Häkkikanala
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
lomittaja
-
Teppana
-
Leenamaria
Lisää kauhujuttuja tehokanaloista
Teppana kysyi multa eilen, että miten tehotuotanto kanat teurastetaan. En silloin viitsinyt kertoa, kun olis toisilta voinut jäädä ruoka syömättä. Niinpä kerron nyt. Ei ehkä kannata lukea ennen nukkumaan menoa.
Kerran olen joutunut tekemään töitä samaan aikaan, kun kanalaa tyhjennettiin. Eli siivosin jo toista päätä kanalasta,kun toista vasta tyhjennettiin. Kamalaa se huuto, kun ne p***a äijät kovakouraisesti repi niitä kanoja häkeistä sellaisiin 200 litran roska-astioihin(niitä muovisia mitä on lähes joka okt:n pihalla). Niissä roskiksissa kanat kuskattiin pihalla odottavaan kuorma-auton umpilavaan. Kun lava on tupaten täynnä laitetaan kaasuhanat auki ja odotetaan, ayödään eväitä ja poltellaan parit tupakit. Ensin kuuluu kamala kaakatus, joka sitten vaimenee vähän kerrassaan kunnes loppuu kokonaan. Eli se hiilidioksidi ei yllä hetkessä täyteen ahdetun lavan joka nurkkaan siksi ne ei kuole hetkessä.
Mulle tuli tästä kaikesta niin huono olo
Oksetti ja jalat meinas pettää alta. Hirvee pakokauhu. Pois olisi pitänyt päästä, mutta isäntä vaan ihmetteli, että mikäs sille nyt muka tuli. Yksi niistä teurasauton kuskeista avasi vielä yhden niistä täysistä roskiksista ja lirkutteli, että tipu...tipu. Hyi he****ti!
Kuvat on useimmiten otettu uudehkosta kanalasta ja kanat uudet on juuri tulleita. Valot täysillä tietenkin. Heti kuvaajan poistuttua valot taatusti himmennetään.
Heh...tuli vähän pitkä sepustus

Teppana kysyi multa eilen, että miten tehotuotanto kanat teurastetaan. En silloin viitsinyt kertoa, kun olis toisilta voinut jäädä ruoka syömättä. Niinpä kerron nyt. Ei ehkä kannata lukea ennen nukkumaan menoa.
Kerran olen joutunut tekemään töitä samaan aikaan, kun kanalaa tyhjennettiin. Eli siivosin jo toista päätä kanalasta,kun toista vasta tyhjennettiin. Kamalaa se huuto, kun ne p***a äijät kovakouraisesti repi niitä kanoja häkeistä sellaisiin 200 litran roska-astioihin(niitä muovisia mitä on lähes joka okt:n pihalla). Niissä roskiksissa kanat kuskattiin pihalla odottavaan kuorma-auton umpilavaan. Kun lava on tupaten täynnä laitetaan kaasuhanat auki ja odotetaan, ayödään eväitä ja poltellaan parit tupakit. Ensin kuuluu kamala kaakatus, joka sitten vaimenee vähän kerrassaan kunnes loppuu kokonaan. Eli se hiilidioksidi ei yllä hetkessä täyteen ahdetun lavan joka nurkkaan siksi ne ei kuole hetkessä.
Mulle tuli tästä kaikesta niin huono olo
Tuttu tunnelomittaja kirjoitti:Arvatkaa vaan miltä tuntuu, kun joutuu osallistuun siihen rääkkäykseen.
Yleensä ne kuvat ei edes vastaa todellisuuttaPootsi kirjoitti:Mäkin olen häkkikanaloita nähnyt vaan kuvissa.
Mä olen kuullut sellaisen selityksen, että kanat on niin julmia eläimiä, nehän nokkiikin toisiaan ja muuta kamalaa. Siksi niiden sietääkin olla ahtaissa häkeissä.Pootsi kirjoitti:Olen kuullut ahtaille häkeille sellaisiakin perusteluita, että kanat tykkää olla tiiviisti, niitä pelottaisi jos niillä olisi enemmän tilaa.
Kyllä ainakin minun tuntemassa pakkaamossa sekoitetaan, luomu ja häkkimunia, mutta pidetään huoli, että luvut täsmää kuitenkin esim. viikon jaksolla.teppana kirjoitti:Olin kerran auttamassa naapurin häkkikanalassa ja itku kurkussa sieltä kotiin tulin.Luomumunat loppuivat niin ettei kenno tullut täyteen käski isäntä laittaa sinne häkkimunia.Ei sillä niin väliä,pääasia että tilattu määrä tuli täyteen.
Heh...tuli vähän pitkä sepustus
-
Pootsi
Leenamaria, voi hirvitys!
Oliko se vielä niin, että tuosta ne tapetut kanat viedään minkinrehuksi, yök.
Kauheita juttuja, tosi hyvä että näistä asioista puhuu joku puolueeton, joku muu kuin tuottaja tai aktivisti. Itse olen nähnyt tosiaan niitä kilvenkiillotuskuvia siisteistä ja valoisista häkkikanaloista, sekä kuvia jättimäisistä ulkomaisista törkytehtaista. Sitä jotenkin kuvittelee, että Suomessa asiat olis järjestetty edes jokseenkin inhimillisesti, mutta ei tuo siltä kuulosta. Mun mielestäni eläimen hyvään elämään kuuluu tärkeänä osana täysin ennalta-arvaamaton, kivuton ja nopea kuolema. Roska-astiassa tukehtuminen ei todellakaan ole sitä.
Meillä ei ole nyt enää hybridien tulon jälkeen ollut tarvetta käydä munakaupoilla, kananmunia riittää jopa annettavaksi. Juttelin tuossa isännän kanssa, että mitäpä sitten munintatauon aikaan talvella tehdään. Miehenihän ei ole se innokkain kotimaisen tehotuotannon vastustaja, mutta hän alkoi heti miettiä josko kanojen taukoja voisi eriaikaistaa, tai sitten korvata reseptien munat jollain muulla, ettei tarvitsisi ostaa kauppamunia. Kävin jokunen aika sitten katselemassa munapakkauksia kaupassa, mietin sitä että mikä nyt olisi paras valinta jos sellainen tarvitsisi tehdä. Siinä oli häkki-, luomu-, vapaa- ja lähimunia, ei niiden edessä osannut kuin ahdistua.
Meillä on mennyt niin, että teollsen tuotteen ostaminen muuttuu vaikeaksi kun samaa on saanut omasta takaa. Jonkun verran ollaan teurastettu itse, nyt lihahylly on yksi kaupan hankalimmista osastoista, samoin aloin kammota maitohyllyä kuttujen tullessa maitoon. Nyt kun on nähnyt mitä kaikkea eläin tarvitsee voidakseen hyvin, on tosi vaikea hyväksyä, että teollisuudessa tuotantoeläimen tarpeista täytetään vain ruoan ja lämmön tarve.
Kauheita juttuja, tosi hyvä että näistä asioista puhuu joku puolueeton, joku muu kuin tuottaja tai aktivisti. Itse olen nähnyt tosiaan niitä kilvenkiillotuskuvia siisteistä ja valoisista häkkikanaloista, sekä kuvia jättimäisistä ulkomaisista törkytehtaista. Sitä jotenkin kuvittelee, että Suomessa asiat olis järjestetty edes jokseenkin inhimillisesti, mutta ei tuo siltä kuulosta. Mun mielestäni eläimen hyvään elämään kuuluu tärkeänä osana täysin ennalta-arvaamaton, kivuton ja nopea kuolema. Roska-astiassa tukehtuminen ei todellakaan ole sitä.
Meillä ei ole nyt enää hybridien tulon jälkeen ollut tarvetta käydä munakaupoilla, kananmunia riittää jopa annettavaksi. Juttelin tuossa isännän kanssa, että mitäpä sitten munintatauon aikaan talvella tehdään. Miehenihän ei ole se innokkain kotimaisen tehotuotannon vastustaja, mutta hän alkoi heti miettiä josko kanojen taukoja voisi eriaikaistaa, tai sitten korvata reseptien munat jollain muulla, ettei tarvitsisi ostaa kauppamunia. Kävin jokunen aika sitten katselemassa munapakkauksia kaupassa, mietin sitä että mikä nyt olisi paras valinta jos sellainen tarvitsisi tehdä. Siinä oli häkki-, luomu-, vapaa- ja lähimunia, ei niiden edessä osannut kuin ahdistua.
Meillä on mennyt niin, että teollsen tuotteen ostaminen muuttuu vaikeaksi kun samaa on saanut omasta takaa. Jonkun verran ollaan teurastettu itse, nyt lihahylly on yksi kaupan hankalimmista osastoista, samoin aloin kammota maitohyllyä kuttujen tullessa maitoon. Nyt kun on nähnyt mitä kaikkea eläin tarvitsee voidakseen hyvin, on tosi vaikea hyväksyä, että teollisuudessa tuotantoeläimen tarpeista täytetään vain ruoan ja lämmön tarve.
-
kuukernuppi
Minullakin on ihan sama juttu noiden ostomunien sekä kalkkunan lihan kanssa. Munintatauon aikana olen joutunut munia ostamaan, samoin silloin kun on paljon tipuja joille pitää syöttää keitettyä munaa. Olen syöttänyt tipuille kaupan munat ja itse syönyt omat munat...Multa meni kyllä ihan usko noihin luomumuniin nyt
voiko mihinkään enää luottaa 
-
Teppana
Mieli ilahtuu aina kun näkee lehmiä laitumella,nekään raukat ei useimmiten näe ulkomaailmaa kuin vilaukselta teurasautoon mennessään(tuskin silloinkaan)
Antaako se että on tuottaja valtuudet kohdella tuotannonlähteitä miten vaan,rahallisen hyödyn maksimoimiseksi?Eikö niitä kanoja voisi kohdella inhimillisesti,se lyhyen aikaa kun ne elävät?
Ja lopettamisen tapahtua nopeasti ja kivuttomasti?
Toisella puolen on naapurissa sikala ja emäntä kesällä valitteli kun sikalasa on kuuma työskennellä,on varmaan mutta mites ne jouluiset kinkkumme?Nehän ovat siellä 24/7.
Antaako se että on tuottaja valtuudet kohdella tuotannonlähteitä miten vaan,rahallisen hyödyn maksimoimiseksi?Eikö niitä kanoja voisi kohdella inhimillisesti,se lyhyen aikaa kun ne elävät?
Ja lopettamisen tapahtua nopeasti ja kivuttomasti?
Toisella puolen on naapurissa sikala ja emäntä kesällä valitteli kun sikalasa on kuuma työskennellä,on varmaan mutta mites ne jouluiset kinkkumme?Nehän ovat siellä 24/7.
-
pippuri
Itse olen ollut parina talvena turkistarhalla töissä.
Oli kyllä melkoisen ällöjä ne aamut, kun oli tuotu kanalasti pihaan. Siinä sitten koitettiin hyppellä kananraatojen yli pihalla, että päästiin sisälle
Raatokasassa oli monesti myös munia, joita ukot sitten kävivät keräämässä..
Onneks ei tarvitse enää tuonne mennä!
Meillä ei tuon kahden vuoden kanattomana aikana syöty kananmunia oikeastaan yhtään. Ehkä muutaman kennon ostin munia, mutta niistäkin jäi aina suurin osa käyttämättä..
En vaan yksinkertaisesti ole pystynyt enää syömään kaupasta ostettuja munia, kun omien kanojen muniin totuin.
Oli kyllä melkoisen ällöjä ne aamut, kun oli tuotu kanalasti pihaan. Siinä sitten koitettiin hyppellä kananraatojen yli pihalla, että päästiin sisälle
Raatokasassa oli monesti myös munia, joita ukot sitten kävivät keräämässä..
Onneks ei tarvitse enää tuonne mennä!
Meillä ei tuon kahden vuoden kanattomana aikana syöty kananmunia oikeastaan yhtään. Ehkä muutaman kennon ostin munia, mutta niistäkin jäi aina suurin osa käyttämättä..
En vaan yksinkertaisesti ole pystynyt enää syömään kaupasta ostettuja munia, kun omien kanojen muniin totuin.
-
Kanaset
Kyllä tää ihmisen ahneus on ihan vertaansa vailla!
Sitten kun se ahneushan ei edes pääty eläinten hyväksikäyttöön vaan sitten käytetään myös ihmisiä hyväksi. Vai mitä luulette, yritykset, jotka siirtävät toimintansa ja tehtaansa Aasiaan: halpaa työvoimaa, ei kunnollista ympäristö- tai työlainsäädäntöä. Että voidaan tehdä tänne meille mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla välittämättä ympäristöstä tai ihmisistä tai eläimistä.
Hirveitä juttuja sitä kuulee: esim Kiinassa ja siellä päin pidetään karhuja häkeissä sapen ottoa varten. Ne karhut on niin pienissä häkeissä ettei mahdu kääntymään ympäri, osa on kasvanut kiinni häkkeihinsä ja sitten niillä on kyljessä avanne, josta lypsetään sappea perinteisen kiinalaisen lääketieteen tarpeisiin. Siis samaa osastoa kuin ne tiikereiden ja muiden harvinaisten eläinten osien myynti.
Onneksi Suomessa on sentään jonkinlainen eläinsuojelulainsäädäntö...vaikka ei sekään yleensä ole riittävä.
Luomusta sen verran että kaipa kaikki ostaa myös luomumaitoa, luonulehmienhän pitäis päästä ulos myös talvellakin. Ei kia tääkin ole soopaa?
Ja törkeää toi kananmunajuttu! Mihinhän pääsisi valittamaan asiasta!
Sitten kun se ahneushan ei edes pääty eläinten hyväksikäyttöön vaan sitten käytetään myös ihmisiä hyväksi. Vai mitä luulette, yritykset, jotka siirtävät toimintansa ja tehtaansa Aasiaan: halpaa työvoimaa, ei kunnollista ympäristö- tai työlainsäädäntöä. Että voidaan tehdä tänne meille mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla välittämättä ympäristöstä tai ihmisistä tai eläimistä.
Hirveitä juttuja sitä kuulee: esim Kiinassa ja siellä päin pidetään karhuja häkeissä sapen ottoa varten. Ne karhut on niin pienissä häkeissä ettei mahdu kääntymään ympäri, osa on kasvanut kiinni häkkeihinsä ja sitten niillä on kyljessä avanne, josta lypsetään sappea perinteisen kiinalaisen lääketieteen tarpeisiin. Siis samaa osastoa kuin ne tiikereiden ja muiden harvinaisten eläinten osien myynti.
Onneksi Suomessa on sentään jonkinlainen eläinsuojelulainsäädäntö...vaikka ei sekään yleensä ole riittävä.
Luomusta sen verran että kaipa kaikki ostaa myös luomumaitoa, luonulehmienhän pitäis päästä ulos myös talvellakin. Ei kia tääkin ole soopaa?
Ja törkeää toi kananmunajuttu! Mihinhän pääsisi valittamaan asiasta!
-
Leenamaria
Jep! Näin siinä käy.Pootsi kirjoitti:Oliko se vielä niin, että tuosta ne tapetut kanat viedään minkinrehuksi, yök.
Tarkennuksena vielä, että kanat kipataan siitä roskiksesta vielä siihen umpilavaan, joka ahdetaan melkoisen täyteen ennen kaasutusta. Tulee mieleen keskitysleirit ja kaasukammiot YÖK!Pootsi kirjoitti:Roska-astiassa tukehtuminen ei todellakaan ole sitä.
Inhimillisyys on kaukana suomessakin. Huolestuttavaa on sekin, että eläintenpidon laatu vaihtelee tilalta toiselle. Yhdellä tilalla huolehditaan siisteydestä ja eläinten hyvinvoinnista viimeisen päälle (niin kuin näissä häkki olosuhteissa vain on mahdollista) toisissa on niin paskasta ja hälläväliä meininkiä, kuin olla voi. Sellaiseen paikkaan kun menee töihin (oltuaan poissa jonkun aikaa) viikko menee suursiivousta tehden ennen, kuin on edes siedettävässä kunnossa. Eikä se todellakaan edes olisi lomittajan tehtävä. Tekemättäkään en voi jättä, kun säälittää ne eläin paratPootsi kirjoitti:Sitä jotenkin kuvittelee, että Suomessa asiat olis järjestetty edes jokseenkin inhimillisesti, mutta ei tuo siltä kuulosta.
Sama juttu kanoilla. Useilla kynnet on kasvaneet niin pitkiksi, että ovat jumissa häkin pohjassa. Tai sitten on niitä, jotka joutuu/tunkee itsensä piiloutuakseen häkin etuosassa olevan ruokintakourun "lipan" alle(vaikee selittää). Sellaisia oon pelastanut useita, mutta silti niitä löytyy kuolleenakin.kanaset kirjoitti: Ne karhut on niin pienissä häkeissä ettei mahdu kääntymään ympäri, osa on kasvanut kiinni häkkeihinsä
Tähän täytyy sanoa vielä, että siinä tuntemassani pakkaamossa useimmiten onneksi käy niin, että luomumunia menee tavallisten joukkoon, kun ei niitä saatu kauppoihin luomuna menemään tarpeeksi(ylituotantoa).Kanaset kirjoitti:Ja törkeää toi kananmunajuttu!
-
anhi98
Häkkikanoista vielä
Luin noita kirjotuksia häkkikanaloista.. ei oo ihmisen ahneudella ja raakuudella paljo rajaa.
Meidän ensimmäiset kanat olivat "vanhoja" häkkikanoja, viisi kaakattajaa sieltä pelastettiin. Oli uskomaton näky, kun kanat päästettiin pois kuljetuspahvilaatikosta, ja ne pääsivät kävelemään tilaan, jossa mahtui seisomaan kunnolla, avaamaan siipiä jne. Piti ikäänkuin opetella kävelemään aikuisen kanan. Ensin näytti, että eivät varmaan opi edes orrelle menemään, mutta jo pian alkoivat kuopimaan ja kylpemään - kyllä oli mukava seurata. Ja kyllähän ne orretkin jonkin ajan päästä saivat käyttöä. Kukko tuli meille muutaman päivän päästä kanojen jälkeen, ja senkin hyväksyivät aikalailla mukisematta. Olihan meidän yksisilmäinen kukko ylpeä kaakattajistaan, meillä kun hän on haaremin isäntä eikä tartte taistella enää toisten kukkojen kanssa;)
Meidän ensimmäiset kanat olivat "vanhoja" häkkikanoja, viisi kaakattajaa sieltä pelastettiin. Oli uskomaton näky, kun kanat päästettiin pois kuljetuspahvilaatikosta, ja ne pääsivät kävelemään tilaan, jossa mahtui seisomaan kunnolla, avaamaan siipiä jne. Piti ikäänkuin opetella kävelemään aikuisen kanan. Ensin näytti, että eivät varmaan opi edes orrelle menemään, mutta jo pian alkoivat kuopimaan ja kylpemään - kyllä oli mukava seurata. Ja kyllähän ne orretkin jonkin ajan päästä saivat käyttöä. Kukko tuli meille muutaman päivän päästä kanojen jälkeen, ja senkin hyväksyivät aikalailla mukisematta. Olihan meidän yksisilmäinen kukko ylpeä kaakattajistaan, meillä kun hän on haaremin isäntä eikä tartte taistella enää toisten kukkojen kanssa;)
-
Teppana
-
Muusa
Jos häkkikanalla on A4-paperiarkin pinta-alan verran tilaa niin ei must voi mitenkään kuvitella että kanalla olisi siinä verkolla seistessään asiat mitenkään "inhmillisesti"Pootsi kirjoitti:Sitä jotenkin kuvittelee, että Suomessa asiat olis järjestetty edes jokseenkin inhimillisesti, mutta ei tuo siltä kuulosta.
En tiedä joko kaikki nämä sivut tietää mutta Finfoodilta voi käydä tavailemassa millaiset olot on eri tuotantomuotojen kanoilla. Tylyä luettavaa, vaikka ei ole edes aktivistipropagandaa
Mua niin sylettää kaikkien tuotantoeläinten kohtelu että olen ollut vegaani toistakymmentä vuotta. Paitsi nyt omien kanojen munia syön, tai söisin jos munisivat... viimeks oon saanut munaa joskus yli vuosi sitten
-
Matti
Hmm.. Mielenkiintoista luettavaa. Omat kanat ja omavaraisuus kananmunissa kuulostaa yhä enemmän perustellulta. Sitä paitsi munat ovat silloin kaupan munia paljon tuoreempia ja herkullisempia. Ja jos miettii kanan normaalia käyttäytymistä, sosiaalisuutta jne, niin millähän lailla häkkikanala (vaikka olisi kuinka hieno hyvänsä) vastaa kanan luontaisia oloja?
Samoin on noiden meidän kalkkunoiden laita. Niiden maallinen vaellus päättyy pian, muttei harmita yhtään, sillä tiedän varmasti, että ne ovat saaneet elää onnellisen elämän. Eli kun ne syödään, syödään onnellisia kalkkunoita. :D
Samoin on noiden meidän kalkkunoiden laita. Niiden maallinen vaellus päättyy pian, muttei harmita yhtään, sillä tiedän varmasti, että ne ovat saaneet elää onnellisen elämän. Eli kun ne syödään, syödään onnellisia kalkkunoita. :D
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
-
Pootsi