Neuvoja ankkauntuvikolle :D
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
ninnu
Re: Neuvoja ankkauntuvikolle :D
Eipä se lampaiden pito sen monimutkaampaa ole, lupien suhteen. Maaseutuasiamiehelle ilmoitus lampaiden pidosta, eli ilmoittaudutaan lammasrekisteriin, sama vaiva, kuin lintujen kanssa ja maksuton tämäkin 
-
sannikki
Ahaa, kun toi Hembölen eläinpihan tai entisen pitäjä sanoi että lampaisiin tarttee olla rekisteröity karjatila tai joku semmonen kun niillä pitää olla korvamerkit yms. Ei tällä kylällä kenelläkään ole lintuja rekisteröity, mitä kummastelin....
Mä olen ollut ovela rehukauran suhteen nyt parina viime vuonna, mun setä on agrologi (tai joku sellanen) ja tuntee isäntiä joilla on kauraa. No, hän hankkii mulle kaurat ja minä kerään heidän perheelleen mustikoita. Mukavaa vaihdantataloutta
Tosin tuota kauraa ei neljälle ankalle mene kuin reilu 100kg vuodessa kun lisänä antaa punahelttaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
ninnu
Niin siis oli sitten possuja, kanoja, vuohia, tai lampaita, pitää olla tilatunnus/asiakastunnus, ja mitä eläinlajia sitten hankkiikaan niin ilmoittaudutaan sen lajin pitäjäksi ja rekisteriin.
Siis joka tilalla/pitopaikalla on oma tilatunnus/asiakastunnus. Tämä hankitaan kunnan maaseutuasiamiehen kautta. Ja jos hankkii kanoja ilmoittaudutaan siipikarjarekisteriin, jos lampaita lammasrekisteriin jne jne... se ttä hankkii korvamerkillisiä lampaita, ei tee ostajasta vielä lammasrekisterin asiakasta. Lampaat on silloin omassa rekisterissään, mutta ostaja ei, jos ei ole ilmoittautunut lampaidenpitäjäksi.
Mutta siis yhtä helppoa/ vaikeaa, miten sen sitten haluaakin nähdä, on ilmoittautua lampaanpitäjäksi ,kuin lintujen
Eviran sivuilta löytyy kaikki tarvittavat lomakkee, jotka toimitat oman kunnan maaseutuasiamiehelle
Siis joka tilalla/pitopaikalla on oma tilatunnus/asiakastunnus. Tämä hankitaan kunnan maaseutuasiamiehen kautta. Ja jos hankkii kanoja ilmoittaudutaan siipikarjarekisteriin, jos lampaita lammasrekisteriin jne jne... se ttä hankkii korvamerkillisiä lampaita, ei tee ostajasta vielä lammasrekisterin asiakasta. Lampaat on silloin omassa rekisterissään, mutta ostaja ei, jos ei ole ilmoittautunut lampaidenpitäjäksi.
Mutta siis yhtä helppoa/ vaikeaa, miten sen sitten haluaakin nähdä, on ilmoittautua lampaanpitäjäksi ,kuin lintujen
Eviran sivuilta löytyy kaikki tarvittavat lomakkee, jotka toimitat oman kunnan maaseutuasiamiehelle
-
saralele
Minuata oli vielä helpompaa ilmottautua lampaiden ja vuohien pitäjäksi, niihin tarvi vaan yhden paperin täyttää per eläinlaji, kanoihin piti kaksi 
-
sannikki
siis mie en löydä kunnan sivuilta maaseutuasiamiestä ?!?!?! Eviran paperit kyllä on mutta minne toimittaa ne
.... En kyllä tiiä tästä kuppakunnasta kun ei rakennuslupiakaan kuulemma tartte jos pystyy nukkumaan yönsä ( kunnan rakennustarkastajan suusta suoraan) niin ei täällä varmaa linnuista välitetä hölkäsen pölähtävää... ihme touhua kyllä... soitan kunnan virastoon tänään ja kysyn kuka niitä hoitaa 
Ei lampaita ainakaan tänä vuonna !!!! vakaasti uskottelen itselleni....
Ei lampaita ainakaan tänä vuonna !!!! vakaasti uskottelen itselleni....
-
sannikki
hei mie yritin etsiä tietoa en vaan löytän.... kuinka vanhaksi ankka keskimäärin elää??? entä hanhi?
-
wilma-juulia
Niin kyllä täällä Kotkan seutuvilla on kaura säkistä pyydetty jopa 15e nyt olen 10e säkki saanut mutta jos jossain saa jopa 5e säkki niin täytyy kyllä alkaa kysellä talosta taloon menetelmällä jos löytäis sellaisen vaki paikan mistä sitten aina hakis ,nää kymiläiset on kai niin ,no empä ossoo sannoo.Aion kyllä alkaa kyselemään vähän halvempaa tai sitten kesäloma reissulta tuon sieltä pohjois-karjalasta.
-
sannikki
kerro sitten minullekin jos jonkun tilallisen löydät jolta saa kauraa!!!! rupesin muuten vanhoja heppa-aikoja miettimään niin mummihan haki heinlahdesta Majoniemen Ristolta kauraa, kysympä sieltä jos enää viljelee!!! voin sitten vinkata tännekin
ja muuten kannattaahan hevostiloilta kysyä mistä hakevat kauraa... fiksuna itselleni annan ohjeita 
-
Tuulia
Minäkin haluun tietää että kuinka vanhoiksi ankat ja hanhet elää, KERTOKAA
-
Pirjo
täältä löytyi pikkaisen keskustelun tynkää aiheesta; valitettavasti sekin on aikanaan loppunut kesken.
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=14&t=8416
...netistä en onnistunut löytämään muuta tietoa (paitsi kanadanhanhien iästä)
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=14&t=8416
...netistä en onnistunut löytämään muuta tietoa (paitsi kanadanhanhien iästä)
-
Viktoria
Jostain olen lukenut, että skånen hanhi eläisi 30 vuotiaaksi. Nyt kyllä en löydä tätä tietoa mistään. Eliniän lyhenemiseen vaikuttaa mm. liikalihavuus.