KUUKKERIIIIIIIII.... montako saippuantuottajaa tuon heti maanantaina .. isännällä on joutopäivä, niin joutais kyöräämän lastin.. otakko vaikka 4 kipaletta, tosin ne ei ihan vielä poksaha, luulen että 3 vuodenvaihteessa ja yks vähän myöhemmin, ja edelliset maitobaarit on ummessa.. mut tarvittaessa voin astuttaa lisää
Älä Suvianne ole vielä huolissas, kalkkunat on melko epäluuloisia kaikkea uutta kohtaan ja niillä menee om aikansa ennenkuin tottuvat..Nyt ei ole enää isoa laumaa turvana niin sekin voi aiheuttaa epävarmuutta.
Muori voi kyllä unohtaa niiden saippuatarvetuottajien rahtaamisen, just saatiin yks määkivä lauma pois
Molemmat kärvistelee.
Nyt olin niin sika, että ajoin ne pois ja kanalaan.
Kun minusta näytti jo että uros paleli???
Kai se rupee paleleen jos ei syö??
No menin myöhemmin kattoon, niin kanalassa oli rauhallista ja myskit oli selvästi sotkeneet vetensä ja syöneet.
Heittelin veteen tavaraa ja suurin osa oli kadonnu ja kuvut näyttivät pulleimmilta.
Sain myös kalkut syömään. Siis näin, että jokainen söi.
Mutta ostamani muikut meni kanoille ja pikkasen kalkuille. Myskit tuijottelivat vaan tyynesti.
Unohdin muuten jo aiemmin sanoa et kokeilepas niille myskeille keitettyä kalaa, ne kun ovat meillä saaneet järvikalaa niin olen sen keittänyt ...Alkuviikosta keittelin kalkuille ja myskeille 10 l kattilallisen haukea ja hyvin katosi nassuihin
Pikku ajatustenluku!!!
Minulla on sulanu kaapissa kalaa. Ja en jaksanu tehä siitä itelle mitään, niin tarjosin paloja myskeille.
Eivät kauheesti innostuneet.
Niin just oli tulossa kysymään söiskö ne keitettynä
Jauheliha oli kadonnyt yks päivä, mutta en voi ihan varma kuka ne söi
Mutta eivät ainakaan vielä raakana ole kalaa syöneet.
Meillä on toinen tytöistä viimeiset kaksi viikkoa vetänyt lihaa ja kalaa kuin viimeistä päivää.
Käyttäytynyt ihan eri tavoin kuin toiset kaksi.
Yleensä myskit ovat arvokkaasti orrella kun ruokin ja käyvät syömässä kun lähden pois.
Nyt on joka päivä syöksynyt lihan ja kalan kimppuun. Varsinkin lohi on mennyt kuin kuumille kiville. kalkki ja munankuoret myös.
Nyt sitten löysin pesän, missä on viisi myskin munaa!!
Kovasti mietin mitä tehdä. Vielä nuitten ei tarvisi munia. Joten jos vain jätän munat ja annan emon ruveta hautomaan??
Vai pitäisikö ekat ottaa pois jos ovatkin hedelmöittymättömiä ja hautoo sitten turhaan..??
Jos teillä myskin omistajilla on vinkkiä niin kertokaa!
Kun kerran kysyt niin minä keräisin vielä pois ja antaisin hautoa myöhemmin keväällä. Jos sinulla on niille paikka jossa poikaset eivät ole kylmässä jne. niin onnistuuhan se haudonta ja poikasten kasvatus nytkin. Ainakin meillä myskiakka oli tarkka poikastensa päältä joten yhteiselo parvessa luulisi onnistuvan, emon nokalle ei hypitty Molempi parempi eli mielummin miten vaan. Tältä tuli siis joutava vastaus
No ei se joutava ollu :D
Mulla olis lämmin paikka.
Tein sellasen tempun, että hain ekat 4munaa pois. Ja annan sen munia kunnes alkaa hautomaan.
Ja kun tiput kuoriutuu siirrän tipulaan.
Tuskin myskirouvaa tarvii eristää, koska kalkkunatkin pelkää niitä!!
Ja läpivalaisen ne huolella ja seuraan, ettei käy kuten kalkkuna rukalla joka hauto kunnes munat haisi!!
Näin ei tule kovin pitkää muninta kautta ja voimat säästyy kesään!
No jopas Voipi olla että ukko on vielä liian nuori hedelmöittämään munia mutta joutaahan sitä kokeilla Parhaiten meillä myskilapset selvisivät hengissä kun saivat olla vapaasti laumassa, emo puolustaa niitä todella tehokkaasti. Jos mahtuivat aidan rakosista väärälle puolelle niin sitten oli muut linnut ja kissat kimpussa