Kuolemia !! Apua!!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

rilla

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joku tässä nyt ahdistaa. No,eipä siinä mitään. :smt005
Minä en ole vaittänyt,että marek olis vain kukkojen tai enemmän kukkojen vaiva.

Epäilin,että se meillä ainakin on ollu useammin nuori kukko joka on sairastunut.
Uskon yhä edelleen osaksi niin. Kukot ne enemmän joutuu stressaan kun tulee välienselvittelyjä ja uusia kanaporukoita ym.
Mutta luultavasti olen väärässä. Mua on melko turha saada kovasti ärsyyntymään täällä foorumeilla,vaikka vähän yrittäiskin. :smt015

Jonkun verran välillä ns "pistää vihaksi",mutta siihen se jää. Olen jo monenlaisiin ihmisiin elämäni varrella tutustunut.
Kaikesta huolimatta minä epäilen useammin marekia,kun mun kana/kukko voi huonosti.
Tuskin sitä nyt sydänkään oikein monelta linnulta samanaikaisesti pettää. :smt004
sannikki

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

En mie yritä ketään suututtaa :D ei ole tarvetta ;) mutta tosiaan jokainen eläinlääketieteellinen julkaisu sanoo että kanat ovat herkempiä kuin kukot, mitäpä siitä kiistelemään, ehkä sun kukkos on kuolleet johonkin muuhun :-"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Se että julkaisuissa sanotaan että kanat ovat herkempiä sairastumaan marekiin ei tarkoita sitä että kukot eivät sitä saisi. Meillä siihen on menneet sekä kukkoja että kanoja. Eviraan laitettu kukko ja marek oli diagnoosi.
Tämän olen kirjoittanut ennenkin mutta jokainen täysjärkinen ihminen joka kyselee apua palstalla ymmärtää kyllä että täällä ei voida muuta kuin esittää enemmän tai vähemmän valistuneita arvauksia. Usein kuitenkin parempia arvauksia kuin eläinlääkäri. Minusta on kuitenkin kiva että kyselijää koitetaan auttaa oman kokemuksen ja näkemyksen mukaan. Omat, mielestään paremmat arvaukset, voi esittää morkkaamatta muiden arvauksia. Kyselijähän loppujen lopuksi itse sitten päättää mihin uskoo vai uskooko mihinkään. Joskus eviran vastauksista ei saa mitään tietoa ja kalliiksi tulee jos sinne jokaisen kuolleen laittaa.
Marek on arvaus mutta se on hyvin yleinen ja monimuotoinen ja tarttuu herkästi, aiheuttaa paljon kuolemia, siksihän tehotuotannossa kanat rokotetaan.
Äkkikuolemat ovat vaikeita jos mitään oireita ei ole näkynyt eikä jälkeenpäinkään keksi mitään. Se että muutama menee samaan aikaan voi olla ihan sattumaa tai voi olla jokin tarttuva tauti. Jos ei muita oireita ole tiedossa se voi olla ihan mitä tahansa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tätä samaa olen yrittäny kertoa,kiitos, MAATTARI :smt006
Vastaa Viestiin