Tiput ne vaan porskuttaa menemään, vammoistaan huolimatta

. Piristyvät hetki hetkeltä, joten ainakin nyt niiden osalta kaikki näyttää hyvälle

.
Itse olen miettinyt, että teinkö minä jotain väärin, että näin pääsi käymään? Annoinko jotain ruokaa liikaa, jotain liian vähän, oliko siellä liian kylmä, liian kuuma, liian pimeää, liian valoisaa, liian rauhallista, liikaa hälinää

? Loisia tai vastaavia ei ole, se on varmaa, koska vasta vähän aikaa sitten saivat loishäädön. Muutenkaan sairauksia ei pitäisi olla, se ripulointi oli meillä ainoa sairaus, ja sekin alkaa olemaan jo mennyttä. Ruokana kanat saavat vapaasti puolitiivistettä,vettä, soraa ja kalkkia. Lisänä menee kaalia kokonaisina päinä, porkkanaa joskus, makaronia, perunaa keitettynä, piimää/viiliä, kalaa, jauhelihaa, vaaleaa leipää, hernettä, maissia ym. Ja joskus olen keittänyt ja murskannut kananmunia ruoan sekaan, kun munia on kertynyt paljon enkä ole saanut niitä kaikkia menemään muuten.
Lämpöä olen kanalassa pitänyt 10-15 astetta. Hautomapesien yllä oli muun lämmityksen lisäksi punainen lämpölamppu päällä koko ajan, koska minusta tuntui siltä, että kovina pakkasöinä lattiatasossa olisi hautojalle muuten tullut kylmä. Päivällä päällä on kyllä ollut myös tavallinen hehkulamppu valoa antamassa niinkuin ennen hautomisiakin.
Sitäkin mietin, olisinko voinut saada emon jotenkin hoitamaan tipujaan. Että otinko ne pois emoltaan liian helposti. Jos olisin antanut tipujen vaan olla pesässä, olisiko emo alkanut niitä hoivata? Puutuinko minä nyt liian äkkiä tilanteeseen. Toisaalta, kaksi tipua oli jo mennyttä, vaikka emolla oli ainakin ihmisten puolesta rauha koko ajan eikä muut kanatkaan päässet pesää häiritsemään. Joten jos olisin jättänyt tiput pesään, olisiko sitten aamulla tuloksena ollut lisää kuoliaaksi nokittuja tipuja. Tai jos olisin ollut kotona ja aiemmin mennyt kanalaan, olisinko ennättänyt pelastaa kaikki tiput. En tiedä, ainahan sitä voi miettiä ja jossitella. Moneen ongelmaan olen koettanut varautua ja jo valmiiksi miettiä mitä tehdä ongelmatilanteissa, mutta siihen, että emo höyhentää koko pesuettaan, en osannut varautua. Joten kun tilanne sitten tuli eteen ihan yhtäkkiä niin toimin sitten siinä niin kuin silloin oikealle ja hyvälle tuntui.
Mutta, nyt mennään näin. Emo kököttää edelleen pesässään, kun ei se halua hautomistaan nyt lopettaa. En tiedä mitä sen kanssa tekisin

. Pelottaa ainakin antaa sen enää hautoa, jos se sitten tekee saman tempun uudelleen. Mitä te tekisitte sille nyt? Ainakin ensin pitäisi yrittää keksiä mikä meni tällä kertaa vikaan niin osaisi sitten korjata ne ennen uusia tipusia/hautomisia. Ja jos sen vielä annan hautoa, nyt tai myöhemmin, niin sitten pitäisi pesän kattoon virittää joku kamerasysteemi, että voisin täältä sisältä käsin tarkkailla tilannetta ja pelastaa tiput, jos tarve vaatii. Kuitenkin emolla olisi rauha pesässään koko ajan.