Sukusiitos

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tipsi
riikinkukko

Re: Sukusiitos

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Sannikki, hmm... mulla ei ole tässä kvantitatiivisen genetiikan kirjaa kun raijasin sen kotiin, mutta mun logiikan mukaan sukulaisuusaste olisi 75% isä-tytäryhdistelmällä. Eli, isä olisi tyttären lapselle sukua 25%, eli jakavat sen verran alleeleja periytyvyyden kautta (identical by descent). Sen sijaan isä ja tytär jakavat 50%. Tällöin 25%+50% = 75% eli jälkeläisessä on 75% isän alleeleja, ja 25% äidin äidin alleeleja. Sisäsiitoskerroin lienee lasketaan eri tavoin, en enää muista miten se laskettiin.

Eläinjalostuksessa sisäsiitosta käytetään tarkoituksellisesti useastakin eri syystä.
sannikki kirjoitti: Tälläisessä aiheessa on varmaan aika tärkeää miettiä myös niitä luonnonvaraisia parvia, eiköhän siellä ole toistuvasti isä-tytär yhdistelmistä poikasia. Ja myyrien tutkimus paljasti että saarella asuva "sisäsiitoisempi" myyräkanta oli selvästi vahvempi kuin mantereella asuva ulkosiittoinen kanta. Tämä tutkimus mullisti aika paljon käsityksiä sukusiitoksen haitoista ja hyödyistä.
Luonnoneläimillä on todella yleistä se, että jompaa kumpaa sukupuolta olevat nuoret häippäset toiselle alueelle nimenomaan tuota sisäsiitosta välttääkseen. Ja tuosta myyrätutkimuksesta; mulla on ko. väitöskirja, vaikka en ole siihen vielä tutustunut (itse tutkimusta ei ole vielä varsinaisesti julkaistu varsinaisena tutkimusjulkaisuna kansainvälisillä foorumeilla). En päässyt väitöstilaisuuteen kun olin kipeänä, mutta kuulin että vastaväittäjä olisi tyrmännyt johtopäätöksen aineiston virhetulkintana. En ole vielä haastatellut tutkijoiden omaa mielipidettä tähän, mutta teen sen mikäli viittaamme sisäsiitosjutussamme ko. tutkimukseen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Korkein mahdollinen sukulaisaste kahden koirayksilön välillä on normaalitilanteessa 50%, sillä sukulaisuusaste puoliutuu jokaisessa sukupolvessa; 25%, 12,5%, 6,25%, 3,125% jne.

Isä-tytärparitus: sukusiitosaste on 25%
täyssisarusten paritus: 25%
puolisisarukset 12,5 % jne.

Huomiotavaa on kuitenkin, että isä-tytär-paritus on käytännössä kuitenkin lievempää, kuin täyssisarparitus; tuleehan tällöin neljäsosa genomista täyssisarparitukseen verrattuna 'ulkopuolelta'.

Mitenkäs kanat eroaa tästä?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Sisäsiitoskerroin ja sukulaisuusaste ovat eri asioita; sukulaisuusaste isä-tytär - jälkeläisellä on 0.75, ja siäsiitoskerroin sannikki on tuo minkä mainitsit. Itsellänikin menee termit sekaisin :smt013 Mutta sisäsiitoskerroin voi olla yli puolikkaankin, jos kaikki alkavat olla identtisiä niin sitten se lähentelee yhtä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

HEI!
Entä jos haluaa pitää nykyistä kukkoa kotona niin kauan kun vain voi, siinähän tulee automaattisesti silloin isä ja -tytär siitoksia,
mutta.. Tai siis kun tajusitteko? :smt003 :smt003
Vastaa Viestiin