Säilyttämisestä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Eikös tällä systeemillä ne ole vähän sukusiittoista väkeä?
Eihän siinä ole mitään järkeä, että koko parvi on sukulaisia keskenään ja ne vaan lisääntyy ja lisääntyy...
Pakkohan sinne on vierasta verta saada, että se kanta pysyy elinvoimasena.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No siihenhän pitäis pyrkiä että parvessa olis aina useampi kukko polkemassa, varsinkin jos vaihtokukkoa ei mistään voi saada. Kantojahan ei risteytellä keskenään, joitakin on geenitestattu ja siten todettu että kyseessä onkin oikeastaan yksi kanta ja siten on kaksi eri kantaa saatu yhdistettyä. Hiltako vai kuka joskus justiin näistä tyrnäväläisistä kysyi MTT:ltä ja siellä todettiin että geenitestaus ja kannan yhdistely on turhaa varsinkin kun silloinkin kun näitä on ollut vain yhdellä säilyttäjällä on kannassa ollut useita kukkoja.
Kanahan kai noinniinkuin yleisesti ottaen eläinlajina kestää varsin hyvin sukurutsaa. Ilona joskus kertoili raumalaisalhojensa sukurutsaongelmista mutta noin muuten ei kai millään kannalla ole ollut ongelmia sukusiitoksesta johtuen?
Kantojen yhdistämisestä ja sukusiitosasteista on kai tuolla kanarotuosiossa tai jossain aika pitkätkin keskustelut...?
KotiKotti

Viesti Kirjoittaja KotiKotti »

Kuinka usein kanat kannattaa "uusia" jos aikoo kantaa säilyttää ja lisätä?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No kaipa aina kun kana haluaa hautoa, annetaan sen toteuttaa itteänsä. Jättää joka vuos muutaman uuden kanan itelle ja myy loput. Hyvät hautojat kannattaa pitää vanhakskin.
Toisaalta jos kanat on niin huonoja hautojia kun mun savitaipaleeni oli, konehaudontaa kannattas harrastaa väh.joka toinen vuos ettei mene iän takia itävyys.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meni jotenki hullun kauan käsittääkseni tuo Tiinan viesti... :smt021 Niin, onhan niitä tapoja. Sitten kun vanha Ralf heittää lusikkansa nurkkaan, otan sinne alhokukon. Näin ma olen päättänyt...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joo tunnustan, mä olen aika huono tekemään itseni ymmärretyksi :smt003 Mieskin välillä tuskastuu, että pitääkö asiat noin monen mutkan kautta selittää, ku vois saman asian yksinkertaisemminkin selittää :smt003
No mutta toisin: Otat vain isojen rouvien munat siitokseen, jätät Hjalmarin ja rouvien lapsien munat pois siitoskäytöstä.
Hjalmar ja rouvat saavat lapsia ja kun lapset alkavat munimaan, ne on alkuun pieniä. Erotat ne siis rouvien munista helposti, koska rouvat todennäköisesti munii isoja munia.
On sitten vielä yksi konsti, hankit siitosmunia ja taas on uutta verta.
Mulla on kanoja, jotka ovat Kyöstin lapsenlapsia ja ihan terveitä, normaalin kokoisia kanoja ovat. Mä pärjäsin 4 vuotta samalla kukolla, nythän mulle tuli kaks uutta kukkoa.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kyllä minä sitten monen tavaamisen jälkeen käsitin... :smt005
Siitosmunilla ajattelin kyllä parvea isontaa, etten ainakaan ihan heti ala isä-tytär linjoille.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Neuvokos ne jättämään joka neljännen yksilön kukoks ni ei tartte geenipohjan kaventumista murehtia?? Kuis se meni??
Muusa

Sillain mäkin kanamummo muistelen. Parashan geenipoolin kannalta olisi jos kaikki kukot sais elää ja lisääntyä mutta kanat olis vähän turhan kovilla, ja luulen että kukotkin jos niitä parvessa olisi niin paljon. Paras käytännön neuvo kai siis olisi että pidä parvessa niin montaa kukkoa kuin vaan voit. Mieluitenhan ne kukot saisi olla toisesta siitosparvesta mutta jos se ei ole mahdollista niin sitten eri sukupolvista.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos parvessa on vaikka kaksi kukkoa ja 6 kanaa, niin 12 tipussa ei välttämättä ole vielä yhtään täyssisarusta. Jos on mahdolllisuus pitää useampaa parvea, on järkevää erottaa tämä uusi sukupolvi omaksi parvekseen. Silloin ei tule isä+tytär tai äiti+poika -yhdistelmiä, vaan on hyvät mahdollisuudet, ettei nämä "sisarukset" kanna juurikaan yhteistä geenipohjaa. Tämä monesti unohtuu, kun ajatellaan vain, että samassa haudonnassa on vain sisaruksia.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Minä mietin näitä Suomalaisia maatiaiskanoja...Miten ne eri kannat erotellaan toisistaa?Onko niillä eri DNA vai onko ne niin eri näköisiä että ne on helppo tunnistaa eri kannoiksi?Entä miten vahoja näm Suomalaiset maatiaiskanat ovat rotuna?Luetaanko ne yhteen rotuun missä sitten nämä eri kannat ovat alalajeja vai miten? :smt017
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Alice kirjoitti:Minä mietin näitä Suomalaisia maatiaiskanoja...Miten ne eri kannat erotellaan toisistaa?Onko niillä eri DNA vai onko ne niin eri näköisiä että ne on helppo tunnistaa eri kannoiksi?Entä miten vahoja näm Suomalaiset maatiaiskanat ovat rotuna?Luetaanko ne yhteen rotuun missä sitten nämä eri kannat ovat alalajeja vai miten? :smt017
Tuota samaa olen itsekin miettinyt, eli jos niillä kanoilla onkin samat esi-isät niin silloinhan ne kaikki ovat samaa "pehettä" asuivatpa sitten Tyrnävällä tai jossain muualla. En millään jaksa uskoa että Suomen kokoisessa maassa kaikki maattarit olisivat "eri rotua". Voi olla että olen väärässä uskomuksineni... :smt002
Muusa

No maatiaiskana tai sen eri kannathan ei ole varsinaisesti rotu. Osittain niitä on kyllä jalostettu mutta enimmäkseen eri kannat ovat saaneet "syntyä itsekseen".
Eri kannoista useimmat on eroteltavissa toisistaan ihan ulkonäönkin perusteella; verratkaa vaikka kuvia mun tyrnäväläisistä ja Mimmin alholaisista, eri näköisiä ovat!
Joitain kantojahan on dna-testattu ja sitten yhdistetty kun on todettu että kanat ovat kyllin läheistä sukua ollakseen samaa kantaa. Enimmäkseen tätä ei ymmärtääkseni ole tehty kun siihen ei ole varsinaista tarvetta.
Kanakannathan ovat hyvinkin paikallisesti kehittyneitä, ei kana ole ollut niin arvokas eläin että niitä olisi kuljeteltu pitkiä matkoja vaan kannat ovat olleet liki eristyksissä omalla kylällään tai omalla maatilallaan.
Ja kun kanoista ei juuri ole kirjaa pidetty niin kaikkien kantojen historiasta ei ole tarkkaa tietoa. Vanhin kanta lienee horniolainen joka on samalla tilalla säilynyt 30-luvulta asti.
Onhan kaikkien kanojen esi-isät samoja bankivakanoja mutta silti rotuja on useita :smt002
Enempihän maatiaiskanatietoa on tuolla kanarotuesittelyosiossa ja Maatiainen ry:n sivuilta löytyy myös maatiaiskanan historiaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ja systeemi maatiaiskanojen säilyttämisessä on se että kantoja ei saa yhdistää. Ei siis lainkaan, vaikka kanta olisi vain yhdessä tai muutamassa parvessa ja ollut niin jo kymmeniä vuosia ja monia sukupolvia. Eli hyvin tiukkaa sisäsiitosta sukupolvesta toiseen. Nämä ovat maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen ohjeet ja niihin sitoudutaan kirjallisesti.

Joidenkin kantojen alkuperää tunnetaan sen verran että tiedetään missä talossa ne ovat olleet alkujaan yhtenä parvena. Joitain on jalostettu tietoisesti pitkään (ns tehty kanta), vaikka nyt jalostusta ei hyväksytä, vaan ainoastaan säilytystä. Jotkut taas on otettu johonkin tiettyyn kantaan ihan valokuvan perusteella (viime vuonna viimeksi jos oikein muistan?) vaikka kanojen alkuperästä ei ole mitään tietoa. Eli hyvin vaihtelevaa.

Maatiaiskanan säilytysohjelmasta on ihmiset vahvasti eri mieltä. Siis siitä onko se hyvä vai ei.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

On tosiaan tuossa säilytysohjelmassa pari juttua, jotka ei ihan mun järkeen mene. Vaikka itsekin olen säilyttäjä.
Vastaa Viestiin