Kana ja tiput..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Juu olen samaa mieltä. Milteipä joka keskustelussa tapahtuu rönsyilyä. Ja joku tykkää ja joku ei.
Mutta se on minusta näitten juttujen "mauste" että olemme erilaisia, ja suhtaudumme näin ollen vähän eritavalla juttuihinkin.
Tuleehan siinä sitten erilaista näkökantaa asioihin.

Niin nyt aamulla kanoilla oli oikeenkin leppoisaa.
Sibylla makaili tipujen kanssa olkikasassa, ja vain kurisi äkäisesti jos joku kulki liian läheltä.
En huomannut muissa mitään agressiivisuutta, elikkä homma OK! Ja kaikki tiputkin olivat voimissaan!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sattuuhan noita; rönsyilyjä ja suutahtamisia, mutta kyllähän niistä yli pääsee. Smari jo pyysi anteeksi, joten pallo on nyt Suviannella :smt001

Minä yritin kasvattaa ekaa tipuetta samassa muiden kanssa, mutta siinä kävi semmoinen kämmi, että tipukasan päällä lattialla makaava emo väisti orrelta lehahtavaa kanaa niin nopeasti, että raapaisi omilla kynsillään kaksi tipua haavoille. Tuon jälkeen olen kasvatellut tiput erillään sen verran vanhoiksi, että eivät enää kovin paljon makoile emon alla päivisin. Toki olen valvottuna pitänyt päivittäin samoissa tiloissa, niin varsinainen yhdistäminen on sitten sujunut hyvin.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Siis mitä ihmettä täälä nyt tapahtuu???
Ei ole kyllä sama munis mitä kesällä aloin seuraamaan...
Kukaan ei oikein enää kirjoita mitään ja sitten kun joku kirjoittaa niin tulee sanomista heti jostain/joltain! Enkä tarkoita nyt vain tätä smari-suvianne asiaa! Mulla ainakin mennyt jollain tapaa into kokonaan...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä tein tuon oman lainaukseni ja kommenttini Suviannen tekstistä ihan huumorilla. Se oli oikeasti aivan hyväntuulinen kommentti.

Toinen asia on sitten se, että minustakaan ei ole kiva, jos jokaiseen ongelmaan tai sairastapaukseen tarjotaan kirvesterapiaa. Jokainen varmaan sen vaihtoehdon tietää ja apua kysyessään ei varmaan juuri sitä vastausta ehkä odota.. Toki sekin vastaus tuntuu joskus ainoalta oikealta ja olen itsekin sen joskus kertonut vastaukseksi.

Jampan kommenttia sinänsä ihmettelen, koska mä en ole huomannut muuta eripuraa tms?? Itse olen hiukan normaalia ei-aktiivisempi ihan tuon äidin kuoleman ja hautajaisjärjestelyjen vuoksi.

Mun mielestä munis ei ole koskaan ollutkaan mikään kaikista vilkkain foorumi ja siksi minusta sitä on ollutkin aina mukava ja helppo seurata. Kaikki kommentit on helppo lukea, vaikka kävisi vain joka toinen päivä. Jäin toisesta foorumista käytännössä pois, koska siellä varsinkin ot-keskusteluja tuli niin paljon, ettei niitä pystynyt enää seuraamaan.. Alkoi ahdistaa ja tuntui "tungokselta". Pohojalaiselle tämmöinen väljempi meininki on mukavampi.
Viimeksi muokannut Mimmi, 27 Tammi 2009, 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Valitettavasti mun on pakko olla samaamieltä Jampan kanssa :smt012
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tytöt ja poijaat, otetaanpas ihan rauhassa :smt004 Taitaa hormoonit hyrrätä itse kullakin.

No kuiteski, mä luulen että munis on yhtä-äkkiä hiljennyt koska kaikki odottaa muuttoa. Ja siivoilee vanhoja viestejä. Joten ei hätää! Ei anneta jatkossakaan tän saitin meiningin huonontua, eikös joo?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Hei anteeksi nyt vielä kerran jos loukkasin. En kyllä kirjoittaessani tajunnut että se voi suututtaa ketään, en tainnut ajatella loppuun asti. Kysehän oli vaan noista teurastus/ruuanlaittojutuista, eli ei sinänsä henkilökohtaista, mutta ne vaan henkilöityy, kun samat ihmiset kirjoittaa erilaisia näkökantoja toistuvasti. Mirri kirjoittikin jo hyvin, että kun erilaisia ollaan ja eritavalla suhtaudutaan asioihin, niin saa uusia näkökantoja. Itse jotenkin miellän sen myös näitten foorumeitten tarkoitukseksi ja eihän se kai tarkoita että pitäisi olla aina samaa mieltä tai muutoinkaan samanlaistua?

Ja tämmöisten tyhmien selittelyjenkin jälkeen vielä anteeksi! Yritän jatkossa miettiä tarkemmin sitä, että kirjoitettuna ja sanottuna asiat saa helposti erilaisen sävyn.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Jatkan vielä, että anteeksi erityisesti Mirriltä, kun tämä on hänen aloittama hyvä ketju ja menee ihan ohi aiheen.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No tohon kirvesterapiaan sen verran, että niinku jossain jo mainitsin asian yhteydessä et linnut kun sairastuu niin ne harvoin siitä parantuu! Miksi pitkittää? Enkä mä ainakaan ole omasta mielestä montaa kertaa niin kirjoittanutkaan...

Ja Suvianne kyllä aika pienestä otti tässä itseensä! smari vaan kertoi oman mielipiteen asiasta. Eikä ollet edes mitenkään loukkaavasti kirjoiteltu.

Toisaalta Suvianne on yksi harvoista jotka tänne nykyään kirjoittaa, että sen takia niihin ehkä eniten puututaan.

Ja mä en kohdista tota mun edellistä kommenttia kehenkään tiettyyn henkilöön kun laitoin et tulee sanomista joltakin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei tietenkään pidä pitkittää.. Mutta esim. tässä tapauksessa keskustelu koski tipujen siirtämistä muiden sekaan.. eikä pataan.. :smt005

Suvianne on muutaman kerran antanut näitä tämän tapaisia "ohjeita" ja se johtuu varmasti vain siitä, että iso osa kanojen pitämisen motiivista on munien lisäksi liha. Hänelle se on sitten jokapäiväistä arkea pistää niitä pataan.

Mutta mä tiedän, että on ihmisiä, jotka eivät vain voisi lopettaa omia lemmikkejään tai kotieläimiään. Esim. veljeni on tällainen. Hän ihmettelee sitäkin, miten minä voin ja vaikka järkevästi selitän, ettei siinä ole muita vaihtoehtoja, hän sanoo ettei itse pystyisi. (Tosin hän ei pysty edes katsomaan kuvia tai ohjelmia tai lukemaan juttuja, joissa eläimelle käy huonosti..)

Minä olen vähän siltä ja väliltä. Pystyn lopettamaan kukkoja, mutta se on vähän vaikeata. Mieluiten näkisin ne elävänä ja yritänkin pärjätä mahdollisimman pitkälle niiden kanssa ja myydä ne muutaman kanan kanssa, jos mahdollista. Sitten kun on pakko, on pakko. Sairastunut yksilö on melkein helpompi lopettaa, jos tilanne on se, ettei hoito auta. Se on kuitenkin eläimen armahtamista kivuistaan.

Mutta tältä taustalta ymmärrän molemmat kannat: ei tässä kukaan ole oikeassa tai väärässä. Toiselle kukkopata on täysin arkinen ja luonnollinen asia, toinen saattaisi itkeä menetettyjä eläimiään silmät päästä.. Eihän tässä liene ole mahdotonta ymmärtää toista ja tulla "puolitiehen vastaan"?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Eihän tässä liene ole mahdotonta ymmärtää toista ja tulla "puolitiehen vastaan"?
Samaa mieltä! :smt045
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mimmi puhuu asiaa!
Enhän mäkään raaski lahdata omia kukkoja muuten kun pakosta!
Elikkäs jos ne kirveet pidetään tupessa muissa kuin niille tarkoitetuissa keskusteluissa :smt002
Pitäis vissii alkaa tarkemmin itsekki miettimään mitä kirjoittelee ja mihinkin... Aina ei vaan tule mieleen et joku muukin lukee tätä...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kyllä munkin kanat on ihan vaan lemmikkejä, mutta pakko ne ylimääräiset kukot on silti tappaa. Ei niitä mikään keijukaan sieltä kanalasta vie. Pakko se on itse hoitaa. En ole kyllä kuullut yhdestäkään ihmisestä, josta se homma olis kivaa. Mulla tuli viime vuonna 32 kukkopoikaa, ei siinä auttanut maamme laulukaan, pakko oli suurin osa tappaa. Näin se vaan menee.

Asian vierestä tulee puhuttua useinkin, mutta musta silloin keskustelu tuntuu jotenkin...aidommalta. Niinhän se elävässä elämässäkin menee.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei hätiä mitiä Smari!
Taisi tämä olla kumminkin sellainen rakentava keskustelu!
Ja Tiput ja Kana voi hyvin!

Minä myös!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä kun yhdistin kanan tipuineen muiden joukkoon tein sellaisesta metallisesta kompostikehikosta turvahäkin tipuille kanalaan, samaan häkkiin ruokin tiput ja laitoin niille oman vesiautomaatin. Nyt noin viikko sitten otin häkin pois ja tiput oli noin 6 viikkosia. Äitikana koittaa suojella tipuja mutta jää monelle kanalle arvoasteikossa alapuolelle joten saapi niiltä selkäänsä, tiput on onneksi vikkeliä ja varovaisia joten kellekkään ei ole vielä mitään sattunut.


Ps: Olen nyt muuton takia koittanut kirjoitella vähempi niinkuin varmaan moni muukin, Joten älä Jamppa huoli kyllä munis varmaan säilyy ihan aktiivisena keskustelu paikkana jahka muutos on valmis. Muutes Hilta koska me noin suurinpiirtein muutetaan?
Vastaa Viestiin