Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

No minä oon kyllä ihan "myyty" noille kanoille ja kyllä ukkoki niistä tykkää ja meidän lapset ja varsinkin tuo 12v poika.Nyt se on rakentanut laudasta"kanojen viihdekeskusta",että pian lautavarasto on sahattu ja ruuvattu tyhjäksi :smt005 :smt004 Kanoilla sitten testaa tikapuita ym,että miten niissä pääsee ja ihan on toiminut,,lie mikä kotus se on,mutta pojalla kuluu ainakin aika.Otin alkuun ne kanat kesäksi,ja kun ruuantahdettä jää kuitenkin yli,,perunankuoria tuleenäin kärjistetysti sanottuna sangollinen,kun sopan tekee meille 6 henkiselle perheelle ja ruokapöydässa istuu melkein aina joku "ylimääräinenkin suu" :smt003 ,,saapi keitellä kuoret,kun kompostitkin natisee pihan perällä liitoksissaan jo. :smt023 Mutta sitten noihin alkoi kiintyä ihan tavattomasti ja päätin,että kesäkanat muuttuvat"ympärivuotis kanoiksi". Meillä on tuossa pihassa joskus 1920-30 luvulla rakennettu tosi huonokuntoinen talli,jossa on 20 vuotta sitten tehty kanalaksi tarkoitettu paikka..siellä ei ole kanoja ollut minun täällä olo aikanani koskaan ja oli aika kamalassa kunnossa. :smt017 Kuokalla hakkasin vanhat paskat pois ikkunoilta ja munimakopit oli ihan järkyttävässä kuivineessa sonnassa :smt018 ,,Siellä siis maskit naamassa olen häärännyt ja pessyt seiniä,munimakoppeja ja lattioita,nyt siellä on ihan viihtyisää ja puhdasta :smt040 Lasten kanssa haettiin uudet orret metästä ja kopisteltiin ne seinälle,,Pojan kanssa tehtiin kahteen pekkaan ulkotarhakin ,vaikka kanat saavat kyllä kulkea vapaanaki sitten taas kun nuo 2 tipua hiukan kasvavt,ettei joudu kissan ruuaksi tai mene metsään hukkaan.talveksi täytyy lisätä eristeitä.Haaveena on sitten viimeistään ensikesänä tehdä uusi kanala ja iso :smt023 ,,nyt tuo on sen verran pieni,että mahtuu varmaan korkeintaan 20 yksilöä potpottamaan. :smt040 :smt041 Kanoja olen hoitanut aika tavalla maalaisjärjellä,kun tietämys ei ole mikään hääppöinen,mutta kovasti ne tuntuvat meistä tykkäävän ja munivat päivittäin 4 isoa munaakin(paitsi kana-kukko Nuppu) :smt043
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllä Täälläkin myytyjä ollaan :) ja kyllä se siitä yleensä aina se harrastus kasvaa suuremmaksi:) meilläkin vanha navetta jonne majoitettu kanat ja kukko yhdellä kanalla tällä hetkellä 2n vkon ikäinen yksi tipu ja toisessa tilassa itsehaudottu nuorikkolauma enään siellä yksi kana ja 3kukkoa kun juuri sieltä tuttu haki itselleen kauan kaivatut 4kanaa ja kukon. Eli tänään tai huomenna on luvassa kukkojen teurastusta :) ja lisää kanoja pitäisi saada! Mutta tuntuu tuo hautominen pienellä koneella olevan niin kovin hidasta :( varsinkin luomujen munilla. Nyt kun omat ei muni. Toisella sulkasato aika ja toinen juuri hautoi sen yhden pienen tirpan. Ja ainut nuorikko alkaa hautoa vasta parin viikon - kuukauden sisällä. Toivottavasti :) jos sitä sakkia sit siitosmunilla lisäisi ;) tietysti siinäkin oma aikansa vierähtää ennenkuin munivat ja suurin osa tietysti olisi kukkoja :D navetassa asustelee nyt ainakin syksyn loppuun mahdollisesti myös talven kääpiöluppa uros ja 3koiraa. Tai siis koirilla on eristetty koppi josta ikkunasta kulku suureen tarhaan. Mutta vielä olisi neliöitä käyttämättä paljon. Navetassa vanha sauna ja kesähuone käyttämättömiä plus suuri pitkämäinen käytävä joka on noin 2metriä leveä joten siihenkin saisi vielä asukkaita jos muka tila loppuisi. Vaikka eihän se nyt hetkeen taida loppua :smt030

seuraava hankinta on sitten varmaan viiriäiset ja talvi keväällä pupu :) noh ehkä vielä ei saa haaveilla! Ehkä sitten kun kaikki ajankohtaista. Ensiksi varmaan pitäisi siivota koko navetta KOKONAAN eikä vain tuota eläinosastoa :) täytyisi saunanlauteet poistaa ja ja ja :) kaikki aikanaan.

Eilen taas valaisin munat ja otin tyhjät pois ja edelleen 5 hyvin kehittynyttä alkiota näkyi munissa ja neljä otin pois ja siirsin tilalle 3 luomua vielä mitä jäljellä oli 2sta 6n kpl kennosta:) eli sit seuraavaksi niitä jännäileen et lähteekö niistä joku vielä itämään. Jos ei niin 5toivottavasti ainakin tulossa tipuksi saakka. Kunhan vielä kuoriutuisivat ;)
Hellan lettas

no,niin tänään 8 hautomispv ja viimeinen kääntö jäi hiukan myöhäiseen.Läpivalaisin koneessa olevan joukon ja kaikki "muiluivat" vimmatusti ja keinahtelivat,kuin viimeistä päivää..Kuuluuko niiden siellä viuhtoa noin vimmatusti? :oops:
ninanni

kyllä se mun mielestä on normaalia :) ennemmin huolestuisin jos ei liikkuisi ;)
Hellan lettas

Aikamoinen jytä pystyssä edelleen,nyt kun näytin isännälle muniani(yleensä se on ollut meillä toisin päin :smt005 ),,nukkuvatkohan ne ollenkaan ja ovatkohan tipuina yhtä kovia jyskääjiä :smt002

Mitenköhän noi kosteudet nyt sitten,ku mulla ei oo mitää sen kummempaa kosteusmittaria tossa mini ecossa,,oon vaan laittanu vettä siihen toiseen puoliskoon sitä kippoa,niinku ohjeessa sanotaan...Ja täällä puhutaan,että siinä ei tarvis niin paljoa sitä vettä ollakkaan :smt017 ?..välillä oon kyllä päästäny kuivaksi,kun vasta oon lisänny uutta. Meillä on kämpässä ilmastointi,ettei sisäilma kuitenkaan ehkä sitten liian märkää? :smt017 :smt017
ninanni

täytyy kyllä tyhmänä myöntää että ei itselläkään ole mittaria kosteuden toteamiseen. Eli en osaa vastata:( keväällä haudoin kaksi satsia joista ensimmäisesä noudatin ohjetta kunnolla ja varmistin vähän väliä et vettä on toisessa kupis. Ja kuoriutumis vaiheessa sit huomasin et kuoriutui osa porukasta väärästä päästä. No ei se mitää meinannut porukka on hyvin silti elämää eteenpäin mennyt. Mut vaikeampaa on kuorittua väärästä päästä. Ja ei ole opetellu hengittämistä siellä ilmatilassa. (korjatkaa jos oon ihan hukassa niin joku viisaampi) toisessa haudonnassa välillä päästin tyhjäksi päiväksi. Nyt oon tässä kolmannes ihan taas tyhjäks antanut mennä välillä. Varsinkin kun ilma on ollut mitä on. (tätäkää en olis huomannut jos en olisi jonkun munislaisen kommenttia tarkkaan lukenut, ja sit huomasin et tietysti se vaikuttaa jos koneen ulkopuolella ilma on hieman normaalia kosteampaa:) ) meillä ei ole koneellista ilmanvaihtoa:(
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minulla on minieco myös käynnissä ja kosteudet on n 55 ilman yhtään vettä, yritin lirauttaa toiseen lokeroon vettä ihan muutaman millin mutta kosteudet nousi yli 70 joten pyyhin sen tyhjäksi,enkä pidä vettä, nämä kosteat ilmat kyllä siihen vaikuttaa. Lämmöt on mulla nyt tasaista 37,6.
Hellan lettas

Mistä ootte ostaneet kosteusmittarinne? Pitäis käydä kans vissiin ostamassa se,kun alkoi epäilyttää tuo kosteus. :smt017 Ja minne kohtaan ootte laittaneet sen? Mulla on veden lisäämis päivänä kosteustippoja siinä"ulokkeessa" tuossa mini ecossa,eli siinä turhassa putken omaisessa lisäpalassa ,voi kun osaisin kuvailla :smt017 .....mutta sitten ei enää näy silmin näkyvää kosteutta ollenkaan,,vitsi,kun nyt löi ressin päälle.. :smt005
ninanni

ootko vesitestiä kokeillut? Siihenkin täältä vinkit löytyy:) sillä saa katotttua kans. Saa suurimman stressin pois ;) niitä saa niitä mittareita ihan maatalouskaupoista ja sit tilaamalla netistä :) siis mistä löytyy myös nuo hautomakoneet :) viisaat vastatkoon tarkemmin ;)
Hellan lettas

Lukaisin hiukan vesitestiä ja :smt022 :smt022 :smt022 "Vähän Kelluu,puolessa välissä kelluu ,tylppä pää kelluu," :smt022 :smt022 :smt022 ÄÄÄÄÄÄ! Liian vaikeaa! :smt005 Ehkä piipahdan agrimarketissa,tai annan vaan kipon mennä välillä kuivaksi,,Onko sillä kosteudella merkitys tipujen kuoriutumiseen vai elossa pysymiseen? molempiin ilmeisesti...Liian märkää=hukkuu? liian kuivaa=tarttuu kuoreen/kuolee? Piru kun nuo meitin kanukat ei ossaa ite hautoa :smt019
ninanni

näin olen ymmärtänyt että se vaikuttais juurikin näin:) tarkin taitaa olla just se mittari :smt003
Hellan lettas

Tänään en ehtinyt enää agriin,mutta paikallisessa S-Marketissa näytti olevan ihan jumalattoman suuri korteusmittari :oops: ,pöreä ,kuin taskunauris,joten jätin sen suosiolla hyllyyn,sehän olisi ruhjonut nuo munat alleen.Ehkä käytän konetta nyt tipalla ja lisäilen maltilla vettä,jos ollenkaan. Meillä olis kyllä'langaton tommonen sääkeskus ,joka mittaa kosteuttakin,jospa tungen sen pään tonne koneeseen,joka kuuluis olla pihalla :smt044 Saa siii nyy,,kovasti nuo tuntuu kehittyvän kaikki,vaikka mittaria ei olekkaan. :smt055 :smt049

Tässä tämän illan jytäjumppaa ja kamera tietty pysty asennossa,jotta kuvaa täytyy nyt katsoa sitten lattialla kyljelleen maaten. :smt040 :smt041

http://youtu.be/jz4bzVUj_6U (video :smt007 )

muoks: siis 10:s päivä munien muhitusta :smt023
Viimeksi muokannut Hellan lettas, 26 Heinä 2012, 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninanni

jopas kai se käy se sääkeskuksenkin mittari? Kai? Mutta enemmän sekasin oot kun alat pohtia näyttääkö se oikein ym :smt011 olen muuten väärin tainnut laskea: täällä menossa siis 9päivä :smt003

pahoittelen muuten viimepäivien lyhyitä viestejä ja kommentteja : käytössä ihka uusi puhelin jolla yleensä täällä käyn joten on vielä melko tuskaa tämä kirjoitus :smt013
Hellan lettas

Noo niin,,taas ehti mennä seuraan päivään,kun kerkis viimeselle käännöllle.Kaikkee taas tänään tapahtunu,vähä ikävääkin,mutta nyt kaikki onneksi parhain päin.Se on aina,kun saa tuon oman jälkikasvun tutimaan,kello vaikka mitä,ennenkö pääsee "munia hiplaaman!" Näytti siltä,että 1 kpl olis kuolla kupsahtanu nyt kesken kaiken :smt017 ,,katon vielä huomenna,mutta verisuonisto näytti sille,että se oli menny mössöksi.
ninanni

itse olen ollut käännönkanssa "käännän yleensä kun muistan ja merkkaan paperille etten unohda koska olen kääntänyt ja montako kertaa ja mihin suuntaan ja joskus myös laitan koneen lämpömittarin tuloksen ja myös kuumemittarilla otetun:) ) siksi pidän päiväkirjaa tästä että voin sitten myöhemmin tuskaillla miksi joku asia meni pieleen tai että millä sain parhaimman haudonta tuloksen. Esim kääntelinkö tasaisin väliajoin vai miten sattui kellon aikaan. Minusta on kaikkein tärkeintä että ne munat käännetään 2 tai 3sti vuorokauden aikana. Ettei jymähä paikoilleen :)

menikö siis rinkula ympäri ? Veririnkula? Älä nyt ainakaan ota pois ennenkuin olet ihan varma? Anna olla konees ja katsot parin kolmen päivän päästä uudelleen niin huomaat jos on kaikki muut täyttynyt mut tää on lopettanut kehityksen :) tai siis näin itse toimisin :)

hih ukko tuntuu alkavan olla näillä näppäimillä pian enemmän ja enemmän hurahtanut kanoihin :smt050 eli tarkoittanee sitä että mopo lähtee käsistä ja aika vauhdilla ;) onneks tulee talvi niin ei sit viitti EHKÄ tehdä niin paljon remonttia tuolla navetassa niin ei sit ole lisää lämmintä tilaa noille tirpoil ;) tai mitä vaan kanojen eteen ;) ja jos tylsää talvella tuntuu tulevan niin vois sitä sit ehkä tossa syksyllä siivota uutta tilaa ja.... Hmm.. Ehkä voisi. :smt043 ja kaikesta tästä päättelen ukon hulluksi kanoihin : tänään se otti vajaa kolmen vkon ikäisen pikku tirpan käteen isompien kanojen tilassa ja sille siinä lirkutteli (hmmm melkein jo ajattelin että nonii nyt se on menoa mä oon niiiiiiin kakkonen :D ) JA SITTEN tietysti emo rupes kurluttaan että tänne mun tipu! Niin eikös isäntä sit ottanut sen emon kainaloon ja tipu toises kädes ja jatkoi juttelua ja sanoi siinä sit mulle kun laitoin samalla uusia vesiä että hei näitä lisää! Paljon lisää :smt055 :smt038 tokaisin sit vaan hillitysti että joo onhan ne ihania. Ja ajattele niistä tulee myös munia ;) (itse hiljaa päässäni vaan ajattelin et joo joo joo! PALJON PALJON LISÄÄ! Sit tehdään yhdessä lisää tilaa eli siivotaan ja eristetään ja ja ja. Ja suunnittelin jo päässäni miten meillä on pian navetta täynnä kanoja )

no onneksi hommaa hidastaa nyt se että koneeseen mahtuu max. 9n munaa kerralla ja niitä haudotaan se 3vkoa. Eli ei se nyt ihan täytä vielä talveen mennessä navettaa tipuilla :) ja isompaa konetta mieli tekis kun sais sit samaa ikää kaikki. Ainakin suht. Niin menis se tipu vaihe kerralla. Mut siinä on se vaara että pian niitä on LIIKAA. )
mut ankkoja kuulemma ei ainakaan kun sotkee niin paljon vaikka vanhaan kesäsaunaan sopisivat :) mut kanat :smt060

pian valaisen vielä munat ja sit äkkiä nukkumaan että on huomenna taas skarppina:) eli huomenna ilmoittelen miltä munat näytti :)
Vastaa Viestiin