Petojen torjunta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

rilla

Re: Petojen torjunta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Totta

Näin olen meillä toiminut. Siis koirien kanssa. Paitsi etten rahaa heistä ole ottanut. Monta koiraa on kiinni otettu, mut se joka kanoja tappoi ei kyllä kiinni antanut.
Meni vaan ja heti puri kun pääsi kanan lähelle.
Kuolleita ja haavoittuneita jäi useampi, vaikka ihan heti huomattiin. Tää oli ajokoira. Omistaja kyllä sit heti haki, kun keksittiin kenen koira kyseessä. Toista kertaa sitä ei ole näkynyt.

Kissat nyt on vähän. Ei meille oikein vieraita kissoja tule. Oma kissa on joka on kanapoikasia ottanu hengiltä.
Ja varikset kyllä tipun tappaa,jos on mahdolllisuus.

Kettuemo kulkee ohi joka ilta. Mut koirat metelöi niin, ettei ole pihaan tullut. Tai sitten me ollaan kavereita ja se ei tule koskeen, kun olen sen puolella. Kyllä ketunlapsetkin tarvii ruokaa. :smt023
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No voi mahoton Rilla: sinnekkö teillekkö se meidän maakotka on nyt muuttanut: mää näin, olikohan kolme vuotta sitten kun hyökkäs jonkun kimppuun... otti kuulemma tosta muutaman kilsan päästä ( alamäkeen meiltäpäin) joutsenemon pesältä( no niitä on muutenkin jo riesaksi asti). Tietty kotkalle tää matka meilta virroille ei taida olla mikään mahdoton...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Noihan on just hankalia noi koirat, jotka ei anna kiinni. Ei useimmilla oo mitään kanuloukkuakaan siltä varalta, et pihassa alvariinsa alkaa joku koira hypätä. Onneksi suurin osa koiranomistajista hoitaa koiransa täysin asiallisesti, eikä päästä niitä toisten elikoiden kimppuun. Mut poikkeuksiakin on. Hirveimmät tapaukset on niitä, kun tahallaan annetaan koirien ajattaa esim. lampaita. Meilläpäin viime vuonna meni yhdellä lammastilalla parikymmentä lammasta koiran suihin. Omistaja kai ensin epäili sutta, mutta se oli jo raatelutavan ja jälkien perusteella poissuljettu. Mun mies, joka suurpetoja on harrastanut, kävi vielä varmuuden vuoksi nylkemässä muutaman raaadon, jos niistä vaikka olisi löytynyt merkkejä ilveksen saalistuksesta ja omistaja olis saanut petovahinkokorvauksen. Mut ei, nylkeminen varmisti tekijäksi koiran. Koira voi aiheuttaa todellakin tosi pahoja vahinkoja. Yhdeltä tutulta mäyräkoira tappoi pässin. Lapissa on mun käsittääkseni poromiehillä lupa ampua irrallaan tavattu koira. Minusta koiran lainsuojaa vois hiukan höllentää täällä etelässäkin. Joskus tuntuu, että poliisilakiakin tulkitaan koiran osalta tosi tiukasti, poliisi määrää koiria hävitettäviksi vasta, kun ne aivan ilmiselvästi on hengenvaarallisia ihmisille. Jos vertaa "pellossa elävän" koiran juridista asemaa villiintyneen kissan asemaan, niin ero on huima. Minusta kissan ja koiran pitäisi olla kutakuinkin samalla viivalla. Mut näiden olemassaolevien sääntöjen mukaan tietysti eletään.
fasupoika

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

mun mielestä irtokoiran saa ampua koirien kiinnipitoaikana ja kissat aina kun ovat irti toisten pihoilla ym. :smt027
Bastu

Viesti Kirjoittaja Bastu »

^Periaatteessa koirien kiinnipitoaika on 12kk, jos ne ei ole näköpiirissä...kuten kissojenkin. Eli kumpaakin koskee laki joka vaatii myös koiran olevan omistajansa hallinnassa ja heti kytkettävissä aina. Jos ei erikseen ole oma piha, maanomistajan lupa tai metsästyaika kyseessä. Täällä siis myös ollaan muutamaan irto koiraan aika iso K otsassa...tai niiden omistajaan lähinnä.
Ilona

fasupoika kirjoitti:mun mielestä irtokoiran saa ampua koirien kiinnipitoaikana ja kissat aina kun ovat irti toisten pihoilla ym. :smt027
Lain mukaan ei saa. Laki on kuitenkin se, jota tulee noudattaa, ei omat mielipiteet. Ampuminen, edes omien elikoiden, ei ensinkään ole luvallista 150 lähempänä asuinrakennuksia, muuta kuin rakennusten omistajan luvalla.

Jos multa kysytään, niin ihan noin höllään en lemmikkien henkeä laittaisi, mutta kissan ja koiran pitäis olla samalla viivalla ja omaisuudelle vahinkoja aiheuttava kissa / koira pitäis saada ampua itse teossa. Nykyään tuntuu, et jopa erittäin uhanalaiseksi luokitellun suden lopettamiseen saa poliisilta helpommin luvan pelkän "yleisen pelon" perusteella kuin omaisuudelle ja ihmiselle todistetusti vaaralliselle koiralle lopetusmääräyksen. Koirasta on tullut pikkusen liian pyhä eläin.

Kissaa ei muuten metsästyslaissa eikä -asetuksessa ole määrätty kiinnipidettäväksi. Järjestyslaki kieltää kissojen päästämisen tiettyihin paikkoihin (torit, uimarannat...) ja antaa kunnille mahdollisuuden kieltää omissa järjestyssäännöissä kissojen irtipito, mutta lakia asiasta ei ole. Koiran sen sijaan on todellakin oltava kiinni ihan joka paikassa, paitsi omistajan pihalla ja metsästystilanteessa tai -harjoituksessa. Edes maanomistajan luvalla koiraa ei saa pitää esim. metsässä irti metsästyslaissa määrättynä kiinnipitoikana.
rilla

Niin

En mä kyllä muutenkaan kenenkään koiraa menisi ampuun, vaik haitaksi oliskin. Enkä kissaakaan.
Ajattelen aina, et jos omat eläimet vahingos pääsis jonnekin, vaik kuinka ne vahtii, niin ois kurja kun joku ampuis.

Kyllä niin kauan soittelen ja etsin, et omistaja löytyy. Joskus kyllä toivois, et jotenkin korvattais se vaiva. Mut tosi harvoin kukaan edes kysyy mitä olis velkaa.

Useimmat koirat ei kyllä tapa lintuja meillä tai mitään, mut saattavat kanejakin jahdata ja ne joutuu paniikkiin vaik turvassa olisivatkin.
Olen muutenkin sitä mieltä, ettei pitäs niin kovin helposti syyllistää ja rähistä. On jotenkin mukavampi olla, kun ei heti uhkaa irtokoiraa tai jonkun kissaa aseella.

Useimmilla on omistaja, saattaa olla, et kovastikin etsitään ja itketään. :smt001
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

ei saa täällä lapissakaan koiraa ampua, ku vasta jos on poron persuuksissa kiinni. vaikka kyllähän nuo tolvana poromiehet ampuu toisten koiria vaikka eivät poroja ajaiskaan, niinkö kaiken muunki minkä vähänki kattovat olevan poroile vaaraksi. (anteeksi eipä yleistetä, osa poromiehistä tuomosia ja mustamaalaavat sitte kaikki) Onneksi ei omat koirat aja poroja, mutta minäpä ajan! :smt036 pirruuksissanikin varsinki omale pihale ei tartte tulla, syksylä mansikkamaan muovikki rikkoivat :smt018
Bastu

*sadattelua*
Nyt sit oli kissa kanojen kimpussa :smt011 .

*Kaivaa loukun naftaliinista*. Kiikutan joka ainuan joka kanojen häkkiin eksyy, niin eläinsuojaan. Saavat sit sieltä hakea ihan rauhassa vaikka joka viikko ja maksaa sen vuorokausimaksu. Ja jos jotain vahinkoa tulee, niin kaiken muunkin :smt021 !
rilla

Kissa on kyllä aika paha. Onneksi meillä vaan toi yksi oma kissa on vähän turhan innokas tipujen perään.
Kumma juttu, et meillä ei ns "kyläkissoja" yleensä näy. Onko omat sitte niin reviiritietoisia, etteivät päästä muita.
Ja noi kun on leikattuja, niin eivät lähde kosiomatkoille ja vastaavasti meillä ei käy kosijoita.

Koiramagneetti tää vähän on. Kun on itellä 4 narttukoiraa. Mut ei kovin pahoja onnettomuuksia ole ollut. Pahin oli se ajokoira. 3 kuollutta ja 6 haavakkoo.
Kaikki haavoittuneet lopulta parani. Ja pari kertaa on hoitokoirat yllättäneet ikävästi.

Varikset on taas tuoneet nuorisonsa muna-apajille. Ja varastavat kaikki mahdolliset eläintenruuat mihin pääsevät "käsiksi".
Tosi ovelia ne on. Ei kyllä äkkiä huomaa, kun ne on varkaissa. Mut noi nuorisovarikset on niin innokkaita, että rääkkyvät tarhalla, niin sit ajan aina pois.

Onhan ne kurjia noi tappaja eläimet. Mut pitää yrittää tehdä häkit petovarmoiksi. :smt025
Bastu

^Meillä tuo ulkohäkki on vaan sellaiset 70-80M2, niin sen verkotus on iso duuni. Ja paalut vaatii sit jo sementtijalat, jos päälle laittaa verkon, koska eivät syvälle mene (kallio vastassa suht pian).

Pienennetään alue nyt ihan minimiin ja laitetaan valokate (samaa aluetta saa sit keväällä käytettyä).
Kesän aikana sit tehdään jotain "verkko lippaa" yläosaan jota kissa ei pääse yli helposti. Mut ei kyllä mitenkään ehditä sitä tähän kesään valmiiksi saamaan.

Toivottavasti kissat ei sit hätistele enää aikuisia kanoja eli kukko on sen verran ärhäkkä, että pitää kattimukset loitolla, jos joku pääsee kuitenkin yli. Toiveajattelua?
Ilona

Mä oon käyttänyt ison tarhan katteena Vaasasta Svanbacilta tilaamaani verkkoa. Sitä myydään ihan tarhojen kattamiseen tarkoitettuna, mä epäilen kyllä, että se on valmistettu alunperin lohiverkoksi. Joka tapauksessa se on hyvää ja on kestänyt käyttöä ja vuosikaudet. Oli ihan helppo asentaakin, kun tehtiin tarhan yläjuoksuun ja kanalarakennuksen tarhanpuoleiseen seinään nauloista koukut, joiden varaan verkko kiristettiin. Verkko ei siis ole neljässä vuodessa lainkaan venynyt eikä rikkoontunut lumen tai roskien painosta, oon siihen tosi tyytyväinen. Meillä toi verkko on välttämätön muutenkin kuin Eviran ohjeiden takia, muuten olis kanaset äkkiä kanahaukan ja poikaset varislintujen ruokana.
rilla

Ei ainakaan meidän tappaja ole uskaltanut kajota aikuisiin kanoihin. Ei isoihin eikä pieniin. Joskus seurailee käppänöitä, mut minusta ei ole koskenut niihin. Mutta aivan eri asia voi olla joku villiintynyt, täysverinen saalistaja kissa.

Kyllä meidänkin kissat ikävä kyllä tappoi kerran rusakon. Sitä en tiedä, et oliko valmiiks viottunut tai miten uskalsivat. :smt009
Bastu

Ilona kirjoitti:Mä oon käyttänyt ison tarhan katteena Vaasasta Svanbacilta tilaamaani verkkoa. Sitä myydään ihan tarhojen kattamiseen tarkoitettuna, mä epäilen kyllä, että se on valmistettu alunperin lohiverkoksi. Joka tapauksessa se on hyvää ja on kestänyt käyttöä ja vuosikaudet. Oli ihan helppo asentaakin, kun tehtiin tarhan yläjuoksuun ja kanalarakennuksen tarhanpuoleiseen seinään nauloista koukut, joiden varaan verkko kiristettiin. Verkko ei siis ole neljässä vuodessa lainkaan venynyt eikä rikkoontunut lumen tai roskien painosta, oon siihen tosi tyytyväinen. Meillä toi verkko on välttämätön muutenkin kuin Eviran ohjeiden takia, muuten olis kanaset äkkiä kanahaukan ja poikaset varislintujen ruokana.
En löytänyt mitään verkkoja haulla "Svanback"...? Kiinnostaisi tietää lisää.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Vastaa alkuperäiseen kysymykseen:eli miten paljon olemme valmiita tekemään jotta suojelemme kanojamma pedoilta?Kaiken voitavamme.Meillä on kanat sellaisissa aitauksissa jotka ovat kokonaan verkkoa,myös katto.Ja aitauksien reunat on valettu n.30 cm maan sisään ja n.20 cm maanpinnan yläpuolelle,ja se maan alla oleva osa on vinottain "sisään päin",jotta kaivaminen olisi erityisen vaikeaa.Suljemme aina kanat sisään yöksi ja kanalat on rakennettu niin että ovat tolppien varassa,maan pinnan yläpuolella,kaikki ikkunat ja tuuletusaukot on verkoitettuja.Rehut on aina muovitynnyreissä (jotta ei houkuttelisi rottia/hiiriä,jotka taas houkuttelevat myös pikkupetoja perässään) ja ruokakipot ovat sisällä.Meille on ilmestynyt silti 2 kertaa hilleri.Ensimmäisellä kerralla se löysi sisään kanalaan tuuletusaukosta,jota ei oltu peitetty verkolla ja tappoi 40 kanaa kerralla,jätti 4 henkiin.Toisella kerralla se löysi murtuneen katonreunan kyyhkyslakan päältä (sellainen läpinäkyvä kova muovikatto),repi sen vähän suuremmaksi ja meni sisään ja tappoi kaikki kyyhykyset.Molemmilla kerroilla saimme hillerin kiinni loukulla,kun se palasi apajilleen.Paikallinen metsästä lopetti sen molemmilla kerroilla.
Vastaa Viestiin