Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Eepi

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Itse olen ihmetellyt miten se voi sitten olla hengittämättä? :smt017
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Hyvä kysymys Eepi!
Munan kuori on huokoinen ja kaasun vaihto tapahtuu diffuusion avulla kuoren läpi. Alkio / sikiö tuottaa jätekaasua ja käyttää tietysti hyväkseen happea. Verisuonisto kasvaa kuorikalvoihin ja antaa hapen alkiolle ja sikiölle tämän kaasuvaihdon myötä "navan" kautta. Ensimmäinen varsinainen keuhkohengitys tapahtuu vähän ennen kuoriutumista, joskus opetettiin n. kuusi tuntia ennen nokan ulospuhkaisiua. Silloin tipun pitäisi pökkäistä nokka ilmapussiin munan sisällä ja imaista ensimmäinen henkäisy happipitoista ilmaa, ja sillä voimalla saada sitten kärsä munasta pihalle. Lisätkääpä viisammat mitä unohtui.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

monnilainen kiitos, nyt minäkin alan ymmärtämään jotain... :smt045
Eepi

Kiitos selvennyksestä!! :smt004
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen aina ajatellut että sen liian kosteuden aikaansaama sikiön ns. hukkuminen munaan on vain kuvaannollinen sanonta. Vähän niinkuin hautomakoneessa ilmanvaihto on tärkeää että munat saavat "hengittää" - eihän ne oikeasti hengitä niinkuin monnilainen selitti, samallalailla olen ymmärtänyt tuon "hukkumisen".
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllähän munat "hengittää". Hedelmöittymättömätkin jääkaapissa... :smt003
Eepi

Niin, se riippuu siitä miten sen käsittää.
Haaveilija

Re:

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Muusa kirjoitti:Koitin googlettaa kellumiskaavioita mutten löytänyt :smt017
Mutta ei mulla nyt mene Haaveilijan selvitykset järkeen, että pitäis sitä kosteutta ennemminkin lisätä kuin vähentää...? Aamulla tosiaan tyhjensin koneesta sen isomman vesikipon ja nyt iltapäivällä tein kellutustestin. Se kosteuden muutos ei kai niin nopeasti kuitenkaan vaikuta muniin?
Äh, mitähän tässä nyt sitten tekis...
En muuten löytänyt minäkään vesikoekaaviota... Muistelen ihan varmaksi nähneeni sellaisen ihan munanetin sivullakin, vaan tuo hakukone ei löydä mitään... Mulla on sellainen opus kuin Riistalintujen tarhaus ja kaavio on lähinnä sorsanmunille, mutta soveltuu muillekin (täytyy tietysti huomioida haudontojen pituudet). Sorsalla haudonta-aika 27-28 vrk. Päivän 26 kohdalla munasta noin kolmasosa olisi vedenpinnan yläpuolella, p. 20-22 oisko kuudesosa pinnalla, p. 12-16 hiukan vedenpinnan yläpuolella... Ja kyllä siinä käsketään kosteuden suhteen tekemään juuri noin kuin kerroin aiemmin.
Muusa

Pöhpöh diffuusio on eri asia kuin hengittäminen johon tarvitaan keuhkoja :smt016

Mulla on nyt se pikkukippo tyhjänä, isossa vettä ja 65% kosteutta näyttää mittari jota ei edelleen ole kalibroitu... ehdotin kauppaan lähtevälle ukolle että ostaisi ruokasuolaa kun eihän se kai kovin kallista ole - maksoi kuulemma 1,80e joten jätti kauppaan, osti kyllä lakritsia, jäätelöä ja kaljaa :smt036
No, kohtahan sitä kosteutta saakin jo alkaa nostelemaan että ans kattoo miten tässä lopulta käy... (varmaan ois kyllä ainakin seuraavaa haudontaa silmälläpitäen hyvä kokeilla sitä mittarin kalibrointia)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:maksoi kuulemma 1,80e joten jätti kauppaan, osti kyllä lakritsia, jäätelöä ja kaljaa :smt036
Hah haa.. Miehen logiikkaa? :smt044
Muusa

Mimmi kirjoitti:Miehen logiikkaa? :smt044
No aivan! :smt042
Mittari edelleen kalibroimatta kun en ole viitsinyt erikseen käydä kaupassa.
Mutten ihan täysin ole tyrinyt kun tipuja on kuoriutunut jo neljä ja lisää näyttäisi tulevan! :smt007
Vaikka menin jo päivistäkin sekaisin ja munat eilen aamulla vielä käännettiin. Eilen päivällä oli sitten ekassa munassa jo reikä ja tänään päivällä ensimmäinen kuoriutui.
Eepi

Onnea Muusalle!!! :smt041 Sieltä niitä vain putkahtelee!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea! Lisää tulkoon! :smt023
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Maatiaiskukon neuvoja noudattaen tein kosteusmittareille suolatestin. Vaikuttaako suolan jodiointi tuloksiin?
Kuva
Mittarit jäi lukemiin 71 ja 74. Miten on, jos nyt yrittäis pussin läpi kalibroida ne siihen 75:een?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Noihan on jopa kohtuullisen tarkkoja!

Mä tekisin kyllä niin, että otan ne pussista, väännän toista sen 4 astetta ja toista 1 asteen ja katsoisin uudelleen kuinka lähelle meni.
Vastaa Viestiin