Meidän haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

mä sain siitä räjähtäneestä munasta ikuisen trauman.se oli kuin ois haulikolla ammuttu korvan juuressa.ja se möhnä mikä mikä mun päälle lensi...
jos joudun koskemaan kuoriutumattomiin muniin nii mul on kuulosuojaimet ja kauhee haarniska päällä ja jollain kättä pidemmällä pyydystän munan varovasti :teeth:
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Aivan, ja kuoriutumattomat munat avataan VAROEN ja aina ulkona :smt003 se ei meinaan ihan het unohdu!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti: Maanantaina voi kuulua piippausta, jos nyt sattuu kuulemaan..
Ja niille voi vähän huudella, jos vastaisivat :smt002 oon huomannut erinomaisen tehokkaaksi tuommoisen digitaalisen kuumemittarin joka piippaa kun on valmis, herkästi munat yhtyvät kuoroon :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:herkästi munat yhtyvät kuoroon :smt003
:smt005 :smt005 :smt005
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Koskin yhteen munaan ja se piipitti ja siinä oli pieni nokan reikä jo :smt007 .Sitten kauheella kiireellä sisälle huutaan isännälle että nyt äkkiä laittaan pesän eteen verkko kiire kiire :smt003 .No mies tulee ja kauhee suunnittelu päälle että mitä siihen laitetaan, mä roudaan erilaisia verkkoja sille ja arvatkaa mitä se siihen laitto :smt103 Grillaus ritilänä toimineen vanhan jääkääpin ritilähyllyn :smt037 :smt044 . Käytännön mies :smt005 melkoinen pellepeloton, se keksii kaikelle roinalle aina hyötykäyttöö :smt008 .Nyt on kanaemo ja munat turvassa. Mutta mites sen jaloittelu ja asioilla käyminen :smt017 .
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mulla tais sitten käydä onni onnettomuudessa tavallaan sen täysin ehjän munan kanssa josta ei siis tienny mitä sielon sisällä. Mä sitä kopsin ja koputtelin ihan railakkaasti kun koitin saada jotain vastausta sieltä aikaseksi siltä varalta että sielois tipu ollu tulossa. Pihalla kyllä sen sitten avasin kun todettiin porukalla että ei tuolta kyllä mitään kuulu. Ja se kuollu tipuhan sielä oli. Mutta ois voinu olla mätä munakin ja jos ois ollu, oisin minäkin täälä kertoilemassa kokemusia siitä kun mätä kananmuna räjähtää naamalle :smt078

Minnimanni: Meillähän oli kans verkkolastentarha käytössä tossa nyt vajaan kaks viikkoa. Se oli sen verran iso että laitoin sinne mammalle omat ruuat ja vedet ja se ihan hyvin sielä kylpi ja venytteli. Ja sillä välin kun muut ulkoili mä päästin sitä ja tipua tutkiskelemaan kanalaan muutenkin. Kiiruusti ne pesään sitten aina vilisti peräjulkkaa kun rupes liikaa populaa lappamaan ovesta sisään. Sitten laitoin verkon takas paikalleen.

Lauantaina otin koko höskän pois ja olin ihan jännäkakka housussa, miten tipun tulee käymään, mutta ainakin toistaseksi hyvin on mennyt. Toki se on saanu nokasta vähän sieltä ja täältä ja Allu kurmoottaa Helgaa jonkin verran - mitä lie pitää rouvalleen miehistellä. Klaara on ainoa joka on päässyt ihan lähietäisyydelle tipusta ja sillä taitaa olla aika ristiriitaset tunteet pikkutirppaa kohtaan. Välillä se nokkasee, välillä hoitaa. Mustat (tai siis mustemmat) leidit ei pikku tulokasta juuri arvosta ja Helga on saanu antaa niille kunnon turpasaunat pariin otteseen.

Nyt mä koitan saada keksittyä jostain riittävän pienen automaatin tipuruualle, että tipi saa syödäkseen sille tarkotettua ruokaa, mutta että noi mein ahmatit ei imurois kaikkee lärviinsä heti. Vielä kun tietäis miten sen tekis :roll:
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meillä se pesä on tosi pieni missä toi hautoo. Mä ajattelin tehä niin että se olis tuola pesässä vaan nyt siihen asti et ne tiput on kuoriutunut ja kuivunut, sitten siirrän emon ja tiput semmoiseen isoon kanihäkkiin. Annan sen häkin olla kanalassa ja katon mitä se emo dikkaa jos on sille liian ahas ni täytyy jakaa taas kanala puoliks. Siis meillä oli aluks kanalassa isojen ja kääpiöitten puolet erikseen, noin 1/3 osa oli pikkukanojen. Laitan sitten sen verkon takas ja emon tipuineen pikkukanojen kanssa.

Mutta pitäiskö sitä kanaa päästää huomenna jaloittelee vai annanko vaan olla sen pesän kiinni ja ruokin sinne.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Klara kirjoitti: Nyt mä koitan saada keksittyä jostain riittävän pienen automaatin tipuruualle, että tipi saa syödäkseen sille tarkotettua ruokaa, mutta että noi mein ahmatit ei imurois kaikkee lärviinsä heti. Vielä kun tietäis miten sen tekis :roll:
Olisko sulla semmoista isosilmästä aitaverkkoo tai esim metallista kompostikehikkoo siihen vaan katoks joku levy ja tipujen ruuat sinne. Samaan paikkaan voi sitten laittaa niille vaikka lämpölämpun.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

:smt017 hmm.. tuo vois tosiaan vaikka onnistuakkin.

Vein rehuja tässä illalla niin kattelin siinä hetken miten homma etenee. Tipu söi ruokaansa ja mammakin maisteli. Sitten se johdatti tipun tältä "omalta ruokintapaikaltaan" sinne missä on kaurat ja munitusrehut ja alkoi tiputella pikkutitpille munitusrehua lattialle, josta tää imas ne kitusiinsa.. Sillä välin muut kanat hyöräs sen tipunruuan kimppuun. Olin siinä ihan öö:nä aapisen laidas että mitäs nyt.

Eli voin kyllä estää kanoja syömästä tipun rehua mutta milläs mä katon ettei toi äiree syötä lapsoselleen munitusrehua :smt017

Heti alkuun on sanottava että mein kanala on niin pieni että kahteen sitä ei tosiaankaan kannata lähteä jakamaan. Se ei vaan onnistu millään lailla kätevästi, eikä edes vähemmän kätevästi. En mä oikeen viittis tota tipuakaan mihinkään häkkiin sulkea olemaan. Sehän tarvin mamman seuraksi ja mamma tulis täihin ja pitkiin rupiin jos se joutuis oleen häkis koko ajan..

Ehdotuksia?
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Nosta se isojen kotkojen ruoka ylemmäs esim pöydälle tai parin autonrenkaan päälle.

Mulla tulee kiire saada jostain vesiautomaatit kun nyt vedet on ämpärissä ja vadissa :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minnimanni kirjoitti:Mutta pitäiskö sitä kanaa päästää huomenna jaloittelee vai annanko vaan olla sen pesän kiinni ja ruokin sinne.
Sehän on siis hyvähermoinen eikä ole suuttunut aiemmista nosteluista? Mun mielestä voisit 'ulkoiluttaa' sitä sen aikaa, pikapikaa, että saapi kakat väännettyä. Mutta sen mukaan, että pesään ei jäisi siksi aikaa märkää tipua. Ruuan ja veden voi tarjoilla kyllä sinne pesään ja muu jaloittelu sekä kylpeminen ei yleensä kanaa kiinnostakaan kuoriutumisen aikaan.

Klara: vaihda muillekin tipurehu muutamaksi viikoksi :smt002
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä laitoin tipille vettä sellaseen koirille esim. näyttelyhäkkiin tarkotettuun pieneen kuppiin jonka saa verkkoon kiinni. Pohjalle pesin ja putsasin kiviä että jo tipa tumpsahtaan kärsäll...eiku nokalleen sinne niin ei huku ja pääsee pois. Nyt uskalsin jo laittaa isommillekkin kunnon vesikipan (noin 1,5litranen) takasin kun tipi alkaa olla sen kokonen että se sieltäkin kömpii ylös jos tarve vaatii. Ja ihan uskomattoman korkeelle toi niillä siivennysillään jo pyrähtelee.

Hitsi kun menin jo täyttämään automaatin munitusrehulla (ja automaatti on _tietenki_ ruuvattu seinään kiinni) niin sen tyhjääminen ei tu oleen helppoa. Mutta ruokakupin voisin noille kyllä nostaa sitte yläpesien katolle- Pitää vaan keksiä kiinnityskeino sillekki kupille kun ne kuopii kaikki kupit aina nurin ja se lentäis sieltä katolta kyllä komeessa kaareessa :roll: No täytyy huomenna kehitellä jotain.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä keksin nyt viimeisimmälle tipueelle käyttää ns. häkkilinnuille tarkoitettua juoma-automaattia sen aikaa, kun olivat jumitettuina pesään katiskaverkon taakse. Oli kyllä näppärä verrattuna kaatuileviin ja likaantuviin lautasiin.
Kuva
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Toi on mainio!!! Saako pölliä idean?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tottakai saapi pölliä :smt001
Vastaa Viestiin