Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

smari

Re: Rcom King SURO hautomakoneen säätöä

Viesti Kirjoittaja smari »

Rusina, paljonko oot pitäny kosteutta tuon lämmön kanssa? Ootko lopuksi muuttanut tällä koneella lämpöä tai/ja kosteutta?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä oon pitänyt aiemmin haudonnan ajan 45(-47)% kosteutta. Nyt kokeilin saamaani vinkkiä viirunmunille, jossa alkukosteus oli pari päivää 55% ja sitten lasku 45%:iin. Pitäis helpottaa alkuunlähtöä. Dramaattista eroa aiempaan en huomannut. Loppuhaudontaan oon nostanut kosteutta ylemmäs. Se pysyykin hyvin ylhäällä jos tiput kuoriutuvat lyhyen ajan sisällä. Lämpöön en ole kajonnut, se on koko ajan sama.
Mulla kyllä munien olosuhteet vaihtelevat aika reilustikin haudonnan aikana, koska kellutan ja läpivalaisen ne useampia kertoja haudonnan aikana, jolloin myös kone viilenee ja kosteus nousee. Oon aikanaan oppinut, että munien jäähdytys silloin tällöin haudonnan aikana helpottaa sikiön hapensaantia. Lisäksi mulla on usein useampaa eri-ikäistä munasatsia yhtä aikaa koneessa. Haudonnat ovat näistä poikkeamista huolimatta sujuneet hyvin tällä koneella. Mun säädöt eivät kuitenkaan välttämättä ole parhaat mahdolliset normihaudontaan :smt005.
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Olen saanut kosteuden nostettua juuri siihen pisteeseen mihin olen halunnut haudonnan loppuvaiheessa. Huomasin ohjeessa jonkinlaisen KONEEN KALIBROINTI-ohjeen. En kyllä ihan sisäistänyt kuinka se tehdään. Ilmeisesti siis koneissa eroja. Haihdutuslappua olen käyttänyt haudonnan alusta asti. Itse en ole tehnyt edes noita reikiä siihen lappuun. Voi myös olla että pumpuissa on eroja. Jos pumppu syöttää liikaa vettä niin ylimääräinen neste keräänyy koneen pohjimmaiseen välikköön. Se pitäisi tyhjentää 3 päivän välein. Jos kosteus nousee liikaa niin kannattaa tarkistaa veden määrä koneen pohjalla. Varmasti nousee yli 70 % kosteus jos vesi on kerääntynyt koneen pohjaan.
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Mulla on tolla koneella säädöt lämpö 37,5 ja kosteus 45% pysyy kokoajan samana. Nyt kun huonekosteus on noussu lämmityskauden loputtua niin ei pumppu lisää vettä kovin usein. Puolentoistalitran limupullolla hautoo kolmekoneellista. Sitten kun nokan reikiä ilmestyy nostan kosteuden 55% ja sillä mennään loppuun asti, Hyvin tiput kuoriutuu ja kone tasaa kosteuden automaattisesti kantta-avatessa. Tosi hyvä ja helppokäyttönen kone.

Mulla ei muuten oo koskaan kertynyt vettä koneenpohjalle.
Vastaa Viestiin