Mutta, voiko olla noin hyvä tuuri tähän asti? Että noin monta olis kehittymässä... Niissä kaikissa näkyi selvästi ilmatila ja muu oli ihan tummaa möykkyä, eli ei enää sitä tyhjää tilaa niin kovin, jota oli vielä viime valaisussa. Ei sais vielä riemuita, kun ei tiedä mitä vielä tapahtuu, mutta mähän HIHKUN riemusta täällä!
Etnan haudontapäivyri.
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
etna
Re: Etnan hautomapäiväkirja (JEE, vihdoin!!)
Tänään taas läpivalaisin, tulokseksi sain mukamas 23 kehittynyttä ja kaksi epämääräistä, jotka merkkasin rastilla. Siitä päästäänkin seuraavaan asiaan; munia on siis koneessa 25 kappaletta (hyvä minä!). Nuttulta saadut 24 kappaletta, sekä toisen nuttulta ostetun kanan jo automatkalla tekaisema muna laitettiin koneeseen myös samaan aikaan. Miten olenkin voinut unohtaa, sitä matkamunaahan naurettiin pitkän aikaa, kun toinen oli sinne häkkiinsä uskollisesti sen pyöräyttänyt matkustelusta huolimatta!
Mutta, voiko olla noin hyvä tuuri tähän asti? Että noin monta olis kehittymässä... Niissä kaikissa näkyi selvästi ilmatila ja muu oli ihan tummaa möykkyä, eli ei enää sitä tyhjää tilaa niin kovin, jota oli vielä viime valaisussa. Ei sais vielä riemuita, kun ei tiedä mitä vielä tapahtuu, mutta mähän HIHKUN riemusta täällä!

-
etna
Nyt apua! Kun laitoin munat koneeseen 5. päivä illalla, niin milloin lopetan kääntelyn? Jossain lukee, että 18. päivän jälkeen ja jossain taas, että 18. päivä. Ja mikä päivä mulla nyt on se kahdeksastoista, kun laitoin munat illalla koneeseen? Onko se tänään? Huomenna? Eli suora kysymys: milloin sammutan koneen kääntömoottorin? 
-
kanamummo
Blondin lokiikan mukaan tänään on 18.päivä. Sammuta kääntö vaikka puoleltapäivin. Mullon käsitys että nyt on paree jättää kerta kääntämätä kun kääntää liikaa. Mutta muistutan taas että mullon kone ollu vasta tämän kevättä. 
-
Muusa
Koita nyt saada yösi nukuttua
Ei se minusta ihan niin tarkkaa ole sen käännön kanssa, ykskin kerta taisin epähuomiossa kääntää vielä 19. päivä kun meillä yleensä ekat kuoriutuu jo 20. päivä. Ei ollut vaikutusta.
Sitä en kyllä uskalla kokeilla että tykkänään jättäisi kääntelemättä vaikka täällä jotkut on niin tehneetkin joko tarkoituksella tai vahingossa ja hyvin tuloksin.
Viime haudonnassa mulla kyllä viimeisin kuoriutuja rullaili vähän liikaa, en tiedä paljonko sitä oli aiemmin kuoriutuneet kaverit kieritelleet mutta muitten jo kuoriuduttua kun tarkistin jäljelläolevat, huomasin sitä munaa pyöräytellessäni että koneenpohjaa vasten oli kohtalainen reikä. Käänsin sen sitten reikä oikeaoppisesti ylöspäin mutta se tipuli olikin siellä jo tuskastuneena huomannut että lattia on vastassa ja kääntynyt taas toisinpäin... sitä piti sitten lopulta vähän auttaa kun oli ihan väsynyt siihen munassa pyörimiseen, raukkaparalla oli ihan selkäänkin haava hiertynyt kun oli kuoressaan pyöriskellyt ulospääsyä etsien.
Ei se minusta ihan niin tarkkaa ole sen käännön kanssa, ykskin kerta taisin epähuomiossa kääntää vielä 19. päivä kun meillä yleensä ekat kuoriutuu jo 20. päivä. Ei ollut vaikutusta.
Sitä en kyllä uskalla kokeilla että tykkänään jättäisi kääntelemättä vaikka täällä jotkut on niin tehneetkin joko tarkoituksella tai vahingossa ja hyvin tuloksin.
Viime haudonnassa mulla kyllä viimeisin kuoriutuja rullaili vähän liikaa, en tiedä paljonko sitä oli aiemmin kuoriutuneet kaverit kieritelleet mutta muitten jo kuoriuduttua kun tarkistin jäljelläolevat, huomasin sitä munaa pyöräytellessäni että koneenpohjaa vasten oli kohtalainen reikä. Käänsin sen sitten reikä oikeaoppisesti ylöspäin mutta se tipuli olikin siellä jo tuskastuneena huomannut että lattia on vastassa ja kääntynyt taas toisinpäin... sitä piti sitten lopulta vähän auttaa kun oli ihan väsynyt siihen munassa pyörimiseen, raukkaparalla oli ihan selkäänkin haava hiertynyt kun oli kuoressaan pyöriskellyt ulospääsyä etsien.
-
etna
En mä kyllä saisi muuten varmastikaan nukuttua, jos ei olis näin pitkiä ja raskaita työpäiviä, joiden jälkeen kaatuu sänkyyn. Tänäänkin pikkusta vaille 12 tuntia syömättä peltikatolla - kyllä nyt ruoka, suihku, olut ja uni maittaa.
Konetta juoksin tietysti heti kotiuduttuani katsomaan ja toteamaan, että siellähän ne munat köllöttää minne aamulla jäivätkin. Molemmat tyrniskanat oli taas munineet, alkaa olla jo säännöllistä tuo niiden muninta.
Mä oon jemmannut nyt niiden munia 13. päivästä lähtien, nyt on 15 kappaletta kasassa, laittaisinko koneeseen seuraavaksi? Vielähän tässä ehtii uusiakin tulla. Vanhimmat pitää varmaan jättää laittamatta, keittää vaikka noille kuoriutujille (sikäli mikäli sieltä nyt ylipäätään jotain tulee
) sitten. Niin ja itse aiheeseen palaten, otin moottorin pois päältä myöhään eilen illalla. 
-
Muusa
Eikun laita kaikki vaan ja keität sitten jos eivät lähde itämään.etna kirjoitti:oon jemmannut nyt niiden munia 13. päivästä lähtien, nyt on 15 kappaletta kasassa, laittaisinko koneeseen seuraavaksi? Vielähän tässä ehtii uusiakin tulla. Vanhimmat pitää varmaan jättää laittamatta, keittää vaikka noille kuoriutujille
Tai no, jotain munia sun on varmasti hyvä pari ainakin keittää niille kuoriutujille. Kyllä sieltä tipuja tulee
-
etna
Hitto kun tuo meidän Hellu lopetti just nyt tähän hätään munintansa! Ainut hybridi joka muni, ja munipa vielä joka ikinen päivä, mutta nyt laitto munahanat kiinni. Mutta pitää nyt sit katsoa mitä noille tekee. Voisihan sitä ensi hätään hakea tuosta "naapurista" munia, kun siellä on niitä "luomu"munija-hybridejä, josta nuo meidän vanhuksetkin on. Sais sitten tipit heti ruokaa ja mä voin katsoa lähteekö itämään.
Kukko on ainakin polkenut, se on varmaa, kun antaa aina näytteen kun käyn kanalassa.
Harmi, kun ei ainakaan vielä olla saatu mistään niitä himoittuja ankanmunia. Oltais laitettu niitä kans koneeseen, kun ne olis ihania myös.
Oon kyllä rakastunut meidän tyrniksiin, kaikki kiitos siitä Muusalle, kun omiensa kuvia näytteli niin ahkerasti, että innostuin heti kun näin! 
-
etna
Vieläkään ei ala tapahtua.
Haluan jo tipuja, hemmetti sentään! 
-
etna
Oon ehkä vähän kärsimätön luonne tähän haudontahommaan.
Vieläkään ei oo tapahtunu mitään, mutta huomennahan se laskettu aikakin vasta on. Iih, en varmaan nuku silmäystäkään ens yönä. 
-
etna
JEE! Meille on tulossa tipuja! Muutamassa munassa on reikä kuoressa ja piippausta kuuluu!

-
etna
MEILLÄ ON TIPU! Justiinsa ponnisti ulos kuorestaan! Ihana keltainen, jolla tummaa selässä! Voi itku mikä söpöläinen!
Juttelee kovin ja kavereita ei vielä ole. Useassa munassa reikä, mutta ei kuulu vielä ulos asti ketään.
Muut munat ihan hiljaa, vaikka tänään 21. päivä, onkohan tipuja odotettavissa vielä yöllä ja huomenna tai jopa sen jälkeen, vai siinäkö ne nyt oli? *Juoksee takaisin aarrearkun äärelle ihastelemaan uutta tulokasta* 
-
Bean
Itse ainakin katsoisin munia joissa on reikä, että näkyykö liikettä ja varovaisesti auttaisin reikää isommaksi (tiedän ettei saisi, mutta jos kosteus tms on hieman virheellinen, niin mieluummin terve ja pirteä tipu autettuna kuoriutunut, kuin että muutaman päivän päästä löydät kuoren sisältä kuolleen tipun)
-
etna
Joo, taidan odottaa että tuo yksi sirkuttaja kuivuu ja availla kantta vasta sen jälkeen. Yhdestä munasta ponnistetaan myös ulos, nokka on musta! 
-
etna
Nyt on eka tipu siirretty lämpölampun alle ja paria kuorta ihan millin verran raotettu. Kissan kanssa istutaan päivystämässä.
Kyllä sieltä kovasti ollaan tuloillaan!