aloittelijan kysymyksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Mainitsikohan joku jo että lämpölamppu on kova sähkösyöppö....eli ei kovin taloudellinen kanalan valaisija. Eli itse laittaisin valon ja lämmön erikseen: patteri ja tavallinen lamppu.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

lämpölamppu vie sen määrän koko ajan mikä wattimäärä lampussa lukee( ottoteho) eli 175 watin lamppu vie o,175 kilowattituntia tunnissa ja tän kun sitten kertoo 24 saa päiväkulutuksen eli pyöreesti 2 kW.. ja jos kilovattitunnin hinta on vaikka 40senttiä niin se on sellainen pöyreet euro/päivä. Ja tää on sitten aina, jos lamppu palaa..

jos taas laitat sähköpatterin esim 1000w ja se on vuorokaudessa päällä esim yhteensä 4 tuntia( riippuu tietty mihin lämpötilaan termostaatti asetettu ja kuinka kylmää on) niin sitten se kulutus olis 4 kW. ja hint olis 2€ päivässä.

eli ei voi sanoa onko patteri edullisempi vai ei...kun se riippuu tosta lämpötilasta (huomaatte varmaan mitä mä oon opiskellut..tosin kone-puolta).
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

:shock: maunu_muori laitto aika tarkat tiedot, ei tuohon tarvi enää vääntää edes rautalangasta, niin tuli selväksi!
Kiva, että joltain sujuu tuo matematiikkakin :lol: :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Sitten vielä sellainen, että lämpölamppu "hukkaa" osan sähköstä tekemällä siitä turhanpäiten valoa. Mut eikös se kWh kuitenkin maksa jotain 10 sentin luokkaa. ;) Tavallisimmin lämpölamput on kai 250 vattisia, jolloin hinnaksi tulee 0,25 * 24 * 10, se on 0,6€. Yhdellä lämpölampulla vaan ei paljoa lämmitä.
maunu_muori

Kattokaas sitä sähkölaskua siinä on kaksi kulutuksen mukaista hintaa..se sähkön hinta ja sitten siirtomaksu..eli siirtomaksu menee aina sille firmalle joka omistaa sähköverkon ja sitten on se varsinainen sähkön hinta, jonka saa se firma,jonka kanssa ootte tehneet sähkönmyyntisopimuksen...mutta kummatkin maksut määräytyy kulutuksen mukaan ja ovat melkolailla yhtä suuret, joten kilpailusta jää ulos toi siirto.. sirtoverkko on monopoli alueen verkoston rakentajelle etkä voi kilpailuttaa sitä kuka sulle verkon rakentaa..siis sen piuhan siihen tontin laitaan.
Pootsi

Meillä sähkönsiirto maksaa 6 tai 7 senttiä, itse sähköenergia kustantaa 5,4c. Eipä ole oikein järkeä, nämäkin piuhat on olleet paikallaan kymmeniä vuosia ilman kunnostustarvetta. Eikös siitä kunnallistekniikan vetämisestä vielä makseta erikseen?
maunu_muori

Juu, kyllä kunnallistekniikan vetämien on ihan eri hinta... asiasta toiseen... kait kaikki muistaa, että vuonna 2012 päättyy jätevesien käsittelyn viimeiset siirtymät eli se puhdistamattoman edes harmaan veden laskeminen maahan on ton vuoden alusta kiellettyä, niin mökeillä kuin pikkutiloilla..mökeillä pitää vähintään olla saunakaivo, jos se rantasauna on tarpeeksi kaukana rannasta ja maatiloilla ja omakotitaloissa vähintään maapuhdistamo.. tuli meille kaksvuotta sitten ajankohtaiseksi, kun laitettiin ne paineveet keittövaunuun.. aatelkaas elikot paskoo pitkin nurkkia ja pihamaata ja tiskivesi pitää suodattaa.. ihan korvessakin.
Pootsi

Meillä tiskivedet menee sakokaivoon, onko se riittävä? En ymmärrä noista jutuista mitään kun kiinnostaa taas niin kympillä...:oops: Tortut menevät sisävessasta umpikaivoon, sitä saakin sitten tyhjennellä muutaman kuukauden välein. :roll: Paskhuus on vieläkin alkutekijöissään, mutta eiköhän sekin joskus valmistu.
Navetassa olevasta saunasta vesi valuu kyllä lattiakaivoon, muttei kellään taida olla hajuakaan, että mihin se siitä matkaa...:lol:
maunu_muori

Kannattaa ottaa jätevesiasioissa yhteyttä kunnan rakennustarkastajaan.. Mulla on sellainen käsitys että kaikki sauna/ navettavedet, siis ainakin sellaisissa paikoissa, joissa on painevesi pitäis vähintään suodattaa maamassojen avulla.. eli pitäis olla ensin sakokaivo ja sitten erikseen rakeenettu "suodatus" eli karkeeta ja hienoo soraa ja sepeliä...Pohjavesialueella on vähän tiukempaa, samoin rannoilla. Joitain poikkeuslupia voidaan myöntää.. mutta tiiä sitten alkavatko siihen.. Aikaa on tosiaan 2012, mutta kannattaa kuitenkin varautua menoerään..ei oo ihan halpaa. Paras ratkaisu on tosiaan tollanen kaks-vesi järjestelmä, jossa ruskeet vedet menee eri säiliöön ja sitten ne tiski ja pesuveet imeytykseen...netistä löytyy tietoo esim uponorin sivustolta.. vaikka niitten värvelit on kalliimmasta päästä, niin dokut ovat tosi hyvät. Harmaitten vesien suodatuksessa pitää varmistaa, että tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön( esim biolanin suodatin, sellainen mikrobipuhdistusjuttu, vaatii lämpöasteita toimiakseen kunnolla) Semmoinen ennenvanhan kivikoloon lorottamainen ei enää oikein vetele.. ton uuden asetuksen mukaan vaikka olis isot omat alueet ympärillä....eikä järviä lähellä.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Pootsi kirjoitti:Itse laittaisin kanalaan hehkun tilalle energiansäästölampun. Sillä on pienempi palovaara, tietty sähköäkin menee vähemmän.
:shock: Mie kun luulin, että energiansäästölamppu ja kanat ei sovi yhteen :?: Ajattelin ensin sellaisen laittaakin kanalaan, mutta sitten iski epäilys. Eikös energiansäästölamppu ole = loisteputki? Siis, että taajuus tjsp. on sama? Kanathan näkee loisteputken valon vilkkuvana ja sellaisesta diskovalosta nyt hermostuu kuka vaan.
Pootsi

:shock: Ihanko totta? Meillä on ollut säästäri kanalassa viime talvena, siellä ae on edellleen. En ole huomannut siitä tulleen ongelmia.
Leenamaria

Siitä loiteputkien sopimattomuudesta on muistaakseni juttua ainakin siinä Helena Telkänrannan kirjassa "Kanojen maailma" ja kyllä meille taidettiin koulussakin siitä mainita(maatalous opisto) jos mä nyt mitään muistan, kun siitä on jo aikaa kun mie oon koulunpenkillä ollut. Hehkulamppuja käytetään jok. ikisessä tehotuotanto kanalassa missä olen ollut. Loiteputkia on vain munahuoneen puolella ja eteisessä.

Valoista puheen ollen tuli mieleeni...Miten teillä muilla menee toi "valoohjelma"(:? ehkä vähän turhan hieno sana tässä tapauksessa) talvella. Monelta valot päälle ja milloin sammuu? Mulla kun ei ole vielä kokemusta talvesta tän kotikanalan kanssa.

Tehokanaloissahan valoohjelma menee kesät talvet niin, että valot syttyy joskus 4 aikoihin aamuyöllä ja sammuu aina ruokintaketjun käynnin ajaksi. Viimeinen ruokinta tuntia ennen(eli klo 17) valojen sammumista yöksi klo 18 aikaan. Tietty vaihtelee jonkun verran talon tapojen mukaan.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Saman asian oon kanssa lukenut, että loisteputkivalo ei sovi kanoille.
Eikös se ihmisen silmin "hämärä" valo ole talvella kanalaan paras?
Meillä on kaksi 40vatin hehkulamppua ja hiukanhan se hämärältä vaikuttaa, kun kirkkaasta sisälle menee, mutta silti näkee ihan hyvin.

Meidän "valo-ohjelma" on nyt: kuudelta aamulla päälle ja sammuu vasta seitsemältä.
Talvella lyhennän aikaa parilla tunnilla, mutta en viitsi kovin aikasin laittaa valoja sammuun, kun täytyy kuitenkin kanalassa asuvien kanien ja marsujen luona käydä vielä alkuillasta.
Viime talven oli niin, että hämärävalo syttyi joskus kolmen aikaan, kun kirkas tallin valo sammui, niin kanat osasivat sen "tuikun" valossa orsille hakeutua. Sit se tuikkukin sammui joskus kasin aikaan.
Leenamaria

Eikös se ihmisen silmin "hämärä" valo ole talvella kanalaan paras?

Juu, talvella kuuluu olla vähän hämärää. Niinhän se luonnossakin menee. (Häkkikanaloissa on aina hämärää, että nokkiminen/kannibalismi olis vähäisempää.)

Ollaan sitten aika samoilla linjoilla tuon "valo-ohjelman" suhteen. Meillä syttyy kuudelta, mutta sammuu vasta lähempänä kahdeksaa. Lyhennän aikaa hiljalleen kohti talvea. Vartti viikossa, sanotaan poikaskasvattajan "valo-ohjelma lappusessa" tosin siinä puhutaan vain valoajan pidentämisestä.
Pootsi

Mulla oli viime talvena kanalassa yksi valo, joka valaisi osan lattiasta kirkkaasti, muualla oli hämärämpää. Aluksi pidin pikkuista yövaloa kattovalon lisäksi mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Kanat oppivat nopeasti menemään vähän ennen valon sammumista orsille valmiiksi. Muistaakseni kanojen päivä oli viime talvena noin 10 tuntia pitkä. Tällä hetkellä kuttulassa on koko ajan pieni valo päällä. Kanat noudattavat vielä luonnonvalon rytmiä, menevät nukkumaan vastaa pimeän tultua.

Googlasin tuota loisteputkijuttua. Tuosta vilkkumisesta ei löytynyt mitään tietoa, ammattilaistenkin siipikarja näkyy kasvavan loisteputken alla. Löysin jostain yliopistotason tutkimuksen, jossa todettiin, että vaihto hehkusta loistariin laskee munintaa muutamalla prosenttiyksiköllä. Sellaista aataminaikuista ihmisenkin silmään räpsyvää lamppua en kyllä tipuilleni veisi, mutta nämä modernimmat tuntuvat olevan ihan ok.
Vastaa Viestiin