Sempun alholaiset hautoo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

semppu

Re: Sempun alholaiset hautoo

Viesti Kirjoittaja semppu »

Arvatkaa mitä, meillä on nyt siipikarjaa 19 kpl. 14 tipua, neljä isoa kanaa ja Pasi Einari kukko. Vähänkö on pää sekaisin! Nyt on kuoriutunut Klaaran kaikki yhdeksän tipua, sekä Tohveella on viisi tipua, jotka ovat kohta kolmeviikkoisia. Tohveella kuoriutui kuusi tipua aluksi, mutta yksi sellaisena neljän päivän ikäisenä juuttui viiliin jaloistaan ja kylmettyi/huusi itsensä kuoliaaksi. :smt009. Kyllä harmitti oma viililoukku, mutta oppia ikä kaikki!

Pasi einari kahden lapsettoman rouvansa kera saa tepastella pihalla vapaana päiväsaikaan, kun itsekin olemme paikalla. Eilen rupesivat ehkä vain liiaksi laajentamaan reviiriään, eivät enää pysykään aivan turvallisilla alueilla, joten niitä saa pitää aika mukavasti silmällä. Onneksi lapset ajavat ne aina pois tieltä ja mansikkamaalta, kun huomaavat ne siellä.

Oon ollu tosi tyytyväinen noihin kanoihin, nyt kun on kaksi munivaa, niin siltikin muna tulee kummaltakin lähes joka päivä. Kerran viikossa voi olla vain yksi muna pesässä. Ja kilttejä ja kauniita ovat. Kivaa olla kanafarmari! :smt041
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Iiisot onnittelut :smt054
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Onnittelut tipuista! :smt002
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

ONNEA :smt023

Ja hei.. teillähän on sama lintumäärä kuin meillä :smt003 Eilen juur laskettiin isännän kans että on 19 siivekästä. 6 kanaa, 12 tipua ja kukko :smt004 :smt005
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

onnea tipusista ja kyllä se mopo vielä kerkee karkaan käsistä :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onneksi olkoon! Miten mua jotenkin kauheesti naurattaa täällä.. Tuntuu, että ihan vasta hait kanasesi ja taisin vähän lupaillakin, että kyllä ne siitä kesäksi jo lisääntyvät.. :smt005
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Niinhän se mullakin kävi et ekan vuon nous päiden määrä jo yli kymmenen :smt003
semppu

Kiitokset, on sitä tosiaan vähän päästään pyörällä, kun yhtäkkiä on niin monta hoidokkia, vaikka itellä ei kokemusta ole nimeksikään. :smt004

Mutta kanat ovat kyllä kivoja lemmikkejä, aika tavalla helppoja hoidettavia niin fyysisiltä kuin henkisiltä puoliltaankin. Keltainen on ollut kotiruokakippo, ja aina kun näkevät pihalla keltaista niin lähtevät perään. Helppo saada tarhaan lukkojen taakse tarvittaessa ym.

Yksi ongelma meillä kyllä on, joka ei vielä ole ongelma kylläkään siis... Kun kanat eivät osaa kulkea ulkotarhasta sisälle ja takaisin, koska kulkuaukko on ylhäällä, vaikka tikapuut on rakennettu puolin ja toisin. Ulkona kyllä on orret ja pesä ja sadesuoja ja kaikki tarpeellinen, että ei sen puoleen, mutta syksymmällä olis kiva jos osaisivat itse kulkea yöksi sisään lämpimämpään... Mitenköhän noita voisi opettaa? Vai täytyykö puhkaista seinään maan tasalle reikä suosiolla?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Luulisin, että niillä vain on ulkona hyvät olot niin viihtyvät siellä. Kyllä ne ilmojen kylmetessä varmaan oppivat sisälle siirtymään. Eikös ne kuitenkin muni sisälle, että osaavat kulkea?

Meillä tuo luukku on myös melko korkealla, mutta ulkona ei (vielä) ole orsia niin siirtyvät yöpuulle sisään.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuo keltanen ruokakuppi oli kiva havainto!
Kyl meilläki oli kanakasvihuoneen aikaan kulkuaukko noin 1,5m korkealla, pitkä kanantikapuu vaan mitä pitkin kulkivat.
Oppivat ne sisälle menemään - jos vaan halusivat mennä!
semppu

Okei, uskon että kun oikea tarve iskee niin menevät sisälle. Nyt on yksi pesä ulkonakin, ja sinnehän ne munivat. Olen muutaman kerran laittanut pupumme loikkimaan kanatarhaan, ja kanat ulkopuolelle (kukko ei anna kanin olla rauhassa) ja oven säppiin. Huvittava seurata sitten, kun jotakin kanaa alkaa munituttamaan, ja se kaahottaa tarhan ovella edestakaisin niin kuin pahimmassa vessahädässä, ja sitten kun päästän sen sisään, se menee suoraan pesään ja voin melkein kuulla sen "aah" -huokaisun kun se pääsee lopultakin päästämään sen munan sieltä puolesta ulos. :smt020
semppu

Olen lellinyt kana - ja tipulaumaani vähän liiaksi, ja antanut niiden kuljeskella pihalla vapaana, kun olemme itse kotona/valveilla. Toissailtana se sitten oli tapahtunut, eli kaksi kuukauden ikäistä tipua (kukko ja kana) oli hävinnyt joukosta. Etsimme kaikki paikat, vielä seuraavanakin aamuna, mutta tuloksetta. :smt009

Syynä on joko Ruskosuohaukka, joka pesii Akionlahdella puolen kilometrin päässä, tai naapurin kissa, tai sitten meidän kissa, joka aiemmin koko kesänä ei ole ottanut yhtään tipua, vaikka alkukesästä ne olivat paljon pienempiä ja hitaampia. Harmi, nyt alkoi tarhavankeus kanoille taas. Meillä on nyt yhdeksän kanaa ja seitsemän kukkoa, siis sisältäen tiput. Olen ajatellut pitää talven yli seitsemän kanaa plus yhden kukon Pasi Einarin lisäksi, joten eipä tarvitse niin paljon miettiä että mihin noita kanoja ja kukkoja lykkäisi. Mutta joka tapauksessa harmituksen määrä on suuri ja hallitsematon! :smt086
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi.. Tuo on kyllä ikävää ja varsinkin se, kun ei tiedä edes varmuudella, mihin (kenen suuhun?) ne hävisivät.

Mutta niin päin mä sen ajattelen, että vapaus (päiväaikaan) kaikille kanoille jonkinlaisella riskilläkin on kuitenkin parempi, kuin turvallinen vankeus. Kyllä ne kanaset tuonne pihalle kuuluvat kuopsuttelemaan. Pikkutiput tosin mullakin on pääsääntöisesti sisällä, mutta sekin jotenkin harmittaa, kun kyllähän nekin auringosta, ruohosta ja tuulesta nauttisivat.
Vastaa Viestiin