Mitä maksaa
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Minusta on vain hyvä, että myyntiyksilöillä pidetään ihan hyviä hintoja. Se nostaa tämän harrastuksen arvoa ja itsekin voi nähdä jotain mahdollisuuksia siihenkin, että saa edes hitusen kuluistaan pois, jos toimii jonkin lajin poikaskasvattajana.
Täällähän on maksettu tuollaisia kappalehintoja siitosmunistakin (josita ei tullut mitään!), joten elävästä jo kasvatetusta yksilöstä hinta on varmasti aivan sopiva.
Ja ainahan sitä odottelemalla ja etsimällä voi löytää edullisempiakin yksilöitä, kun osuu sellaiseen kohtaan, että jonkun on esim. pakko luopua siipikarjastaan tms. vakavia syitä.
Täällähän on maksettu tuollaisia kappalehintoja siitosmunistakin (josita ei tullut mitään!), joten elävästä jo kasvatetusta yksilöstä hinta on varmasti aivan sopiva.
Ja ainahan sitä odottelemalla ja etsimällä voi löytää edullisempiakin yksilöitä, kun osuu sellaiseen kohtaan, että jonkun on esim. pakko luopua siipikarjastaan tms. vakavia syitä.
Itsekin olen sitä mieltä, että hinta täytyy olla korkeella jos meinaa muudä poikasia/nuorikoita. Eihän siitä mitään tulis jos ihan pilkkahintaan myy. Kuitenkin jo se kasvatus nuoreksi maksaa maltaita nykyhinnoilla!
Jos kaikki suostuisi maksamaan vaan jotain naurettavaa korvausta linnuista niin ei kukaan enää myisi mitään. Menee jotenkin fiilikset tehdä hirvittävää työtä ja sitten antaa puol ilmasiks pois.
Muutenkin kallis harrastus.
Ja jos oikein jotain haluaa ja on kiinnostunut niin ei silloin kyllä aleta hinnoista kauheasti itkemään.
Mullakin mennyt jo pelkästään tänä vuonna jotain 2000 pelkkiin lintuihin... Eikä kyllä harmita yhtään, on ne kaikki niin mahtavia otuksia!!
Että jos joku meinaa multa tulla ostamaan jotain lintuja niin turha odottaa mitään 10€ kappalehintoja jostain nuorikoista!
Sanokaa vaan ahneeksi mutta näin kuitenkin!
Muoks. Ja onhan se hyvä ottaa korkeampaa hintaa, niin ei ihan kukatahansa ala ostelemaan, niinku huvin vuoksi. Ja pidetään ehkä parempaa huolta kun on rahaa kiinni.
Jos kaikki suostuisi maksamaan vaan jotain naurettavaa korvausta linnuista niin ei kukaan enää myisi mitään. Menee jotenkin fiilikset tehdä hirvittävää työtä ja sitten antaa puol ilmasiks pois.
Muutenkin kallis harrastus.
Ja jos oikein jotain haluaa ja on kiinnostunut niin ei silloin kyllä aleta hinnoista kauheasti itkemään.
Mullakin mennyt jo pelkästään tänä vuonna jotain 2000 pelkkiin lintuihin... Eikä kyllä harmita yhtään, on ne kaikki niin mahtavia otuksia!!
Että jos joku meinaa multa tulla ostamaan jotain lintuja niin turha odottaa mitään 10€ kappalehintoja jostain nuorikoista!
Sanokaa vaan ahneeksi mutta näin kuitenkin!
Muoks. Ja onhan se hyvä ottaa korkeampaa hintaa, niin ei ihan kukatahansa ala ostelemaan, niinku huvin vuoksi. Ja pidetään ehkä parempaa huolta kun on rahaa kiinni.
Nyt asiaa vähänaika sulateltuani ja teidän kommentteja luettuani
Voinen tunnustaa että noista rotukalkuista 50-70 ekee on ihan ok, ne Butithan oli pääasiassa niitä ruoka kalkkuja
Tais mennä meikäläisellä kalkut sekasin. Ja mitä Riikkeihin tulee ni ne nyt vaan on kalliita kai siksi kun ovat niin harvinaisia, ehkä sitä jonain päivänä raskii ostaa.

Riikit ovat sukukypsiä kolmevuotiaina. Nuoremmatkin kanat saattavat kyllä munia. Suomessa olevilla riikinkasvattajilla, jotka tunnen, on samantyyliset hinnat. Emolinnuiksi kasvatus vie kolme vuotta ja eivät ne pelkällä kauralla elä. Kanarehujen lisäksi vierailen eläinkaupassa siemenostoksilla aika usein, eikä sieltä muutamalla kympillä paljoa mukaansa saa. Olen kyllä nähnyt riikkejä myytävänä muutamilla kympeillä, mutta ei ehkä kasvattajalta, vaan muilta ja muista syistä. Ja jos jotain todella tahtoo, niin eihän se hinnasta ole kiinni
. Ostamistani linnuista en rupea tinkimään, vaan maksan sen mitä pyydetään
, eihän kanarehut halpoja ole. Ja riikit ovat harvalukuisia suomessa, kauniita ja näyttäviä
, pitkäikäisiä. Eli jos riikin tahtoo, niin kyllä siitä saa pulittaa enemmän kuin muista linnuista
.

Asf130: Meiltä saa mustakalkkunoita ja pronssin ja mustan sekoituksia. Olemme pitäneet hintana noin 50€/kpl, kun on kyse edellisen kesän nuorikoista. Nämähän saattavat kasvaa vielä vuoden ikään asti. Pari-kolmevuotiaat isot siitosyksilöt hinnoitellaan sen mukaan millä niistä raaskii luopua
Jos haluat ylipäätään tietää lisää kalkuista niin laita sähköpostia jpalviainen@gmail.com
Ei ostopakkoa
Ainahan voit kysellä täälläkin mieltä askarruttavista asioista, meitä on täällä muitakin kalkkunankasvattajia ja kun täällä kysytään ja vastataan, tieto on muidenkin kiinnostuneiden ulottuvilla.
Butteja sai ainakin viime kesänä 10€/kpl. Se on ihan normihinta. Jos viljaa saa läheltä kohtuuhintaan ei niiden kasvattaminen maksa mansikoita. Teuraskilolle hintaa tulee itse kasvatettuna noin 4-5€/kg. Näitä meillä oli viime kesänä kuusi, ja kokemusten perusteella ensi kesänä tulee ainakin tuplasti enemmän.
Ei mekään ole raskittu syödä omista mustista kuin rampoja. Hyviähän ne on, mutta kun pienimpien akkojen teuraspaino on 2 kg ja isommat kukotkin jäävät viiteen kiloon, ei se ole kovin kannattavaa. Näitä pitää kasvattaa toista vuotta sukukypsyyteen asti ja ruokintakulut kasvaa helposti yli tuon viidenkympin. Sitten jos kesän poikastuotto on samaa luokkaa kuin tänä kesänä, niin eipä noita teuraaksi myydä, että jää ensi kesäksi pesiviä lintuja. Kysyntää kyllä olisi teuraaksikin hinnasta huolimatta. Monet ovat kiinnostuneet lähiruoasta ja kun ovat käyneet katsomassa miten nämä meillä kasvatetaan tai kuulleet asiasta, on pitänyt toppuutella että ei niitä nyt ole täksi jouluksi.
Eräskin hotelli olisi ostanut jouluksi isomman satsin eikä pitänyt hintaa pahana.
Juuri tänään juttelin meidän heinän- ja viljantoimittajan kanssa, että ensi kesänä otetaan vilja suursäkeissä niin ei tarvi pelleillä noiden 40kg säkkien kanssa. Possut ja linnut syö sen verran yhdessä, että syksyllä sai jo työkseen ajaa peräkärryllä jyväsäkkejä pihaan. Pari suursäkkiä, noin 2000 kg evästä kerralla pihaan ja se on sitten aina tontilla kun tarvitsee.
Nythän viljan hinta on romahtanut, mutta vielä viime kesänä se maksoi meille n. 17cnt/kg, tuo ensi kesän viljan tarve olisi siis kuitattu noin 350€ sijoituksella. Jokainen voi laskea kuinka paljon kiloja sillä saa lihaa kaupasta. Meillä sillä ruokitaan 70 kalkkunaa, kolme possua, kanat ja jääpä parille pullapollellekin mielihyväkaurat. Lihaa tulee siis kolmesta possusta noin 300kg, paristakymmenestä butista noin 150 kg ja parit kukot päälle.

Jos haluat ylipäätään tietää lisää kalkuista niin laita sähköpostia jpalviainen@gmail.com
Ei ostopakkoa

Ainahan voit kysellä täälläkin mieltä askarruttavista asioista, meitä on täällä muitakin kalkkunankasvattajia ja kun täällä kysytään ja vastataan, tieto on muidenkin kiinnostuneiden ulottuvilla.
Butteja sai ainakin viime kesänä 10€/kpl. Se on ihan normihinta. Jos viljaa saa läheltä kohtuuhintaan ei niiden kasvattaminen maksa mansikoita. Teuraskilolle hintaa tulee itse kasvatettuna noin 4-5€/kg. Näitä meillä oli viime kesänä kuusi, ja kokemusten perusteella ensi kesänä tulee ainakin tuplasti enemmän.
Ei mekään ole raskittu syödä omista mustista kuin rampoja. Hyviähän ne on, mutta kun pienimpien akkojen teuraspaino on 2 kg ja isommat kukotkin jäävät viiteen kiloon, ei se ole kovin kannattavaa. Näitä pitää kasvattaa toista vuotta sukukypsyyteen asti ja ruokintakulut kasvaa helposti yli tuon viidenkympin. Sitten jos kesän poikastuotto on samaa luokkaa kuin tänä kesänä, niin eipä noita teuraaksi myydä, että jää ensi kesäksi pesiviä lintuja. Kysyntää kyllä olisi teuraaksikin hinnasta huolimatta. Monet ovat kiinnostuneet lähiruoasta ja kun ovat käyneet katsomassa miten nämä meillä kasvatetaan tai kuulleet asiasta, on pitänyt toppuutella että ei niitä nyt ole täksi jouluksi.
Eräskin hotelli olisi ostanut jouluksi isomman satsin eikä pitänyt hintaa pahana.
Juuri tänään juttelin meidän heinän- ja viljantoimittajan kanssa, että ensi kesänä otetaan vilja suursäkeissä niin ei tarvi pelleillä noiden 40kg säkkien kanssa. Possut ja linnut syö sen verran yhdessä, että syksyllä sai jo työkseen ajaa peräkärryllä jyväsäkkejä pihaan. Pari suursäkkiä, noin 2000 kg evästä kerralla pihaan ja se on sitten aina tontilla kun tarvitsee.
Nythän viljan hinta on romahtanut, mutta vielä viime kesänä se maksoi meille n. 17cnt/kg, tuo ensi kesän viljan tarve olisi siis kuitattu noin 350€ sijoituksella. Jokainen voi laskea kuinka paljon kiloja sillä saa lihaa kaupasta. Meillä sillä ruokitaan 70 kalkkunaa, kolme possua, kanat ja jääpä parille pullapollellekin mielihyväkaurat. Lihaa tulee siis kolmesta possusta noin 300kg, paristakymmenestä butista noin 150 kg ja parit kukot päälle.
ihan oikeessa olette, ei mitään eläimiä pidä mennä ihan vain lahjoittaan pois,HUOM jos ei tiedä tarkkaan että minne ne menee. Ja on tuo ruokkiminen niin hintavaa näillä rehun hinnoilla, että pakko se on vähän edes saada pois omiaan. Olen monesti kuullut eläimestä sanottavan "että saahan noita uusia , ei ne mitään maksa" Kun olen tässä hommaillut itselleni vihamiehiä 20 kissani kanssa. Näitä miurulaisiani kun en ole suostunut kellekään antamaan ihan vaan pihalle olemaan ja navetan taakse potkittavaksi. Niin olen ollut niin ilkeä että ihan sekarotuinen maattari kana on maksanut25-35 ja fassut 20- 40 kpl nämä on sellaisten aikuisten lintujen hintoja. näyttää vaan siltä että eläin saa paremman hoidon jos se on jonkun "arvoinen" 

myytävät
Kaikista myytävistä eläimistä kannattaisi tehdä paperit. Eli myyjällä on oikeus käydä katsomassa myymiään eläimiä. Lisäksi ostaja on velvollinen ilmoittamaan,jos lopettaa/myy eläimiä eteenpäin. Jos eläimen ostaja rikkoo sopimusta, omistajalla on oikeus ottaa luovuttamansa eläin takaisin. Ja ostaja maksaa 500e sopimusrikkomus kuluja. Aikas jyrkkää, mutta tällä karsitaan paljon "heräteostoksia"
Meidän eläinten myynnissä on vastaava paperi.
Meidän eläinten myynnissä on vastaava paperi.
^ Eikös joillain esim. koirankasvattajilla ole vastaava käytössä, mutta siitä on ollut juttua että sopimus ei päde lain edessä (hitsi kun en muista mistä tuonkin luin. Eläin kun on lain mukaan irtainta omaisuutta kuten esim. nyt vaikkapa kahvinkeitin. Harmi sinänsä, varmasti rajaisi tehokkaasti heräteostelijoita. 

otampa minäkin kantaa asiaan.
en aio vaatia kirjallisia sopimuksia ja ilmoituksia milloin hanhi tai joku muu on menossa palvariin tai muutoin ruokapöytään jne. jokainen viisas eläintenpitäjä tietää milloin eläin tulee päästää kärsimyksistään.
no niistä hinnoista mun hinnat seuraa isojen kasvattajien hintoja! eli ankat on ollu 10ekpl o-6viikkoo ,tavis hanhi 15e 0-6viikkoo,skånet 25e kpl.
näin viime vuonna. hintahan nousee iän myötä siitä eteenpäin! aikuiset on sit mietittävä tapauskohtaisesti. VARAUKSIA OTETAAN VASTAAN !
en aio vaatia kirjallisia sopimuksia ja ilmoituksia milloin hanhi tai joku muu on menossa palvariin tai muutoin ruokapöytään jne. jokainen viisas eläintenpitäjä tietää milloin eläin tulee päästää kärsimyksistään.
no niistä hinnoista mun hinnat seuraa isojen kasvattajien hintoja! eli ankat on ollu 10ekpl o-6viikkoo ,tavis hanhi 15e 0-6viikkoo,skånet 25e kpl.
näin viime vuonna. hintahan nousee iän myötä siitä eteenpäin! aikuiset on sit mietittävä tapauskohtaisesti. VARAUKSIA OTETAAN VASTAAN !
Samoilla linjoilla oon kuin pekkis, siis jos suostuisin myymään(mitä en tee) niin vaatisin ostajaa ennemmin lopettamaan eläimen, kuin laittamaan sitä kiertolaiseksi. Siks meiltä ei enää elikoita myydäkkään. Ihan riittävästi oon lukenut niitä auttakaa, en voikkaan pitää, ja ei oo sitten miehisesti sanottuna sitä yhtä värkkiä tekemään oikeeta päätöstä. Ei eläintä voi pompottaa paikasta toiseen, vain sen vuoksi että olis hyvä mieli itellä. Ei niitten psyyke tahdo sitä kestää... Oon näitä elikoita ottanut ihan riittävästi, ja en ainakaan minä suostuis mihinkään sitoomukseen nimeeni pistään, kun teen sitten sen päätöksen toisen puolesta, jos eläin ei sopeudukkaan meidän sakkiin. Osa on ollut ihan asiallisia, tosi hyvin hoidettuja, vaan on niitä toisenlaisiakin tapauksia ollut muutamia(ei kuitenkaan näiden nettiyhteisöitten ihmisten eläimissä, täällä on fiksua porukkaa ja sillain tiedostavia). Kun eläimen myy, pitää myyntivaiheessa harkita, onko ostaja sen arvoinen, että sille antaa eläimen, ja sitten se on uuden omistajan eläin ja hän saa sille tehdä ihan niin kuin parhaaksi eläimen kannalta harkitsee! Ei autokauppiaskaan sitä kato että ajaako auton mäskäksi vai säilöökäö sen naftaliiniin navetantaa.
Musta on paljon reilumpaa että kauppa on kauppa, myyjällä on oma vastuunsa myyntitilanteessa ja se vastuu sitten päättyy siihen. Jos sitä ei silloin ymmärrä on parempi, ettei myy ollenkaan.
Se lopettaminen ei välttämättä ole aina huono vaihtoehto, päinvastoin! Hain kerran eläimen joka oli mökkilemmikki ja talvet hoidossa muualla, no eipä ollut häävissä kunnossa..kun se haettiin hoidosta ja todettiin, ettei enää halutakkaan kesälemmikkiä...
Musta on paljon reilumpaa että kauppa on kauppa, myyjällä on oma vastuunsa myyntitilanteessa ja se vastuu sitten päättyy siihen. Jos sitä ei silloin ymmärrä on parempi, ettei myy ollenkaan.
Se lopettaminen ei välttämättä ole aina huono vaihtoehto, päinvastoin! Hain kerran eläimen joka oli mökkilemmikki ja talvet hoidossa muualla, no eipä ollut häävissä kunnossa..kun se haettiin hoidosta ja todettiin, ettei enää halutakkaan kesälemmikkiä...
Auts auts.. muoriska, olenko mä sitten pahis kun pidän ankkojani kesän ja hoidatan ne muualla talven? Tiedän että siitä aiheutuu niille stressiä, kun paikasta toiseen siirrellään. Mutta talvihoitopaikassa ne saavat erinomaista hoitoa, ja toivottavasti paikka pysyy samana ellemme vielä löydä omaa maatilaamme
Ankoilla on kuiteski hyvä muisti, ja luulen että sitten kun kesä & talvipaikka ovat tuttuja niin se vähentää paikasta toiseen siirtämisen tuomaa stressiä. Ja kesällä ne saavat luksusta, kun niillä on koko Keitele missä mellastaa ja kaikki paapovat niitä herkuilla 
Mun mielstä kanssa lemmikkilintujen hinnoissa saa näkyä se että niistä on oikeasti vaivaa kasvattajalleen, ja tietysti harvinaisuuksista tulee lisää hintaa. Pekkis, mun mielestä tuo sun hanhenpoikashinta on alhainen, eikös ne kuitenkin muni vähemmän munia kuin esim. ankat, joten poikasiakin tulee vähemmän?

Mun mielstä kanssa lemmikkilintujen hinnoissa saa näkyä se että niistä on oikeasti vaivaa kasvattajalleen, ja tietysti harvinaisuuksista tulee lisää hintaa. Pekkis, mun mielestä tuo sun hanhenpoikashinta on alhainen, eikös ne kuitenkin muni vähemmän munia kuin esim. ankat, joten poikasiakin tulee vähemmän?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.