Ankkojen hankinnasta??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä ne hanhet (kummatkin) jaakaa ankkoja.. on muuten niitten tehtävä polliisipartio Holgersson nääs.. kaikki saa osansa.. vieraat, kalkkunat, ankat kanat... pitkin vunttaavat vahtimassa, että järjestys on kohdillaan..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muorilla lukeekin nimen alla hanhi! :smt005 :smt044 Kelläs lukis ankka?

Mä muuten rakentelin jo ankkalampee ja ankkojen tiloja.. Kuume on sadassa.. Eiks muorilla ois ankkapariskuntaa myydä?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

En mää myy mittään lintuja ennen kuin se Vaakun lopullinen tulos tulee evirasta.. haluun olla sata varma, ettei oo mitään mieltä :) tekevät vielä jonkun bakteeriviljelyn...kuulemma. Mitään ei oo sellaista vielä löytynyt, mutta en viitti ottaa riskiä, että levittelisin jotain.. Ollut itellä ihan tarpeeksi harmia silloin, kun aloittelin elikoitten pitoo...
Mimmi

Nyt mä oon ihan tumpelo!

Kun mä aikaisemmin etsin tietoa ankkalampiratkaisuista, löysin mielestäni tekstin, jossa sanottiin, että kaivaa 20 cm syvän kuopan ja päällystää betonilla ja siihen jo vaikka kosteana vähän hiekkaa/soraa pinnaksi.. Nyt mä en löydä sitä juttua mistään, kun oisin lukenut sen tarkemmin. En haulla enkä kuukelilla.. Auttakkee!

Tai sanokaa nyt vaikka, että oliko tuo 20 cm tarpeeksi syvä ja jos vielä ois joku betoniohje, niin hyvä. (Mulla on vajaa säkki, mutta siitä en saanut ohjeesta selvää säkin kyljestä.. Tai sorasuhteet löytyy, mutta veden määrä hukassa??)
Mimmi

No mää löysin sen itse.. Mutta liekö ohje oikeanlainen? Tuleeko altaasta pitävä, jos multa/savipinnalla olevaan monttuun vain levittää betonin? (Vai sementin, mitä eroa niillä on?)

http://www.geocities.com/kvaakkunet/hoito.html
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Sementti on sitä jauhetta siinä säkissä ja sitä käytetään osana betonin valmistukseen.

Jos suoraan mullalle tai savelle sen betonin valat, saat tehdä saman homman uudestaan ensi kesänä ja sitten taas seuraavana. Kyllä sinne alle tarvitaan maata vasten styroksia ja betonin sekaan kunnon raudoitus.
Se raudoitus voi olla vaikka betoniverkkoa ja reunoille harjaterästä. Ilman raudoitusta ja styroksia routa halkaisee sen betonin ja osat siirtyvät paikoiltaan. Silloinhan siinä ei vesi pysy. Raudoitus pitää ne mahdollisesti haljennet osat tiukasti kiinni toisissaan. Voi olla, että betonin ja styroksin alle kannattaisi laittaa vielä pressu tai muovi varmistamaan veden pitävyyden.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Naismaisesti: eikös ne ilmestyvät halkeemat voisi sitten paikata jollain silikonilla tai jotain..... :smt005 :smt005

Meto anto kyllä tuossa hyvät perusohjeet!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kokemuksen syvällä rintaäänellä, savikkoon ikäväkseni tutustuneena, rakentelu/remonttiprojekteja harrastaneena minä hiekkakankaan kasvatti lisään noihin meton ohjeisiin, että jos pohjamaassa on vähänkään savea, niin vaatii maamassojen vaihdon tosi syvältä, jos kestävän valun meinaa tehdä ](*,)
Mimmi

Oukki doukki. Annoin jo "vähän" periksi suuruudenhullusta suunnitelmastani.. Eli tein montun ja vähän-huvin-päiten vaihdoin pohjan savimaata hiekaksi ja lisäsin sinne myös styroksia.. Ja sitten huitaisin vahvan hankkija-pressun päälle ja isoilla kivillä reunat ylös.. Ei tullut nyt ihan koko seutukunnan kaunein ankka-allas, mutta kyllä siinä Iines ja Aku mahtuu pyörähtelemään..
:duckie: :duckie:
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Evirasta ei ole vielä kuulunut mitään. Mutta eiköhän se pian ala tulemaan.

Hihih, mäkin olen vielä aivan ankkakuumeessa, saa nähdä onko mulla uusia piipertäjiä ensikeväänä kun oli niin mukava kun kylppärissä niitä ankkavauvoja oli. Mulla on muutenkin kauhea maallemuuttokuume, joten jos löytys pieni maatila niin sittenhän niitä vaakkuttajia voisi olla useampikin.

Hauskoja ankkojen tempauksia:

- Nukkuivat kivellä järven rannassa, ja Kaunis Vaalea sai päähänsä lennähtää järveen, silleen hienosti hyppäsi ylöspäin ja laskeutui sitten vajaa metrin päähän. Kiipesi takaisin kivelle ja toisti homman. Siitä muutkin innostuivat, ja Pomo teki saman tempun ja perässä Helmi. Tosin Helmi on vähän tuhdimpi, ja lennähdys taisi olla hieman perää laahaava :smt005

- Matoja on välillä pakko päästä kaivamaan. Tulevat itse välillä tätä minulle ehdottamaan. Kun istuksin rannassa, ankat tulevat ja kävelevät ohitseni matopaikan suuntaan. Pysähtyvät, ja jäävät kuikuilemaan että etkö tulisi nyt vaan perässä ja avustaisi meitä madonkaivuussa. Jos lähden kävelemään matopaikan suuntaan, juoksevat ne jonossa perässä, välillä niin innoissaan että juoksevat siipiä vinhasti räpyttäen.

- Siskontyttöni sukelteli rannassa, ja ankkoja tämä aina kovasti kiinnostaa. Tytöllä oli sukelluslasit naamassa, ja kasvot olivat vedessä. Yhtä-äkkiä päässä tuntui kopsahdus; ankka käväisi kokeilemassa olisiko pääkoppa jotain syötävää. (Itsekin olin kerran saada sydärin kun olin sukeltelemassa snorkkelilla, ajatuksissani uiskentelin pinnassa ja yhtä-äkkiä kasvojeni edessä kellui jotain outoa ja oranssia. Mitäs muutakaan kuin vaakuttimet olivat nenäni edessä räpylöineen.)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mitenkäs Mimmin ankkojen hankinta edistyy?
Mimmi

Ankkapariskunta on varattuna, tuolla myynti-ilmoituksissa on kotieläinpiha, joka joutui osasta eläimiään luopumaan.. Tilat on jo oikeastaan kunnossa, joten kunhan haku (ja ehkä vastaantulo myyjältä päin?) saadaan soviteltua, saan kvaakut kotiin!! :smt007
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Upeeta :smt023
Mimmi

Sunnuntaina mennään hakemaan. Mutta miten se sunnuntai voi olla niin kaukana? Ei oo monesti päivät tuntuneet näin pitkiltä.. :coffee:

Oishan tässä tätä hommaa.. Viinimarjat pitäis mehustaa ja kissanpentujen hakijoita kestitä.. Mutta ei, ku mä vaan askartelen "Ankkala"-kylttejä ja "sisustan" ankkalaa ja viimeistelen ankkalampea..
Mimmi

:smt054 :smt035 :smt055 :smt043 :smt050 :smt049 :smt060 :smt082

Tänään meille tuli ankkoja. Matka tuntui pitkältä, mutta kyllä kannatti! Nyt ihana ankkapari nukkuu iltapesun, iltapalan ja iltasuukon jälkeen:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja lisää kuvia kotisivuilla: http://katajavuori.tarinoi.net/150
Vastaa Viestiin