Rotujen sekoitus? mix?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

rilla

Re: Rotujen sekoitus? mix?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Nimenomaan!

Oman rajoitetun valtakunnan yksinvaltias.
Voin kulkea korkein askelin ja ihailla aikaansaannoksiani.

Toinen toistaan omituisemman näköisiä otuksia.
Näin meilläpäin. Jossain muualla toisin! :smt040
hups

Viesti Kirjoittaja hups »

Tätäkö me kaikki halutaan, vai eikö ole enää muuta mahdollisuutta? Onko luovuus loppunut valtavirran pyörteissä?
samapi

Viesti Kirjoittaja samapi »

Olen ollut kyllä tyytyväinen omiin sekuleihini, alunperin aloin sekoittamaan rotuja kun halusin saada pitkäikäisen rodun. ihastuin aikoinaan anoppini sekuleihin jotka oli myyty hänelle "koriste kanoina".
Nämä kanat ovat jo ensikesänä kymmenvuotiaita ja yhä elelevät laumassa tyytyväisenä, eivät enää muni kuin satunnaisia munia,hoivaavat kyllä poikasia ja yrittävät hautoakkin silloin tällöin. eilen ensimmäisinä menivät kylpemään kun vein tuhkaa kanalaan. siis ihan pirteitä pakkauksia.. :smt003 Tottakai jos haluaa puhdasrotuisen kanan niin silloin ei voi sekuleita hyväksyä. Tietämättömyyskin toki voi varsinkin vasta-alkajalla olla syynä, jos risteytyksiä pääsee maailmalle, useimmiten kuitenkin taitaa olla se ahneuskin mukana kuviossa. Kuitenkin, mulla on isoja ja pieniä kanoja sekaisin ja ainoastaan yhdellä kanalla on kalju päälaki, seki taitaa johtua rakkaudesta :smt049 mielestäni pienetkään kanat ei voi huonosti vaikka niillä olisikin iso kukko samassa parvessa. Mulla on 18 kanaa ja kaks kukkoa iso ja pieni ja niillä on kummallaki omat kanat ilman mitään ongelmia.
gallinita

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Tämähän onkin vähän kaksipiippuinen juttu.. Suomessahan monen rodun kohdalla tilanne on valitettavasti se, että geenipohja on melkoisen kapea ja iso osa linnuista lienee enemmän tai vähemmän sukua toisilleen. Varsinkin harvinaisissa roduissa sisäsiittoisuus uhkaa (juurikin koska sukulaisuuksista ei välttämättä pidetä kirjaa ja koska lintuja on vähän), ja siksi en välttämättä kutsuisi "puhtaita" lintuja aina elinvoimaisimmiksi tai terveimmiksi. Rotujen risteytteleminen kaventaa tätä geenipohjaa entisestään. En silti usko että pelkästään se, että harrastuskanalan pitäjä pitää eri rotuisia kanoja keskenään samoissa tiloissa, olisi loppujen lopuksi laajemmin uhka rotujen monimuotoisuudelle. Minunkin kanalassani kuopsuttaa melkoisen sekalaista siivekästä (ehkä siksikään en osaa kovin jyrkästi halveksia sekuleita) ja sen perusteella sanoisin että sekarotuisuus kyllä PERIYTYY, jos kanojen antaa lisääntyä, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole ollut TARTTUVAA. Lähikanaloiden rotukanat eivät ole saastuneet pikkuisen sekulikanalani vaikutuksesta :smt001 en myy sekoituksiani, enkä kaupittelisi niitä puhtaina vaikka fenotyyppi ei sekarotuisuudesta kielisikään.

Arvostan kyllä niitä jotka vaalivat rotujen puhtautta, olisi mahtavaa jos lintujen ja siitosmunien tuonti muualta Suomeen helpottuisi sen verran että saataisiin vähän uutta verta remmiin..
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Maailmalla, jossa kananäyttelyt ovat pitkä perinne, rotukanoja on pitkään jalostettu näyttämään rotustandardin mukaisilta. Tässä on uhrattu esimerkiksi muninta. Muualla voi myös ostaa ns utility linjoja joita on kasvatettu juuri muninnan tai lihan takia ja ne näyttävät aika erilaisilta kuin näyttelyissä pärjäävät. Koska itse haluan munia ja lihaa en jaksa välittää onko kanoillani jokin väärän värinen sulka jos muuten ovat terveitä,munivat hyvin ja/tai kasvavat hyvin ja nopeasti.
Luin maranseista ja törmäsin tällaiseen: Briteissä, joissa on pitkä näyttelyperinne, haluttiin maranseihin uutta verta ja lähdettiin rodun kotimaahan, Ranskaan, sitä hakemaan. Kierrettiin paikkoja joissa maranseja pidettiin ja britit valittivat ranskalaisille että kanat ovat huonosti väritettyjä, tyypiltään huonoja ja muutenkin ulkonäössä oli kovasti valittamista. Munan väri oli hyvin tumma, kuten olla pitää. Ranskalaiset maransit myös munivat paremmin kuin brittimaransit ja kasvukin oli nopeampaa. Ranskalaiset vastasivat että me syömme munia ja lihaa, emme höyheniä. En tiedä onko tämä tarina totta mutta se kiteyttää omat kasvatusperiaatteeni hyvin. Mutta joku toinen haluaa kasvattaa sen hienosti värittyneen, näyttelyissä pisteitä keräävän, kerran viikossa beigen munan munivan maransin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Molempia tarvitaan,puhtaita ja sekuleita varsinkin näitä oikeita roturisteytyksiä broileri,HY-Line jne.Lehmä puolella karjan huonoimmat suositellaan siemennetäväksi liharodun sonnilla,risteytysvasikka kasvaa paremmin ja saavuttaa teuraspainon nopeammin.

Sitten on nämä sekulit joiden sukutausta on tuntematon,niillähän ei ole tulevaisuutta.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Juu

Kyllä vain minullakin on puhtaita silkkejä ja kääpiökotseja ja maranseja!

Tarkoitus on pitääkin ne puhtaina.
Mut sekarotuisuus ei todellakaan tartu!

Olis hienoa oikeesti,jos ulkomailta olis helpompi tuoda siitosmunia tai lintuja.
Mut tuntuu olevan avaruustiedettä. :smt035
hups

Kukolle sen verran, että jos lehmäpuolella huonompi tarkoittaa pienempää, niin on tosi julmaa astuttaa se liharodun sonnilla.
Sitä tapaa ei voi muut suosia kuin kukkopuoliset rahankiilto silmissä. :smt013

Ja jos jollekin on epäselvää, miten sekarotuisuus voi "tarttua" puhtaitten lähellä, niin siihen ei todella tarvita kuin että sekarotuinen kukko pääsee , syystä tai toisesta hyppäämään puhdasrotuisen kanan niskaan polkemaan.
On porttia ennenkin jäänyt vahingossa auki, tai koirat asialla, tai lapset tai aikuiset unohtaneet, tai eivät tienneet, tai tai..... :smt018 Siitä ei selvitäkään kukon palauttamisella oikeaan paikkaan. Ja kannattaa ottaa selvää, milloin se kana on taas " puhdas". (2-3vk)
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

(Lehmäpuolella huonompi tarkoittaa useimmiten matalatuottoisempaa tm. ominaisuudeltaan sellaista, että siitä ei kannata jalostukseen jälkeläisiä jättää. Silloin on viisasta siementää liharodulla, jolloin saadaan hyvin kasvava vasikka. Kaikki liharodut eivät periytä isoja vasikoita ja sonnin valinta katsotaan ihan lehmäkohtaisesti.)
Kanojen kohdalla mulla on varotoimet kyllä ainakin pitävät, niitä ei juuri muut liikuttele kuin minä itse. Silloin kun on porukkaa sekaisin, haudottavia munia ei vain yksinkertaisesti kerätä. Joidenkin sekarotuisten kanojen munat tunnistan, vaikka ne munisivat puhtaiden parvessa, ne kerään aina syötäväksi.
Vaikka siis olisikin erirotuisia samassa, ei se tarkoita automaattisesti kaaosta ja ellunkanoja :smt001 eihän ne ilman mun lupaa lisäänny.
Kesällä saattaa olla erirotuisia pihalla sekaisin, mutta sillon vaan se tiedostetaan ja toimitaan sen mukaan.
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Lehmäpuolella huonompi ei tarkoita pienempää vaan jalostuksellisesti huonoimmat lehmät suositellaan siemennettäväksi liharodun sonnilla.Siemennyssuunnitelussa parhaat lehmät (ei suurimmat)siemmennetään valio sonnilla.
Nykyään joka on maanviljelijä pitää olla rahankiiltokin mielessä jos aikoo laskunsa maksaa ajallaan.Harrastelijat on sitten asia erikseen.
hups

On ollutmielenkiintoista lukea kannanottoja otsikon aiheeseen ja vähän muuhunkin. Kiitos kaikille. :smt006
Itse olen sydämestäni maalainen, syntynyt rintamamiestilalle ja omakin ammatti ollut lihakarjankasvatuksesta erikoistuotantoon. Kunnioitan ihmisiä, jotka jaksavat maataloudesta ottaa elinkeinonsa, isommalla tai pienemmällä palkalla, mutta ilmaiseksi ei saa mitään. Eikä kaikkea voi mitata rahassa. Ehkä historiani rotupuhtauden arvostus ja jalostustavoitteet vaikuttavat vielä omiin asenteisiini. Oma ajatusmaailmani näistä aiheisa ovat vielä vaiheessa suhteutettuna tähän aikaan. Mutta kiitos kaikille. :smt007
heikki

Viesti Kirjoittaja heikki »

hei.
Itse aion kyllä pitää "rotuoppineiden" mielipiteitä kunnioittamatta samassa kanalassa phoeniks kukon kanssa myös muita kanoja jatkossakin.
Minun puolestani rotunäyttelyharrastajat voivat kyllä kasvattaa vaikka minkälaisilla geneettisilläominaispiirteillä varustettua kolmesiipistä lajiaan, mutta monet sekarotuiset hurtatkin ovat ihan ok.
Ja sori ei ollut tarkoitus ärsyttää, mutta.. Rotu näyttelyitä ja sukutaulukoita odotellessani.
Vastaa Viestiin