Kukon/kanan lihan kasvatuksesta (omaan tarpeeseen)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Re: Kukon/kanan lihan kasvatuksesta (omaan tarpeeseen)

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tiiättekös, kun mulla aina nousee karvat pystyyn, kun joku, ilman omaa kokemusta mutuna väittää, että broileri on pilalle jalostettu.. MITEN NIIN.. se on kyllä tasan hoidosta kiinni ja yksilöstä. :smt013 .. Kaikki elikot saa sairaiksi, jos ne tahallaan lihottaa, eikä anna niitten liikkua. Mulla on ihan hyvät kokemukset broilerin kasvattamisesta :smt045 .. ja taatusti oli vikkeläkoipinen.. ja ärhäkkä ... kukko.. huom OLI :smt021.. ollut useampiakin broilereita.. ja toivottavasti jostain joskus saan vielä niitä, mut nyt ei mahdu pakastimeen.. täynnä lammasta ;)
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Mulla ei kans ole kokemusta broilereista, mutta yleensä varmaan ajatellaan että niistä supertehotuotantoon jalostetuista ei yhtäterveitä tule entä esim maatiaiset ja muut lähinnä kotieläin rotuset. Nuista tosi kovista munijoistakinhan sanotaan etteivät välttämättä elä niin pitkään entä keskivertomunijat. Eikö niistä isoiksi kasvavista nimenomaan sanota ettei sydän yms kestä pitkään? Varmasti riippuu hoidostakin! Mistä olet juuri saanu broilereita? Taitaa ihan lehmissäki olla että ne mahottomat lypsäjät ei ole niin pitkäikäsiä yleensä entä vähempi lypsävät rodut...Tokkiinsa saa korjata jos ihan hako teillä olen! Mutta nuo teho tuotanto eläimethän jalostetaan vain semmosta varten että ihmiset saa mahollisimman paljon ja mahollisimman halvalla...Pilalle jalostettu taas on aika raaka sanana, ite rakastan saksanpaimenkoiria, vaikka nekin jossakin suhteessa on "pilalle jalostettu". Jalat jalostettu mm niin että lonkkavaivat on tuttuja. ja koirissa tosi moni muuki rotu...Mutta varmaan tuomonen tehotuotanto eläinki koti kanalassa voi huomattavasti terveemmin kun ei ole semmosta "kasvupainetta" ja tilatki on aivan erilaiset.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Samalla viisiin aina sanotaan, että BUTILTA menee jalat ja ettein ne pääse ees ite ylös, jos pyntsähtävät nurin, eivätkä ole kylmänkestäviä... mulla ne nukkui 10m korkeudessa männyssä, ja oon joskus laittanut siitä valokuvankin.. olikohan se Hiltalle.. en niissäkään nää mitään eroa verrattuna mustakalkattiin tai pronssiin.. ja paikka josta hain poikaset luuli, ettei ne voi elää.. vapaana.. vaan kuolla kupsahtavat( kuulin vähän toista kautta kauhistelua). Kun nää sitten karkasivat jo 8 viikkoisina pihalle juoksemaan.. muutaman kerran pyydystin kiinni ja sitten totesin, että olkoot.. yhtään ei poikasta delannut sen kesän aikana :smt047

Eli tässäkin on se liikunnan ja ruokinnan koostumuksen oikea suhde a ja o.. pakkoko niitä on optimoidulla tehokasvatusrehulla ruokkia.. :smt047 , kotiruoka ja laidunnus on ihan sopivia, niin butteliineille kuin broiskuille..Lihakin on ihan erilaista, hitaasti kasvatettuna ja vapaana liikkuen.

Siitä broiskujen saatavuudesta.. niitä kait ei sais ees antaa yksityisille, mut joku jostain jotain joskus sai.. ja mää sitten hältä :) Nyt mulla on jäljellä enään niiden ja muiden isojen kanojen sekoituksia...
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Anteeksi, oli vähän liian kovasti sanottu toi pilalle jalostettu, mutta tarkoitin juurikin tuota mitä mokomakin kirjoitti. Siinä uskossa olen ollut erilaisten kirjoitusten perusteella, mutta voin vaihtaa mielelläni kantaa jos olen väärässä :smt045

Lajinmukainen hoito ja ruokintahan on eläimen kuin eläimen terveyden kannalta kaiken a ja o.

Onko jollain kokemusta eri kanarotujen mausta? Kun esimerkiksi Orppeja kehutaan tuolla rotuesittelyssä maukkaaksi ja meheväksi, niin onko merkittävää makua eroa johonkin muuhut jättiin?
Marissa

Viesti Kirjoittaja Marissa »

En jaksa odottaa 2viikkoa että pääsen noutamaan tulevat orppitipuseni valkoposkihanhelta :smt003 Saan sitten ehkä ens vuoden lopussa kukkoa pakkaseen :smt002
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Nyt on munat koneessa ja ei muuta kuin odottelemaan pääsiäistipuja :smt007

Äidit ja isäkukko oli kyllä sen verran komeeta porukkaa, että saas nähdä kuinka monta raaskii laittaa pataan :smt004
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Pieni maininta, Forssan Köökki-ravintolassa saa Viskilän tilan kukonpoikaa, maistuu samalta kun omat paistetut pikkukukot :smt002 Oli vaan lihaisamman olosta ja paremmin valmistettua :-" Olen paistanu alhokukkoja tähän mennessä, ja yhden vanhan savitaipaleen kanan. Pitkään haudutin ja hyvää oli :smt001 Orpingtonia pääsen maistamaan, kun toinen tipulan kukoista kasvaa paistikokoon :smt003
Vastaa Viestiin