Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Paltsi

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Aluksi minäkin ajattelin, että pitäähän se lintu tainnuttaa ennen kaulan katkaisua. Aloittelevana teurastajana sitten yhtä kukkoa kalautin oikeaoppisesti kallon takaosaan tammisesta vartijan pampusta lyhennetyllä versiolla. Kukko rääkäisi ja otti aikamoiset kierrokset ympäri koppia verta vuotaen. Sen saaminen kiinni kaulan katkaisua varten oli aika vaikea temppu...

Olen kymmenen vuotta aikoinaan pamppua kantanut työkseni ja joskus sitä joutunut käyttämäänkin joten en suinkaan ujostellut voiman käytössä. Kun lopputulos oli mikä oli, päätin jatkossa jättää eläinrääkkäyksen omalta osaltani yhteen kertaan. Katkaisen kaulan aina vesurilla. Pää irtoaa kertalaakista eikä yhdenkään perässä ole tarvinnut refleksien lakattua tarvinnut juosta.

Myös kalkkunat teurastan vesurilla. Kun olen oikeakätinen, otan linnun jaloista vasempaan käteen ja pidän hetken pää alaspäin. Kalkkunalla menee aika äkkiä veri päähän ja se rauhoittuu poikkeuksetta niin, että pään saa rauhassa asetella tukevalle pölkylle ja antaa vesurin heilahtaa. Pään irrottua silmät menevät kiinni yleensä viimeistään viidessä sekunnissa. Minua saa syyttää ihan vapaasti eläinrääkkäyksestä moisen lopetusmenetelmän takia mutta olen varma, että se on linnulle nopeampi ja tuskattomampi tapa kuin mahdollisesti epäonnistunut tainnutus, sen jälkeen paniikissa tehdyt uudet yritykset ja lopulta kaulan katkaisu kun ei muuten tainnu.

Ugh :smt003
Kotopullaki

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mä olen nyt psyykannut itteeni tässä pari päivää kanan tai kukon tappamista varten. Olen totutellut ajatukseen ja perustellut syitä järjellä. Mieluiten tekisin sen itse siltä kantilta ajateltuna että kuolevatpahan sitten kotonaan ja tutuissa käsissä. Tenkkapoona on osaamiseni, koska haluan lopettaa oikeaoppisesti. Siksi uskaltauduin tänään vihdoin katsomaan Paltsin suolistuskuvia http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=17&t=3958 ja vilkaisimpa Jamie Oliverinkin http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=1&t=5400 tapaa.

Juuri suolistuskuvia katsellessani meille tuli kylään naapurin rouva tyttärensä kanssa. Varovasti ja hiljaa puhuen sanoin rouvalle että pitäis tappaa muutama kukko ja josko hän osais neuvoa. Yritin nääs varoa tytön takia, ettei järkyttyisi… Tarkkakuuloinen tytär huudahti: ”Sun pitää nostaa se jaloista ilmaan ja sitten vaan katkaset sen kaulan puukolla!” Olin täysi kopio tästä hymiöstä :smt103 ja kysyin että mistäs hän sen tietää. ”No niin iskä sen aina tekee” vastasi tyttö nauraen. Omaa herkkänahkaisuuttani häpeillen ja tyttöä ihaillen istahdin alas ja mietin kehtaanko kysyä lisää. Uskaltauduin sitten: ”Laittaakos sun isäs sen kanan kaulan jonku puun päälle ku se katkasee sen kaulan puukolla?” Tyttö katto ihan ku oisin hulluja puhunut ja sanoi ”Ei”. Kysyin sitten lisää: ”Ai sekö ihan ilmassa roikottaa ja sitten vauhdilla puukon kanssa sen kaulan katkasee?” Tyttö nyökkäs: ”Joo. Ja sitten se lentää ilman päätä ja mä yritän ottaa sitä kiinni!” ja hirnui päälle! ”Mä oon 38. Kuis vanha sä oot?” ”Kuusi ja puoli.” ”Aha.”

Olen nyt sitten tilannut oppitunnin tältä naapurin tytön isältä. Katson hänen tapansa, ja jos onnistuu multakin niin sitten käytän sitä. Jos ei onnaa, niin sitten kalautan puulla ja kirvestä perään. Vesuria ei oo. Pitäis lopettaa muutama kukko. Laskin että meillä on niitä 15. Kanoja on paljon, en tiedä kuinka paljon. Mutta kukoissa on muutama sellanen jotka hyppää 2 metriä ilmaan kun pääkukko lähestyy, pari majailee melke koko ajan kanalassa sisällä jne. Pitää vielä neuvotella isännän kanssa ketkä jää eloon ja ketkä ei. Tein listaa tänään ja sieltä valittiin jo 4 mitkä ainaski jäis eloon. Eli ois pahimmassa tapauksessa sellanen 11 kukon teurastusputki tiedossa… Isäntä sanoi että voitas antaa kukot uudet kotiin. Osaa en voi antaa kun eivät oo täysin ok (esim. yks puolsokee) ja muutenki aattelin että noin vanhoilla kukoille tullee muutosta vielä ressi ja marek ja kuolo tulloo kuitennii. Meinasin että päästäisin päiviltä pari kanaakin; toinen syntymästä lenkka ja toinen tullut nyt puolisokeaksi. Olen kaikkia viallisia tässä nyt parisen vuotta erikoishyysännyt ja alkaa riittämään.

Mieluusti otan vastaan psyykkaukseen liityviä vinkkejä… Suurimman osan elämästäni olen nääs asunut kerrostalossa ja hoitanut marsuja. :smt004 Ja päähäni on iskostettu: "Kaikilla on oikeus elää, ketään tai mitään ei saa tappaa". "Kanatarhuri" musta tuli sattuman kautta, muutama vuosi sitten vasta.

Jos saan noi kukot lopetettua niin nostan itselleni hattua. Niiden syömistä en edes harkitse! Lihat menee joko tuttaville tai sitten meitin 4 koiralle.
Paltsi

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ei siinä kirveessä ja pölkyssä mitään vikaa ole. Kirveen terä on painavampana sikäli helpompi, että pää irtoaa vähemmällä voimalla kuin vesurilla. Osumispinta on hieman kapoisempi kuin vesurissa joten vaatii tarkemman osuman. Itse en uskaltaisi puukolla ruveta huitomaan jos ei ole mallia machete :smt005

Kotopullakille antaisin sellaisen neuvon että saappaat jalkaan, päälle jotain joka ei verta säikähdä, topakasti tirppaa kintuista kiinni, pää pölkylle ja kirveellä napakka lyönti kaulaan. MUISTA pitää kiinni kunnes tirppa ei enää räpytä. Lentorefleksi on voimakas ja kun se päättömänä menee minne sattuu se osaa kolhia lihansa piloille. Jos päädyt syöttämään koirille niin kyni enimmät höyhenet ja anna raakana niin ei luut haittaa.

Kivaa linnun tappaminen ei minustakaan ole mutta kun lintuja pitää, se taito kannattaa osata. Jos tulee vastaan tilanne, että lintu pitää jostain syystä vaikkapa hätäteurastaa, ei mene sormi suuhun ja lintu kärsi turhaa kun omistaja etsii jotakuta joka osaisi/haluaisi teurastaa kituvan linnun. Teet palveluksen linnuillesi kun opettelet päästämänn ne päiviltä nopeasti ja mahdollisimman tuskattomasti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eläinsuojeluasetus sanoo linnuista:

33 §
Tuotantoeläimet
Nisäkäs- tai lintulajeihin kuuluva tuotantoeläin, turkiseläintä lukuun ottamatta, saadaan lopettaa ainoastaan ampumalla taikka sähkövirtaa tai hiilidioksidia käyttämällä, siten kuin asianomainen ministeriö tarkemmin määrää. Siipikarjaan kuuluva eläin saadaan lisäksi lopettaa katkaisemalla kaula nopeasti terävällä aseella.

Untuvikot saadaan hautomoissa lopettaa ainoastaan välittömästi tappavalla mekaanisella laitteella tai hiilidioksidilla. Hautomoiden kuoriutumattomat munat on käsiteltävä edellä tarkoitetulla mekaanisella laitteella.

Sen lisäksi, mitä 1―3 momentissa säädetään, saadaan eläin lopettaa eläinlääkärin toimesta asianmukaista nukutusainetta käyttämällä. Jos se on eläintautien vastustamiseksi tai diagnostisoimiseksi välttämätöntä, voidaan tuotantoeläin eläinlääkärin luvalla ja valvonnassa lopettaa myös muulla kuin edellä tässä pykälässä säädetyllä lopetusmenetelmällä.
kanamummo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Njoo... mulla kun tainnutukseen on käytössä pajavasara. Oli ensin machete mutta sitten opin täältä tainnutuksen.
Haittapuolena että voipi olla harmaata kudosta takin hihassa mutta plussapuolena ettei kana ainakaan kerkee tuumata että höh...pää irtos...
tiina

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja tiina »

Oon tätä ennenkin täällä mainostanut, eli meillä katkastaan kaula pitkävartisilla oksasaksilla. Minä pidän kainalossa kukkoa ja toisella kädellä venytän hieman kaulaa. Mies napsauttaa oksasaksilla kaulan poikki. Pidän tiukasti molemmilla käsillä kukkoa jaloista ja roikotan alaspäin, mahdollisimman kauas itsestäni, ettei vaatteet likaannu. Juttu käy hirvittävän nopeasti, ilman mitään kalautuksia ja sen suurempaa draamaa.
Paltsi

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tiinan tapa kuulostaa ihan hyvältä mutta meillä emäntä osallistuu vain tapahtuman loppupäähän eli syömiseen ja jättää suosiolla kaiken teurastukseen liittyvän minulle :smt005 Yksin tuo oksasaksijuttu ei taida olla kovinkaan helppo :smt017
tiina

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja tiina »

Sairaan linnun lopetus onnistuu kyllä yksinkin. Semmonen joka on apaattinen. Silloin mä olen ollu kyykyssä, lintu polvien välissä, mutta on se tosiaan helpompaa apulaisen kanssa.
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Muusa kirjoitti:
Minkähänlaista on se aivotoiminta päässä joka ei ole enää yhteydessä muuhun vartaloon :smt017 mitä sen 30sek aikana ehtii miettiä tai tuntea...? Vai lähteekö se taju jo kaulan katketessa?
Tuota mä myös jäin miettimään. Voiko päätön kana tuntea kipua tai pelkoa tms. vai mitä se aivotoiminta käytännössä tarkoittaa? Mun järkeni mukaan päätön selkärankainen on kyllä kuollut...

Itse oon ruvennut teurastamaan (kirveellä) ilman tainnutusta, koska olen aatellut, että se tainnutusisku saattaa kuitenkin sattua enemmän kuin kaulan katkaisu terävällä kirveellä. Aikaisemmin tainnutin puupalikalla tai isolla jakarilla. En oo huomannut eroa kanan "käyttäytymisessä" kaulan katkaisun jälkeen tainnutetuilla ja tainnuttamattomilla.

Se on mun mielestä tärkeää, että lopetettavaa kanaa pidetään tukevasti kiinni molempien jalkojen yläosasta niin, ettei se pääse potkimaan jaloillaan. Se on kuitenkin pää pölkyllä hetken luonnottoman alaviistossa asennossa, ja jos ote on huono ja kana pääsee potkimaan tässä asennossa ennen kuolemaa/taintumista, lihaksia ja nivelsiteitä voi revähtää.
Kotopullaki

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mä luulen tietäväni millasta on toi 30 sekunnin päätön aivotoiminta! Sen täytyy olla samanlaista ku mä juoksen toiseen huoneesen ku päätön kana ja ihmettelen sit miks sinne menin! :smt005 Kyllä :smt045 tätä tapahtuu aina silloin tällöin :smt003

Mä aattelin että kanoille tulis se shokkitila tossa lopetuksessa ikäänkuin suojaamaan sitä, ihan kuten muillakin eläimillä ja jopa ihmisillä. Tiijä sit mis vaihees se tulee; tuleeko jo sit ku sen vaikka ylösalasin keikauttaa jaloista ilmaan vaiko kaulan katkasun hetkellä.
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Onko täällä eläinlääkäriä/lääkäriä/biologia, joka osais valaista tätä asiaa? Eli kirves kera pulikan vai ilman pulikkaa? Mä lopetin tainnuttamisen, koska ajattelin, etten voi olla varma tainnutetun kanan tajunnantasosta ja siinä menee kuitenkin muutama sekunti, kun laitan pulikan pois ja otan kirveen käteen. Tainnutusisku kuitenki aiheuttaa ruhjeen ja jos käy niin, että kana ei ole kunnolla tajuton, siihen sattuu sen muutaman sekunnin ajan. Mä vaan laitan pään pölkylle, otan kirveen toiseen käteen ja pidän toisella kunnolla kiinni jalkojen tyvestä ja kun kana/kukko on varmasti paikallaan, lyön pään irti. Kirveen teroittaminen on toinen tärkeä juttu kiinnipitämisen lisäksi. Kannattaa tahkota muutaman paistin välein. Mulla on ihan erillinen kirves tätä hommaa varten, koska klapikirvestä ei kannata teroittaa läheskään yhtä teräväksi.
Muusa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ilona sulla on kyllä hyviä pointteja. Tosiaan jos se 30sek aivotoiminta kaulan katkaisun jälkeen pitää eliminoida tainnuttamalla ennen, niin eikö tainnutetulla sitten ole aivotoimintaa? Jos ajatellaan nyt että tainnutetaan sellaisella iskulla että taju lähtee, ei lyömällä aivoja lätyksi.

Jossain telkkuohjelmassa (oisko siinä jossa oli päätön kukko ja vaippoja käyttävä lemmikkikana?) oli lopetusta varten semmoisia teräksestä(?) tehtyjä suppiloita johon uhri lykättiin pää edellä ja pää sitten pilkisti suppilon alareiästä. Joku semmoinen olisi varmaan kätevä paikallaanpitoon yksin lopettaville?
kanamummo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

KP oot muuten oikeassa, kun tuli itellekin joskus iso haava, ei se alkuun tunnu yhtään miltään. Eli shokki? :smt017
Ja kesti kyllä kauemman kun 30 sek, tai jospa ihminen on siinäkin erilainen kun kana :smt017
Pauke

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Täällä metsästävä kanan ja viirun pitäjä. Kyllä metsälläkin ollessa voi lintu vain haavoittua ja lopetus on sitten puukolla tai päästä pituusssuuntaan vetäisten. Niskat menee nurin heti.
Viiriäisiä lopettaessa käy minullekin aina niin että ekasta jää pää käteen ja sitten osaa ottaa hieman vähemmällä voimalla. Viirun lopetus vaatii vähemmän voimaa kuin kuohuviinipullon avaaminen... lintu toiseen käteen ja toisella kädellä päästä kiinni ja vetäisy. Rukkanen kädessä. Kalikalla kalautus on huomattavasti epävarmempi keino. Jatkokäsittelyn olen tehnyt niiin kuin Youtubessa mm löytyy (quail cleaning new mexican way). Siitä lintu laudalle tai laatan päälle selälleen ja omat jalat siiven tyveen vartaloa vasten. Jaloista vedetään ylöspäin tasaisesti. Siipiin jää kiinni vain rintakehä lihoineen. Siipiluut poikki sormin. 6 lintua on patavalmiina (lopetuksesta alken) noin 10 minuutissa.

Tuo lintujen kalikalla päähän lyönti on mielestäni yhtä epävarmaa kuin kaloilla hauen tai lohen päähän kalautus. Montako kertaa pitää lyödä ennenkuin varmasti on taju/henki pois...
caddy

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja caddy »

Kuulostaisihan se kivammalle, jos lintu olisi taintunut ennen kaulan katkaisua, paljon olen sitä miettinyt, mutta Paltsin tavoin pelkään, ettei tainnukaan ekalla. Siksi meillä tehdään juuri samoin; ilman tainnutusta vesurilla pää poikki. Vesurilla siksi, koska siinä on enemmän osumispinta-alaa kuin esim. kirveessä, vesurilla on hyvin vaikeaa lyödä lähietäisyydeltä harhaan.
Paltsi kirjoitti:Aluksi minäkin ajattelin, että pitäähän se lintu tainnuttaa ennen kaulan katkaisua. Aloittelevana teurastajana sitten yhtä kukkoa kalautin oikeaoppisesti kallon takaosaan tammisesta vartijan pampusta lyhennetyllä versiolla. Kukko rääkäisi ja otti aikamoiset kierrokset ympäri koppia verta vuotaen. Sen saaminen kiinni kaulan katkaisua varten oli aika vaikea temppu...

Olen kymmenen vuotta aikoinaan pamppua kantanut työkseni ja joskus sitä joutunut käyttämäänkin joten en suinkaan ujostellut voiman käytössä. Kun lopputulos oli mikä oli, päätin jatkossa jättää eläinrääkkäyksen omalta osaltani yhteen kertaan. Katkaisen kaulan aina vesurilla. Pää irtoaa kertalaakista eikä yhdenkään perässä ole tarvinnut refleksien lakattua tarvinnut juosta.

Myös kalkkunat teurastan vesurilla. Kun olen oikeakätinen, otan linnun jaloista vasempaan käteen ja pidän hetken pää alaspäin. Kalkkunalla menee aika äkkiä veri päähän ja se rauhoittuu poikkeuksetta niin, että pään saa rauhassa asetella tukevalle pölkylle ja antaa vesurin heilahtaa. Pään irrottua silmät menevät kiinni yleensä viimeistään viidessä sekunnissa. Minua saa syyttää ihan vapaasti eläinrääkkäyksestä moisen lopetusmenetelmän takia mutta olen varma, että se on linnulle nopeampi ja tuskattomampi tapa kuin mahdollisesti epäonnistunut tainnutus, sen jälkeen paniikissa tehdyt uudet yritykset ja lopulta kaulan katkaisu kun ei muuten tainnu.
Vastaa Viestiin