Meille tulee (kesäksi??) viiriäisiä!!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Viiriäiset pärjäävät hyvin viileässäkin, kun ne siihen saava asteittain tottua. Kuuleman niitäpidetään ihan läpi talven ulkolämpötilassakin, mutta mä en hentois. Laitan noillekin aina lämpölampun kylmimmiksi öiksi. Siis mulla viirut on tallissa, talvilämpötila noin +4 astetta, mutta viikon kovilla pakkasjaksoilla menee nollaan.
En ole oikein löytänyt tarkkaa tietoa viiriäisten iästä, mutta sellaisia lukuja olen löytänyt, että kana jopa 2-3 vuotiaaksi ja kukko vuotta, jopa kahta pidempään.
En ole oikein löytänyt tarkkaa tietoa viiriäisten iästä, mutta sellaisia lukuja olen löytänyt, että kana jopa 2-3 vuotiaaksi ja kukko vuotta, jopa kahta pidempään.
Meillä viirut on talvet n. +5 asteessa. Kunhan pysyy plussan puolella niin juomavesi ei jäädy ja linnut viihtyvät. Mielestäni olisi rääkkäystä pitää pakkasasteissa niitä, sillä silloin ne ovat tosi apaattisia (kaivautuvat puruihin).
Meillä munintatauko kestää useita kuukausia eikä yksikään muni silloin. Muninta on valosta riippuvainen eli jos päivä on sähkövalon vuoksi liian pitkä, ne munivat ympäri vuoden. Pienikin valonlähde (himmeä) näköjään laukaisee muninnan. Ollaan tarkoituksella annettu niille pidempi lepo muninnasta jotta pysyvät hengissä.
Jos nuo meidän vanhusviirut munivat vielä ensi kesän, se on sitten kolmas munintakesä (täyttävät 2 v. keväällä). Viime vuonna alkoivat munia tähän aikaan täyttä päätä ihan luonnonvalonkin lisääntymisen vuoksi, mutta nyt niistä ei muni kuin muutama. Ensimmäisen ja toisen kesän ne munivat suunnilleen sen 1 muna/kana päivässä. Mielenkiinnolla odotan mitä muninnalle tapahtuu nyt.
Viiriäisethän kannattaisi uusia joka kevät, sillä vanhojen lintujen munissa kuoriutumisprosentti laskee niin paljon. Joo... kaipa noita uusisi, mutta kun kuka niitä entisiä suostuu tappamaan kun syövät kädestä ja niihin kiintyy
Meillä on vain yksi kana kuollut luontaisesti tai siis ilman näkyvää syytä.
Meillä munintatauko kestää useita kuukausia eikä yksikään muni silloin. Muninta on valosta riippuvainen eli jos päivä on sähkövalon vuoksi liian pitkä, ne munivat ympäri vuoden. Pienikin valonlähde (himmeä) näköjään laukaisee muninnan. Ollaan tarkoituksella annettu niille pidempi lepo muninnasta jotta pysyvät hengissä.
Jos nuo meidän vanhusviirut munivat vielä ensi kesän, se on sitten kolmas munintakesä (täyttävät 2 v. keväällä). Viime vuonna alkoivat munia tähän aikaan täyttä päätä ihan luonnonvalonkin lisääntymisen vuoksi, mutta nyt niistä ei muni kuin muutama. Ensimmäisen ja toisen kesän ne munivat suunnilleen sen 1 muna/kana päivässä. Mielenkiinnolla odotan mitä muninnalle tapahtuu nyt.
Viiriäisethän kannattaisi uusia joka kevät, sillä vanhojen lintujen munissa kuoriutumisprosentti laskee niin paljon. Joo... kaipa noita uusisi, mutta kun kuka niitä entisiä suostuu tappamaan kun syövät kädestä ja niihin kiintyy

Sepäs siinä on, aika hankalaa tappaa tuollaisia mitkä on ihan käsissä istuvia lemmikkejä. Mulle on vaan tullut sellanen käsitys, että jos mokomat munivat kokoajan, niin kuolevat tosiaan nuorina. En kyllä keksi mitään muutakaan syytä noiden viirujen kuolemiseen.
Kolmas muninta kesä pitäis kasvattaa munien kokoa, ja harventaa munintaa. Ettei ihan jokapäivä munisi enää.
Kolmas muninta kesä pitäis kasvattaa munien kokoa, ja harventaa munintaa. Ettei ihan jokapäivä munisi enää.
Tein tässä yhtenä päivänä varustehuoneen hevosille meidän kattilahuoneen vieressä olevaan varastoon ja tuli mieleen, että siellä olisi mainiota pitää viiriäisiä. On ikkuna, on aina vähintään +10 astetta lämmintä, tilaakin pienelle häkille olisi. Ja vanha undujen häkki on tyhjillään, se on kooltaan 100cmx50cm. Korkeus jotain 70cm. Montako viirua tuollaiseen voisi laittaa?
Voi pelastakaa mut itseltäni ja sanokaa että se on ihan liian pieni häkki ja koko ajatus täysin surkea!!!!
Voi pelastakaa mut itseltäni ja sanokaa että se on ihan liian pieni häkki ja koko ajatus täysin surkea!!!!

Se on (ikävä kyllä) just sopiva häkki yhden kukon parvelle, eli sille sitten frouvia tarpeen mukaan joku 5-10 nokkaa.. Onpa ikävää.. Nyt sun on hommattava sitten niitäkin!
Tuu multa hakeen siitosmunia ja haudo mullekin asti samalla.
(Mulla ei tässä kämpässä näköjään onnistu hautomiset tuolla koneella ennen kuin on pakkaset takana ja mökissä lämpö tasaisempaa..)

Tuu multa hakeen siitosmunia ja haudo mullekin asti samalla.

Hitsi kun mulla ei oo enää sitä konetta. Varjellakseni itseäni palautin sen työkaverille. Se oli niin viheliäinen kun lämpö ja kosteus oli hankalia pitää tasaisina, ilmeisesti samasta syystä kuin sulla. Syksyllä nimittäin hautominen sillä samalla koneella meni hyvin, nyt talvella sitte niiden ankanmunien kans oli vähä ongelmaa.
Hei ottokaa mutki mukaan!! Pliiis! Munkin entisellä työkaverilla on ainakin ennen ollu hautomakone ja jos se lainais sitä mulle niin... Varsinki tässä keväämmällä voisin aatella moisen urakan aloittavani! Muutenki se on jo mun vuoro! En kehtaa enää vinkua Ushvaa haudottaan ainuttakaan tipusta mulle!! 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija