ihmeellistä kurnutusta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Haa, onkos sulla pesien välikatoissa hengitysreikiä?!
Jos on, niin onpa oiva idea! Hengittää pesissä paremmin, eikä kostu aluset. Otanpa vinkistä vaarin.

Suloinen kuva, siellä haudotaan todella liki.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Suloisia ovat :smt007 Voisko tolle herrallekin pistää muutaman munan alle, jos vaikka oikeesti hautois?
tyyne

Viesti Kirjoittaja tyyne »

Joo, hengitysreikiä on :smt005 pesänpohjat on kovalevystä, ja irralliset. Aattelin että voipi vaihtaa jos kovin suttaantuu. Ja pesien välissä on "kurkistusreijät" että jos tulee naapurille pikaista asiaa eikä kerkee venyttään kaulaansa etukautta :smt005 :smt005 no, ne tuli väkisin kun poistettiin turhat tapit tieltä. Tämä kerrostalo on joku vanha lajittelulaatikko. Viereen piti tehä eilen toinen kerrostalo, kun rupeaa olemaan kopperot varattuna. Niistä jäi nyt kyllä tuuletusreijät tässä kohtauksessa pois, ja nuo seurusteukolot :smt012
Niin siinä käy kun joutuu pikalaajennusta tekemään.
tyyne

Herralla on pari keinomunaa...niitä kovasti jalkojensa välissä kurkistelee, haaveilee tietty että olis omansa :smt002
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

On kyllä hauskan näkösiä hautojia. Minäkin etsin tota meidän valkoista kanaa kaikkialta tänään, ei näkynyt missään ja aattelin että se on jonnekin karannut. Mitä vielä, tarkemmin katsoessani näkyi hautovan jättikoch-kanan alta jotain valkoista... :smt005 :smt005 Varmasti on kananmunilla lämmin olla kun kaksi hautojaa päällä...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

tyyne kirjoitti:Kukon kintuista...kun se tuli, huomasin kyllä ensimmäisenä nuo suomuiset jalat... :smt017 olen kyylännyt niitä oikein tosissani, mutta mitään rupia tms. ei näy eikä sitä näy kutkuttavankaan. Ikää tällä herralla on jotakuinkin 7v. Olen etsiskellyt täältä kalkkijalasta juttuja, enkä löydä ainakaan omasta mielestäni yhtäläisyyksiä.Mikä on selvin merkki siitä? Pitäsköhän varmuuden vuoksi voidella parafiiniöljyä?? Vai mitä kannattais tehä? Kukko on ollut viimeisen vuoden aivan yksin siellä mistä sen hain. Ei kanan kanaa seurana.. silläpä se oikeastaan tuli. Hyvä kukko!Teräväkärkinen harkkoharja on, mitä se kertonee?
Hienoa, että annoit kukolle uuden kodin! Joku kalkkijalkoja hoidellut osaisi varmaan lähikuvan perusteella sanoa, että onko se sitä. Tuommoinen harja sopii kyllä maatiaisen määritelmään. Asusteleeko se kukko nyt tosissaan pesässä? Niiden muniensa kera :smt005
tyyne

Noo, ei se nyt jatkuvalla syötöllä siellä pesässä asusta, kukko meinaan. Eikä sillä ole pitkäjänteisyyttä kun vaihtaa pesää pitkin päivää. Käy vissiin tarkastamassa huonekalujen paikat kun rouvat sotkee :smt003
Siitä päätellen sille pitäs vissiin liimata ne munat mahan alle, että pysyisivät sen kolme viikkoa lämpösenä :smt005

Laiton tuonne sairastuspuolelle kuvan niistä kintuista. Voiskohan joku asiantuntija pikkusen vilkasta...kiitos.
tyyne

Tulipa nyt mieleen, kun nämä kaikki rouvat edelleen läsöttävät tuolla pesissään, että jos nämä haudonnat onnistuvat niin pitäiskö perheet siirtää pois laumasta? Ja siirretäänkö misää vaiheessa, ennen vai jälkeen kuoritutumisen? Voikohan nämä kaikki "perheet" siirtää samaan häkkkiin jos niitä kerran alkaa siirtämään?? Haudonnat alkoivat päivän välein.
Onhan taas kysymyksiä :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon pääsääntöisesti antanut hautojien elää ihan normaalisti omassa parvessaan. Olen tietysti seurannut tilannetta ja yhden kerran olen joutunut siirtämään emon tipuineen toiseen porukkaan. Syynä oli toinen emo (johtava kana) tipuineen, joka ei antanut siunaaman rauhaa..

Toisessa porukassa on kaksikin yhtäaikaista emoa tipuineen olleet ihan sovussa. Eli se on aina elettävä tilanteen mukaan.
tyyne

No niin, uteliaisuus vei voiton ja piti kyhätä kasaan oikeen moderni läpivalaisulaite... Eipä oo ennen tullut tehtyä "tiineystarkastuksia"kanalle :smt005 vaikka muuten lähes jokapäiväistä hommaa onkin...
Joistain munista huomasi heti, että sisältöä on. Joistain ei saanut mitään tolkkua ja jotkut melkein varmasti tyhjiä. Taitaa mennäkin näin. Mikäs aika on parasta tutkia, että onko siellä asukasta? Tuolla jossain sanottiin, että viimeiset päivät ja ensimmäisetkin pitäis antaa olla rauhassa.
Nyt ollaan siis päivissä 11-13, pesästä riippuen.
Silkin munat näyttäis olevan huonoimmin itäneet, harmi. Kaikki kumminkin vielä pesissä kun ei voi olla kuin epävarma. Vaikuttaakohan eri rotujen sekoittuminen tuohon hedelmöittymiseen? Eli onko joku yhdistelmä huonommin onnistuva kuin toinen, onko kokemuksia? Kukko on rokkikukko, joten ainakin sen on luullut "ylettävän", jos ei ole ruiskinut pahnoille :smt005

Kun tässä nyt tämä innostus vaan paisuu, pitää jo näin ruveta ennakoimaan... eli kuinkas tältä porukalta saisi sitten siitosmunia tulemaan, jos tämän satsin jälkeen joku innostuu uudelleen? Sais niinkuin uutta verta laumaan. Hennotteko luopua aarteistanne :smt002 ?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Just tuossa noin haudonnan puolivälissä on mun mielestä paras tiirailla munien sisään. Sitä nuorempana voi olla hankala erottaa...

Voin kokemuksesta sanoa, että niitä siitosmunia löytyy todella kiitettävästi \:D/
tyyne

Huijuijui, nyt alkaa jo jännittämään! Tänään tiirailtiin vielä uudelleen noita munia, ja poistettiin tyhjät pesistä. Jäljelle jääneet näyttivät lupaavilta, ja nyt siis jännitetään! 24.päivä pitäs ensimmäisten näyttäytyä, jos kaikki menee hyvin. Sitten parin päivän päästä loput. Voi kauhia paikka, miten tästä ollenkaan selvitään kun pitäs töihinkin mennä...

Kuinka pian nämä tiput tarvii vettä/ruokaa kuoriutumisen jälkeen? Kun nämä rouvat hautoo tuolla kerrostalossa ja siirrettävähän ne sieltä on pois etteivät putoa.. nii, ja kauanko se kanarouva jaksaa siinä kasanpäällä vielä istua kun ensimmäinen tipu on kuoriutunut? Ajattelin lähinnä sitä että mikä on keskimäärin aika ensimmäisen ja viimeisen munan kuoriutumisen välillä, kauankinko voi mennä?

...yks hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan :smt005

Voi kun menis tuo torstain ja maanantain välinen yö äkkiä :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Jännää! Muutama päivä enää odotusta tyynellä!

Tipuilla pitäisi riittää ruskuaispussin ravinto noin pariksi päiväksi. Minä olen kyllä heti kuoriutumispäivänä laittanut pesään ruokaa ja vettä tarjolle---lähinnä emoa varten, ettei sen tarvitsisi poistui esim. likomärän tipun päältä tankkaamaan itseään. Tiputkin ovat pikkuisen maistelleet sapuskaa jo ekana elinpäivänään.

Meillä on ollut niin, että tiput ovat kuoriutuneet varsin lyhyellä aikavälillä...muutaman tunnin sisään. Mutta voinee olla parikin päivää se haitari ja kyllä se emo yleensä jaksaa odotella aika pitkään munakasan päällä ekan kuoriuduttua, kun sen pitää kuivattaa ja lämmittää sitä. Yksilöllisiä erojakin kyllä on...jollekin kanalle riittää se yksi tipu ja voi jättää muut munat sikseen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on hyvin kuoriutunut kahden-kolmen päivän sisällä. Sen jälkeen ekat tiput jo lähtevät seikkailemaan ja emon pitää opettaa niitä syömään jne, joten munat helposti jäävät.

Mä jouduin tammikuussa pelastamaan yhden kuoriutujan, kun jostain syystä tiput kuoriutuivat tosi harvakseltaan. Se oli kahden hautojan yhteisprojekti ja ne tuntuivat aina toisiltaan kahmivan niitä munia alleen, niin oisko osa sitten välillä vähän kylmettynyt tms. Emoilla kuoriutui yksi tipu 11.1. ja toinen 13.1. ja vielä senkin jälkeen ne istuivat loppujen munien päällä. Mutta 15.1. alkoivat ekat tiput tosiaan jo liikkua, joten munat jäi.. Vaan yks muna piipitti, joten haudoin sen hätähautomolla loppuun. (Silloin ei ollut vielä hautomakonetta, mutta onneksi olin lukenut täältä jutun tuosta hätähautomosta..) Tästä on muuten juttu mun kotisivuilla: http://www.katajavuori.tarinoi.fi/186

Mäkin oon emoa ruokkinut ja juottanut pesään heti ekan tipun kuoriutumisesta ja jännästi se emo alkaa sitten pudotella makupaloja pitkin rinnuksia sinne alleen tipuille. Ja toisena tai kolmantena päivänä ne jo tulevat syömään ja juomaan.

Juomaan opettelu on kaikista hauskimman näköistä! Kun se pää pitää nostaa niin mahlottoman ylös, että muutama tipu on aina istahtanut pyllylleen eka yrityksillä, kun ei se tasapaino ihan ole vielä huipussaan!
:smt005 :smt005
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Vielä muutama päivä ja ..... Kuva
Vastaa Viestiin