Meille tulee (kesäksi??) viiriäisiä!!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kuinka vanhaksi viirut sitten elää, jos ne munii kokoajan?
Minä myös koitin saada niitä tauolle, mutta ei myöskään onnistunut.
Ja nyt sit vanhempia viiruja on kuollut , ne on 1,5v .
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Minkälaiset talviolot viirut vaatii? Samoin kuin kanoilla, plussaa, ei talviulkoilua(ko)?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Viiriäiset pärjäävät hyvin viileässäkin, kun ne siihen saava asteittain tottua. Kuuleman niitäpidetään ihan läpi talven ulkolämpötilassakin, mutta mä en hentois. Laitan noillekin aina lämpölampun kylmimmiksi öiksi. Siis mulla viirut on tallissa, talvilämpötila noin +4 astetta, mutta viikon kovilla pakkasjaksoilla menee nollaan.

En ole oikein löytänyt tarkkaa tietoa viiriäisten iästä, mutta sellaisia lukuja olen löytänyt, että kana jopa 2-3 vuotiaaksi ja kukko vuotta, jopa kahta pidempään.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Meillä viirut on talvet n. +5 asteessa. Kunhan pysyy plussan puolella niin juomavesi ei jäädy ja linnut viihtyvät. Mielestäni olisi rääkkäystä pitää pakkasasteissa niitä, sillä silloin ne ovat tosi apaattisia (kaivautuvat puruihin).

Meillä munintatauko kestää useita kuukausia eikä yksikään muni silloin. Muninta on valosta riippuvainen eli jos päivä on sähkövalon vuoksi liian pitkä, ne munivat ympäri vuoden. Pienikin valonlähde (himmeä) näköjään laukaisee muninnan. Ollaan tarkoituksella annettu niille pidempi lepo muninnasta jotta pysyvät hengissä.

Jos nuo meidän vanhusviirut munivat vielä ensi kesän, se on sitten kolmas munintakesä (täyttävät 2 v. keväällä). Viime vuonna alkoivat munia tähän aikaan täyttä päätä ihan luonnonvalonkin lisääntymisen vuoksi, mutta nyt niistä ei muni kuin muutama. Ensimmäisen ja toisen kesän ne munivat suunnilleen sen 1 muna/kana päivässä. Mielenkiinnolla odotan mitä muninnalle tapahtuu nyt.

Viiriäisethän kannattaisi uusia joka kevät, sillä vanhojen lintujen munissa kuoriutumisprosentti laskee niin paljon. Joo... kaipa noita uusisi, mutta kun kuka niitä entisiä suostuu tappamaan kun syövät kädestä ja niihin kiintyy :smt009 Meillä on vain yksi kana kuollut luontaisesti tai siis ilman näkyvää syytä.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Sepäs siinä on, aika hankalaa tappaa tuollaisia mitkä on ihan käsissä istuvia lemmikkejä. Mulle on vaan tullut sellanen käsitys, että jos mokomat munivat kokoajan, niin kuolevat tosiaan nuorina. En kyllä keksi mitään muutakaan syytä noiden viirujen kuolemiseen.
Kolmas muninta kesä pitäis kasvattaa munien kokoa, ja harventaa munintaa. Ettei ihan jokapäivä munisi enää.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tein tässä yhtenä päivänä varustehuoneen hevosille meidän kattilahuoneen vieressä olevaan varastoon ja tuli mieleen, että siellä olisi mainiota pitää viiriäisiä. On ikkuna, on aina vähintään +10 astetta lämmintä, tilaakin pienelle häkille olisi. Ja vanha undujen häkki on tyhjillään, se on kooltaan 100cmx50cm. Korkeus jotain 70cm. Montako viirua tuollaiseen voisi laittaa?
Voi pelastakaa mut itseltäni ja sanokaa että se on ihan liian pieni häkki ja koko ajatus täysin surkea!!!! [-o<
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Se on (ikävä kyllä) just sopiva häkki yhden kukon parvelle, eli sille sitten frouvia tarpeen mukaan joku 5-10 nokkaa.. Onpa ikävää.. Nyt sun on hommattava sitten niitäkin! :smt004

Tuu multa hakeen siitosmunia ja haudo mullekin asti samalla. :smt002 (Mulla ei tässä kämpässä näköjään onnistu hautomiset tuolla koneella ennen kuin on pakkaset takana ja mökissä lämpö tasaisempaa..)
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Hitsi kun mulla ei oo enää sitä konetta. Varjellakseni itseäni palautin sen työkaverille. Se oli niin viheliäinen kun lämpö ja kosteus oli hankalia pitää tasaisina, ilmeisesti samasta syystä kuin sulla. Syksyllä nimittäin hautominen sillä samalla koneella meni hyvin, nyt talvella sitte niiden ankanmunien kans oli vähä ongelmaa.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Hei ottokaa mutki mukaan!! Pliiis! Munkin entisellä työkaverilla on ainakin ennen ollu hautomakone ja jos se lainais sitä mulle niin... Varsinki tässä keväämmällä voisin aatella moisen urakan aloittavani! Muutenki se on jo mun vuoro! En kehtaa enää vinkua Ushvaa haudottaan ainuttakaan tipusta mulle!! :smt003
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

No niin ensviikolla ne tirpat haetaan, jee! :blob7:

Häkkikin on melkeen valmis, pientä viimeistelyä vielä jäljellä...

Laitan sitten kuvan siitä, kun se valmistuu.
Skuukkeli

No niin tänään sitten viirut saapuivat... Kiitos Jampalle kun uskalsit myydä taajama-alueelle muutaman viirun... :smt004

Häkki on vielä vähän kesken, mutta kuvia tulee kunhan tuo sade lakkaa...

Onko noi viirut oikeesti niin tyhmiä, ettei ne tajua mennä sateensuojaan? :smt003
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Onnea uusista perheenjäsenistä! :) Menikö hakureissu (enne?)uneasi helpommin...? :smt002
Skuukkeli

KP lintujen osalta hakureissu meni hyvin, mutta tuli sitten muita onkelmia hevosrintamalla... :smt009 Mutta nyt kaikki pitäisi olla ok.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Onnea Skugelle viiruista! :smt003
Ja hyvä et pollekin paremmassa kunnossa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Skuukkelille viiriäisistä! Minkä ikäisiä viiruja sulle tuli, pääsetkö heti munia keräämään? Aikuisia viiruja ei sade haitanne, jos kerran ovat niin tyhmiä, etteivät suojaan osaudu. Nuorille (varsinkin vielä osittainkin untuvaisille) kastuminen on vaarallista...vilustuvat helposti.
Vastaa Viestiin