Tilasin Maranssin munia Ruotsista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Juu maaliskuussa sovittu jo treffit tukholmassa , tilauksia tehty jo nyt.ja kesäkuulle sovittu munasatsi Ruotsista ihan tuotuna :) Siellä on ihan mielettömän erilaisia kanoja. Olen saanut jo monta "kanaystävää" keskustelupalstoilta,ja osa käy ihan useamman kerran Suomessa, minun onnekseni mieheni on ruotsinkielinen niin kommunikointi onnistuu hyvin ja samalla opin paljon itsekin. Ruotsia osaan kirjoittaa ja lukea melko hyvin,mutta joitakin tarkennuksia aina mieheltäni joutuu kysymään.
Tiia12

Niin ja Gävlessä ja Norrköpingissä asuu 2 enoani ja tätini ja siellä kuulemmaa paljon myös kanoja niillä kylillä. Katsotaan nyt miten ne munat selviää matkasta, olen toki positiivisella mielellä mutta varautunut siihen että matkan rasitus on liian pitkä,mutta kokeilumielessä ihan hauska kokeilla. Ne ei tule tavallisessa postissa vaan käyttävät laadukasta kaukokiitoa. Informoin kokemuksesta tänne sitten kun saan munat koneeseen,tai jos saan jos tullissa menee jotain pieleen,mutta luotan että ottavat minuun yhteyttä ja ne on selvitettävissä?
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Olisko jotain virallista "mustaa-valkoisella" siitä mitkä kohdat ei koske Ruotsista tuontia???
Tiia12

otteita:

Siitosmunien, untuvikkojen ja siipikarjan tuonti EU:n jäsenvaltioista, Sveitsistä ja Norjasta Suomeen

tuotaessa EU:n ulkopuolisesta maasta siitosmunia, jotka haudotaan untuvikoiksi toisessa EU-maassa, Norjassa tai Sveitsissä, niin siitosmunien on täytettävä Suomeen tuonnin edellytykset niiden saapuessa toiseen jäsenmaahan, Norjaan tai Sveitsiin

"2.3. Alle 20 siitosmunan ja siipikarjan tuontieriä koskevat vaatimukset

Ei koske sileälastaisia (strutsit, emut ja nandut) lintuja ja niiden siitosmunia eikä riistanistutuksiin tarkoitettua siipikarjaa.

Kohdissa 2.1. ja 2.2. esitetyt vaatimukset eivät koske alle 20 siitosmunan tuontieriä."taulukosta (Eläinlääkintölainsäädäntö D 40MMMa 22/EEO/2002 )

2.4. Newcastlen tauti

(Komission päätös 94/963/EY)

Tämän kohdan ehdot eivät koske tuontia Ruotsista.

Tämän kohdan ehdot eivät koske kyyhkysiä

Siitosmunien tai untuvikkojen, joista ne ovat kuoriutuneet, on oltava peräisin parvesta,

1) jota ei ole rokotettu Newcastlen tautia vastaan tai

2) joka on rokotettu tapetulla (inaktivoidulla) rokotteella tai

3) joka on rokotettu elävällä rokotteella edellyttäen, että rokotus on suoritettu vähintään 30 päivää ennen munien keräämistä.

Siipikarjan on täytettävä seuraavat vaatimukset:

1) Lintuja ei ole rokotettu Newcastlen tautia vastaan.

2) Lintujen on oltava virkaeläinlääkärin valvonnassa eristettyinä lähtötilalla tai karanteeniasemalla viimeiset 14 päivää ennen lähtöä. Viimeisen 21 päivän aikana ennen lähtöä lähtötilalla tai karanteeniasemalla ei saa suorittaa rokotuksia Newcastlen tautia vastaan eikä sinne saa tuoda lintuja, jotka eivät kuulu kyseessä olevaan maahantuontierään. Karanteeniasemalla ei saa suorittaa rokotuksia
Tiia12

Myös siitosmunien viennistä toiseen eu-maahan sanotaan :
2.3. Alle 20 linnun tai siitosmunan eriä koskevat vaatimukset
Ei koske sileälastaisia lintuja (strutsit, emut ja nandut) ja niiden munia eikä riistanistutuksiin tarkoitettua siipikarjaa.
Kohdissa 2.1 ja 2.2 esitetyt vaatimukset eivät koske alle 20 siitosmunan eriä.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... iipikarja/

Siis Ruotsia ei koske Newcastlen tautia koskevat määräykset, muuten vaatimukset ovat ihan samat kuin muistakin EU-maista tuotaessa alle 20 munan eriä. Vai enkö tajua jotain kohtaa?
Tiia12

Kohdissa 2.1. ja 2.2. esitetyt vaatimukset eivät koske alle 20 siitosmunan tuontieriä."
eli yleiset terveysvaatimukset ja kuljetusvaatimukset ei koske alla 20 siitosmunan tuontieriä sekä
2.4. Newcastlen tauti tämän kohdan ehdot eivät koske Ruotsista tuotuja siitosmunia.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun käsityksen mukaan tuojaksi pitää kuitenkin rekisteröityä, en ole mistään löytänyt sellaista kohtaa ettei tarvitsisi :smt017 , vai enkö mä vaan tajua?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

No niin munkin mielestä :smt017 Ruotsin kohdalla ainoa poikkeus tuo Newcastlen tauti, en hakemallakaan muuta poikkeusta löytänyt.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä marans-munatilauksessa on taidettu tulkita tuontisäännöt niin, että se rekisteröitymiskohta eli "1. Rekisteröityminen tuojaksi" on sivuutettu kokonaan :smt009 Myös ETT:n ohjeet määräävät rekisteröitymään:
http://www.ett.fi/sites/default/files/u ... 202011.pdf

En usko, että sekä Evira että ETT pitäisivät esillä vanhentuneita ohjeita.
Tiia12

Tämähän menee mielenkiintoiseksi,olen vielä kerran yhteydessä Eviraan ja pyydän kirjallisesti nuo ohjeet sähköpostiini. Eiköhän tämä jotenkin selviä, informoin heti kun saan tietää lisää.
onko teillä jollakin kokemusta munien tilaamisesta Ruotsista,olisi kiva kuulla ihan konkreettisia eläviä esimerkkejä eikä oletuksia :smt017 , ohjeita kun lukee niin toinen kumoaa toisen ja toinen koskee jotakin maata ja toinen taas ei,ota näistä nyt sitten selvää.
Aion tämän nyt selvittää joka tapauksessa tuli munia tai ei, jos ne jää tulliin niin sitten tehdään toisin, tullihan joka tapauksessa avaa sen paketin.
Nuo tekstit on suoraan eviran ohjeista myös tuo teksti" tämän kohdan ehdot eivät koske tuontia ruotsista tai miten se meni , mutta kaikki on kopioitu eviran óhjeista eli minä en niitä ole keksinyt.vaikkakin olen ne itse eriväriseksi laittanut.
Tiia12

Iloisten munatalo: tein pienen gallupin tuolta ruotsin keskustelupalstoilta ja paljon ne munat on seilannut jo laivoilla puolin ja toisin, Sieltä on tosi moni tuonut suomeen vaikka kuinka monta kertaa munia ns.kassin pohjalla ihan ilman lupia ja papereita.Eräskin rouva kertoi että laittaa aina miehensä mukaan kun mies käy Suomessa tosi paljon munia mukaan ja ne haetaan sitten sataman lähettyviltä, samoin erään rouvan vanhemmat asuu Turussa ja he tuovat siitosmunia vaikka ja kuinka paljon. Eli eipä tuo mitään ihmeellistä ole ilman lupiakin, toki jokainen saa tehdä ihan omalla tyylillään, tuskin sieltä nyt mitään ihmeempiä tauteja tänne suomeen kulkeekaan, eiköhän ne taudit ole ihan samoja taviksia kuin meilläkin, kulkee ne muutenkin.En usko että siitosmunien kautta mitään kamalaa voi levitä, vai voiko ? :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Voi luaja. Kannattaisiko ottaa selvää, mitkä taudit leviävät vertikaalisesti ennen kuin ryhtyy moiseen puuhaan. Ja jos kerran tiedät laittomasti tulevan munia Suomeen, niin kannattaisiko tehdä asialle jotain?
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Niinpä niin. Ei tarvi paljon ihmetellä, et mistä ne uudet rodut ilmestyy Eviran tietämättä Suomen kartalle... Samalla varmaan tulee tauti jos toinenkin. :smt013
Tiia12

Mitäpä sitä tavan kansalainen voi tehdä jos laittomasti tulee munia yli rajan , niinhän sieltä kulkee huumeita ,lääkkeitä,ym. Sitä varten on rajavartiolaitokset ja tullit, minusta heidän tehtävänä on nämä estää. Tullin tarkastuksiin joutuu tänä päivänä vain tyyliin ne, joiden todella epäillään salakuljettavan jotain huumeita tai lääkkeitä. Ei paljon auta ilmoittaa ja sanoa että tutkikaahan tätien matkalaukkuja tarkemmin,luulen että heillä on tärkeämpääkin tekemistä.
Minä luotan että minun tilaus tulee viranomaisten ja tarkastuksien kautta, haluan nimenomaan että kaikki menee laillisesti. Ja teen vielä tarkentavia kysymyksiä eviralle, olkaa huoleti,munat on vielä Ruotsissa :smt003 :smt023
Vastaa Viestiin