ruokinnasta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla on menny tänä vuonna jo yli 1000 euroa kanojen rehuihin :smt120 . Siis ainoastaan niihin jotka joutuu kaupasta hakemaan, kauroja ja kuivikkeita en osaa(tai halua) laskea kun hevoset niitä eniten syö ja käyttää. Agrikäynnit on nyt tipuaikaan ollu jo kolme kertaa 160-180 euroo ja monta kertaa on "vain" noin 60-100. Vastaavasti oon myyny tirppoja vähän yli kymmenen ja lähes ilmaiseksi antanut saman verran sekoitustipuja keväällä. Muniahan me ei myydä ollenkaan. Huh huh, en kyllä enää haudo yhtään ylimääräistä tipusta! Tulee se sen verran kalliiksi. Vielä paljon ruokaa enemmän on kulunut kaikkeen muuhun tässä lintuharrastuksessa, puutavaraan, levyihin, matkoihin, verkkoon, hautomakoneisiin, mutta on toisaalta ollut paljon iloakin. Ja olen tosi onnellinen uusista kanasistani, riikeistä ja hanhista :smt007
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo sitä minä ihmettelenkin miten jollain on varaa myydä tipuja tai nuorikoita ihan muutamalla hassulla eurolla! Jos kaikki kustannukset laskee... vaikka minä justiin latasin hautomakoneen ja laskeskelin että olis varaa hankkia tipuille uusi isompi muoviloota pikkutipulaksi (toistaiseksi tää 130l laatikko on sopivin löytämäni - hiukka isompikin pituussuuntaan sais olla että mahtuvat kasvamaan, jos jollain on vinkkiä...). En oo kyllä kanojen rehukuluja iljennyt laskea lainkaan mutta sille tuntuu että jatkuvasti saa olla hakemassa uutta Kanaherkkusäkkiä!
Mutta sitä iloa saa kyllä koko rahalla :smt007
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa kiitos, kiitos, kiitos tuosta kanaherkkuvinkistä! Koitan nyt seuraavaksi saada sitä, säästyisi edes muutama kymppi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää oon vallan lopettanut Agrissa käynnin.. täällä on niin tympeet parkkipaikkajärjestelyt ettei sinne voi mennä kärryn kanssa ja äijien asenne kuin speden filmissä... Pakko käydä toisella suunnalla, sinne vaan ei tahdo työpäivän jälkeen ehtiä.. ja sieltä saa sitä halvempaa herkkua..

Jos vain on vähänkään tilaa ja muovitynnyreitä niin tommoinen tonnin menoerä kannattaa hommata kerralla ja pyytää tarjous parista paikkaa.. kyllä ne laskee vähän hintaa sillä konstilla ;) Mää en laske tota vuotuista rehukkustannusta, ei hirviä summata harrasteen hintaa, mut oon pyrikinyt etukäteen sopimaan esim montakosataa heinäpaalia noin suurinpiirteina haen vuodessa, ja kuinka suuren määrän kauraa ja sopinut sitten kaudelle kiinteen hinnan viljelijän kanssa, näin meillä on toimittu ja sillain jotenkin homma pysyy hanskassa( rajoittaa vähän myös sitä eläinten määrää :smt005) Toi 900 kg kauraa meillä menee vajaassa kuukaudessa, muitten rehujen ohella, siitä voi kaikki laskea miks ei oo agrista.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mä kävin tänää agrissa seuraavt oli hinnat:
greenline 30kg 17,80
pellavainen rouhe 15kg 17,40
ruokintakalkki 40kg 8,80
sit lisäks 6e lämpölampun polttimen. ois tullu jotai vähä vajaa 60e maksaa mut se myyjä ystävällisesti laski ilman mun pyyntöä hinnan 50e:)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

maunu_muori kirjoitti: Toi 900 kg kauraa meillä menee vajaassa kuukaudessa
Täh? Ei kai tuo voi olla totta? Kuinka paljon teillä oikein nyt on elukoita? Ei kai yks kana ainakaan syö kuin varmaan pari kiloa kuussa kauraa, vai?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Riittävästi. :smt005 , mut suurimmat syöjät ei oo lintuja. Raksattu ollaan kaks kesää.. sen jälkeen kun kävit ;).. Kaikki vaan käy niin hitaasti, kun mulla on selkä kipeenä ja äijällä se käsi.. onneks on lapsia ja vävy :smt003 .. pirttiä ei oo paljoo korjailtu, ei oo ollut aikaa, kun on tota työmatkaakin aika tavalla . :smt005
Viimeksi muokannut maunu_muori, 04 Marras 2008, 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:..tipuille uusi isompi muoviloota pikkutipulaksi (toistaiseksi tää 130l laatikko on sopivin löytämäni - hiukka isompikin pituussuuntaan sais olla että mahtuvat kasvamaan, jos jollain on vinkkiä...). :smt007
Mä oon ostellut kirpputoreilta 5 - 15 € eri kokoisia jyrsijähäkkejä. Ovat ihan loistavia tipuloita ja myös eristyshäkkejä viiriäisille.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No kun en halua häkkiä, yks ihan hyvä häkki meillä on mutta kun se purun määrä häkin ympäristössä... mitä korkeampi muovikaukalo sitä parempi, pysyy sotkut sisäpuolella :smt002
papukaija1

kutterin puru

Viesti Kirjoittaja papukaija1 »

purupaali 25 kg maksoi oulusa oulunlahden K- rauta maatalous kaupassa viime viikolla 7; paali ! huomenna haen kauraa jne...ja yritänpä laittaa sitten hinnat teille esille niin voidaan vertailla .....tai sitten vertailla :)
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Me ostetaan tiloilta jyvien lajittelujätettä ihan kotiintuontihinnalla, kun muuten ajaisivat ne metsään, rahti maksaa muutaman kympin ja sitä tulee sitten aika tavalla. Yhdeltä tuottajalta ostan kauraa aina pari laarillista, viimeksi ostettiin melkein 800 kiloa, mutta meillä ei onneksi mene sitä niin paljon vaan se piisaa puoleksi vuodeksi meidän elukoille.

Juuri keittelin eilen kanoille ohraa ja makaroonia sekä pakastevihannessekoitusta lisäruoaksi. Hyvin maistuu kun laittaa lisäksi vähän puolukkaa ja kauranjyviä. Taidan minäkin kokeilla tuota kananherkkua kun Punaheltta alkaa olla loppu.
papukaija1

kanaherkku aktiivi

Viesti Kirjoittaja papukaija1 »

maksoi tänään 40kg 21,40
ja rehukaura 40kg 14,60

purut olivatkin taas loppu ja saattaapa olla hinta 7-9; 25 kg kun seuraavan kerran sitä saa.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä ostin ens talven kaurat suoraan viljelijältä 120-140e 1000 litraa en tiiä viä kumman hinnan mukaan joudun maksaan kun hinta nousi just syksyllä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kyllä olin pyörtyä ku menin hakemaan sitä mun kananherkkusäkkiäni. 47 euroa! Jäi kyllä säkki kauppaan. :smt009
Jos nuo hinnat on noin kamalat niin pakko alkaa miettiin vaihtoehtoja teolliselle rehulle.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huh! Melkein viiskymppiä! Meillä ostettu viimeksi syyskuussa Raision Kana-Herkku Aktiivia (munitustäysrehu) ja maksoi 21.50.
Vastaa Viestiin