kananmunan hinta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mun mielestä on kyllä eroa syömämunilla ja siitosmunilla; syötäväks kelpaa muna kun muna:Siitosmunilla on taas tiettyjä kriteerejä;kana ei saa olla liian nuori,eikä liian vanha,munien pitää olla alle 2 vko vanhoja,puhtaita,normaalin kokoisia-ja muotoisia,hyväkuorisia.
Lisäksi pitää siitosryhmän,jos on useampia rotuja,olla erillään muista noin kuukauden,ennen kuin voi taata rotupuhtauden.

Muistan kun kerran tilasin postissa brahman munia.Munat oli sen näkösiä kun niitä olis pidetty navetan lattialla lehmien takana viikon ennen pakkaamista.Eli paskaa oli enemmän kun tarpeeks.Lisäks ne oli kaikki sellassia ohuita ja suippoja mitä ei siitosmuna todellakaan saa olla :smt013 Arvatkaa vaan tuliko tipuja,oikein arvattu.ei ainuttakaan.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Mielenkiintoista keskustelua. Itse olen ajatellut pyytää syömämunista sen 20-30 s/kpl ja siitosmunia vaihtaisin mielelläni erän jonkun Alhoilijan kanssa, jolla on itsellä eri paikasta kanat kuin itselläni. Muuten varmaan siitosmunat olis tosiaan sitä 50 s/kpl munislaisilta ja ulkopuolisilta sitten euron-pari kappale. Kuulostaa ihan hyvältä ja reilulta kun ei niistä tosiaan koskaan tiedän tuleeko niistä mitään loppumetreillä.
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Mä tekisin mielelläni toistaiseksi Mimmin kanssa syöntimunantuottosopimuksen, ennen kuin omia munia tulee. Mutta tuo matka, se 30 km on aivan liian piitkä.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä maatiaisen siitosmuna saa minusta olla ainakin euron. Meiltäkin on lähimpään postiin tai matkahuoltoon 15 km. Kyllä siitä lähettämisestä vaivaa on. Munisssa on tosiaan tehtävä valikointia ja kääntelyä, eikä niitä voi ihan missä tahansa säilytellä. Ja harvinaiset rodut tietysti kalliimpia. Ja linnun kokokin voi jossain määrin vaikuttaa hintaan. Riikinkukon ruokinta on ihan toista kuin kääpiökanan. Ja kun joskus on tullut vielä palautetta munista, kun kuoriutumisprosentti ei ole ollut sata, olen luopunut koko siitosmunien lähettämisestä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ei kai kukaan täysjärkinen voikkaan odottaa 100% kuoriutumista! Vai voiko :smt017
Onhan se selvä että kuljetuksessa munat kärsii aina!!

Mulla on kans se posti 11km päässä, sinne ja takas 22km+aika mitä siihen menee ja se pakkaaminen...

Mähän pääsisin helpolla jos pitäisin kaikki linnut sekasin yhdessä isossa parvessa, mutta just ton siitosmuna/poikas homman takia erillään, työtä on huomattavasti enemmän! Sitten kun vielä pitää erisukuisiakin olla emot ja iskät; niissäkin oma metsästäminen...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

smari kirjoitti:Hö, ja kun mä just ajattelin että kun Mimmi ahkerasti myy haudontamunia, niin sais sekin vähän vaivanpalkkaa. :smt005
Saahan niistä maksaa enemmänkin! :smt002 Itse asiassa jotkut ovat maksaneetkin, kiitos vain!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Multa on muuten kyselty niin paljon siitosmunia, että jos myisin niitä, niin mun kananpito ei vastaisi ollenkaan sitä tarkoitusta kuin olen halunnut. Haluun siis että meidän oma talous syö vain omia munia ja syötän niitä paljon koirille. Ja nyt tämän kevään myös haudotan poikasia. Jos olisin haudontamunia myynyt niin varmaan yhtään ei olisi jäänyt itselle :smt103 Joskus on kyllä ollut vaikea sanoa ei ja vähän nolokin, kun jotkut on ottaneet siitä itseensä. Toivottavasti kuitenkaan heidän suutahtaminen ei ole pitkäkestoista ja jälkikäteen ehkä joskus ymmärtävät mun ideologian...

Oon kyllä joskus aikaisemmin antanut haudontaan munia, että sikäli turhaanhan tässä toisten hintoja ihmettelen :smt002
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä olen kanssa hiukan ihmetelly tota siitos munien alhaista hintaa mutta myös sitä miksi jotkut ei millään myisi siitos munia. Mulla on kanarotujen hankinnassa se ongelma kun en itse osaa/kykene ajeleen ulkopaikkakunnilla hakemassa lintuja ympäri suomea ja monet rodut joita haluaisin ja olisi myytävänä on usein tosi kaukana. Aina ei voi ukkoa vaivata eikä se kovin kauaksi edes lähde ajeleen. Ainoat keinot saada kanoja on joka ottaa niitä rotuja mitä läheltä saa tai niitä mille järjestyy kuljetus jotenkin muuten. Olisi paljon helpompaa saada eri rotuja siitosmunina jos niitä vaan joku myisi, varsinkin noille harvinaisimmille maatiais roduille olisi helpompi saada lisää säilyttäjiä jos niitä olisi saatavilla siitos munina samoin olisi helpompi saada johonkin harvinaiseen rotuun lisää geenipohjaa. Itse olisin valmis maksamaan siitos munista 2-5e ja vaikka sitten kuoriutuneista kanatipuista 8e ja kukoista määrästä riippuen 4-6e siihen vielä päälle. Eli silloin munien myyjä saisi niistä munista saman kuin tipuistakin eikä niistä tyhjistä munista tarvitsisi maksaa turhan paljoa. Tietysti tämmöinen systeemi ei toimi ilman luottamusta. Mulle olisi helpompaa ainakin jos saisi siitosmunina ostettua kun ei pysty kaukaa hakemaan ja aina ei edes ole rahaa juuri silloin kun jossain lähellä tulisi jotain lintuja myyntiin mitä haluaisi tai mille olisi tarvetta. Samahan se sitten on maksaako sen tipun valmiina tipuna ostaessa vai itse haudotusta tipusta, näähän on vaan sopimis juttuja.

Ruoka käyttöön myyn munia vain tutuille ja sukulaisille koska salmonella testaus puuttuu. Hintaa olen pyytänyt 20centtiä munalta.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä tuola jo toisaalla sanoinkin että multa kyllä saa ilmajokisten munia jos sitä maattarikantaa haluaa. Toimitus tosin on hidasta kun ei ole kuin 5 munivaa ja yks nuorikko tällä hetkellä ja oishan se kiva itekki noita haudottaa jossain välissä :smt002

Ja toinen juttu on se että en tiä kelpaako näitten munat kelleen kun en ole virallinen säilyttäjä ja sekin vielä että mulla ei ole mitään käsitystä (vielä) siitä miten ylipäätään koko munien keräily, puhdistus, säilytys ynnä muut systeemit tulis hoitaa että se menis kaikkien taiteen sääntöjen mukaan :oops:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hyviä pointteja hintaerosta, kiitos vaan :smt001 vaikken mä sitä valikointia ja säilytystä pidä siitosmunien kanssa minään vaivana, se pakkaaminen ja postiinvieminen sit ehkä...

Kivahan se olisi lisätä kanaharrastusta, ja maatiaiskanakantaa, siitosmunia myymällä niinkuin Mimmi sanoi! Tosi hienoa työtä tekevät kaikki jotka viitsivät siitosmunia myydä!
Mulla henkilökohtaisesti näitten tyrnisten kanssa sekin tökkäisee, tai on ehkä suurin syy, kun meidän parvessa tuo sulkajalkageeni on tuntunut ilmenevän ihmeen vahvana niin itse tiput kasvattaen pystyn karsimaan ne sulkajalkaiset myynnistä mutta sille en voi mitään jos jollain muulla meidän munista kuoriutuu sulkajalkaisia ja ne jäävät säilytystoimintaan... ja mulla on jo niin isot henkilökohtaiset antipatiat koko karvajalkoja kohtaan :smt019 että jos se musta vaan on kiinni niin kaikki karsitaan kannasta pilkuntarkkaan... :smt106
Ehkä myyn sit innokkaammin kun pääsen noista sulkajaloista ja nostan munan hintaakin, siis jos mun keittiöstä jää ylimääräisiä munia :smt002
Ja käytäntöhän on eri kuin periaate, saihan herttahelmerikin ostettua multa kanoja vaikkei yhtään ollut myynnissä :smt003

Tää on kyllä mielenkiintoista kuulla ja vaihtaa mielipiteitä toisten siitosmuna-ajatuksista :smt001
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No meillä se on n.2e/15kpl ja 4e/30kpl. Siitosmunia en oo myynykkään kuen oo varsinaisesti rekisterissä mut puhtaita ovat.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Luulenpa että siitosmunien myynnissä ei yleensä raha ole se mikä ratkaisee. Yleensähän elämässä se määrää niin liikaa kaiken mitä ihmiset tekee. Mutta jos raha ratkaisisi tässä kanahommassa, niin eiköhän me kaikki haettaisi kaupasta tarjouksista niitä halvimpia häkkimunia. Tai ainakin kotona olisi vain hybridejä munimassa. Eli itse ainakin touhua näitä juttuja ihan muulta pohjalta ja luulen että niin tekee täällä muniksessa kaikki muutkin.
Mimmi

Muusa kirjoitti:vaikken mä sitä valikointia ja säilytystä pidä siitosmunien kanssa minään vaivana
Niin, ku siis musta toi valikointi nostaa niiden munien arvoa, olipa vaiva tai ei. Siis jos saat kennon sekalaisen kokoisia, hiukan kakkaisia ja röpelöisiä munia niin et varmaan halua maksaa samaa kuin tasalaatuisista, puhtaista ja hyväkuorisista..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Vaikken kauheesti siitosmunia olekkaan myyny ni oon kuitenkin sitä mieltä, että se on paras matkustus tapa linnulle-vielä munassa.

Oli ny pakko tää tänne kirjoittaa kun tuli mieleen...
Mimmi

Ihan hyvä pointti! :smt005
Vastaa Viestiin