Kanat ja talvi ?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Laita munintapesä vähän ylemmäsi(joku pääsee halutessaan alle piiloon) ja orsia eri paikkoihin ja ehkä niitä tasoja, ihan hyvin ne kanat silloin pärjäilee.. kaks neljoo on ihan ruhtinaalinen.. saakko sinne mitään lämmitystä tarvittaessa, jos et niin laita lattiaan ja/tai ainakin kattoon kaks styroxlevykerrosta, pysyy paremmin lämpöisenä. Kahteen neljöön luomussakin sais tunkee 10 kanaa :) tehotuotannossa 18 (en kyllä käsitä miten ne sinne mahtuis)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä tilasin pölysuojatun sähköpatterin sähköliikkeestä ja selitin, mihin se tulee. Patteri on meillä kuitenkin ihan hätävara. Varsinainen lämmänlähde on saunan muuri. Kanalan seinän takana on sauna ja saunakamari. Siellä on iso kertalämmitteinen puukiuas, saunanpata ja kamarissa kamiina. Näissä kun tulia polttelee, niin muuri lämpiää kanalan puoleltakin. Eilen saunottiin ja nyt on kanalassa lämpöä 21 astetta. Toivon, ettei patteria tarvita lainkaan.

Patterin pitää ehdottomasti olla pölysuojattu. tavallinen sähköpatteri on todella palovaarallinen kanalassa, koska pölyinen ilma pääsee suoraan kosketuksiin vastusten kanssa.
gipsy

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Minkälaisia nuo teidän lämpölamput ovat? Siis semmoiset, jonka alle kanaset menevät värjöttelemään kylmän kolottaessa? Olen haikaillut jonkun sellaisen perään, mutta en oikein tiedä mitä hakisin ja millainen sen pitäisi olla , ettei ole palovaarallinen. Olisiko kellään kuvaa omastaan?
Omaan kanalaan tuli seinään semmoinen foliovastus vanerin ja villan väliin , mutta tuommoinen pistemäinen lämmönlähde
voisi olla hyvä ainakin nyt syksyllä, kun lämpö pomppii
päivän 15 ja yön -5 asteen välillä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, tässä kuvassa näkyy. Näitä saa maatalouskaupoista (Agrimarket yms.) ja niihin käy esim. 250 W infrapunalamppu.

Kuva
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on viiruilla 25 w tavallinen lamppu.
Hyvin ainakin vielä pärjäävät. Eivät edes sen alla nuku vaan kopissa.

Mutta minulla on siis täydessä höyhenessä nuo ny.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Miksi mun infrapunalamput ei oo punaisia? Ihan samanlainen kirkas valo näytti olevan ku vaihoin uuden lampun vanhan tilalle :smt017
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Sun pitää ostaa punaasia :smt003 Meillä oli edellinen punanen ja nyt ostettiin valkonen. Se saa toimia samalla kanalan valona siihen asti että saadaan hankittua sinne käytännössä toimiva helposti puhtaana pidettävä lamppu.
gipsy

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Kiitos kuvasta. Ai se on ihan näkyvää valoa?
Mä luulin, että pitää olla jotain näkymätöntä :smt104 ettei yöllä oo valoisaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pien tarkennus, toi lamppu tossa ei oo oikea infrapunalappu vaan tavallinen, punasella lasilla varustettu, hehkulamppu.. (riippumatta siitä mitä siinä lootassa lukee, pikkaisen hämää,.. infra lukee paketissa) ainoo ero siihen tavallisen väriseen lämpölamppuun verrattuna on, että noissa on punaseksi värjätty lasi(tän huomaa ajan kanssa, kun se lampun punaisuus häviää maalauksen kauhtuessa, muuttuu vähitellen haaleemmaksi)...punainen valo ei aiheuta poikasissa niin helposti agressioita,sanotaan, siks sitä käytettään, muttei oo ihan pakollista, jos eläintiheys ei oo suuri. Nykyään tohon valaisimeen kuuluu hieman pitempi verkkosuojus.. siis uusiin, kauppa saa kyllä myydä kaikki lamput, mitä varastossa on, mutta uudet pitää valmistaa reilusti kaks kertaa pitemmällä suojalla.. jos vaikka ihmettelette kaupassa, miks ne on kömpelömmän näköisiä..
Viimeksi muokannut maunu_muori, 07 Loka 2008, 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Ne uudet ON ihan _raivostuttavan_ kolhoja. Me ostettiin toi mein lamppu 2006 ja se oli sillon jo tolla isolla suojalla. Hitto vie että mä kopsin päätäni siihen suojeen jatkuvasti kun se oli pennuilla lämpölamppuna alkupäivinä.

Tykkäsin paljon enemmän niistä pienemmällä suojalla valmistetuista.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ai nekö on kaikki uudet lämpölampunkuvut niillä korkeilla verkoilla varustettuja? Edelliskerran kun olin ostamassa kupua niin kaupassa oli korkealla ja matalalla verkkosuojalla ja ne matalat oli 150w lampuille ja korkeat 250w lampulle, vaikka myyjäkin sanoi että voi siihen matalaverkkoiseen laittaa sen 250w polttimon ihan hyvin. Eihän se muuta kuin estää elukoita käräyttämästä itseään? Kun niin lähelle mitään mahdollisesti palavaa ei kuitenkaan saa lamppua asentaa, kuin se suojaverkko antaisi periksi. Tietenkään.
Vilkaisin niin mulla kahden erimerkkisen lämpölampun kuvun suojausluokitus on IPX4 eli eikö tuo X tarkoittaisi sitä että pölysuojaluokitusta ei ole käytännössä lainkaan :smt017 Mutta tietääkö nyt joku jonkun jolla olisi lämpölampusta syttynyt tulipalo?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olikos se lämpölampun sijoituskorkeusohje miten montakymmentä senttiä? Muistilokeroista kaiveltuna 60-70cm? (Mun lämppäri sijaitsee pölytiiviisti pakattuna rehuvarastossa jemmassa ja pakkausmatskut on tietenkin hävitetty!) Siinä lampunkannassako on kuitenkin tuo IP-merkintä? Mäkin oon ymmärtänyt, että IPX ei ole pölysuojattu. Täytyypä huomenna kaivaa lamppu esiin ja tutkia sen merkintöjä. Jos näissä on pölysuojaus pelkkä X, niin miks ihmeessä niitä myydään nimenomaan maatalouskäyttöön-höh? Joskus olen lukenut, että huonosti/väärin ripustetun tai tippuneen lämpölampun epäillään aiheuttaneen tulipalon, mutta en tiedä, että onko se sitten ollut se lopullinen syy...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Etäisyysohje lukee mulla ainakin siinä lampun paketissa, eli 250 W:ssa se on 50 cm.

No maalaisjärjellä ajatellen tuo ei ole mitenkään pölysuojattu, kun pölyhän pääsee esim. lampun kantaan ja pintaan, kun ei ole minkäänlaista kuuppaa?? :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitään IP-merkintää ei mun lämpusta löydy :smt019
Meillä putsataan nykyisin paineilmalla lämpöpuhallin---paljon kätevämpää kuin nuolla rätillä. <---Vinkkinä, jos kompuran omistatte...
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ihan varmasti syttyy lämpölampusta tulipalo jos se esim tippuu tai muuten hajoaa. Mutta tuon pölyn kans ei varmaan oo niin suurta pelkoa varsinkin jos sitä välillä puhaltelee puhtaaksi. Meillä on töissä sikalassa lämpölamppuja koko ajan käytössä, parhaimmillaan jotain kymmenen kappaletta jos on paljon possuja ja sikala se vasta pölyinen paikka onkin kun purut pölisee ja etenki jauhon pöly on ihan hirveä. Se pöly ei sillä tavalla pala että voisi ihan tulipalon sytyttää, ellei sitä nyt ihan hirveät kerrokset oo lamppuun kertyny.
Vastaa Viestiin