Emo tappaa poikaset, mistä voi johtua

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

G-mies

Re: Emo tappaa poikaset, mistä voi johtua

Viesti Kirjoittaja G-mies »

^No nythän selvisi sitten sen punasen lämpölampunkin taika :smt001
Tsemppiä pikku tipusille ja voimia ihmisille :smt023
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Punaisen lämpölampun taika on mahtava. Samoin jauheliha, tai suola. Tai Terramycin, se sininen suihke, jos haavoja on jo tullut.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kamala tarina, tsemppiä
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
salosusa

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Eläinten kanssa saa kyllä varautua ihan kaikkeen. Mitä tahansa näemmä voi tulla eteen, niin hyvää kuin pahaakin. Toivottavasti kaikki vielä kääntyy parhainpäin.
kana.karoliina

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Tiput ne vaan porskuttaa menemään, vammoistaan huolimatta :smt001 . Piristyvät hetki hetkeltä, joten ainakin nyt niiden osalta kaikki näyttää hyvälle :smt049 .

Itse olen miettinyt, että teinkö minä jotain väärin, että näin pääsi käymään? Annoinko jotain ruokaa liikaa, jotain liian vähän, oliko siellä liian kylmä, liian kuuma, liian pimeää, liian valoisaa, liian rauhallista, liikaa hälinää :smt017 ? Loisia tai vastaavia ei ole, se on varmaa, koska vasta vähän aikaa sitten saivat loishäädön. Muutenkaan sairauksia ei pitäisi olla, se ripulointi oli meillä ainoa sairaus, ja sekin alkaa olemaan jo mennyttä. Ruokana kanat saavat vapaasti puolitiivistettä,vettä, soraa ja kalkkia. Lisänä menee kaalia kokonaisina päinä, porkkanaa joskus, makaronia, perunaa keitettynä, piimää/viiliä, kalaa, jauhelihaa, vaaleaa leipää, hernettä, maissia ym. Ja joskus olen keittänyt ja murskannut kananmunia ruoan sekaan, kun munia on kertynyt paljon enkä ole saanut niitä kaikkia menemään muuten.

Lämpöä olen kanalassa pitänyt 10-15 astetta. Hautomapesien yllä oli muun lämmityksen lisäksi punainen lämpölamppu päällä koko ajan, koska minusta tuntui siltä, että kovina pakkasöinä lattiatasossa olisi hautojalle muuten tullut kylmä. Päivällä päällä on kyllä ollut myös tavallinen hehkulamppu valoa antamassa niinkuin ennen hautomisiakin.

Sitäkin mietin, olisinko voinut saada emon jotenkin hoitamaan tipujaan. Että otinko ne pois emoltaan liian helposti. Jos olisin antanut tipujen vaan olla pesässä, olisiko emo alkanut niitä hoivata? Puutuinko minä nyt liian äkkiä tilanteeseen. Toisaalta, kaksi tipua oli jo mennyttä, vaikka emolla oli ainakin ihmisten puolesta rauha koko ajan eikä muut kanatkaan päässet pesää häiritsemään. Joten jos olisin jättänyt tiput pesään, olisiko sitten aamulla tuloksena ollut lisää kuoliaaksi nokittuja tipuja. Tai jos olisin ollut kotona ja aiemmin mennyt kanalaan, olisinko ennättänyt pelastaa kaikki tiput. En tiedä, ainahan sitä voi miettiä ja jossitella. Moneen ongelmaan olen koettanut varautua ja jo valmiiksi miettiä mitä tehdä ongelmatilanteissa, mutta siihen, että emo höyhentää koko pesuettaan, en osannut varautua. Joten kun tilanne sitten tuli eteen ihan yhtäkkiä niin toimin sitten siinä niin kuin silloin oikealle ja hyvälle tuntui.

Mutta, nyt mennään näin. Emo kököttää edelleen pesässään, kun ei se halua hautomistaan nyt lopettaa. En tiedä mitä sen kanssa tekisin :smt017 . Pelottaa ainakin antaa sen enää hautoa, jos se sitten tekee saman tempun uudelleen. Mitä te tekisitte sille nyt? Ainakin ensin pitäisi yrittää keksiä mikä meni tällä kertaa vikaan niin osaisi sitten korjata ne ennen uusia tipusia/hautomisia. Ja jos sen vielä annan hautoa, nyt tai myöhemmin, niin sitten pitäisi pesän kattoon virittää joku kamerasysteemi, että voisin täältä sisältä käsin tarkkailla tilannetta ja pelastaa tiput, jos tarve vaatii. Kuitenkin emolla olisi rauha pesässään koko ajan.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mun mielestä ei kuulosta normaalilta käytökseltä oli siihen syynä mikä tahansa. Enkä usko että tuo emokana olisi enää hyväksynyt tipujaan kun niin rajusti niitä kohteli, vaikka olisit tehnyt/jättänyt tekemättä mitä hyvänsä.
Voithan kokeilla vielä kerran antaa sen hautoa, onhan mahdollista että se ei nyt vain tajunnut että mitä sen olis pitänyt tehdä tipuilleen. Itse en kyllä luultavasti tuollaisen antaisi enää hautoa ja jos on kovin hautomakuumeinen ja munii vähän niin laittaisin pois koko kanan. Erittäin häiriintyneeltä käytökseltä kuulostaa.
Sitäkään en liikaa miettisi että onko olosuhteet olleet täydelliset, kyllä sen kanan pitää normaali elämä ympärillä kestää haudonta-aikana, ei niitä voi eikä kannata missään umpiossa pitää.
Oliko tällä kanalla siis ekat tiput nyt? Voi olla että sillä nyt vain on vikaa emonvaistoissa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ikävä tapaus :smt009 Mä kokeilisin laittaa haavakkotiput sille toiselle tipuja saaneelle kanalle, jos sille ei tullut omia tipuja kovin suurta määrää. Tuntuu, että tipuja tappavalla kanalla olisi vikaa ihan vain omassa pikkupääkopassaan, kun muut tipueethan teillä ovat onnistuneet hyvin!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kompsit edellisille. Mun kommentti tuossa ylhäällä (tapani mukaan turhan lyhytsananen) oli tarkotettu vaan tsemppaukseks sille että kyllä tohit antaa hautoa, elä vaan lopeta. Kanan pienessä päässä tapahtuu aina joskus merrkillisiä asioita!
kana.karoliina

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Kiva kuulla, etten ihan väärin tehnyt, kun otin poikaset pois emoltaan. Pienet on edelleen tosi virkeitä, syövät innolla ja kylpevätkin jo :smt049 .

Ajattelin ensin, että jos kokeilisin tipuja toiselle emolle, mutta mitenkähän siinä kävisi, kun ovat nyt jo monta päivää täällä sisällä olleet? Toinen emo, Annukka, hoitaa tipujaan hyvin eikä siellä ole mitään ongelmia ollut kyllä. Tipuja sillä on vain kaksi, että sen puoleen varmasti voisi adoptoida nämä runnellutkin. Annukankaan hautominen ei mennyt ihan ongelmitta kyllä, se nimittäin vieritteli muniaan pitkin pesää eikä aina muistanut kerätä niitä takaisin. Joten jokusen kehittymään lähteneen munan sai kylmetettyä ihan tyystin. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, sai aikaan kaksi kaunista tipua, joita hoitaa niinkuin kuuluukin. Eilen kuoriutui myös kolmannen emon tipu, eikä sielläkään ole mitään ongelmaa näkyvissä.

Tämä hysteerinen tipujaan nokkiva emo oli asialla nyt ensimmäistä kertaa. On itse kuoriutunut viime heinäkuussa vasta, joten on aika nuorikin vielä. En tosiaan halua sitä lopettaa, jos unohdetaan tämä tipuepisodi, niin on yksi meidän parhaista kanoista niin luonteeltaan kuin muutenkin. Kyllä varmaan annan sen kokeilla vielä toistamiseen, mutta toivoisin, että pitäisi nyt pienen tauon ja hermoloman ja aloittaisi vasta sitten hautomisen uudelleen. Ilmajokinen porukka muuttaa omilleen toiseen kanalaan nyt viikon sisällä. Alunperin ajattelin, että tämä emo olisi ennättänyt hautoa tipusensa ja jonkun aikaa ennättänyt jo niiden kanssa muutenkin olla ennen muuttoa, mutta nyt sitten meni suunnitelmat uusiksi. Nyt voisin tietenkin jättää Elman vanhaan kanalaan hautomaan ja siirtää sen sitten joskus tulevaisuudessa uuteen kanalaan. Mutta en kyllä usko, että ilman ongelmia sekään onnistuisi. Tai sitten siirrän sen muiden mukana ja jatkakoon siellä hautomistaan tai lopettakoon, jos siltä näyttää. Lisäyksenä, että hautoo nyt kahta taatusti tyhjää munaa, etten sentään kehittyviä munia ole pulaan jättämässä :smt001 .

Hilta: On meillä onneksi niitä onnistuineitakin haudontoja ollut, jos on ollut epäonneakin. Yksi hukkasi yhden tipuistaan ja se kylmettyi, toinen kylpi melkein kaikki tipunsa kuoliaaksi.. Yhdeltä joku söi puolivalmiit munat. Mutta täysin onnistuneita haudontojakin on ollut, onneksi. Muuten olisin jo menettänyt hermoni ja etsisin meille hybridejä näiden hautojien tilalle :smt002
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

mulle tuli tätä ketjua lukiessa semmoinen mieleen, että mitäs jos emokana on nokkinut tipuja vaan liian rajusti saadakseen ne pysymään allansa, ja sitten on tullut haava, ja sitten se on innostunut siitä verestä ja ruvennut teurastushommiin. minun kaksi emoa ainakin nokkivat tosi kovaa ensimmäisenä ja toisena päivänä niitä jo kuoriutuneita tipuja, jotka yrittivät lähteä seikkailemaan sen alta kun sillä oli vielä munia ja kuoriutuvia alla. vasta kun kaikki olivat kuoriutuneet sallivat emot poikasten lähteä liikuskelemaan. välillä se näytti minusta tosi rajulta ja jos harharetkilleen lähtenyt tipu ei heti päässyt emon alle pujahtamaan, se sai kyllä nokasta aika lailla. meinasin jo puuttua asiaan, kunnes huomasin, että nokkiminen loppui heti kun poikanen vaan meni emon alle. se on kanojen tapa pitää jälkikasvu hengissä, etteivät lähde pesästä ennen kuin koko satsi on valmis ja sitten vasta lähdetään yhtä aikaa kaikki. tipujen nokkimista en ole enää havainnut sen jälkeen, kun jättivät pesän.

mä kyllä antaisin toisen mahdollisuuden tälle tappajakanalle. ja varsinkin kun on ensikertalaisesta kyse, voisi kokeilla tuleeko toisesta yrityksestä parempaa tulosta. mulla toinen noista ensikertalaisemoista on ollut hyvinkin raju otteissaan, semmonen sählä joka viskoo ruuat ympäriinsä ja kylpee niin hulluna, että poikanen meinaa litistyä ja tosiaan nokki sitä poikasta aika kovin jos se ei pysynyt mahan alla. oletan, että se rauhoittuu toisen poikueen kanssa, ainaki aion kokeilla. ihanne-emo on tietysti hyvä heti alusta alkaen.. ehkä en ottaisi tuolta tappajalta kuitenkaan siitosmunia ettei periytä huonoja emo-ominaisuuksia edelleen.
Vastaa Viestiin