Joopelis. Sen jälkeen kun pistin koneen tonne terraarioon, niin ei ole ollut kosteus varsinaisesti enää ongelma! Olen saanut vähentää vesiastiat yhteen margariinirasiaan ja avaamaan jopa ne pienet ilmastointireiät.
Perunoiden kera lämpö nyt 38,5 ja märkälämpö 30,8 = kosteus n. 56.
No niin! Eilen aamupäivällä hain munat kotiin. Joku mielikuva on, että niitä piti kuljetuksen jälkeen "seisottaa", mutta en muista kauanko? Laitoin ne sitten illalla koneeseen.
Siellä on nyt 39 viiriäisen munaa (yhdessä oli särö, joten sitä en laittanut) ja kuusi kääpiökotsin munaa. Ne kotsin munat meinaan siirtää kanan alle ennen kuin viiriäiset kuoriutuu, ettei tule ongelmaa eripitkistä hautoma-ajoista. Tuolla on kaksikin lättyä kanalassa, tässä on nyt pari viikkoa aikaa laittaa niille lastentarha pystyyn.
Mitä mieltä olette - paljonko koneen lämpö saa munien kääntämisen jälkeen pudota ja kuinka pian sen pitäis palata oikeaksi? Kun noita pikkumunia on noinkin paljon, niin niiden kääntämiseen menee pieni tovi, kun käsin saa käännellä. Eihän se munan sisälämpö tietenkään yhtä nopeasti putoa kuin ilman lämpötila, eihän?
Mä olen yleensä lätkinyt siitosmunat kanan alle heti paketin purettuani - muutaman tunnin päästä. Postista on matkaa 15 kilsaa ja olen tuuminut, että sielläpä ovat jo lepäilleet pisimmän matkan rasituksista esim. yön yli. Vuorokausi on se seisotusaika, jota suositellaan.
Munan sisälämpö ei putoa kovinkaan nopeasti, joten kaksi (tai kolmekin) kertaa kääntely vuorokaudessa on luultavasti lyhyempi aika minkä emohaudonnassa emolintu viettäisi tauolla.
Tuo on kyllä totta, että jäähtyyhän ne emohaudonnassakin.
Nyt oliskin kysymys! Mä olen miettinyt, että mitä se konehaudonnan loppumetrien kosteuden nosto imitoi? Mitä siellä kanan alla tapahtuu, kun tiput lähtee kuoriutumaan? Nouseeko siellä pesässä kosteus ja jos nousee, niin mikä sen nostaa?
Toivottavasti en nyt ollut malttamaton noiden munien kanssa, kun ne lepäs vain noin 6 tuntia. Viirumunat ainakin oli pakattu hyvin olkiin ja puruihin, tuskin ne on paljon matkalla kärsineet.
siimis kirjoitti:
Nyt oliskin kysymys! Mä olen miettinyt, että mitä se konehaudonnan loppumetrien kosteuden nosto imitoi? Mitä siellä kanan alla tapahtuu, kun tiput lähtee kuoriutumaan? Nouseeko siellä pesässä kosteus ja jos nousee, niin mikä sen nostaa?
Toi olikin hyvä kysymys itse olen miettinyt samaa...
Vastausta en tiedä tuohon minäkään, mutta olisko se jotenkin niin että kuoriutuvat poikaset kostuttaa emon alustaa ja sieltä ei kosteus yhtä tehokkaasti haihdu kuin koneista. Kohoava kosteus sitten auttaa sisaruksia.
Mun mielestä kanan alla kädellä kokeillenkin tuntee, miten kosteus nousee kuoriutumisen aikana. Sitä en tiedä, mistä se tulee.. Mutta ainoat vaihtoehdot taitaisi olla kana tai tiput, ja kana ei hikoile?? Jos ne syleksii sinne mahan alle aikansa kuluksi..
Mutta siimikseltä on pakko kysäistä, että jos sulla on siellä hautojia, mikset laita kananmunia sinne alle? Taitaisi olla parempi haudonta kuin missään koneessa..
Viimeksi muokannut Mimmi, 04 Touko 2009, 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meinaankin laittaa, mutta ajattelin ensin pistää hautojalle oman rauhallisemman paikan, kun se parka on nyt lässähtänyt samaan laatikkoon yhden sitkeän kyyhkypariskunnan kanssa, joilla on poikanenkin. Siellä se sitkeästi kököttää nurkassa, vaikkei sillä ole raukalla edes munia alla. Ihmeen hyvin tulevat naapurukset toimeen keskenään! Pelkään vaan, että jos käyn sitä kovin siirtelemään, niin lopettaa hautomisen siihen?
En vaan viitsinyt jättää noita munia odottamaan, että saan tuolla vähän paikkoja järjestettyä. Tuskin se kana siitä on pahoillaan, jos munat kuoriutuu vähän etuajassa?
Kanalla on aika huono matikkapää, joten eipä se ole moksiskaan "liian aikaisista" tipuista. Täälläkin ollut juttuja pikahaudonnoista, joissa tiput kuoriutuivat "vajaan viikon" haudonnan jälkeen.
Kosteuden nosto emohaudonnassa on mielenkiintoinen juttu. Lintujenhan ei tosiaan pitäisi pystyä hikoilemaan. Liian kuumuuden poistavat läähättämällä ja kainaloita (=siiven alusia) tuulettamalla. Omia hautojia tarkkailemalla olen huomannut, että haudonnan lähetessä loppuaan, ne juovat vettä paljon enemmän kuin normaalisti. Hmm...jollain konstilla ne sen veden kuitenkin siirtävät/haihduttavat kai sinne muniin...Joku biologi kenties osaisi kertoa, että onko totta, ettei kanoilla ole hikirauhasia? Ja voiko se kosteus jotenkin muuten kuin hikoilemalla siirtyä kehon ulkopuolelle?
Nyt on reilu viikko haudontaa takana ja munia on käännelty ahkeraan kolmesti päivässä. Mutta en ole läpivalaissut niitä kertaakaan Pitäiskö? Onko siitä jotain vaaraa, jos en tiiraile niitä..? Tiedän kyllä että seuraavia haudontoja ajatellen olis hyvä tietää mikä muna meni kesken missäkin vaiheessa jne, mutta tosiasiassa vaikka sen tietäisinkin niin syitä en osais arvailla kuitenkaan. Lämmöt ja kosteudet on mittarien mukaan ainakin olleet jotakuinkin kohdillaan.
Ja erottaako noista viiriäisen munista mitään kuitenkaan? Suurimmassa osassa on tosi isoa ja tummaa pilkutusta. Nuo kuusi kananmunaa ovat kyllä kauniin vaaleakuorisia, niitä voisi ihan mielenkiinnon vuoksi katsellakin, mutta pelkään että ne jäähtyy liikaa ja kärsii siitä tiirailusta kun olen tällainen amatööri ja tietenkin hidas.
Munien kääntämisessä olen huomannut hassun ilmiön. Osa munista ei tahdo kääntyä. Kun kieritän niitä kyljeltä toiselle, ne kellahtavat takaisin vanhaan asentoon Voiko siitä päätellä jotain..? Onko muna kuollut vai onko siellä elämää?
Ei siitä mitään vaaraa ole jos et niitä tiiraile. Mä en ole onnistunut näkemään noiden viiriäisteni munien läpi.
Ne tiputhan on märkiä, kun ne kuoriutuu, riittääkö se nostamaan sitä kosteutta siellä emon alla?
En mäkään oo viiruja valaissu. Laita siimis munat vähän ahtaammin että eivät voi kääntyy takaisin. Tai jotain, riippuu millanen kääntöjuttu ja alusta sulla on