Ulkonapitokielto 2012
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
^krisse^
Re: Ulkonapitokielto 2012
Meidän kunnaneläinlääkäri ainakin sanoi, että siipikarjan ulkonapitokielto on EHDOTON, eikä paikalliset eläinlääkärit voi antaa siitä mitään myönnytyksiä!
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
^ Teidän kunnanell ei ole ajantasalla tässä asiassa 
-
tepatsu
Mitenkäs noi lintujen kuljetukset?
Lintuinfluenssan aikaanhan ne oli ihan kielletty.
Multa siis kysyttiin pääsiäissunnuntaiksi kirkkoon tipuja. Onko se tällainen näyttely mihin ei saa viedä? Tietääkö joku? Vai onko se vain eläinnäyttely mihin ei saa viedä?
Lintuinfluenssan aikaanhan ne oli ihan kielletty.
Multa siis kysyttiin pääsiäissunnuntaiksi kirkkoon tipuja. Onko se tällainen näyttely mihin ei saa viedä? Tietääkö joku? Vai onko se vain eläinnäyttely mihin ei saa viedä?
-
Aniaras
Miten niin? kyllä ulkonapitokielto koskee kaikkia eikä laki tunne vapautuksia.HiltaHelikopteri kirjoitti:^ Teidän kunnanell ei ole ajantasalla tässä asiassa
siipikarjaa saa kuitenkin pitää ulkona suojattuna tarhassa niin etteivät ne pääse kosketuksiin luonnonvaraisten lintujen kanssa (tiheä verkko+katto).
lisäksi tästä tarhaulkoilusta on tehtävä kunnaneläinlääkärille ilmoitus ennen lintujen laskemista tarhaan.
eli jos joku on saanut luvan laskea lintunsa suojattuun tarhaan se ei ole siis ole sama kuin vapautus lainkohdasta.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ulkonapitokieltohan ei ole ehdoton, koska tietyin ehdoin ulkonapito onnistuu kyllä
ja on ihan laillista.
Eli on estettävä luonnonvaraisten vesilintujen kosketuksiin pääsy siipikarjan kanssa ja ilmoitettava kunnaneläinlääkärille ulkoiluttavansa siipikarjaa. Lupaa ei tarvitse odotella/saada, koska kyseessä on ilmoitus.
Eli on estettävä luonnonvaraisten vesilintujen kosketuksiin pääsy siipikarjan kanssa ja ilmoitettava kunnaneläinlääkärille ulkoiluttavansa siipikarjaa. Lupaa ei tarvitse odotella/saada, koska kyseessä on ilmoitus.
-
Aniaras
niinhän minä juuri kirjoitin.
oikein olisi ehkä puhua vapaanaolon kiellosta kuin ulkoilukiellosta, sillä tarhaus on sallittua jahka tarha pitää luonnonvaraiset siivekkäät riittävän loitolla.
oikein olisi ehkä puhua vapaanaolon kiellosta kuin ulkoilukiellosta, sillä tarhaus on sallittua jahka tarha pitää luonnonvaraiset siivekkäät riittävän loitolla.
-
maunu_muori
Ulkonapito ei koske kaikkia siivekkäitä esim. kyyhkyjen vapaalento on sallittua lisäksi on muitakin poikkeuksia.
-
weivi
Kyllä minä lasken lemmikkilinnut ulos heti kun kelit sallii ja ne itse haluaa myös vapaasti en ole noudattanut enkä aio noudattaa mitään turhia eu-määräyksiä ei niitä kukaan kulje valvomassa turhaa voihotusta tuollaiset määräykset kun ei tapauksia ole vuosiin ollu.Hajaasutusalueella asuvat tehkää niin kuin omatuntonne sallii jätetään turha vouhotus pois.
-
kaakatin
Kyllä tää on ihan Suomen oma määräys, ei tällä ole eu:n kanssa mitään tekemistä.weivi kirjoitti: en ole noudattanut enkä aio noudattaa mitään turhia eu-määräyksiä ollu..
-
kaisumaria
- siebenbürger
Mä ainakin soitin eilen valvontaeläinlääkärille ja jätin viestin (tietysti, eihän niitä saa koskaan kiinni)
puhepostiin että meidän linnut ulkoilee halutessaan tarhassa. Muistin antaa myös noissa papereissa
olevan asiakastunnuksen.
Asia lienee sillä selvä.
puhepostiin että meidän linnut ulkoilee halutessaan tarhassa. Muistin antaa myös noissa papereissa
olevan asiakastunnuksen.
Asia lienee sillä selvä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
- Aleksandra
- nandu
Minä laitan kunnan eläinlääkärille sähköpostia. Niin se hoitui viime keväänäkin helposti
. Vastausviestistä kävi ilmi, että meidän kunnassa eläinlääkärit ovat ajantasalla ja tunsivat säännöt
. Monet (ei kananpitäjät) ovat väittäneet minulle kivenkovaan, että lintuja ei saa pitää ollenkaan ulkona ennen kuin kesäkuussa. Onneksi minulla on paperille tulostettuna kyseinen valtioneuvoston määräys niin sillä on helppo 'tukkia suut'
. Viime vuonna uutisistakin sai virheellisen kuvan ulkonapitokiellosta. Ei ihme, että vääriä käsityksiä liikkuu... 
- tipsi
- riikinkukko
Mä luulen että loppupeleissä aika harva siipikarjan harrastepitäjä tekee ilmoituksen. Viime vuonna juttelin yhden (eteläisemmässä suomessa vaikuttavan) kunnaneläinlääkärin kanssa asiasta, kun hän oli erään tuttavaperheemme ystävä ja hän oli heidän luona vierailullaan samaan aikaan. Ko. tuttavaperheellämme on kanoja, jotka isllä hetkellä viipottivat vapaina vaikka oli toukokuu. Eivätkä edes he olleet tehneet ulkonapitoilmoitusta! Ko. EL mukaan koko kunnasta oli tullut vain yksi ulkonapitoilmoitus, vaikka taatusti alueella on enemmän harrastepitäjiä kuin tuttavamme ja tämä yksi ilmoituksen tehnyt.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
petskin
Meillä on tässä muuttomatkalla olevia joutsenia lennellyt yli mutta ei vaan yksikään ole kanojen kimppuun yrittänyt käydä kun ne ovat olleet tarhassa.
Ja miten se on määritelty että tasan ensimmäinen päivä maaliskuuta lintuinfluenssa hyökkää mutta 31. päivä toukokuuta sitä ei enään olekkaan tai se ei
enään voi tarttua kanoihin? Noilla tuon jutun määränneillä ei varmasti ole ikinä minkään laisia lintuja ollut. Ja onhan ne villikanat siellä etelässäkin johon ne muuttolinnut syksyllä lähtee eikä siellä ole ketään niitä sulkemassa sisälle.
Ja miten se on määritelty että tasan ensimmäinen päivä maaliskuuta lintuinfluenssa hyökkää mutta 31. päivä toukokuuta sitä ei enään olekkaan tai se ei
enään voi tarttua kanoihin? Noilla tuon jutun määränneillä ei varmasti ole ikinä minkään laisia lintuja ollut. Ja onhan ne villikanat siellä etelässäkin johon ne muuttolinnut syksyllä lähtee eikä siellä ole ketään niitä sulkemassa sisälle.
-
Iloisten Munatalo
Meidän pihan yli menee tasan tarkkaan muuttoreitti ja tämän 9 vuoden aikana ei ensimmäistäkään linnunläjäystä ole taivaalta satanut niskaan vaikka kuinka olen naama nillillään taivaalle tähyillyt 
- tipsi
- riikinkukko
En mäkään kyllä ulkonapitokiellon logiikkaa täysin tajua. Siis voihan se yli lentävä vesilintu paskoa verkkokatolliseen tarhaan, tai uloste kulkeutua kengissä lintulaan. Onkohan ideana se, että kevätmuuton aikana saadaan selville jos lintuinfluenssaa suomeen tulee (ja minimoidaan samalla se riski että jos sitä tulee niin ei tartu siipikarjaan), jolloin voidaan asettaa tiukempia rajoituksia siipikarjalle kun kesä koittaa? Jotenkin vain tuntuu nurinkuriselle, kun eihän sairas lintu jaksa tänne asti raahautua,eiköhän ne jää paljon etelämmäksi jo. Meinaakohan ne pitää tuon asetuksen voimassa maailman tappiin asti, pahoin pelkään 
Ankkoja, kanoja ja lampaita.