Talvioloista..

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Re: Talvioloista..

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kun mä näin, että muori oli kommentoinut tähän ketjuun, niin arvasin jo viestin sisällön.. Joo, no mä ainakin olen koko ajan ollut aika lailla samaa mieltä eri siivekkäiden kylmänkestosta ja parhaasta mahdollisesta talvilämpötilasta. Sillon, ku maattareita otin, niin ohjeet kyllä löytyivät. Joitakin alkavia harrastajia voi kyllä hämätä, kun kanaloiden lämpötilaksi suositellaan sitä jotain +15 ja yli (siis tehotuotannossa, mutta kun sitä ei aina mainita), mutta kyllä sekin tieto löytyy, että maatiaiset ovat kylmänkestäviä ja että ne myös sellaisina säilyisivät, niiden tulisi olla viileämmässä. Ja perässä suositus noin +5 astetta ja tieto, että kestävät myös ajoittain kylmempää. (Ja joo, nyt olen oppinut että myös useimmille muille roduille paitsi tehotytöille sopii sama lämpötila.)

Ja edelleen mä oon sitä mieltä, että kyllä ihmisen pitää pitää eläimistään oikeasti huolta, ei siis vain luottaa, että "kyllä ne pärjää kun pärjäähän kaiken maailman sorsatkin". Siis seurata niiden vointia, huolehtia suojaa ja kuivaa ja sitten roudata sisälle, kun ei enää oikeasti pihalla tarkene. Se on sellainen kaksiteräinen miekka, toisaalta sisätilat voivat varsinkin isompien eläinten osalta muistuttaa lähinnä vankeutta, mutta vapauskaan ei kaikille (enää kaiken jalostuksen yms, jälkeen?) ihan läpi talven sovi - ainakaan täällä meidän korkeudella. Eikä villeihin veljiinsä voi aina verrata, koska kyllä kesytyksen/jalostuksen myötä varmasti vähenee luontaiset vaistot etsiä suojaa tai rakentaa pesää yms. Että vaikka se ankkakin on sinisorsa, niin se on ollut sitä noin 2000 vuotta sitten! Ehkäpä tuon 2000 vuoden aikana ihan hitusen on suosittu ankassa muita ominaisuuksia, kuin niiden kykyä pärjätä (Suomen) luonnossa.

Mutta kyllä mua nauratti tänään viimeksi, kun osa rokeista (mulla on kanoista enää rokit ulkona) oli mennyt taivasalle nukkumaan, niin mää niitä sitten otsalampun kanssa kantelin tarhaan.. Oli pimeä ja kylmä, kello yli 22 ja kantaessa huomasin, että niillä oli aivan lämpimät varpaat... Noo, mä itse asiassa kannoin niitä enemmän petovaaran vuoksi, kun viime syksynä näihin aikoihin se kettu kävi ja vei kanan..

Mutta ei muori pahalla, samalle palstalle mahdutaan!! :smt062
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Uskomatonta muuten miten ne varpaat voikin säilyä niin lämpimänä! Huomasin saman kun laitettiin yömyöhään muutama päivä sitten faverollenuorisoa sisälle. Ne oli jo silloin olleet useamman tunnin verkon reunalla nukkumassa, eli ei edes millään puuorrella, ja silti ne varpaat oli kuin lämpöpatterit mun sormiin verrattuna. Olisin luullut että on ihan jääkylmät metalliverkon päällä.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muakin mietityttää tuo mitä ulkopuolisten ja naapurien päässä liikkuu kun ankat ovat ulkona ja "vain" kasvihuoneessa pikkupakkasilla. Kun moni on kysynyt, etteikö niille tule kylmä. Tekevät pian eläinsuojeluilmoituksen, ja siinä sitä sitten pääsee selittämään. Toisaalta kun itse tietää ankkojen vaatimukset, niin saa olla rauhallisemmilla mielin. Pitäisi varmaan seuraavalle kysyjälle näyttää miten paksu se höyhen & untuvakerros on.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanoilla on vinkee verenkiertosysteemi jaloissa. Oon jostain joskus löytänyt kuvan. Valtimot ja laskimot kulkee siellä jalass vierekkäin ja valtimot lämmittää paluuverta niin ettei se oo jäätävänkylmää mennessään untuvien alle...Sellainen lämmönvaihdinsysteemi, noin niinkus insinööritermein :smt005 ....

Vai ei ankkoja mimmin mielestä sais verrata sorsiin... ne muuten risteytyy ihan keskenään taapäin, joista nää on jalostettu(kokojalostusta kait lähinnä), vähän niinkuin kotisika ja villisika :smt005 Osalla pienkokoisia kirjavia ankkoja on sorsaa jossain lähellä isovanhemmisssa....olen kuullut huhuttavan... vai oliskohan kaupunkilegendaa... pitäisköhän testata. :smt002 . Tossa on vielä se piontti että kun massa kasvaa niin lämpötalous paraneen... Jääkarkut on kaikkein massavampia karhuja.. josta tulikin mieleen että ne risteytyy ihan sujuvasta harmaakarhuun tuolla rapakontakana. Varmaan jossain vaiheessa ollut sama kait kantamuoto, susissa on havaittavissa samaa massavuutta pohjoisessa kannassa.( nyt tarkoitan euroopan laajuisessa, en suomen sisässä)..
Mie en ihan kaikkia meijän kanojen toilauksia ees uskalla nettiin kirjottaa... ettei tuu taas täti kylään
smari

Villihanhet ainakin mun käsittääkseni muuttaa lämpimämmille alueille talveksi, eli siitä voisi päätellä että ei hanhet halua ihan ulkosalla talveaan viettää. Mitenkäs sorsat? :smt017

Mä hinguin riikinkukkoja yli 10 vuotta. En ottanut kun luulin että ne tarvii talvella ihan saman lämmön kuin ihmisillä on taloissaan. En tiedä mistä toi käsitys oli edes mun päähän tullut, mutta niin tosiaan luulin. Oli sitten tosi yllättävää lukea että niitä pidetään ihan eristämättömissä tiloissa ja tarhoissa läpi koko talven. Nytkin otin silti niitä vasta kun saan talveksi sisäkarsinaan. :smt004
maunu_muori

PST: Smari: hanhi on laiduneläin , metrisessä hangessa on paha laiduntaa :smt005 ... eikä räpyläjäloilla voi kaivella lunta, siihen tarvitaan poron kaviot.. joutsenetkin lähtee pääsääntöisesti vasta sitten kun eivät enää pysty jään alta kaiveleen ruokaanssa, tai kun rantaniityille tulee lunta... tossa lähellä on joki joka on koko talven sulana( siis jyskylässä, täällähän mää taas ruokatunnilla notkuilen) sinne menee meidän kaurapaikasta evästä, ei ne pullasorsat viitti mihinkään muuttaa jos on vettä saatavilla ja eläinsuojeluyhistys tarjoo talvimuonan :smt002 Musta on valokuva vuodelta 60 jossa natiaisena toljotan niitä syöttämässä.. samassa paikassa oli sorsia talvenyli jo silloin :smt003
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä en ota asiaan enempää kantaa, mut jos nykypäivänä eläinten tarpeista päättää ihmiset (oikeudessa), joiden mielestä hevosetkin tarvitsee yöllä "lukuvalon", niin mitähän kaikkea kivaa vielä onkaan tulossa? :smt017
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Koskakohan ne hevoset sitten nukkuu jos ne eläinsuojelijoiden mielestä tarvii yöllä "lukuvalon", päivällä ne ei nuku kunnolla kun pitää olla valppaina.Mitä ne sillä valolla nukkuessaan tekee :smt017 :smt005
smari

max3 kirjoitti:Mä en ota asiaan enempää kantaa, mut jos nykypäivänä eläinten tarpeista päättää ihmiset (oikeudessa), joiden mielestä hevosetkin tarvitsee yöllä "lukuvalon", niin mitähän kaikkea kivaa vielä onkaan tulossa? :smt017
Toi on pelottavan hirvittävän järkyttävä tapaus. :smt019 Ja vastaaviahan on ollu useita, kohta pitää ottaa hevosetkin makuhuoneeseen peiton alle. Jos joku ei ole siitä lukenut, niin käräjäoikeus tosiaan tuomitsi siitä että poneilla ei ollut pihatossa yövaloa. Valon teho olisi pitänyt olla sellainen että näkee lukea sanomalehteä. Tosin hovi kumosi tuomion, kun sinne marssi liuta hevosalan todellisia asiantuntijoita puolustamaan tuomittua. Mutta siis alunalkain tuomio tuli, vaikka tuommoista vaadetta ei ole laissa eikä valo yöllä ole edes poneille hyväksi. Hovissakin jäi kuitenkin tuomio siitä että miljoonakala-akvaariossa oli levää. Ja miljoonakalahan käyttää levää myös ravintonaan.
maunu_muori

evira kouluttaa muuten taas eläinsujeluvalvojia.. hakuaika tais mennä jo umpeen... Niille valvojille kyllä pitäis laittaa jonkinnäköinen pääsykoe.. siitä että on maalaisjärki vielä tallella.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä en ota muuten kantaa mutta voin hyvin kertoa miten meillä elukat asusteleepi.
Kanat ovat nykyisin vanhassa siirtotallissa (lämpöeristetty) joka on kooltaan n6m kertaa 3m, just sain eilen uuden tarhan rungon valmiiks niin ei tarvi kun tehdä reikä seinään niin pääsevät pihalle. Talvella tarvii varmaan pari lämpölamppua laittaa sinne ettei vilu pääse yllättämään.
Riikeille rakennettiin ihan oma lämpöeristetty mökki 3m kertaa 4m ja siittä suora pääsy tarhaan joka n 5m kertaa 8m, saavat sitten halujensa mukaan ulkoilla ympäri vuoden jos haluavat. Vielä eivät ole ulos uskaltautuneet, käyvät vaan ovella ihmettelemässä uutta paikkaa.
Ankat asuvat tallissa omassa karsinassaan ja pääsevät myös halujensa mukaan ulkolemaan ympäri vuoden jos haluavat. Ankkojen seinänaapurina asustelee Pipsa possu omassa yksiössään, päivät Pipsa viipottaa pitkin pihaa häntä suorana :smt005
Samaisessa hevostallissa asustavat myös nyt väliaikaisesti fasaanit. Tarkoitus niille hommata leikkimökin tapainen josta myös suora kulku tarhaan. Olen ymmärtänyt että ovatten aikas kylmänkestävää porukkaa joten lämpöeristetty mökki sopii niillekkin varmaan hyvin.
Tallissa asustavat myös vuohet jotka pääsevät ikkunan kautta pihalle myös talvella.
Tietenkin hevoset omissa karsinoissaan ja alpakat ovat vallanneet tallin toisen pään josta ovi suoraan niiden tarhaan.
Tallissa ei ole minkään näköistä lämmitystä mutta elukat lämmittää sitä ihan mukavasti.
Omasta mielestäni oon pystynyt järjestämään ihan mukavat olot kaikille otuksille mutta ainahan sitä haluaa isompaa ja parempaa :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mäkin luin pari noita kauheimpia "eläinsuojelu"-juttuja hevosista.. Ainoa ajatus oli, että tulkaapa tänne lopettamaan mun eläimiä, niin mä uhkailen aseilla ja soitan poliisit (jos eivät ole mukana hommassa???) ja palokunnan ja ja ja.. Mä oikeasti varmaan sekoaisin, jos sellainen osuis kohdalle..

Joo, ja sitten sen verran, että ankkoja ei ainakaan vielä tässäkään myrskyssä palele pihalla! Sitä iloisempia ovat, mitä paskempi keli! :smt005
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Juu ei näytä ankkoja paljon nää kelit haittaavan. Tänäänkin painoivat pihalle (ovat ulkoilleet nyt vapaana) kauheella tohinalla. Vettä sato kaatamalla viistosti ja tuuli aivan kauhesti. Siellä ne lättäjalat innoissaan luttas isoissa vesilätäköissä ja mä seurailin niitä visusti tallin ovelta kun meinas pää lähtee irti sen kauheen tuulen takia :smt005
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla ei ole ankoista tai hanhista kokemusta, mutta empä ole kuunaan kuullut, että olisivat kylmään kuolleet. Eikös fasaani ole villilintu alunperin, ja asu ulkona talvet ja kesät? Muuttaako villit fasaanit talveksi etelään ? Ja eläin kun elin, oikealla rasvapitoisella ruokinnalla ne saa talvenkestäviksi, kunhan tosiaan sateelta ja viimalta on suoja.
Esim. pihatoissa elävät hevoset tarvitsevat märäysten mukaan -seinäisen suojan, jossa niillä on mahdollisuus olla koko lauman yhtaikaa. Näin ei kyllä monessa paikassa ole, jos laumassa on monia porukoita, jotka eivät siedä toisiaan. Sitten tämä pihattokatos on pidettävä puhtaana, jotta eläimet voivat halutessaan maata siellä. Tämäkin asia ontuu monessa paikassa. Varsinkintäälä pohjoisessa pakkanen on todella raaka kun siihen lisätään vielä tuuli. Mutta terveitä pihattohevoset ovat kokemukseni mukaan. Ei ole kosteiden tallitilojen aiheutamia hengitystietulehduksia eikä flunssia.

Tuo yövalojuttu oli kyllä ihan kaikessa huvittavuudessaan surkuhupaisa, Minun hevosillani ei ole ikinä ollut mitään yövaloja, en minäkään saa nukuttua valot päällä perskele vieköön. Mielestäni varsinkin treenihevoset jopa tarvitsevat sen pimeän lepohetken öisin. Minun tammani oli sellainen, että kun sille tuli ennen varsomista vahatipat nisiin, piti olla odella hiljaista ja hämärää että se yleensä alkoi varsomaan. Kyllä sai monesti peitellä ikkunoita vanhoilla loimilla ja jätesäkeillä.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Muistan meilläkin silloin kun hevonen oli et vanhempani aina sanoivat et valot pois tallista osaa se nukkua
Vastaa Viestiin