Haukanpelottelukonsteja?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Mä kun uittelin ankkoja tallin takana (se on niin metsän reunassa, etten uskalla jättää niitä sinne yksin), niin johan haukka lensi viereisen pellon yllä! Raivostuttavaa.. Etupihan puolella on kanat vapaana, mutta sinne ei ole haukkojenkaan röyhkeys tai rohkeus riittänyt, vaikka joskus aika matalalta huitasevat pihan yli..tipsi kirjoitti:Mietin että pedon pitäs olla lintu siinäkin mielessä, että ankat säikkyvät nyt niitä västäräkkejä. Västäräkkihän tekee lennossa ikäänkuin syöksyjä kun sulkee välillä siipensä. Siksi ajattelin ankkamme niitä pelkäävän.
Mutta noista västäräkeistä: niitä oli parvi pellon toisella puolella pusikossa ja kun haukka lensi, räkätit nostivat älyttömän metelin ja lensivät parvena karkuun. Ja kun seuraavan kerran kuului saman tapainen räkättien äänekkäämpi räksätys, ankat ihan selkeästi jähmettyivät paikoilleen.. Eli yhdistyiskö niillä se ääni haukan läheisyyteen?

Mä olen ihan poissa tolaltani. Olisi pitänyt uskoa heti kun ankat oli niin säikkyjä ja tuoda vaakut sieltä jo viikko sitten pois. Mentiin perjantaina mökille, ja paikalla oli vain Pomo ja Kaunis Vaalea, ja nekin piilossa laiturin alla. Helmiä ei löytynyt mistään, ja Pomon toinen silmä ummessa. HElmistä löytyi lopulta tukko höyheniä, vatsansisältö ja pieni riekale nahkaa

Pomo kylläkin pärjää yhdellä silmällä hyvin, se itse asiassa eilen yritti "hukuttaa" Kaunista Vaaleaaa useaan otteeseen, mitä se ei vielä aiemmin ole yrittänyt ainakaan meidän nähtemme. Mutta surkeaa kaiken kaikkiaan, Helmi ressu, se oli niin lutunen. Ja pomo raasu, oli niin kipeä että sähisi perjantaina minulle ja eläinlääkärille.
Alkaa lannistamaan tämä ankanpito, tuntuu että on ollut vastoinkäymisiä ihan riittämiin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tuli muuten ihan tuosta ketjun otsikosta mieleen, että näimme Tokmannin (liekö täkäläinen krääsäketju, vai ihan valtakunallinen?) puutarhakamojen joukossa linnunpelottelutarkoitukseen myytävän kumikäärmeen!!
Nauroin ensin, että mitäs tuo lasten inholelu tääällä tekee, mutta siinä paketissa oli, että "kumikäärme lintujen pelotteluun". Kuvassa oli käärme asetettu laiturille, veneeseen,ym.
Liekö tuo tehokas konsti sitten kovin kauaa, paisti ehkä jos jaksaa käärmettä joka päivä hieman siirtää
Nauroin ensin, että mitäs tuo lasten inholelu tääällä tekee, mutta siinä paketissa oli, että "kumikäärme lintujen pelotteluun". Kuvassa oli käärme asetettu laiturille, veneeseen,ym.
Liekö tuo tehokas konsti sitten kovin kauaa, paisti ehkä jos jaksaa käärmettä joka päivä hieman siirtää

Kiitos osaanotosta. Mä oon vieläkin ihan sekaisin. Huoletuttaa kaikki, esim. Pomo tuntuu aika kevyelle, onkohan se edes syönyt kunnolla. Tai saanut syödäkseen jos se on haukkaa pelännyt. JA se silmä.. pitää sitä välillä auki mutta vuotaa paljon. Ei näe sillä mitään, ei ainakaan herkkupaloja kun sille näyttää. Onneksi muikut maittaa niin saa antibiootit ja kipulääkkeen annettua.
Mua kanssa mietityttää, että miten noita nyt pitää ensi kesänä. Tekisi mieli ottaa keväällä muutama untuvikko, mutta onko se oikein kun on noin iso riski joutua saaliiksi. Onkohan se haukka nyt oppinut että saaressamme kannatta saalista kytätä? Kyllä se haukka taitaa olla, sillä Pomon silmän vaurio oli sen näköinen. Viiltohaava, luomessa ja silmässä.
Ankat ovat siis nyt vanhempieni leikkimökissä, ja yksi naapuri sanoi että se on OK, ei haittaa heitä, ja toinen lupasi tyhjillään olevan koira-aitauksen ankkojen käyttöön. Mutta yksi naapuri on riidoissa vanhempieni kanssa, ja saas nähdä tuleeko ongelmia. Mutta tää tilanne on kyllä nyt olosuhteiden pakosta, emmä voi siirtää ankkoja talvihoitoon ennen kuin se silmä on parantunut.
Mua kanssa mietityttää, että miten noita nyt pitää ensi kesänä. Tekisi mieli ottaa keväällä muutama untuvikko, mutta onko se oikein kun on noin iso riski joutua saaliiksi. Onkohan se haukka nyt oppinut että saaressamme kannatta saalista kytätä? Kyllä se haukka taitaa olla, sillä Pomon silmän vaurio oli sen näköinen. Viiltohaava, luomessa ja silmässä.
Ankat ovat siis nyt vanhempieni leikkimökissä, ja yksi naapuri sanoi että se on OK, ei haittaa heitä, ja toinen lupasi tyhjillään olevan koira-aitauksen ankkojen käyttöön. Mutta yksi naapuri on riidoissa vanhempieni kanssa, ja saas nähdä tuleeko ongelmia. Mutta tää tilanne on kyllä nyt olosuhteiden pakosta, emmä voi siirtää ankkoja talvihoitoon ennen kuin se silmä on parantunut.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.