinta ihan valkea. Oliskohan ne tuosta ryhmästä, jossa on pingviini kana ja valkea kukko.. :smt017 Loogisesti vois näin päätellä.

Noista kaneleista kaipailisin itsekin lisää tietoa. Mulla on yksi aikuinen kaneli kana ja nyt näissä neliviikkoisissa on kaksi - mutta ne on ihan eri värisiä :smt017 Paljon vaaleampia ja molemmilla on valkea rinta. Mielenkiintoista nähdä, mitä niistä tulee.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Kasvuvauhti on huimaa...

Kuva

Kuva
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Yksi viirutipu kyyhötti aamulla lämpölevyn alla kovin huonosti reagoivana. Panin merkille, että siellä ei taida olla kaikki kunnossa. Iltapäivällä se oli kuolleena häkissä. Mikähän sille lie tullut? :smt017

Tällä hetkellä 16 jäljellä. Ja kasvuvauhti on melkoinen. :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kuulin aikoinaan tämän jutun eräältä viiriäiskasvattajalta. Se meni suurin piirtein näin: haudotuista munista puolet ei selviydy kuoriutumiseen saakka ja niistä kuoriutuneistakin puolet kuolee ennen aikuisikää. Siis oli vain lausahdus, jolla hän halusi teroittaa, ettei viiriäiset ole helppo laji haudottavaksi ja kasvatettavaksi ja tarkoitti sitäkin, että poikastappioihin pitää varautua.

Kastumaan ei varmaankaan ole päässyt tuo kuollut tipunen?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Niin olen varautunutkin, ettei nuo kaikki aikuisiksi selviä. Mutta olot niillä on olleet mielestäni hyvät, ei pääse kastumaan. Ja virkeänä ovat olleet. Tekevät tosin välillä itsemurhapyrähdyksiä kops vaan kattoon, vaikka häkki on n. 70cm korkea. Onko lie sitten kopsauttanut liian lujaa pään kattoon? :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Saattaa hyvinkin olla noin. Jotkut sanovat, että kovakattoisen häkin pitäisi olla hyvin matala, jottei viirun lentonopeus kerkeä kohota tappavaksi. Kattona voi käyttää myös kangasta/hyttysverkkoa tms. pehmeää, joka joustaa noiden itsemurhakokelaiden päitä.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Hmm... pitääköhän tässä alkaa pehmustetta teippaamaan kattoon. Seuraillaan tilannetta.
Suvianne

Lainaan opastani ja saa uskoa jos haluaa ;)
Viiruilla pitäisi olla korkeintaan 60 senttiä katto, juuri lentohalujen estämiseksi.
Ja tämä koskee aikuisia.
Minä pidin tipuilla vielä matalempaa tai sitten vaippaharsoa kattona.
Juuri tipuina ja nuorina ne yrittää lentää ei oikeestaan isoina.
Mutta en tiiä onkos se ollu tuo kattoon lento kuolin syy.

Meillä oli aika vähän poikaskuolemia, ne mitä oli ,tapahtu yleensä kolmen päivän sisällä. Jos sen selvisivät, niin oikeestaan kaikki selvis aikuiseksi. jotain onnettomuuksia alussa vain sattu.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Vaihda koko katto pehmeäksi, niin kopse loppuu. Mulla oli silloin kun oli viel häkkejä niin valkoisesta aluskatteesta katot. niihin sai paukutella päätään! Nyt viirut on "irti" ja näyttää viihtyvän. Tosin ne lentää vieläkin, muttei kopsahda, kun korkeutta on jotain 2m ja risat.
Kyllä ne pystyy hyppäämään niin kattoon että kuolee.(nähty on) :smt013
Sillä noita häkkejä kehittelinkin. Pelästyessään tappaa itsensä siinä 60cm korkeassakin.
Suvianne

Tuolla escurialissa ne meinas just, että kun on reilu 2m häkki niin menis.
Tai sitten ihan matala.
Ne muistaakseni lopetti viirut kun siellä olis pitäny olla 3m se häkki korkee..
Joku vaatimus täällä kotieläintarhalle.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viiriäiseni on nyt 4 viikkoa vanhoja ja otin tänään lämpölevyn niiltä pois, tai oikeastaan se on vieläkin niillä lämpimänä seinänä, mutta eivät pääse alle enää lämmittelemään. Viime päivinä viirut on istuskelleet pääasiassa sen päällä tai muualla häkissä. Lämpötila kanalassa on n. 10*C paikkeilla, kovilla pakkasilla kuten nyt näytti taas tippuvan -20*C tasolle, se laskee +5*C paikkeille. Ei näyttänyt palelevilta ainakaan nyt 10*C lämpöisessä.

Tässä vaiheessa näyttävät jo oikeastaan aikuisilta, ehkä kokoa vielä hieman tule lisää, mutta sulkapeite on jo liki täydellinen.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Kuvaa? :love4:
Vastaa Viestiin