Fasaanit

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Pigeon

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Varmaan onkin mielenkiintoista, mutta luontoon niitä ei saisi päästää vapaaksi. Ok jos ne ovat tarhassa lemmikkeinä. En tarkoittanut pahalla :notworthy:
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tämmöistä tekstiä löytyy metsästäjäliiton sivuilta.
" Karl Fazer toi Suomeen vuosina 1901–1902 Saksasta toistasataa fasaania,Istutetut linnut lisääntyivät ja menestyivät melko hyvin, joten varsin pian voitiin puhua omasta fasaanikannastammekin."
Että äkkiä siitä tehtiin omaa kantaa.
Olen kyllä samaa mieltä että ei luontoon saisi hallitsemattomasti päästää vieraslajeja.
Ja Fasaani ei kyllä kesyynny.. mutta kyllä se puolikesynä pihassa pyörii.
Mutta toisaalta jos näitä metsästellään ja pidetään porukka hallinassa, ja ruokitaan niin miksei.Ja toivottavasti joku luonnonvarainen lintu samalla saa pitään henki riepunsa.
Oon vaan kuulle näistä kaupunkitaajamien häirikkö fassuista aikalailla. Ei varmaan hauska ylläri löytää "hoideltu " kasvimaa. Ja juosta karkuun äkäistä fassukukkoa keväällä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on pihafasuja ihan irrallaan :smt016 .. Ja miks sitten ne laskin siihen meidän mäelle mylläämään, niin en katso lisänneeni alueen fasukantaa kovinkaan merkittävästi, toin sinne vaan vähän uutta verta Itä-Suomesta.

Serlachius on istutellut.. tai siis tarhannut Mäntän lähelllä yhdessä saarassa fasuja, ja sieltä ne ovat pikkuhiljaa levittäytyneet meillekin(tai sitten ne on istutettu ). Niitä oli jo -80-luvun alussa Pettuvedellä(ainakin)..

Fasu saattaa kesyyntyä sillain että ottaa kädestä herkkupalan, yks mun linnuista oli sellainen. Mut kun ne on tarhaoloissa niin kamalan agressiivisia toistensa poikasille ja urokset tappaa heti toisensa, jos pääsevät samaan parveen.. niin kyllästyin kiinnipitämiseen..

Ei se kanahaukka välttämättä saa fasua kiinni.. oon senkin nähnyt kuinka paisti sujuvasti lentää karkuun. Lisäksi ne mielellään "miirustelee" pusikoissa ja pensaitten alla.

Tässä taannoin jo mietin, että toisinko taas pihaparveen uutta verta, nyt kun pikkasen epäilen, että se supisakki verotti näitäkin lintuja.

Mikä onkaan ihananmppa kevätaamuna, kuin herätä fasunkukon rääkäsyyn ikkunan alla :smt005 tosin ne pääkaupunkiseudun ihmiset on nii vierautuneita siellä betoni- h'lvetissä, että kokevat tonkin häiriöksi.

Aika hyvin on meillä linnut pysyneet vain meidän riesana, mitä nyt kesäaikaan käyvät kilometrin päässä autiotilan pelloilla pesimässä, ja sen omistaja ei ainakaan oo pannut pahakseen tätä mun kaartia. :smt003 (aina kertoilevat linnusta, kun tavataan) Talveksi sakki tulee meidän pihapiiriin ruokintapaikalle. Tää laji ei luontoon vapautettuna oo haitaksi muille, ei ainakaan villeille mettäkanalinnuille, niitä meillä piisaa, päinvastoin. kun niitä on helpompi pyytää, niin kanalinnut säästyy ilmavaaralta. Fasu on myös aika tehokas hiirestäjä, ja sillain tarpeen meillä, kissojen lisukkeeksi.
Vastaa Viestiin