Ja edelleen mä oon sitä mieltä, että kyllä ihmisen pitää pitää eläimistään oikeasti huolta, ei siis vain luottaa, että "kyllä ne pärjää kun pärjäähän kaiken maailman sorsatkin". Siis seurata niiden vointia, huolehtia suojaa ja kuivaa ja sitten roudata sisälle, kun ei enää oikeasti pihalla tarkene. Se on sellainen kaksiteräinen miekka, toisaalta sisätilat voivat varsinkin isompien eläinten osalta muistuttaa lähinnä vankeutta, mutta vapauskaan ei kaikille (enää kaiken jalostuksen yms, jälkeen?) ihan läpi talven sovi - ainakaan täällä meidän korkeudella. Eikä villeihin veljiinsä voi aina verrata, koska kyllä kesytyksen/jalostuksen myötä varmasti vähenee luontaiset vaistot etsiä suojaa tai rakentaa pesää yms. Että vaikka se ankkakin on sinisorsa, niin se on ollut sitä noin 2000 vuotta sitten! Ehkäpä tuon 2000 vuoden aikana ihan hitusen on suosittu ankassa muita ominaisuuksia, kuin niiden kykyä pärjätä (Suomen) luonnossa.
Mutta kyllä mua nauratti tänään viimeksi, kun osa rokeista (mulla on kanoista enää rokit ulkona) oli mennyt taivasalle nukkumaan, niin mää niitä sitten otsalampun kanssa kantelin tarhaan.. Oli pimeä ja kylmä, kello yli 22 ja kantaessa huomasin, että niillä oli aivan lämpimät varpaat... Noo, mä itse asiassa kannoin niitä enemmän petovaaran vuoksi, kun viime syksynä näihin aikoihin se kettu kävi ja vei kanan..
Mutta ei muori pahalla, samalle palstalle mahdutaan!!