Petskinin haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

petskin

Re: Petskinin haudonta

Viesti Kirjoittaja petskin »

Viikonloppuna voinkin jo läpivalaista Poppelin alla olevat viisi munaa, joissa toivottavasti on kaikissa elämää.
petskin

Poppelin alla olevista viidestä munasta neljä oli hedelmöittynyt ja lähtenyt kehittymään. :smt041 Nyt odottelen jännityksellä viikon päästä
koneesta kuoriutuvia kukkopoikia...
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Heh, sulla on odotukset kohdillaan! :smt003 Muakin vähän houkuttais pikku tipuset kun kaikki kääpiöt sitkeesti koittaa lättyillä pesissä, mut hirvittää toi kukkopaljous... Ne molemmat yllärijätit on nyt mun mielestä kumpikin kukkoja, alkavat vaihtaa höyhenpukuaan. Pitää käydä nappaamassa pari uutta kuvaa, tai voithan sä tulla kurkkaamaan niitä joku kerta jos haluut? Kalkkutakille tulee kohta käyttöä, herra Hermanni on keksinyt mitä varten kaksi rouvaa ovat ja höyhenet pöllyää päivittäin...
petskin

Joo, tulen kernaasti katsomaan ja sinäkin voit tulla sitten katsomaan tänne vastakuoriutuneita tipuja ensi viikolla...
petskin

Eilen taas läpivalaistiin koneessa olevat munat, osa karsittiin taas pois jonka jälkeen koneeseen jäi vielä neljä munaa. Koko päivän on kuulunut kolmesta munasta nakutusta ja piipitystä :smt050 ,
yksi ei ole sanonut mitään :smt017 . Seuraavaksi alkaakin jännin vaihe, kuoriutuminen!
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

:smt023 kuoriutumiseen
petskin

Nyt on H-hetki käsillä, kuoriutumispäivä onkin jo tänään! Piippausta ja koputusta kuuluu ja yhdessä munassa taitaa olla jo reikäkin! :smt050
Eilen tuli hirmuinen kiire laittaa kaikki valmiiksi kun huomasin laskeneeni kuoriutumisajan väärin. Taidankin viettää tämän päivän nenä kiinni
hautomakoneen kuvussa :smt003 .
petskin

Eipä tullut Kulta-Brahman siitosmunista mitään :smt010 . Yhdessä munassa nakutti eiliseen asti, mutta nyt on sekin hiljennyt...
piiparinen

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

voi hyvänen aika.. :smt009 .
magilla

Viesti Kirjoittaja magilla »

Voi surkeus :smt009
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kurjuus sentään! Pidetään peukkuja Poppelin puolesta ja uusien faverolle-munien myös!
petskin

Ensi viikolla tulee Faverollen siitosmunia kuusi kappaletta, mutta minä tyhmä menin jo tämän viikon alussa laittamaan koneeseen kuusi omilta kanoilta tullutta munaa, ja ne ovat tietysti jo lähteneet
kehittymään... Mihinkäs minä ne ylimääräiset munat nyt sitten laitan kun koneeseeni mahtuu vain kuusi munaa? Poppelikin lopetti haudonta puuhat kun sen alla olleista munista ei tullutkaan mitään,
ja vaikka kuinka olen yrittänyt houkutella muita kanoja hautomaan ei tunnu ketään innostavan se homma kun kevät on jo niin pitkällä... Alkaa jo puhjeta pikkuinen ressi tässä.
Yksi vaihtoehto olisi heittää omien kanojen munat koneesta roskikseen mutta se ei oikein houkuttele, onhan niissä jo kuitenkin pienet tiput sisällä.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...ehkä isompi kone.. :smt017 -viikossa kerkiäisit sellaisen saada kotiin asti.
petskin

^Itsekkin olen tuota miettinyt mutta olen hylännyt ajatuksen koska en muulloin tarvitse isoa hautomakonetta ja ne maksavat aika paljon tällä suomessa.
Ja muualta tilattuna postimaksut ovat suuret ja toimitus kestää viikkoja. MUTTA, äsken kun kävin kanalassa, huomasin, että Unikko
oli lässähtäneenä pesässä ja vatsanalus oli nypitty paljaaksi, minun tuurillani se on kuitenkin vain "tuntihautoja" joka hautoo tunnin tai
pari ja tulee sitten pois pesästä. (tulipas keksittyä hieno termi tänne munanettiin, "tuntihautoja" :smt003 )
petskin

Nyt putosi kivi sydämmeltä, Unikko on kuin onkin alkanut haudonta puuhiin! Pelkäsin jo joutuvani heittämään omien kanojen munat
koneesta roskikseen :smt012 ... Ja tänään saan läpivalaista munat! Pidetään peukkuja että mahdollisimman moni olisi lähtenyt kehittymään :smt023 .
Vastaa Viestiin