Vihdoin meillä haudotaan luomuna!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

chicken

Re: Vihdoin meillä haudotaan luomuna!

Viesti Kirjoittaja chicken »

Meille kuoriutui kans koneesta yks muuten vaalea mut selässä ruskeaa :smt001
Miten se yksi (vai oliko niitä kaksi?) koneessa kuoriutunut voi?

Meillä Tupu potpottaa tipuille koko ajan ja tiput tulee silloin sen luokse. Ne ei edes uskalla vielä jäädä moneksi sekunniksi ilman Tupun läheisyyttä eli hakeutuvat itse sen siipien alle. Tupu nokkii niitä hellästi päähän ja samoin muut parven kanat mutta ei kukko. Liekö se nokkimisjärjestys sitten kanojen määrättävä asia mutta meillä kukko ei puutu ruokajärjestykseen. Tipuja se kyllä puolustaa ja antaa niillekin ruokaa :smt054
Kai se tipu oppii siitä emon esimerkistä syömään ja sitten emo tiputtaa rinnan alle välillä ruokaa.
Mut kyllä muakin jännittää pärjääkö Mirja tipujen kanssa kun on ensikertalainen vaikka pitäisi varmaan luottaa siihen että luonto hoitaa homman..
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Kolme tipusta kuoriutui koneesta, ovat tosi reippaita ja rohkeita, ihan lemmikkikanoja niistä tulee :D lasten kanssa olohuoneessa leikkivät, poika eilen yritti opettaa niille jo jalkapallon alkeita :smt043 Yksi on ihan selvä kukko käyttäytymisensä puolesta, paljon rohkeampi ja uteliaampi kuin muut, ja toivon että nuo kaksi muuta ois sit kanoja, niissä on jo tosi paljon sulkiakin, kun taas tuo kukkomainen on melko untuvainen vielä. Siis.. jos vaan nyt oikein muistan että kanat alkoivat "sulkiintumaan" ennemmin kuin kukot? :D voi toki olla toisinkin päin :D ovat siis tosiaan vielä sisällä meillä, vien ne kanalaan vasta kun saadaan uusi, lämmin puoli valmiiksi, eivät vielä pärjäisi ilman lisälämpöä kanalassa, eikä tuonne nykyiseen ole saatu mitään lämmitystä. Ihan onnellisia tipusia näyttävät silti olevan, eilen illalla näin kun ekan kerran menivät yöunille pienelle orrelle joka ollaan niille väsätty :smt003

Ei ollut vieläkään uusia tipuja Roosalla, vähän luulen ettei enää tulekaan.. eka tipu syntyi kuitenkin jo ke-to välisenä yönä. Harmi sinänsä, ja kun nuo konehaudotutkin on jo niin isoja ettei taitais Roosa niitä enää huolia. Hauskan näköistä kun tipu alkaa piipittämään, niin tulee verkon toiselle puolelle(ovat siis omassa yksiössä kanalan sisällä) pitkä rivi kanamammoja kattomaan että onko kaikki kunnossa :smt003

Ihan hassua miten sekaisin ihminen voi mennä jostain "tyhmistä kanoista!" :smt050
chicken

Adeliina kirjoitti: Hauskan näköistä kun tipu alkaa piipittämään, niin tulee verkon toiselle puolelle(ovat siis omassa yksiössä kanalan sisällä) pitkä rivi kanamammoja kattomaan että onko kaikki kunnossa :smt003
Ihania :smt050

Kun ei ne vaan ole tyhmiä, vaikka itse pidin ennen omia kanoja, kanoja tyhminä mut nyttemmin asenne on muuttunut. Väkisin sitä tulee sellanen kylähullu olo kun kellään kavereista ei ole vielä ainakaan kanoja (vaikka oon houkutellut).
Mut kyl ne vaan on niin kivoja, itse oon ihan hurahtanut kyllä lintuihin ja haaveilen ties mistä riikinkanoista ja muista :smt048
Adeliina

Pakko tulla päivittämään tilannetta tänne, toinen tipu <3 keltainen pallero:) ja tosiaan, vähän sellainen kylähullun maine taitaa mullakin olla, haaveilen kans jo muistakin linnuista :)
chicken

Mirjan alle kuoriutui eilen kaksi tipua kuten pitikin ja tänään aamulla vein ne kolme torstaina kuoriutunutta. Hyvin otti ne vastaan, tuskin edes huomasi :smt005 Tiukasti vielä istuu pesässä, ohjaisko se vaisto sitten vielä sielä pysymään..? Et vaikka ne kolme on jo 4 päivän ikäisiä niin nämä kaksi uusinta ei vielä ole valmiita lähtemään. Pakko oli katsoa et osaako se edes jakaa niille ruokaansa mut ensin syötyään itse alkoi hiffata et niille tipuillekin pitää jättää jotain :smt023 Koska muutoinhan Mirja on vähän sellanen blondi ja ahne kana :smt048 Mut ihan söpö vaikka onkin kamalan ääninen..
Mut nyt meillä on siis yhteensä 8 tipua, eiköhän ainakin yksi vois olla kana..
Adeliina

Me käytiin just "yhteishuoltajakaverini" :D kanssa ottamassa Roosa ja tipuset pois laatikosta, ja laitettiin puhtaita olkia niitten alle, omassa yksiössään saavat oleilla edelleen, jos vaikka muutaman päivän päästä jättäis "luukun" auki että pääsevät halutessaan muitten sekaan tallustelemaan. Niillä on kuitenkin ihan hyvä tila tallustella yksiössäkin :)
Läpivalaistiin kuoriutumattomat munat, ja yhdessäkään niistä ei näkynyt minkäänlaista elon merkkiä, siis eivät olleet käsittääkseni edes hedelmöittyneet, ihan kirkkaita olivat. Ruskea tipu on teidän munista lähtöisin, ja keltainen meidän. Nyt melkeinpä toivon että tuo ruskea olis kukko :smt003
chicken

^Jännä nähdä miltä ne ruskeat näyttää isona koska meillä on kaksi ruskeaa. Tai sellasta keltasta millä on etenkin selässä ruskeaa.
Aiotko pitää sen jos se on kukko?
Mites muuten muut kanat on suhtautunut Roosaan? Kun meillä muut kanat nokkii jotenkin enemmän Mirjaa nyt kun se on hautonut ja saanut poikaset :smt009 En sit tiedä kuuluuko se asiaan.. kyllä ne nokki viikko sitten Tupuakin ja nokkii vieläkin mut ei niin paljon.. et ehkä se tästä.. ja tipuja tuntuu nokkivan kaikki kanat vuorollaan. Kai ne sit koittaa vaan opettaa niille yhdessä missä kaappi seisoo..
Adeliina

Sellainen keltaruskea tuokin on, sellainen leveä ruskea viiru selässä, ja päässä myös ruskeaa. Ja kyllä, uusi kukko kelpaisi, mutta mun tuurilla just se tipu, joka sais olla kukko, on kuitenkin kana ;D omista munista tulleet on sit kuitenkin kaikki kukkoja :smt003

Roosa on ollut koko ajan ihan lauman "ykköskana", kukon suosikki, eli ei paljon muut kanat uskalla mennä lähellekään, Roosa antaa kyytiä välittömästi. Silloin kun kanat meille keväällä tulivat, ja yhdellä kanalla, Klaaralla, oli mukanaan kaksi tipua, niin kyllä sitäkin muut kanat nokkivat, ja tipuja myös, varsinkin Roosa ja Fiona, toinen kukon suosikkikanoista.
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Meillä on nyt Piialla ensimmäinen tipueensa. Kun ensimmäiset kaksi olivat kuoriutuneet, olin minäkin huolissani siitä ettei se ruvennut tipujaan ruokkimaan samallalailla kuin aiemmat kanani. Vaan syödä ahmi kaiken itse poikasten nenän edestä. Tätä kesti pari päivää, kunnes se "äitiys" ja ymmärrys sieltä syntyi jakasvoi ja Piiakin rupesi tunnollisesti parin päivän kulussa ruokkimaan ja hoivaamaan tunnollisesti jälkikasvuaan. :smt060
chicken

^Mukava kuulla että on käynyt noin onnellisesti :smt050 Mirja ei oikein potpotellutkaan munille hautoessaan eikä vielä sunnuntaina. Mut tänään se jo asiallisesti kutsui lapsia takaisin pesään ja ruoka-aikaan mäkätti niille ihanasti :smt055
chicken

Mirja oli tuonut lapset pois pesästä, voi tätä omistajan onnea, miten se on niin ihanaa seurata niitä :smt049
Kuva
Tuo Mirjan nokan alla oleva on sellanen ihan vaalea, syntyi sellasena vaalean harmaana, voiskohan se olla harmaa isona ja kana :smt003

Tämä kuva on niin hyvä kun on sellanen "Katsokaan lapset kun äiti opettaa miten löytyy hyviä muruja." Ja lapset sanoo "Wau äiti!" :smt045
Kuva
kaztanja

Miulta kuoli yllättäen just tuollainen harmaa kana. :smt022 Ja jos näistä miun tipuista ei tule yhdestäkään harmaata kanaa mulle, voisin tahtoa tuolta siun harmaalta kanalta siitosmunia muutaman jossain vaiheessa? Nyt ei mulla ole yhtäkään harmaata kanaa.
Adeliina

Ompa ihana tuo alempi kuva Mirjasta ja tipuista :) ja on kyllä tosi kauniin värinen kana!
Meillä oli noi konehaudotut just tollaisia vaaleenkeltaisia kuin tuo nokan alla oleva tipu, ja niistä on nyt kai tulossa melkoisen vaaleita, ruskeeta vähän valkoisen seassa.

Hyvin on kyllä eri värisiä tipuja siellä! :)
chicken

Toki saa munia kunhan alkaa munimaan :smt001
Nyt on Pirkkokin (mustan ruskea) alkanut munimaan jos tummempi kiinnostaa sit jossain vaiheessa.

Saas nähdä tosiaan minkä värisiä noista tulee..
kaztanja

Miulla aika musta voittosen kirjavia on tulossa todennäköisesti noista kasvavista ja sitten ihan vaalea. Mutta yksikään ei vaikuta harmaalta. Yhden harmajaisen tahon. :smt049
Vastaa Viestiin