Kanan elinaika

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kochin-fani

Re: kanan ikä

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kyllä muutkin rodut voivat silloin tällöin elää jopa sinne 10-vuotiaaksi ja yli :smt023 Kun vain pysyvät tarpeeksi terveinä, saavat ulkoilla kesäisin, monipuolinen ravinto ja muutenkin olot ovat hyvät.
Juuri tuotantokanalassa kanoilla on kai sen verran surkeat olot (ahtaat tilat, stressi, ei auringonvaloa tai ulkoilua), että kanat eivät enää jaksaisi elää muutenkaan kovin kauaa. Mutta jos on niille talveksi lämmin ja käypä kanala, niin ainahan ne voi mielestäni pitää talven yli jos sattuvat säilymään hengissä :smt001
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä tykkään lukea vanhoja kotieläinkirjoja. Lauri Paloheimon Kirjassa Kotieläinhoidon perusteita (vuodelta 1932, painos vuodelta 1947) törmäsin seuraavaan tietoon:

"Niinpä eräällä 10-vuotiaaksi pidetyllä kanalla oli munien lukumäärä perättäisinä vuosina: 170, 170, 120, 100, 80, 70, 60, 40, 10, 0."

Eikö olekin mielenkiintoista! :) Kanan rotua ei mainittu.
usva

Viesti Kirjoittaja usva »

Niin juurikin ajattelin eliniän lisäksi myös tuota munimisikää; ja kuinka pitkään kana on nuorikko? Ihana tuo Ullan kertoma ankan iästä, onpa 17v kyllä jo pitkän iän saavuttanut ankkaherra. Myöskin tosiaan rotujen väliset erot kiinnostavat, varmasti olosuhteet vaikuttavat vieläkin enemmän. Kanan hoidon historiaa olisi myös mukavaa kuulla eli ajalta ennen tehotuotantoa, kun lähinnä kanoja pidettiin omiin tarpeisiin. Sinnepä omat muistot kanoista liittyy, jokaisella oli oma pesänsä ja iso ulkotarha jne.
kotkotko

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Minun käsittääkseni kana on nuorikko kunnes alkaa munimaan ja siitä tulee kana. :)
kukkolan isäntä

Viesti Kirjoittaja kukkolan isäntä »

missälie iässä kanat alkaa munia, kun aattelin vuokrakanoilla "tehdä" poikasia :smt009
kotkotko

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Muninnan aloitusikä vaihtelee roduittain. Tuolla rotuesittelyssä on ainakin osassa mainittu aloitusikä. Mutta suunnilleen 4-8kk iässä, aika laaja haitari siis.
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Mulla toinen rupesi munimaan viikkoa vaille 5kk ja toinen sinä päivänä, kun täytti 5kk. Kanat alholaisia. Ja oman kanan hautomia. Ensin munimaan alkanut on nyt sitten hautonut 3vk. ja huomenna 21pv täynnä. Iästä en osaa sanoa, kun on ekat kanat ja viime kesänä ostettu. :smt017
kanapaavo

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

peillä kanat yleensä on elänyt 5-10 vuottiaks .on mulla on tälläkin hetkellä 7 vuottoas kääpiökochin kana ja sekarotunen 11vuotias kana :smt045 ja munii vieläkin ahkerasti :smt041
Vastaa Viestiin