Kuinka korkeat tilat?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Käläkälä
Re: Kuinka korkeat tilat?
Itse ainakin ajattelisin että tässä taitaa olla kyse omista resursseista. Jos itse esittäisin tämän kysymyksen, haussa olisi se ajatus että kykenenkö tarjoamaan sopivat tilat kanoille. Kun kysellään vähimmäismittoja niin silloin verrataan varmaan siihen että paljonko itsellä on tilaa ja/tai kelpaako jo valmis koppero. Sitten jos tullaan siihen tulokseen että tämä tila nipin napin on hyvä vähimmäisvaatimuksiin niin silloin pitää miettiä tarkkaan mitä tekee. Jos taas tila ylittää vaatimukset niin silloin voi hyvillä mielin alkaa muokkaamaan, rakentamaan ja remontoimaan. 
-
rilla
Mun äitillä oli aikoinaan pieni kääpiökanaporukka. Kukko ja 4 tai 5 kanaa. Jotain sekarotuisia?
Eipä sitte halunnutkaan hävittää niitä syksyllä, ja ei ollut olemassa mitään paikkaa. Niinpä tekivät vanhaan latoon niille paikan.
Eli vaneerista tehty koppi. Mitat n. !,2m korkea,1,8m pitkä ja n metrin leveä.
Koko rakennelma lämpöeristeineen oli ns. jalkojen päällä. Eli hoitokorkeus oli hyvä. Siellä oli sitten orsi ja pari munintalaatikkoa sivuseinällä.
Tuuletusventtiilit oli tietenkin myös, ja pikkuikkuna. Kanat oli minusta ihan tyytyväisiä.
Lämpöä piisas, kanat oli ihan hyvässä kunnossa ja keväällä pääsivät taas asuttaan sitä vanhaa, harvaa latoa ihan kokonaan, korkeus n.8 metriä harjalle asti.
Useammat poikasetkin hautoivat, kunnes ilmeisesti villiminkki otti porukan ruokavarastokseen ja tappoi lopulta kaikki.
Viimeksi vei hautovan emokanan ja äite toi munat mun kanalle joka niitä sit vielä 3 päivää hautoi. Ja adoptoi tiput.
Tarina oli turhan pitkä, enkä sano,et tää olis ihanne. Mutta silloisiin olosuhteisiin minusta ihan käypä ratkaisu.
Eipä sitte halunnutkaan hävittää niitä syksyllä, ja ei ollut olemassa mitään paikkaa. Niinpä tekivät vanhaan latoon niille paikan.
Eli vaneerista tehty koppi. Mitat n. !,2m korkea,1,8m pitkä ja n metrin leveä.
Koko rakennelma lämpöeristeineen oli ns. jalkojen päällä. Eli hoitokorkeus oli hyvä. Siellä oli sitten orsi ja pari munintalaatikkoa sivuseinällä.
Tuuletusventtiilit oli tietenkin myös, ja pikkuikkuna. Kanat oli minusta ihan tyytyväisiä.
Lämpöä piisas, kanat oli ihan hyvässä kunnossa ja keväällä pääsivät taas asuttaan sitä vanhaa, harvaa latoa ihan kokonaan, korkeus n.8 metriä harjalle asti.
Useammat poikasetkin hautoivat, kunnes ilmeisesti villiminkki otti porukan ruokavarastokseen ja tappoi lopulta kaikki.
Viimeksi vei hautovan emokanan ja äite toi munat mun kanalle joka niitä sit vielä 3 päivää hautoi. Ja adoptoi tiput.
Tarina oli turhan pitkä, enkä sano,et tää olis ihanne. Mutta silloisiin olosuhteisiin minusta ihan käypä ratkaisu.
-
Kärttyämmä
Mä käyn säännöllisesti katselemassa tuota omaa navetanpäätyä ja silmämääräisesti mittastelemassa.
Näillä näkymin lattiapinta-alaa tulee joku noin 10 neliötä ja korkeutta tulee 2,5-3m riippuen laitettavan eristekerroksen paksuudesta katossa ja lattiassa. Päätyyn tulee 2 ikkunaa, toinen korkealla, nykyisen vinttipäätyikkunan kohdalla (pitää vaihtaa tuplaikkunaksi) ja samalle kohdale alas toinen, mutta sen koko selviää sitten kun sopiva ikkuna tulee vastaan, vähintään kun pitää olla 6 ruutuinen
Nyt olen alkanut miettiä riittäisikö tuo tila kahdelle parvele, jos molemmat rodut kääpiöitä, niin etä laittaisi verkkoseinän väliin. Toisille saisi tarhan päätyyn ja toisille takaseinustalle. Yhtäkään tirppaa ei vielä ole, mutta haaveet laajenee jo nyt
Näillä näkymin lattiapinta-alaa tulee joku noin 10 neliötä ja korkeutta tulee 2,5-3m riippuen laitettavan eristekerroksen paksuudesta katossa ja lattiassa. Päätyyn tulee 2 ikkunaa, toinen korkealla, nykyisen vinttipäätyikkunan kohdalla (pitää vaihtaa tuplaikkunaksi) ja samalle kohdale alas toinen, mutta sen koko selviää sitten kun sopiva ikkuna tulee vastaan, vähintään kun pitää olla 6 ruutuinen
Nyt olen alkanut miettiä riittäisikö tuo tila kahdelle parvele, jos molemmat rodut kääpiöitä, niin etä laittaisi verkkoseinän väliin. Toisille saisi tarhan päätyyn ja toisille takaseinustalle. Yhtäkään tirppaa ei vielä ole, mutta haaveet laajenee jo nyt
-
Ujopossu
Yritin saada vastastausta, jos laittaisin kukon ja kanan(tai muutamankin) siitos ryhmäksi vähäksi aikaa. Mutta kaiketi jätän tilat tekemättä. No joo niin taitaa olla parasta
-
sannikki
Ujopossu ei kannata luovuttaa tästä, nyt selvisi se mitä halusit tietää 
Olen nähnyt pariskunnilla kana+kukko siis noin 1,5m leveä, n 1,5m korkea ja noin 1m syvä koppi jossa kana ja kukko olivat. Olivat lentämättömiä suht isoja kanoja. Tälläisiä asumuksia ilmeisesti monet käyttää ja itsekin voisin käyttää jos olisi juuri siitos pari
Olen nähnyt pariskunnilla kana+kukko siis noin 1,5m leveä, n 1,5m korkea ja noin 1m syvä koppi jossa kana ja kukko olivat. Olivat lentämättömiä suht isoja kanoja. Tälläisiä asumuksia ilmeisesti monet käyttää ja itsekin voisin käyttää jos olisi juuri siitos pari
-
rilla
Niin,minulla ainakin on vastaavan kokoisessa pikkuhäkissä tälläkin hetkellä siitosporukka. 2 kääpiökotsikanaa ja niillä kukko.
Minusta ovat ihan tyytyväisiä.
Ei taida tila olla ihan niinkään iso kuin sannikki kertoi?
Minusta ovat ihan tyytyväisiä.
Ei taida tila olla ihan niinkään iso kuin sannikki kertoi?
-
sannikki
Rilla joo ei varmaan tarttekkaan, nuo oli melko isoja kanoja
ja kyllä mun mielestä sinne olis hyvin sopinut toinen kana vielä kukolle kaveriksi