Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Adeliina
Re: Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???
hmm, pitäisköhän munkin jotain "siitosmunia" noille hommata? vois olla kiva idea sekin, kun nyt näyttää kerran noin haudotuttavan.
edelleen yks rouva istuu lättynä tyhjässä pesässä, toinen oli taas siirtynyt pesästä hyllylle lätyksi. Ja pesään oli kai toiset rouvat käyneet pari munaa tekemässä, mutta niitä ei kukaan haudo? :D outoja, outoja...
edelleen yks rouva istuu lättynä tyhjässä pesässä, toinen oli taas siirtynyt pesästä hyllylle lätyksi. Ja pesään oli kai toiset rouvat käyneet pari munaa tekemässä, mutta niitä ei kukaan haudo? :D outoja, outoja...
-
Korpela
Ootko miettinyt että hakisit kaupasta luomumunia?
Jos ottais sellasia missä olis eniten päiväystä jaljellä niin vois kai lähteä kehittymään.
Eikö jollain ole se Luomu kana?
Jos ottais sellasia missä olis eniten päiväystä jaljellä niin vois kai lähteä kehittymään.
Eikö jollain ole se Luomu kana?
-
Korpela
Toi kukko on ottanu suosikkikanakseen "Einon Kulta Pieni" nimisen kanan.ankkuli kirjoitti:Mahtaako niitä tehokotkoja mitenkään saada houkuteltua? Läjä munia hämärään pesään?
Nää pikkukotsit tosiaan hautovat pyytämättäkinNyt sain eilen Kaakattimelta munia (kiitos vielä!) ja jaoin ne kahteen pesään, joista toisessa istui alho ja toisessa kaksi kotsia. No, kotsit siirsivät itse omat munansa pesästä kanalan lattialle jossa toinen hautoo niitä ja toinen vieressä tyhjää pesää
Kaipa sekin lopettaa, kun kaverien munat kuoriutuvat??
Se tekee sille pesää ihan kaikkialle. Talon alle , marjapuskan alle, kanalaan, pitkään heinän... Potpottaa ja potpottaa ja emäntä menee perässä, mut ei kaiketi tajua mitä kukko haluaa tai sit ei vaan ole valmis vielä "sitoutumaan" niin vakavasti
-
Adeliina
Nyt on parille rouvalle saatu munia, kiitoksia chicken
toinen rouva hermostui kun mentiin pesään sörkkimään, hyppäsi taas pesästä hyllylle hautomaan, mutta jospa tajuais nousta takaisin pesään.. ja toinen rouva hyvin onnellisena työnsi munat allensa ja jatkoi hautomista
Saas nähdä mitä tästä tulee 
-
lahjakanala
Oi kuinka olisin onnellinen, jos minun kanoistani yksikään alkaisi hautomaan. Olen välillä antanut munien kerääntyä ja kun pesässä oli 15 munaa eikä niitä kukaan edes yrittänyt hautoa, niin otin ne pois.
Kanani pitäisi olla jo sen verran vanhoja, että niiden hautomisviettikin pitäisi syttyä, mutta kun ei niin ei. Kaikki kanani ovat yli 1,5 vuotiaita.
Tietääkö kukaan keinoa, jolla haudontaa saisi viriteltyä?
Kanani pitäisi olla jo sen verran vanhoja, että niiden hautomisviettikin pitäisi syttyä, mutta kun ei niin ei. Kaikki kanani ovat yli 1,5 vuotiaita.
Tietääkö kukaan keinoa, jolla haudontaa saisi viriteltyä?
-
maivi
Midän Ilmatarkananen 1v on ollu vähän äreä viikon ajan. Juossu kukkoa karkuun ja ärhennelly meijän koirillekkin
. Nyt tänään oli munannu vakkari pesäänsä jossa oli jo toinen muna oottelemassa. Munauksen jälkeen siirtyi viereiseen pesään eikä tullu pois koko päivänä. Eli ehkä alko hautomaan olemattomia munia? Kävin sitten illalla työntämässä sen alle kolme munaa. Voiskohan se nyt oikeesti hautoo, vai onkohan se jotenki sairas, kun sillai on niin äksykin? Onko niillä yleensä jotain tommosia "ennakkotuntemuksia" vähän niinko PMSää ennen hautomakuumetta
, ku mul ei oo koskaan kukaan viel hautonu.
-
maivi
No niin, nyt tuo hölmö kananen veivaa kahden pesän väliä, toisessa munat ja toisessa ei. Mitäköhän se aikoo. Vai onko tuo vaan harjottelua, vai voiko tuosta tulla vielä jotain ? Kukkokin on ihmeissään kun ei oo enää kun yks kana seurana, kun yhden vei eilen kamala kanahaukka
harmittaa ihan kamalasti! Peto ehti syödä paralta pään kun ehdin paikalle, sai sitten koira lopusta iltapalaa, oisin kyl mielummin tarjonnu koirille vaikka sitä haukkaa 
-
harrastaja
jaa ongelma mullakin mut monta on hautomassa ,ei enempää sovi ja viel on niit hulluja jotka kerran päivässä heitän pesästä pois ku on sellasiakin jotka munii ja mieli tekis hautoa
-
maivi
Kyllä tuo mun kahden pesän väliä veivaillut ekakertalainen onnistui! Nyt on kaksi luomusti tullutta tipua piippaamassa, loppuja vielä odotellaan, kun joku oli muninut pesään kuusi munaa. Hätäpäissäni ehdin laittamaan hautomakoneenkin jylläämään seitsemällä munalla, niidenkin pitäs huomenissa tulla, eli täällä tulee tiputulva, enkä tiijä mahtaako kana suostua adoptoimaan noin valtavaa määrää omiensa lisäksi... 
-
thank
Mulla kanssa yks kana on ruvennut jopa tosi itsepintaisesti hautomaan, mulla vaan pelottaa tuo, että antaisi hautoa, kun nyt on niin kylmääkin, ettei niistä kuitenkaan mitään kuoriutuisi. 
-
Salli
Meillä kävi silleen että olin reissussa, ja sieltä tullessani löysin molemmat munivaiset pesistä. Kummallakin oli yksi muna jonka otin pois koska a) en halua lisää tipuja vaan MUNIA ja b) kukkomme on vasta vajaa 5kk, joten tuskin on polkemisistaan huolimatta hedelmöityskykyinen. Toinen kana lopetti hautomisen siihen, mutta niin loppui myös muniminen! Miksi? Aiemmin muni joka päivä. Tämä samainen kana hautoi keväällä entisessä paikassa, ja kasvatti tipuja, teki sulkasadon meille tultuaan ja sitten muutaman viikon päästä alkoi munia. Nyt tuli noin 1kk munia ja taas loppui. Toinen alkoi myös munia vasta noin 2vko meille tultuaan, mutta nyt hautoo sitä tyhjää pesäänsä. Mitä ihmettä teen? Olen joka ilta nostanut sen hautojan pois pesästään ja se käy nopsaan syömässä ja taas palaa pesäänsä hautomaan.
Montako kertaa vuodessa nuo hautoo? Onko nyt tosiasia niin että mä ihan turhaan otin kanoja tyydyttämään meidän munantarpeita? Mä toin juuri 2 uutta tipua porukkaan, joten en halua lisätirppoja, enkä todellakaan ainakaan luomumunista mitä täällä joku ehdotti. Meidän siivekkäät ovat alhoja ja säilytysohjelmassa.
Montako kertaa vuodessa nuo hautoo? Onko nyt tosiasia niin että mä ihan turhaan otin kanoja tyydyttämään meidän munantarpeita? Mä toin juuri 2 uutta tipua porukkaan, joten en halua lisätirppoja, enkä todellakaan ainakaan luomumunista mitä täällä joku ehdotti. Meidän siivekkäät ovat alhoja ja säilytysohjelmassa.
-
kaakatin
Hyvä hautoja hoitaa neljät tiput vuodessa
Meillä tosin alhot eivät ole kovin innokkaita hautomaan, korkeitaan yhdet tiput vuodessa ja toiset eivät ole hautoneet koskaan. Silkit sitä vastoin hautovat sitäkin innokkaammin, kahdella on parhaillaan tiput ja kolmas taas nayttää suunnittelevan. Nyt mietinkin, että laittaisko sille alle alhojen vai silkkien munia, ei se hautomistaan muuten lopeta, kykkii pesässä vaikka jouluun asti.
-
Salli
Onko ihan oikeasti näin...? neljättä viikkoa se on lättynä pesässäkaakatin kirjoitti:ei se hautomistaan muuten lopeta, kykkii pesässä vaikka jouluun asti.
-
harrastaja
Kyllä se näin on ...ainakin meillä jonkun olen saanut luopumaan mutta työllä ja nytkin jo haudonnat ajattelin lopettaa niin eikös yks kun siirsin toiseen paikkaan kökötti tyhjässä pesässä ja arvatkaahan mitä mä en rasinnutkaa antaa olla tyhjässä laitoin 2 munaa alleSalli kirjoitti:Onko ihan oikeasti näin...? neljättä viikkoa se on lättynä pesässäkaakatin kirjoitti:ei se hautomistaan muuten lopeta, kykkii pesässä vaikka jouluun asti.mitä mä teen?
-
mokomaki
thank: meillä on onnistuneesti hoiettu tipuja talvellakin jotta kylmyys ei näy olevan este hautomiselle, kana kyllä pitää tiput lämpiminä
no on meilä sen verta lämmin kanala että vesi ei ole ikinä jäätyny muttei lämmin kuitenkaan.
ja varmaan tehokkain konsti jos munat vain kiinnostaa eikä tiput niin kun valitsee rodun joka suht hyvin munii muttei omaa hyvää haudontaviettiä... Alho kanat taitaa olla ainakin omasta kokemuksesta aika huono valinta jos munien takia kanoja pittää
monetkohan tiput meijjän alhot hauto vuojessa...
monet joka tapauksessa!
Onhan se muninta tauko joka kans täytyy kanoilla hyväksyä, eiks ne munitus kanaloissakin pistä päät pois kanoilta ku eka muninta tauko alkaa
ei oo pitkä elämä ei...
ja varmaan tehokkain konsti jos munat vain kiinnostaa eikä tiput niin kun valitsee rodun joka suht hyvin munii muttei omaa hyvää haudontaviettiä... Alho kanat taitaa olla ainakin omasta kokemuksesta aika huono valinta jos munien takia kanoja pittää
Onhan se muninta tauko joka kans täytyy kanoilla hyväksyä, eiks ne munitus kanaloissakin pistä päät pois kanoilta ku eka muninta tauko alkaa